היוזמה ×”××—×¨×•× ×” לחיבור לבבות היפי עולמי × ×•×œ×“×” ×‘×›× ×¡ TED ×•× ×§×¨×ת "×”×גודה לחמלה" (הקהל מוזמן להציע ×ª×¨×’×•×ž×™× ×™×•×ª×¨ טובי×). ×”×ž×§×™×ž×™× ×”× ×˜×“×¡×˜×¨×™× ×©×•× ×™×, הדל××™-ל×מה, ×ž× ×”×™×’×™ דתות ×•×™×“×•×¢× ×™× ×©×•× ×™×. המטרה יפה, ו×× ×™ שמח ×©×‘× ×™×’×•×“ ×œ×§×“×™×ž×•× ×™×, ×”× ×•×¡×— הסופי ×œ× ×ž×ª×™×™×—×¡ רק לדתות ××œ× ×œ"מסורות ×תיות ×•×¨×•×—× ×™×•×ª" ×’× ×›×Ÿ. ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ מה ×–×” ×ומר לגב מי ששומר על ×תיקה בלי שהיה לו ×—×™× ×•×š מסורתי כלשהו×, ×בל בו×ו × ×’×™×“ ×©×”×•×ž× ×™×–× ×—×™×œ×•× ×™ ×–×” מסורת 🙂
×”×תר הוכרז ×œ×¤× ×™ כשעה ×•× ×¨××” שקרס טוט×לית מרוב ×ž×‘×§×¨×™× 🙂 ×ין ×ž× ×•×¡ מלבקש ×ת הק×ש. עוד ×œ× ×‘×¨×•×¨ לי מה ×”× ×ž×ª×›× × ×™× ×œ×¢×©×•×ª חוץ מלהפריח פרפרי×, ×‘×œ×•× ×™× ×•×¤×œ×•×¦×™× ×•×¨×•×“×™×, ×בל × ×™×ª×Ÿ ×œ×”× ×¦'×× ×¡. ×ž×¢× ×™×™×Ÿ לציין שעברית ×”×™× ×חת מ×רבע השפות הר××©×•× ×•×ª שבהן מושק ×”×תר והסרטון (ליד ×× ×’×œ×™×ª, ספרדית וערבית. רמז?)
עדכון: ×”×תר × ×’×™×© חזרה, ובעברית שמו "כתב ××ž× ×” לחמלה".
תודה על ההפניה.
אני מאד ממליץ על הספר של הדלאי למה, חוכמה עתיקה לעולם חדש.
הדלאי לאמה מציג מערכת אתית אשר לא רק שהיא מבוססת על הגיון ישר ותבונה, להבדיל מן הדוגמות הדתיות או מן הענישה כחוק, אלא שהיא גם שמה לה למטרה את אושרו של כל אדם ואדם. הוא מדגים כיצד אנו, בני האדם, טובים מכפי שאנו סבורים שאנחנו, וכיצד חברה וחיים שיטפחו את האהבה והחמלה נמצאים בהישג יד. לדברי הדלאי לאמה, הישרדותנו הייתה ותמשיך להיות מותנית בטוב הלב הבסיסי הזה שלנו.
אני מאוד מעריך את האיש. הוא נותן לעובדות מדעיות יותר משקל מאשר למסורות דת, ונותן עומק פילוסופי מעניין לגישות שאפשר להגדיר אותן כהומניסטיות-חילוניות לגמרי. ראיתי גם כמה התבטאויות שלו בנושאים של ביואתיקה מודרנית, נוירולוגיה, השפעות אתיות של אינטראקציות ברשת וכולי, האיש מאוד מעודכן ומאוד מענין לשמוע אותו.
עוד בנושא חמלה ובודהיזם, יש הרצאה מעניינת של פרופסור רוברט "אבא של אומה" ת'ורמן בTED, מומלץ.
ובחפירותי מצאתי שם עוד רשימה ארוכה של הרצאות חמלה (כולל הסברים של האיסלם כדת חמלה, אבל מי סופר היום את הזרם הסופי?) וגיליתי עוד שיחה של ת'ורמן. משעשע, מענין ומעורר מחשבה, אבל הפעם עם קטע מגעיל באמצע (ראו הוזהרתן).
להרצאה הזו אין תרגום לעברית עדיין לצערי, אבל יש לאנגלית:
המסר הסופי, לפחות בניסוח לעברית, כן מדבר הרבה על דת ועל לדאוג שהפרשנות של טקסטים דתיים וההתנהגות של אנשיים דתיים תהיה מונחית חמלה.
האם הם מתכוונים שאנשים חילוניים תמיד מתנהגים בחמלה ולא צריך להזכיר להם את זה? מסופקני.
הם נזהרים לא לגעת בכלל בחילונות ובאנטי-דתיות כי זה יפתח תיבת פנדורה של ויכוחים פוליטיים שיעמעמו את המסר, אבל הם בהחלט מדגישים את הפואנטה שגם לי חשוב לקדם, והיא שדוקטורינות ודוגמות דתיות שמעודדות שנאה ופוסלות חמלה הן דבר מסוכן ופסול.
או כמו שאמר סטיב ויינברג: עם או בלי דת, אנשים טובים יעשו טוב ואנשים רעים יעשו רע, אבל כדי לגרום לאנשים טובים לעשות מעשים רעים -לזאת דרושה דת.
האמירה כאן היא לענין – הוא לא אומר כאן שדת היא דבר רע (הוא אומר את זה בציטוטים אחרים), אלא ספציפית שהיא כוח שמשחית את מנהיגיו להשתמש בו להסתה מסוכנת. אני חושב שזה יפה שאנשי דת מתונים קמים ואומרים די.
מצד שני, קשה לי להקשיב להרצאה של מנהיג מוסלמי סופי חם ונעים ולהתעלם שהעולם כרגע מוחזק בבייצים בין שיעים, סונים וואהאבים. זה מאוד נחמד שהוא יסביר לי ש"אלוהים חומל ומחמיל", כשהקוראן גם מכריז על ימין ועל שמאל על דיני מוות גורפים לקבוצות אתניות וגישות פוליטיות שלא נראות לו. היהדות יותר טובה מזה, אבל גם בה יש את הג'יפה שלה, ואסור להתעלם מזה כי אז לא נתקדם. המתונים חייבים לגבור על הקיצוניים גם במספר, גם בווליום, גם במעשים ואם צריך – הכנעה והחנקה כלשהיא (כלכלית, רעיונית, לא יודע איך ומה, אני לא פסיכולוג ולא מבין לפעמים איך לדבר אל אנשים שתקועים בדוגמות כאלו).