×’×™× ×›×ª×‘ בדיוק על מ×בקי ×”×“×ª×™×™× ×‘×˜×™×‘-×˜×¢× ×”×—×“×© ×‘× ×•×•×” שרת, וספציפית על ×”×¤×¨×©× ×•×ª של ×סף וול למצב והתייצבותו לצד ×”×˜×™×¢×•× ×™× ×”×—×¨×“×™×™×. ×œ× ×§×¨×תי הרבה מטוריו של מר וול והלכתי להציץ בכמה. ידידי ×פי שעוקב ×חרי טוריו טוען שהקו שלו ×”×•× ×¡×›×¡×›× ×•×ª ש×מורה להסוות ל××•×ž× ×•×ª יהודית לפי מסורת טומי לפיד: ×›×©×›×©× ×•×— לה ×”×™× ×—×™×œ×•× ×™×ª ×¦×™× ×™×ª, ×›×©× ×•×— לה ×”×™× ×©×ž×¨× ×™×ª ×פולוגטית, ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×ž×¨ וול כותב ×¡×ª× ×‘×¡×¨×§×סטיות מל×ת התלהבות עצמית ×ו שפשוט יורה במקביל לכל ×”×›×™×•×•× ×™× ×¢×“ שכבר ×œ× ×‘×¨×•×¨ לי בעד ×ו × ×’×“ ××™×–×” צד הו×. × ×¨××” ×œ×¤×¢×ž×™× ×©×™×© בו ×יזו צביעות יצירתית של ביקורת בלתי ×‘×•× ×” על ×›×•×œ× ×œ×¦×“ התחמקות מהגדרה עצמית ×ו הבעת עמדה ברורה מדי שעלולה להפריע לו ×™×•× ×חד ×× ×”×™× ×ª×©×œ×£ ×‘×¤× ×™×• בויכוח ותסתור ×ת המלך במעירומיו.
×בל ×›×מור הגעתי מגי×, שמתייחס ספיציפית לכך שוול מעלה ×ת דמותו המיתית של מתיתיהו ×”×—×©×ž×•× ××™ ומלחמתו בחזיר בתור ×“×•×’×ž× ×•×¡×ž×œ שר×וי ×œ× ×• לכבד כש×× ×—× ×• ×‘×•×—×¨×™× ×œ×”×’×“×™×¨ ×ת ×“×ž×•×ª×™× ×• ×•×”×ª× ×”×’×•×ª×™× ×• ×›×ן ב×רץ (וול מזכיר ×œ× ×ž×¢×˜ ×ת ×¢× ×™×Ÿ החזיר כמשהו × ×¤×¨×“ מש×ר החיות הל×-כשרות). התחלתי ×œ×¢× ×•×ª ×צלו, ×בל ליתר בטחון רציתי ×œ×¨×¢× ×Ÿ ×ת ×–×›×¨×•× ×™ בסיפור ×”×—×©×ž×•× ××™× ×›×™ ×”× ×œ× ×‘×מת מה שלימדו ××•×ª× ×• בבית הספר, ומתגובה ×§×˜× ×” ×™×¦× ×œ×™ כבר פוסט…
מר וול היקר, סמל מצוין בחרת, ×בל למה עצרת? ×ולי תב×ר ותפרט מה עוד ×פשר ללמוד ממתיתיהו ומשפחתו המפו×רת? ×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×ª×—×™×œ×• בתור משפחת ×§× ××™× ×“×ª×™×™× ×‘×ª×§×•×¤×” שכל ×”×¢× ×”×—×œ להתפצל לכתות. ×”× × ×™×¦×œ×• תקופה של ××™ יציבות ×¤× ×™×ž×™×ª בשלטון הסל×וקי כדי ×œ×™×™×©× ×ת ×”×§× ×ות ×©×œ×”× ×‘×¦×•×¨×ª טרור. ×”× ×”×¨×’×• ×œ× ×¨×§ סל××•×§×™× ××œ× ×’× ×™×”×•×“×™× ×©× ×¨×ו לה×, ×פעס, קצת ×ž×ª×‘×•×œ×œ×™× (×ו ×ולי ×¡×ª× ×©×™×™×›×™× ×œ×›×ª מתחרה), והכל לפי ×“×•×§×˜×•×¨×™× ×•×ª שהכתיב ×¡×‘× ×ž×ª×™×ª×™×”×•. ×”×•× ×”×¡×¤×™×§ להתחיל ×ת המרד ×•×’× ×œ×ž×•×ª קצת ×חרי בשיבה טובה ×בל ×”×™×œ×“×™× ×”×ž×©×™×›×• יפה ×ת העבודה: בתור ×”×¤×’× ×•×ª יהדות × ×œ×”×‘×•×ª היו ×”×•× ×•×›× ×•×¤×™×ª×• היו ×¤×•×¨×¦×™× ×œ×›×¤×¨×™× ×©×”×™×• ×‘×¢×™× ×™×”× "×¤×™×™×¡× ×™×™× ×ž×“×™" ×¢× ×”×©×œ×˜×•×Ÿ, ×”×•×¨×¡×™× ×ת ×”×¤×¡×™×œ×™× ×”×¤×¡×•×œ×™×, ××•×¡×¤×™× ×ת כל ×”×™×”×•×“×™× ×©×œ× × ×™×ž×•×œ×• ומלו ××•×ª× ×חד ×חד במרכז הכפר, מול המזבח ההרוס. לפי חלק מהסיפורי×, מי ×©×”×ª× ×’×“ קיבל ברית מילה "יסודית" יותר ×ו ×’× ×יבד ×ת חייו. מוצדק ×ו ל×? הרבה יזוזו על ×”×›×™×¡× ×‘××™ × ×•×—×•×ª ויגידו ×›×™ ××™ ×פשר להכין קיש לוריין בלי לשבור כמה ×‘×™×™×¦×™× ×ו ש"×יד×ולוגיה היתה ×‘×–×ž× ×• הכלי ×”× ×›×•×Ÿ להציל ×ת ×”×¢× ×ž×›×œ×™×” ×¨×•×—× ×™×ª ביד הכובשי×", ×בל הסיפור הרי ×œ× × ×’×ž×¨ ש×.
שמעון ×‘× ×• של מתיתיהו הצליח ×œ× ×¤× ×£ ×ת הסל××•×§×™× ×•×œ×”×§×™× ××•×˜×•× ×•×ž×™×”, כבש ×©×˜×—×™× ×•×§×¦×¨ ×ת שבחי ×”×¢×, שברגע של ×ופוריה ×•×›× ×™×¢×” למ×× ×™×¤×•×œ×¦×™×” סמך על ידיו ועל משפחתו ×ת ריכוז ×”×”× ×”×’×” הדתית, הצב×ית והפוליטית ×›×חד, ולמעשה הפך ×ותו למלך מלבד ×”×¡×ž×œ×™× ×•×”×©×. שמעון ×פילו הצליח להשחיל ×œ× ×•×¡×— החלטת ×סיפת ×”×¢× ×©× ×ª× ×” לו ×ת כל הכוח ×”×–×”, סעיף ש×ומר ש×ותה ×סיפה ×œ× ×™×›×•×œ×” לקחת ×ž×ž× ×• חזרה ×ת כל הסמכויות ××œ× ×× ×”×•× ×™×ות להסכי×. מזכיר מישהו? (כל התשובות ×›× ×¨××” × ×›×•× ×•×ª)
כצפוי, השתן שעלה לר×שו עבר בירושה, ×ולי שכרון הכוח ו×ולי ההשפעות ×”×”×œ× ×™×¡×˜×™×•×ª (מה שקור××™× ××¦×œ× ×• "×”×ª×™×•×•× ×•×ª") התחילו לתת ×ת ×ותותיה×, ושמעון ו×חריו ×‘× ×• ×™×•×—× ×Ÿ התחילו להתרחק מעצות ×”×›×•×”× ×™× ×©× ×ª× ×• ×œ×”× ×ת למעשה ×ת הלגיטימציה למלוכה. ×™×•×—× ×Ÿ ×”×•×¨×§× ×•×¡ (שהיה הר×שון ×©×’× ×”×“×‘×™×§ לעצמו ×’× ×©× ×™×•×•× ×™) לקח ×ת מושכות הכוח שירש והמשיך במלחמת הקודש המוזרה של כיבוש ×”×¢×ž×™× ×ž×¡×‘×™×‘× ×•×’×™×•×¨ בכפיה(!) של ×”×דומי×, ×”× ×‘×˜×™× ×•×¢×ž×™× ×§×˜× ×™× ×חרי×. כלפי ×¤× ×™× ×”×•× × ×™×¡×” לשמור על פ×סון פלורליסטי ועל ×©×œ×•× ×‘×™×ª בין הכתות ×”×©×•× ×•×ª, ×בל כשהתחיל מרמור בין ×”×¤×¨×•×©×™× ×©×”×•× ×ž×—×–×™×§ בתו×ר הכהן הגדול ×בל במקביל ×’× ×ž× ×”×œ מערכות צב×יות דרשו ×ž×ž× ×• לוותר על ×חד מהתפקידי×. ×™×•×—× ×Ÿ התחפר בעמדתו, והתחיל להסתמך יותר על תמיכת צד הצדוקי×. ×‘× ×• ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™ לקח ×ת ×–×” הל××” וביחד ×¢× ×”×¦×“×•×§×™× ×¤×ª×—×• במלחמת ××—×™× ×ž×•×œ ×”×¤×¨×•×©×™× ×©×’×‘×ª×” לפי פל×ביוס 50,000 ×—×™×™ יהודי×, חיסול ממוקד של שליש ×”×¡× ×”×“×¨×™×Ÿ (רק ×ž×”×¤×¨×•×©×™× ×©×‘×”×, למי שתהה), וב×ירוע ×ž×¤×•×¨×¡× ×‘×ž×™×•×—×“ צלבו 800 ×¤×¨×•×©×™× ×•×ž×•×œ ×¢×™× ×™×”× ×¢×™× ×• ורצחו ×ת משפחותיה×, ו××– ישבו ×ž×•×œ× ×›×©×ž×¡×‘×™×‘ ערימות גופות 800 המשפחות והרימו משתה שמח במיוחד ×›×©×”×“× ×ž×ž×©×™×š ×œ×–×¨×•× ×ž×¡×‘×™×‘ על ×”×דמה. ×ולי לזכר ×–×” הריבה של ×”×¡×•×¤×’× ×™×•×ª ×דומה?
×× ×™ מדלג כמובן על עוד הרבה ×¤×¨×˜×™× ×•×“×§×•×™×•×ª (הלילה קצר) ×בל מצטייר ×©×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×לו פשוט משפחה מ×מי. תודה ×סף על ×”×ª×ž×•× ×” ×”×ž× ×˜×לית, ועזוב לי ×ת הבייקן. הוצ×ת לי עכשיו לגמרי ×פילו ×ת הרצון לחגוג ×ת ×—× ×•×›×”. ×œ× ×¤×œ× ×©×”×•×¨×“×•×¡, × ×›×“ ל×דומי שגויר בכח ×¢"×™ ×”×•×¨×§× ×•×¡ ×”× "ל, ×œ× ×ž×ž×© ×הב ×ת ×”×—×©×ž×•× ××™× ×•×—×ª×š ×œ×”× ×ת שושלת ת×וות השלטון ×•×”×§× ×ות, ו×× ×™ ×ומר חתך ×œ× ×‘×ž×•×‘×Ÿ המשפטי/בירוקר×טי/דמוקרטי…
העצוב הו×, שיש ×’× ×× ×©×™× ×©×”×¤×›×• ×ת חבורת ×”×—×ž×•×“×™× ×”×לו לדמויות מופת ל×תוס ×”×¦×™×•× ×™ ×”×ž×•×“×¨× ×™, ×•×©×•×›×—×™× ×œ×”× ×”×¨×‘×” ×¤×¨×˜×™× ×¢×§×•×‘×™ ×“× ×©×œ× ×”×™×• ×§×©×•×¨×™× ×“×•×•×§× ×‘"×”×ª× ×’×“×•×ª מול כובש ×כזר" ××œ× ×“×•×•×§× ×ª×›×›× ×•×ª פוליטית, ת×וות כוח, ×§× ×ות דתית וש×ר הסיבות העצובות ××—×¨×™× ×œ×ž×œ×—×ž×ª ××—×™×, התעללות ×‘×¢×ž×™× × ×›×‘×©×™× ×•×”×ª× ×”×’×•×ª שמ×וד מביך ×œ×§×¨×•× ×¢×œ×™×” ×פילו ××œ×¤×™×™× ×•×ž×©×”×• ×©× ×™× ×חרי, ×©×œ× ×œ×“×‘×¨ על הסוף ×”×œ× ×ž×¢×•×“×“ של כל התקופה הזו. ב×ותה צורה ×’× ×©×œ×¤×” ×”×¦×™×•× ×•×ª ×’× ×ת בר-×›×•×›×‘× ×ž×“×¤×™ ההיסטוריה ×•×”×›× ×™×¡×” ×ותו לק×× ×•×Ÿ להיות סמל ליהודי העומד על שלו, ×בל ×œ×¢×•×œ× ×ž×–×›×™×¨×™× ×‘×ותו המשפט שבעקבות המרד הדתי ×”×§× ××™ ×”×ומלל שלו ×יבדו ×ת ×—×™×™×”× 400,000 ×™×”×•×“×™× ×œ×¤×™ המסורת היהודית ×ו עד כמליון ×™×”×•×“×™× ×œ×¤×™ ×”×¡×˜×•×¨×™×•× ×™× ××—×¨×™× (600,000 ×›× ×¨××” × ×¤×œ×• כבר ××– בין כיס×ות הש×לה מיהו יהודי), שזה ×ומר בין שליש ×œ×©× ×™ שליש ×ž×”×¢× ×”×™×”×•×“×™ ד××–, ×ו ×‘×ž×™×œ×™× ×¤×©×•×˜×•×ª – ×סון הרבה יותר חמור מהשו××” ×”×’×¨×ž× ×™×ª. הרבה ×¤×œ×’×™× ×—×¨×“×™×™× ×œ× ×¨×•××™× ×ותו כגיבור גדול, ועד ×”×™×•× ×§×•×¨××™× ×œ×• בר-כוזיב×, ×בל בבתי הספר ×©×œ× ×• עדיין ×ž×œ×ž×“×™× ×™×œ×“×™× ×œ×©×™×¨ על בר ×›×•×›×‘× ×”×’×™×‘×•×¨, לספר על לוחמי ×”×צ"ל ×”×’×™×‘×•×¨×™× ×•×œ×¤×—×“ מהחמ×ס והחיזב×ללה.
××– זו הדוגמ×? ×”×× ×”×—×©×ž×•× ××™× ×לו לוחמי חופש במלחמת ×ין ברירה על ×—×™×™ ×¢×, ×ו ×©×ž× ×˜×¨×•×¨×™×¡×˜×™× ×¢× ×§× ×ות דתית ות×וות שלטון שמבי××” ××•×ª× ×‘×¡×•×£ למלחמות ××—×™× ×•×כזריות ×œ× ×× ×•×©×™×ª ובסוף חורבן עצמי? ×”×× ×לו ×”×× ×©×™× ×©×¦×¨×™×š לקחת ×ž×”× ×“×•×’×ž× ×ו ×©×ž× ×œ×¨×ות ×ת ×”×”×ª× ×”×’×•×ª הזו ×›×זהרה ×ž×¤× ×™ התדרדרות ערכי ×—×™×™ ×× ×•×©, שחיתות שלטון ×לימה והשמדה וגירוש בסופו של המסלול?
×”× ×™×¡×•×— בויקיפדיה ×ž× ×¡×” להיות יותר סלחן, רו××™× ×©×—×™× ×›×• ××•×ª× ×• טוב בבית הספר:
בתולדות המשפחה ×”×—×©×ž×•× ×ית ×× ×• רו××™× ×”×ª×¤×ª×—×•×ª מבית ×›×•×”× ×™× ×¢×ž×ž×™, ×שר סחף ×ת ×”×¢× ×œ×ž×¨×™×“×” ×ל מול ×”×ימפריה הסל×וקית, ×ל שושלת ×ž×œ×›×™× ×‘×¢×œ×ª ×¡×ž×ž× ×™× ×”×œ× ×™×¡×˜×™×™×, ×©×œ×¢×ª×™× ×ž×œ×›×” ××£ ×›× ×’×“ רצון ×”×¢×, ×•× ×לצה ×œ×¢×ª×™× ×œ×”×©×ª×ž×© בכוח הזרוע על ×ž× ×ª ×œ×“×›× ×ž×¨×™×“×•×ª ×¤× ×™×ž×™×•×ª. המעבר ממשפחת ×›×•×”× ×™× ×œ×ž×©×¤×—×ª ×ž×œ×›×™× ×”×™×” רב משמעות, ×•×”×—×©×ž×•× ××™× ×”×œ×›×• ו×יבדו ×ת התמיכה העממית ×œ×©×œ×˜×•× ×. במקביל לכל ×לו, החלה המעורבות הרומ×ית ×‘×¢× ×™×™× ×™ המזרח הקרוב, שהלכה והתגברה עד לכיבושי פומפיוס, והעל×ת הורדוס לשלטון.
תחילתה של השושלת במתתיהו הכהן וחמשת ×‘× ×™×•, שו×פי החירות, וסיומה של השושלת, במרחץ ×”×“×ž×™× ×©×¢×¨×š בה הורדוס, הותיר בתולדות ×¢× ×™×©×¨×ל כדימוי חיובי של השושלת, וכתקופה שיש להתגעגע ×ליה בימי החורבן והגלות שב×ו בעקבות × ×¤×™×œ×ª×. ×”×¦×™×•× ×•×ª רו××” עצמה כממשיכת ×“×¨×›× ×‘×ž×•×‘× ×™× ×¨×‘×™×, ויצירות ××ž× ×•×ª כספר "מלך בשר וד×" של משה שמיר העוסק בדמותו של ××œ×›×¡× ×“×¨ ×™× ××™, מדגישות ×ת הכוח והעוצמה שהיו בממלכה ×”×—×©×ž×•× ×ית, כמו ×ת הקו הטר××’×™ ×©× ×œ×•×•×” ×œ×‘× ×™×”.
×©×ž×ª× ×œ×‘? שו×פי חירות ×ž×§×•×¤×—×™× ×©×”×רכיטקט הפרידמן המתייון הורדוס ×“×™×›× ×œ×”× ×ת המ×בק והזהות הל×ומ(× )ית. לי ×–×” × ×©×ž×¢ ×›×ילו הורדוס פשוט × ×לץ ×œ× ×§×•×˜ בכמה פעולות ×œ× × ×¢×™×ž×•×ª כדי להשתיק ×ת מלחמות הכתות ×•×”×¤×œ×’× ×•×ª ×•×œ× ×¡×•×ª ×œ×‘× ×•×ª ×ת ×”×רץ ×”×–×ת ×•×œ×”×‘×™× ×œ×” שיגשוג ×˜×›× ×•×œ×•×’×™, מסחרי, תרבותי ותדמית חדשה ב×ירופה. ×–×” ×פילו עבד לכמה ×©× ×™× ×˜×•×‘×•×ª למרות התקוטטיות הכתות שהמשיכו, עד שהתחלפו ×”×ימפריות, ×•×”×¤×¨×•×‘×™× ×¦×™×” המת×וששת ×©×œ× ×• שוב התפרקה כשחבורות ×§× ××™× ×œ× ×”×©×›×™×œ×• ×œ× ×¡×•×ª דיפלומטיה וסדר עדיפויות יותר ×”×’×™×•× ×™ וגמרו בחורבן בית ×©× ×™, הגליה ו1900 ×©× ×” ×©× ×¨××” ×©×œ× × ×•×¦×œ×• להפקת לקחי×.
×›×™ ×× ×× ×™ למד ×ž×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×לו משהו, ×–×” ×“×•×•×§× ×ת כל ×”×œ×§×—×™× ×”××¤×©×¨×™×™× × ×’×“ טעויות כמו שלטון ריכוזי מדי, ××™ הפרדת דת ×•×ž×“×™× ×”, ×יפשור ל×× ×©×™ דת להכתיב ×ž×“×™× ×™×•×ª ציבורית ×•×©×™×œ×˜×•× ×™×ª, ×יפשור ×œ×’× ×¨×œ×™× ×œ×”×ž×©×™×š ×œ× ×”×œ ××’'× ×“×•×ª ×ž×“×™× ×™×•×ª ×חרי ×©× ×’×ž×¨ מצב חירו×, חסימת הבעת דעות ×ו זכות בחירה של ×”×¢×, פיצול ×”×¢× ×œ×¤×™ מעמדות ×ו מפלגות ×•× ×ª×™× ×ª יחס ממשלתי מפלה ×‘×™× ×”×, חירחור מלחמות ××—×™×, × ×¤×•×˜×™×–× ×•×‘×¢×™×§×¨ × ×’×“ × ×ª×™× ×ª ×”× ×—×•×ª ×œ×”×ª× ×”×œ×•×ª קלוקלת שכזו ×ž×˜×¢× ×”× ×”×’×” כלשהי×. ×”×× ×œ×ž×“× ×• מזה משהו? ×× ×™ חושב שעליית מפלגות סקטורי×ליות שתוקעות קו×ליציות זו תופעה שצריך ×œ×ž×¦×•× ×œ×” פתרון, וצריך להתחיל ×œ×—× ×š לדמוקרטיה ×›×™ ×חרת ×ž×©×ª×—×œ×™× ×œ×›× ×¡×ª ×× ×©×™× ×©×”×ž×•×©×’ ×œ× ×‘×¨×•×¨ לה×, ו×× ×™ ×עצור ×›×ן ×חרת חוק גודווין יקבע ×©× ×’×ž×¨ הדיון והפסדתי בו עוד ×œ×¤× ×™ ×©×¢× ×” ×›×ן ×פילו ××“× ×חד בתגובות :-).
×× ×™ ×ולי קצת מ××©×™× ×ת ×”× ×יביות של ×”×”×•×’×™× ×”×¦×™×•× ×™×™× ×‘×‘×—×™×¨×” הבעייתית בדמויות ×”×לו רק בשביל ספין יצירתי של בחירה מ×וד סלקטיבית של ×¡×™×¤×•×¨×™× ×›×“×™ להר×ות ש××ž× ×¡×™×¤×¦×™×” ויהדות ××™× ×Ÿ זרות. × ×יביות, ×›×™ ×”×™×•× ×™×•×ª×¨ מדי ×× ×©×™× ×œ×•×§×—×™× ××œ×ž× ×˜×™× ××—×¨×™× ×ž×ותן דמויות ×•×œ×•×§×—×™× ×ת הספין ×œ×ž×§×•× ×ž×וד ×©×•× ×”. ×× ×™ חושב ש×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×¤×¡×™×§ להסתכל כל ×¤×¢× ×¨×§ על היסטוריה סלקטיבית כדי להפוך ×ותה למשל ותירוץ. צריך להתחיל להתבגר ×›××™× ×“×™×‘×™×“×•××œ×™× ×•×¢× ×•×œ×”×‘×™×Ÿ ×ת המל×כותיות ×”×ž×¡×•×›× ×ª של ל××•×ž× ×•×ª ×•×¤×œ×’× ×•×ª ולהתחיל ×œ×”×¤× ×™× ×©×›×”×•×ž×• ס××¤×™×™× ×¡ ×”×’×™×¢ הזמן ×©× × ×™×— ×ת ×”××’×¨×•×¤×™× ×”×¦×™×“×” ×•× ×ª×—×™×œ ×œ×©× ×•×ª דפוסי חשיבה ×•×”×ª× ×”×’×•×ª כדי לשפר ×œ× ×• ×ת ×יכות ×”×—×™×™× ×•×œ×פשר ×œ× ×• להתמקד בתקווה ושיפור ×•×œ× ×‘×ª×—×¨×•×ª מי יקבע מתי ×™×‘×•× ×™×•× ×”×“×™×Ÿ ולמי ×–×” ×™×›×ב יותר.
בתקופה כזו, ש×ין לי מפלגה ש×× ×™ ×©×œ× ×¢× ×”×‘×—×™×¨×” בה, ×× ×™ מקווה לשמוע על ×× ×©×™× ×—×“×©×™× ×¢× ××’'× ×“×•×ª שמדברות ×לי. ×ולי החבורה הזו, מי יודע. מיי×ש לר×ות ×©×’× ×”×× ×©×™× ×©×× ×™ ×”×›×™ מזדהה ×¢× ×“×¢×•×ª×™×”× ×¢×œ ×”× ×™×™×¨ ×ž×ª×¤×§×“×™× ×‘×¡×•×£ ×‘×›× ×¡×ª לפי ×ª×›×ª×™×‘×™× ×©×œ הסכמי קו×ליציה, לוביסטי×, דעות קדומות ושיקולי תדמית תקשורתית. השלטון שמתחלף פה בקצב מסחרר תמיד תקוע ×‘×ž×§×•× ×¢× ×§×•×ליציות ×§×˜× ×•×ª ושבירות מדי ו××£ ×חד ×œ× ×ž×¢×™×– ×œ×©× ×•×ª מספיק ×ת סדר ×”×™×•× ×רוך הטווח מפחד ל×בד ×ת ×”×›×™×¡× ×‘×˜×•×•×— הקצר. ברור לי לפי ×”×¡×§×¨×™× ×©×”×¤×¢× ×ž×™ ×©×œ× ×בחר יגמור ב×ופוזיציה. לצערי ×× ×™ ×œ× ×ž×מין ש×פשר ×œ×”×‘×™× ×œ×©×™× ×•×™ חקיקה ×¨×¦×™× ×™ ×‘× ×•×©××™× ×™×¡×•×“×™×™× ×›×©×תה יושב ב×ופוזיציה, ×פשר ×ž×§×¡×™×ž×•× ×œ× ×¡×•×ª לעצור ×ת ×”×—×•×§×™× ×”×’×¨×•×¢×™×, לכן × ×©×ר לי רק להחליט מי ×™×”×™×” ×”×›×™ טוב ×‘×§×™×“×•× ×”×ž×˜×¨×•×ª שחשובות לי ×ž×‘×—×™× ×ª ×™×—"×¦× ×•×ª, שיווק ×¨×¢×™×•× ×•×ª ודעת קהל. מגוחך ×בל ×–×” המצב – הרי×ליטי משתלטת על המצי×ות.
מספיק ברברת. ×× ×™ הולך להתקין ×ת וורדפרס 2.7 וללכת לישון. וויש מי ל×ק!
כל מילה!
הוא שנאמר… נרטיבים. אנא הרשה לי לחמוק מהם כולם. אני מעדיף את האמת ברשותך 🙂
התלונה שלי כאן איננה על פעולה של "בניית נרטיב", אלא על הבחירה השגויה בדמויות ודוגמאות עבר, והסקת הלקחים הלא-נכונים מההיסטוריה. אפשר לבנות נרטיב וחזון רק כדאי להתבסס על דוגמאות טובות, ולא על ספין מאוד יצירתי של דוגמאות שליליות.
אבל תמיד תהיה בחירה שגויה בדמויות. כולנו בני אדם. גם גיבורים לפעמים עושים מעשים "לא מוסריים". הנה קח את הרצל אדם נאור, משכיל, ד"ר, יוזם, מנהיג, בחור נהדר. אדם שאני מאד מעריך… אבל יש המספרים ששכב כהוגן אם זונות, וקיבל מהן זיבה. האם "מקים המדינה" ניצל נשים? עסק בסחר בנשים?
כולנו בני אדם, ולכולנו יש חולשות. ומי שמנסה לבנות נרטיבים באופן טיבעי גם גורם לאלהה של "גיבוריו"….לכן אני שוב אומר, בוא נוותר על נרטיבים. בוא נדבוק באמת 🙂
זאת הבעיה הכי חמורה שיש לך עם הרצל?
וזה שהוא היה גזען? וזה שהוא ראה את ישראל דוברת גרמנית? וזה שהוא הציע את אוגנדה? וזה שהוא הציע לנצר את כל יהודי אירופה?
חוצמזה ערבבת. הנרטיב הציוני חובר ע"י בני אנוש, אבל הם לא לקחו את הרצל כסמל לנרטיב, הם לקחו את בר-כוזיבא ושושלת החשמונאים, לפעמים גם את הקנאים הפסיכיים של מצדה…
וודאי ידוע לך שחנוכה איננו חג יהודי ידוע ומוכר בעולם מלבד שתי תפוצות: האמריקנית כי הוא נותן "קונטרה" לקריסמס, והישראלית כי הוא הועלה על נס ע"י הציוניים המודרניים. מעבר לכך לא שמעו עליו כמעט לפני כן בתפוצות עדות המזרח וצפון אפריקה עד שעלו לארץ ו"גילו" אותו מחדש.
אין לי שום בעיה עם הרצל. כולנו בני אדם עם חולשות ועם חוזקות. לבחור הייתה יופי של חוזקה ליצור רעיון, שיסחוף אלפים ואחר כך מיליונים, שיביא לבסוף להקמת מדינת ישראל.
לגבי הרצל כסמל לנרטיב, אתה צריך לקרוא את הזיכרונות של בן-גוריון כדי להראות איך הבן-אדם העריץ אותו. הוא היה גיבור עבור בני תקופתו (גם אם חלקו עליו בעניין אוגנדה).
יותר מטריד אותי, מדוע במקום לעסוק בדרך לתקן את המדינה והציבור, אנו עוסקים במי היה גיבור ומי לא.
אנסה לשאול לשאלה פרגמטית.
איך אתה רואה את הציבור הישראלי מתקדם לקראת שיח יותר טוב? יותר דמוקרטי?
לו רק היו לי פתרונות טובים. כרגע אני עוסק בעיקר באלימינציה של הגרועים…
ואני חוזר ואומר – אני רוצה למצוא נרטיב לעתיד יותר טוב, ולא להתלות בדמויות או ארועי עבר חיוביים או שליליים. לבנות סיפור של "אם ננסה X יצא יופי" ולא "תזכרו איך היה יופי כשעשינו Y, בואו נעשה את זה שוב". העתיד שיש לבנות, מאוד שונה מהעבר ודוגמאותיו.
הסוד לדעתי טמון ביכולת להבין את הכוחות שמעצבים את החברה האנושית. כשנבין את הכוחות הללו, נידע גם איך לצעוד.
אני מסכים שאחת הדרכים לחקור את הכוחות הללו הוא להיסתכל על ההיסטוריה.
אם אדע משהו, אשמח לספר לך 😉
צפה פוסט, אולי עוד היום 🙂
העבר הוא נרטיב יותר פופולרי. נרטיב עתידני דורש דמיון.
שכב עם זונות כמו שהיה מקובל בוינה בזמנו.
סבבה. העיקרון כאן הוא לא מה היה מקובל או לא, אלא האם אנו מחפשים את האמת, או איזו גיבורים מיתולגים?
אין דבר כזה "האמת"
שימוש במושג הוא כלי רטורי.
אני חושב שדווקא יש… אני בדיוק כותב על זה, אתה יכול לנסות להראות שטיעיתי 🙂
http://talyaron.com/?p=232 (והפוסט שאחריו)
עירא… כל כך מהר אתה יודע…. אצפה לפוסט 🙂