יותר מדי ×¤×¢×ž×™× ×× ×™ × ×ª×§×œ ברחבי הרשת במגיב ×ו בלוגר שמבלבל בין מחקר מדעי ×•×™×™×©×•× ×”× ×“×¡×™. מחקר מדעי ×”×•× ×כן פרויקט (ש×מור להיות) פתוח ושיתופי. ×יד×לית ×œ×œ× ×¡×•×“×•×ª מקצועיי×, ×’×ווה ודעה קדומה, ×בל ×¢×•×¡×§×™× ×‘×• ×× ×©×™×, לטוב ולרע, ×¢× ×גו ו××™× ×˜×¨×¡×™×. מדען טוב ×‘×¢×™× ×™ ×”×•× ××“× ×©×©× ×‘×¦×“ ×ת ×”×גו והדעות הקדומות, ×ž× ×¡×” ללכת ×חרי ×”×מת שמצטרפת מהר×יות, לומד על ×”×›×©×œ×™× ×”×§×•×’× ×™×˜×™×‘×™×™× ×©×œ חשיבה ×× ×•×©×™×ª ×•×ž× ×¡×” לפתח שיטות ×œ×”×¢×œ×™× ×ת ×”×©×¤×¢×ª× ×ž×ª×”×œ×™×š המחקר. הבעיות המוסריות בתהליך ×”×–×” הן בעיקר ×יך לחקור ×“×‘×¨×™× ×‘×œ×™ להרוס ×¢×•×ª×§×™× ×™×™×—×•×“×™×™× ×©×œ ×”× ×—×§×¨ – למשל יש ×œ× ×• רק כדור ×רץ ×חד לחקור בו ×קולוגיה והתחממות גלובלית, ×‘× ×™×’×•×“ למחקר על תפקוד מוחות של בעלי ×—×™×™× × ×—×•×ª×™× ×©×פשר להשיג במ×ות (×× ×™ מקווה ×©×¢×›×‘×¨×™× ×•×œ× ×§×•×¤×™×, עד כמה ש×פשר). במחקר על ×‘× ×™ ×ד×, יש ×’× ×‘×¢×™×•×ª מוסריות ×¨×¦×™× ×™×•×ª בכל ×”× ×•×’×¢ ×œ× ×™×ª×•×— בגוף ×—×™ ×ו הדבקתו במחלות ×•×ž×©×—×§×™× ×‘×’× ×˜×™×§×” שלו. לכן ×ž× ×¡×™× ×œ×—×§×•×¨ ×ž×•×“×œ×™× (×ž×‘×•×¡×¡×™× ×‘×¦×•×¨×” מוצדקת בהת×× ×œ×ž×” שחוקרי×) על ×—×–×™×¨×™× ×•×¢×›×‘×¨×™× ×•×©×ר חיות מעבדה, בהת×× ×œ× ×•×©× ×”× ×—×§×¨. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שזה ×ומר ×©×—×•×§×¨×™× ×‘×˜×¢×•×ª ×ת הדימוי ×‘×ž×§×•× ×ת ×”× ×•×©× ×¢×¦×ž×• ×•×ž×©×œ×™×›×™× – ×ת ×–×” ×ולי ×¢×•×©×™× ×‘×¡×™×™× ×˜×™×¤×™×§ ×˜×ž×§× ×‘×œ×™ להבין ×ת המחקר המקורי (×בל × ×›×•×Ÿ ×©×œ×¤×¢×ž×™× ×™×© ×’× ×ž×—×§×¨×™× ×’×¨×•×¢×™×, ולכן ×—×™×™×‘×™× ×ª×”×œ×™×š מבוקר של בדיקת עמיתי×).
לכן, ×חד ×”×›×™×•×•× ×™× ×œ×”×’×“×™×¨ ×ת תהליך החקירה המדעית, ×ו השיטה המדעית ×–×” „×יך ×œ× ×œ×¢×‘×•×“ על ×¢×¦×ž×™× ×•â€ ×ו „×יך ×œ×”×•×¦×™× ×ת ×¢×¦×ž×™× ×• מהמשוו××”â€. ×× ×—× ×• ×œ× ×ž×™×™×ª×¨×™× ×ת תופעת ×”×—×™×™× ×›×¤×§×˜×•×¨, ××œ× ×ž× ×¡×™× ×œ×‘×˜×œ ×ת השגי×ות ×”×§×•×’× ×™×˜×™×‘×™×•×ª ×©×œ× ×• ×›×—×•×§×¨×™× ×›×“×™ להגיע למידע ×•×ž×¡×§× ×•×ª ××•×‘×™×™×§×˜×™×‘×™×™× ×¢×œ ×”× ×—×§×¨, ×œ×œ× ×“×¢×•×ª קדומות ×•×”× ×—×•×ª מוטעות. יש ×ª×—×•×ž×™× ×©×œ×ž×™× ×©×œ מחקר לגבי ×יך × ×›×•×Ÿ ×œ×ª×›× ×Ÿ × ×™×¡×•×™×™× ×‘×›×œ תחו×, במיוחד במקומות ×©×‘×”× ×”×ž×—×§×¨ עלול ×œ×”×–×“×”× – ×× ×¨×¢×™×•× ×™×ª, ×ו ×¢×´×™ ×—×™×™×“×§×™× ×ו כל ×’×•×¨× ×—×™×¦×•× ×™ ×חר שיפריע להגיע ×œ×ž×¡×§× ×•×ª.
×חרי שיש לך ×ž×¡×§× ×•×ª ביד ו×תה יודע להעריך "מה יקרה ×× ×עשה כך וכך", ×תה יכול לקחת ×ת הידע ×”×–×” ×•×œ×™×™×©× ×ותו ×‘×”× ×“×¡×”, לפתח ×תו ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×”, חומר וכולי. ×‘×ž×™×œ×™× ×חרות המדען יגלה ×יך לשחרר ×× ×¨×’×™×” מפיצול ×”×טו×, ×”×ž×”× ×“×¡ יקבל ×ת ההור××” (מ××™× ×˜×¨×¡×™× ×›×œ×›×œ×™×™×, ×¤×•×œ×™×˜×™×™× ×ו ×חרי×) להשתמש בידע ×”×–×” ×œ×‘× ×™×™×ª כור ×טומי להפקת חשמל × ×§×™ ×ו לייצור פצצה שתרצח ×ž×œ×™×•× ×™×. החלטות מוסריות קיימות בתהליך המחקר בכל ×©×”×•× × ×•×’×¢ ×œ×¦×¨×›×™× ×©×œ התערבות בחיי ××•×¨×’× ×™×–×ž×™× ×ולי, ×בל ×”×חריות הכבדה יותר × ×•×¤×œ×ª על ×”×™×–× ×•×”×“×•×—×£ שמעסיק ×ת ×”×ž×”× ×“×¡, ×œ×”×•×¦×™× ×œ×©×•×§ מוצר ×˜×›× ×•×œ×•×’×™ שעלול להזיק ל×× ×©×™× ×ו לחברה ×”×× ×•×©×™×ª במעגל קטן ×ו גדול של ×ž×©×ª×ž×©×™× ×•×›×•×œ×™.
כמו שמדען צריך ל×מן ×ת עצמו בחשיבה לוגית „קרה†ולהשקיט ×ת דעותיו הקדומות וה×גו, כך ×’× × ×‘×—×¨ ציבור ×•×ž× ×›×´×œ ×ו בעל עמדת החלטה צריך ××™ ×ילו ×ž× ×’× ×•× ×™× ×©×™×¤×§×—×• עליו שיעשה ×ת הדבר ×”×חר××™. לכן יש חוקי×, רגולציות וש×ר ×ž× ×’× ×•× ×™×, וזה ××£ ×¤×¢× ×œ× ×ž×•×©×œ× ×× ×–×” מגיע רק מבחוץ. ×›×ן יש ש×לות מוסריות – ×”×× ×œ×”×ª×¢×¨×‘ ×‘×—×™× ×•×š ולעורר ×חריותיות מגיל צעיר, ×ו ללכת לכיוון ×”×œ×™×‘×¨×˜× ×™ ולהש×יר ×ת ×”×—×™× ×•×š להורי×, ולסמוך על כל ×”×× ×©×™× ×œ×¤×ª×— לבד חוש מוסר והבדלה בין טוב ורע. ×œ× ×—×¡×¨×•×ª דוגמ×ות של ×¦×™× ×™×•×ª שלווה של מוכרי מוצרי × ×¤×˜, סיגריות, ×וכל שמן וש×ר ×“×‘×¨×™× ×ž×¡×•×›× ×™× ×œ×—×‘×¨×”, הפוליטיק××™× ×ž×ª×•×•×›×—×™× ×× ×¨×וי לעצור ×ת ×–×” ברגולציה, ××£ ×חד ×œ× ×ž×“×‘×¨ על ×—×™× ×•×š ל×חריותיות. ×‘× ×§×•×“×” הזו, ×›×¨×¦×™×•× ×œ×™×¡×˜ שרוצה לעשות ×ת הבירור הערכי שלו, ×× ×™ רוצה לקבל מידע – ×”×× ×—×™× ×•×š ×›×–×” קיי×? ×”×× ×”×•× ×¢×•×‘×“? ×”×× ×”×•× ×ž×™×•×©× ×‘×¦×•×¨×” כלשהי ×‘×¢×•×œ× ×•×ž×” ההשפעות? ×”×× ×™×© תרבויות שבהן ×–×” יותר חזק ו×יך ×פשר ×œ×©× ×•×ª ×ת התרבות שבה ×× ×™ ×—×™ להיות דומה יותר לתרבויות ×”×לו? ×לו ש×לות שמדע יכול לחקור ×•×œ×¢× ×•×ª לי עליהן, בשיתוף ×¢× ×©×§×™×¤×•×ª ×©×œ×˜×•× ×™×ª ×•× ×™×”×•×œ×™×ª של ×’×•×¤×™× ×¤×¨×˜×™×™× ×•×¦×™×‘×•×¨×™×™×. לכן ×›×¨×¦×™×•× ×œ×™×¡×˜ ×× ×™ × ×œ×—× ×’× ×œ×ž×¢×Ÿ חופש מחקר, ×’× ×œ×—×•×¤×© מידע מדעי ×•×’× ×œ×—×•×¤×© מידע ציבורי (=×©×œ×˜×•× ×™). ×ין לי ×יך לדרוש ×ž×”× ×‘×—×¨×™× ×©×œ×™ ×חריות לעשות ×ת הדבר ×”× ×›×•×Ÿ ×›×©×’× ×œ×™ ×•×’× ×œ×”× ×ין גישה למידע שייתן ×œ× ×• לשפוט.
××– עכשיו לש×לה הב××”: ×”×× ×™×© למדע מה להגיד ×œ× ×• ×‘× ×•×©× ×ž×•×¡×¨? ×”×× ×™×© בכלל מוסר ×בסולוטי לחקור ×ותו? יש ×¢× ×£ ×©×œ× ×œ×ž×—×§×¨ מתודולוגי ו×קדמי של מוסר ×•×”×•× × ×§×¨× â€ž×תיקהâ€. ×פשר לר×ות ×יך ×× ×©×™× ×ž×’×™×¢×™× ×œ×”×—×œ×˜×•×ª, ×יך ×”× ×ž×ª×ž×•×“×“×™× ×¢× ×¡×ª×™×¨×•×ª ×•×‘×•× ×™× ×¨×יית ×¢×•×œ× ×§×•× ×¡×™×¡×˜× ×˜×™×ª, ויש ×ž×ª×ž×—×™× ×‘×ª×—×•× ×©×œ ביו ×תיקה, ×ו ×תיקה של ×—×™× ×•×š וכולי עוד הרבה ×ª×—×•×ž×™× ×©×¨××•×™×™× ×œ×”×™×—×§×¨. ×× ×ª×©×ל ×ותי, ×’× ×¡×¤×¨×•×ª ספקולטיבית (ובמיוחד מדע ×‘×“×™×•× ×™) ×”× ×ž×¢×™×Ÿ כלי מחקר ×›×לו בצורה ×ž×¢× ×™×™× ×ª – ×× ×—× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×—×©×•×‘ „מה ×”×™×” ×׆ולהגיע לכל ×ž× ×™ ×ž×¡×§× ×•×ª, ולר×ות ×× ×–×” תו×× ×ת ר×יית ×”×¢×•×œ× ×©×œ× ×•. תרגילי מחשבה ×–×” דבר מ×וד חזק, ועד כמה שידוע ×œ× ×•, ×× ×—× ×• ×”×—×™×” שעושה ×ת ×–×” ×”×›×™ טוב מכל יצור ×—×™ ×חר על ×¤× ×™ הכוכב, ×בל ×–×” ×ž× ×’× ×•×Ÿ ×œ× ×ž×•×©×œ×, וצריך לפתח ×’× ×›×ן מתודולוגיות, ×יך ×œ× ×œ×“×ž×™×™×Ÿ עתיד תוך הטיה של ×”×ž×¡×§× ×•×ª ×©× ×•×‘×¢×•×ª מדעות קדומות… 🙂
××– ×”×× ×”×ž×“×¢ מכתיב מוסר? לדעת ס×× ×”×ריס כן (××ª× ×ž×•×–×ž× ×™× ×œ×—×¤×© הרצ×ות שלו ברשת, ×œ× ×¦×¨×™×š לרוץ ×œ×§× ×•×ª ×ת הספר), ×בל לדעתי ×œ× ×‘×“×™×•×§. לדעתי ×תה צריך להחליט על כמה ×קסיומות והמדע יעזור לך לבחור ×ת תורת המוסר שלך. למשל ×× ×™ בוחר ×›×קסיומה, ×קר×ית לגמרי וסובייקטיבית לחלוטין, שטוב שהמין ×”×× ×•×©×™ ישרוד וישגשג. ×× ×™ יכול לש×ול עכשיו ×× ×× ×™ רוצה קידמה ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×ª ×ו ל×, ×× ×”×—×œ×˜×ª×™ שכן ×× ×™ יכול עכשיו לש×ול ×”×× ×¨×וי לה×ריך ×ת ×—×™×™ ×”××“× ×”×ž×ž×•×¦×¢, למרות שהמדע ×ומר לי שיהיה פיצוץ ×וכלוסין. ×× ×™ יכול ××– לש×ול מה הן השיטות ×”×פקטיביות לשמור על ×וכלוסיית ×”××“× ×‘×’×•×“×œ קבוע, בצורה ×©×œ× ×ª×¤×’×¢ בזכויות הפרט ותר××” ×יך במשפט וחצי כבר הגעתי ×œ×“×™×¡×•× × ×¡ ×§×•×’× ×™×˜×™×‘×™. ×× ×™ רוצה של×× ×©×™× ×™×”×™×” ×ת החופש ×œ×”×‘×™× ×¢×©×¨×” ×™×œ×“×™× ×œ×ž×©×¤×—×”, ×בל ×× ×™ ×’× ×™×•×“×¢ שזה יעיק על המש××‘×™× ×•×™×’×¨×•× ×œ×¡×‘×œ לדורות הב××™×. המדע יכול לעזור לי לדמיין מה ×™×”×™×” במורד כל מסלול ש×בחר, ×בל ×”×•× ×œ× ×™×›×•×œ להחליט לי מה יותר × ×›×•×Ÿ. החלטות מוסר הן בסוף ×¢× ×™×™×Ÿ מ×וד "××•×¨×’× ×™" ו×× ×•×©×™ ×©×œ× ×™×›×•×œ להיות רק קר ויוטיליט×רי, ×–×” ×œ× ×¢× ×™×™×Ÿ מדעי × ×˜×•, ×בל ×—×™×™×‘×™× ×™×“×¢ ומודעות כדי לבחור × ×›×•×Ÿ. בחירות ×œ×œ× ×™×“×¢ ומודעות לרוב גורמות לחזור על טעויות העבר, ×× ×™ בטוח שמישהו כבר ×מר ×ת ×–×” ב××™×–×” × ×•×¡×—…
××– זו התשובה שלי ×œ×¤×¢× ×”×‘××” שמישהו יגיד לי שהמדע יכול להכתיב מוסר בדיוק כמו ציווי ×לוהי/דתי: ×מממממ… ל×. ×× ×©×™× ×‘×•×—×¨×™× ×¡×•×‘×™×™×§×˜×™×‘×™×ª ל×ילו עובדות מדעיות ×‘× ×œ×”× ×œ×”×§×©×™×‘ ×•×™×›×•×œ×™× ×œ×ž×¦×•× ×œ×¢×¦×ž× ×¦×™×˜×•×˜×™× ×ž×“×¢×™×™× ×—×œ×§×™×™× ×›×“×™ לגבות ×ת ×”×¨×¦×•× ×•×ª ×”××™×©×™×™× ×©×œ×”×, ×בל ×ת ×–×” עושה ×’× ×›×œ דת ביחס לדברי מקימיה וכתביה, כולל ×פילו דתות חדשות כמו ×ž×•×¨×ž×•× ×™×–× ×ו ×“× ×“×©×•×ª מה×ריזה כמו ×¡×™×™× ×˜×•×œ×•×’×™×”.
ונניח שאיכשהוא מישהוא פיתח מדד לסבל/אושר של אדם.
האם אתה מנסה למקסם את הממוצע? החציון? למקסם את המינימום (מינימום סבל)?
איך אתה משקלל אושר היום לעומת אושר מחר? ובעוד 50 שנה?
בקיצור – אני מסכים עם עירא.
המדע יכול לעזור לנו להשיג מטרות מוגדרות היטב, אבל לא ברור איך מחליטים אלו מטרות אנו רוצים.
בסוף היום חייבים להזריק אקסיומות. אחרת נשארים תקועים ב"קוגיטו".
מה שכן – נראה שהמערב מפתח מערכת מוסר לא רעה בכלל בלי עקרונות-על וללא ביסוס אבסולוטי. והפיתוח לא נעשה מלמעלה למטה, אלא בתהליך מבולגן של משפט, ודיון אקדמאי, ותוכניות טלביזיה לדיון בשאלות מוסר בפריים-טיים של הטלביזיה (שמוסבות כתוכניות על רופאים ועורכי-דין), ועיתונות, והפגנות, וכו וכו – תהליך כל כך לא מסודר ואורגני שאפשר אפילו אולי לקרוא לו אבולוציה של מימים.
אם רק הינו יודעים איך לוודא שאותו מוסר מיושם בפועל …
אתה אומר שמדען צריך להיות ראש-קטן מבחינה מוסרית, להסיר מעצמו אחריות מוסרית ולהגיד שהיא מוטלת על פוליטיקאים ומנהיגים. אם המדען מצא דרך לייצר חומר נפץ, והוא מבין את השימושים הבלתי-מוסריים שיש להמצאה שלו, הוא לא צריך לעשות עם ההבנה הזו שום דבר. הפוליטיקאים יעשו, וזה התפקיד שלהם, מבחינתו, להימנע מלעשות שימוש בלתי מוסרי בהמצאה שלו.
הבעיה היא שברור מראש שכל המצאה וכל טכנולוגיה תנוצל לכל מטרה שהיא מאפשרת. טובה ורעה. מנהיגים בוודאות ינצלו טכנולוגיות למטרות בלתי מוסריות. מנהיגים מטבעם אינם אנשים מוסריים במיוחד. אם המצאת חומר נפץ, אתה יכול לדעת בוודאות גמורה שהוא ינוצל להרג והרס. כך שאם כמדען מסרת את ההמצאה שלך לפוליטיקאי, פירוש הדבר שאתה בחרת לאפשר שימוש בלתי מוסרי בהמצאה שלך.
שלום רון, מתנצל שרק עכשיו ראיתי את ההודעה שלך ואישרתי אותה.
אני לא אומר כאן שום דבר לגבי מדענים ודעותיהם המוסריות, אני מדבר על כך שהמדע לא מכתיב מוסר, אבל מסקנותיו מיידעות אותנו כדי לעצב את תורת המוסר שלנו.
החלטותיהם המוסריות של מדענים הן לעיתים קשות, ואני בטוח שהרבה מהם יחשבו לבעלי מוסר מפוקפק בעיני אחרים, כשהם תורמים את הידע והמומחיות שלהם כדי ליצור כלי נשק וכדומה. גם למהנדס יש את אותה הדילמה, לא תסכים? הסיפור שאתה רומז עליו הוא זה של אלפרד נובל, שרצה להמציא חומר נפץ בטיחותי לצרכי כריה שלא תסכן את הפועלים ויצא שעזר לצבאות? הנה אכן שאלה מוסרית, ואפשר בהחלט להסכים שזו המצאה גם רעה וגם טובה.
מה שאני אומר זה שהמדע צריך לחקור את תופעת הנפיצות של כימיכלים מסוימים, לפחות כדי לתעד את התכונה. המשמעות למהנדס יכולה להיות "הנה חומר לייצור פצצה שהורגת", או "הנה חומר שיכול להאיץ כריה בצורה בטוחה" או "הנה קומבינציה של חומרים שמאוד לא כדאי לערבב ביחד ללא השגחה, או לנסות לייצר מהם כיסא". המדע יכול לתת לך רק את הידע מה-יקרה-אם, הוא לא יאמר לך מה נכון ולא נכון, אבל אחרי שאתה יודע מה עלולה להיות התוצאה, אתה יכול להחליט מה נכון לך – להחביא את הידע מהציבור? להפיץ אותו? לשפוך כסף על מחקר לניטרול הסכנה שהתגלתה?
המדע יכול להגיד לנו שהעולם מתחמם, ושזה בסבירות גבוהה מזיהום שאנחנו יוצרים, אבל זו החלטה מוסרית של מדענים לנסות להשפיע על פוליטיקאים, לרוץ להתראיין ולהתריע. את זה הם עושים כבני אדם, לא כמדענים. כשאני חושב עכשיו על טיסה לאיסלנד, אני יכול לחשוב רק על הכיף ועל הכסף שיש או אין לי בבנק, אני יכול גם לחשוב על הנזק שהטיסה שלי גורמת לכדור הארץ ולחשוב את שווה לי את הנזק שאגרום, בעקבות מה שהמדע אומר לי…
ציטוט מרון:
"מנהיגים בוודאות ינצלו טכנולוגיות למטרות בלתי מוסריות. מנהיגים מטבעם אינם אנשים מוסריים במיוחד."
מתי באמת מנהיג יחשב יותר מוסרי, כאשר הוא מוליך צאן מרעיתו לטבח בשם אידאת הפציפיזם או בהצטיידו בהמצאה בעלת כוח הרס כדי להרתיע צורר מלבצע זממו?
עירא, אי אפשר להכניס פרטי אתר במקום המתאים לכך (לפחות לא כשמדובר בכתובת blogger).