×תמול ישבתי ×‘×”×§×¨× ×ª הבכורה העולמית של הסרט "עידן הטיפשות". ממה שקר×תי על הסרט מר×ש ×”×›× ×ª×™ ×ת עצמי לערב מתסכל ×בל מפיח תקוות. לצערי הופתעתי מ×וד לרעה ויצ×תי מ×וכזב ומעוצבן ממש. ל×חר שגיבשתי דיעה טרחתי להציץ ×‘×¤×™× ×ª תגובות הקהל ב×תר, ×©× ×•×‘×ž×§×•×ž×•×ª × ×•×¡×¤×™× ×’×™×œ×™×ª×™ שעוד הרבה ×× ×©×™× ×¢× ×ž×•×“×¢×•×ª ×•×”×‘× ×” ×‘× ×•×©× ×©×”×™×• ×‘×”×§×¨× ×•×ª ×חרות ×‘×¢×•×œ× ×”×ª×כזבו, ××– ×× ×™ מכריז מר×ש ש×× ×™ ×œ× ×ž×¨×’×™×© רע ×¢× ×”×‘×™×§×•×¨×ª להלן.
ר×שית, מה ×ין בסרט: תקווה, עצות טובות, ×¨×¢×™×•× ×•×ª מועילי×, ×יזון, ומידע מספרי ×¨×¦×™× ×™. הסרט ×”× ×¢×¨×¥/מותקף של ×ל גור ×œ× ×‘×“×™×•×§ דיבר על ×¤×ª×¨×•× ×•×ª ×בל לפחות × ×ª×Ÿ עובדות, ×ž×¡×¤×¨×™× ×•×”×ž×—×©×•×ª. לדעת ×¨×‘×™× ×”×•× ×¤× ×” לשכל ×בל ×œ× ×ž×ž×© × ×’×¢ ללב, למרות שלטעמי ×”×•× ×’×œ×© מהסיר בעודפי פ×תוס של סיפור חייו ×”×ישי של גור. הסרט ×”×–×” לעומתו מרצה למקהלה שעשתה ×ת הצעד הר×שון של קבלת הידע, ×•×ž× ×¡×” עכשיו ×œ×”×©×œ×™× ×ת צד הרגש והמודעות דרך הסיפור ×”×ישי של ×”×× ×©×™× ×‘×©×˜×— ×©×¡×•×‘×œ×™× ×•/×ו ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×©×•×ª ×©×™× ×•×™. פר×× ×™ ××¨×ž×¡×˜×¨×•× ×’ ×˜×•×¢× ×ª שערכה ×ת הסרט מחדש ×œ× ×ž×¢×˜ פעמי×, לפי הר××™×•× ×•×ª ×יתה ×”×•× ×”×ª×—×™×œ ×¢× ×”×¨×‘×” יותר ×¤×¨×˜×™× ×ž×“×¢×™×™×, ×בל ××– ×™×¦× "×מת מטרידה" ××– ×”×™× ×”×©×ירה ×ת הסיפור ×”×× ×•×©×™. ×ך בשלב ×–×” ×”×™× ×§×™×‘×œ×” ביקורת ×©×”×•× ×¨×š מדי (×”× ×¨×˜×™×‘ והקשר ×œ× ×‘×¨×•×¨ מספיק למי ×©×œ× ×ž×•×“×¢ למשמעויות של ×©×™× ×•×™ ×”××§×œ×™× ×”×¢×•×œ×ž×™), ××– סבב × ×•×¡×£ בחדר העריכה ×”×¨×™× ×ת עוצמת הדר×מה, ומסרט × ×•×’×¢ ללב ×”×•× ×”×¤×š לבעיטה בצלעות. החל מהכותרת ×”×ž×ª× ×©×ת (×›×•×œ×›× ×˜×™×¤×©×™×) והמשך בזה ×©×”×•× ×ž×•×¦×‘ מכ×ילו ×ž× ×§×•×“×ª המבט של ×חד מ××—×¨×•× ×™ המין ×”×× ×•×©×™ (×‘×ž×™×œ×™× ×חרות ×ין ×œ× ×• 50 ×©× ×” לחיות) וכלה במבט מיו×ש וחסר ××•× ×™× ×¢×œ כמה שהמין ×”×× ×•×©×™ ×œ× ×ž×¡×•×’×œ לצ×ת ×ž×”×§×•×¤×¡× ×•×œ×¤×ª×•×¨ ×ת הבעיה ב×מת. ×יך ×פשר לגייס מישהו ×¢× ×ž×¡×¨ ×›×–×” שלילי? ×ולי יש כמה שקיבלו ×ת המסר "×”× ×›×•×Ÿ" ×›×™ ×תר "×¢×‘× ×™×•×ª רקובות" מדד 86% טריות ×‘×™× ×ª×™×™×.
××– ×”× ×” ×”× ×”×’×™×‘×•×¨×™× ×©×ª×•×¢×“×• ×•× ×¢×¨×›×• במשך שש ×©× ×™×: תושב × ×™×• ××•×¨×œ×™× ×¡ שהציל מ×ות ×× ×©×™× ×•×—×™×•×ª בית ×‘×§×ª×¨×™× ×”, ×בל ×יבד ×ת ביתו ×›×™ ההוריק×× ×™× ×ž×’×™×¢×™× ×‘×¢×•×¦×ž×•×ª חזקות במיוחד, בשל ×©×™× ×•×™ טמפרטורת ×¤× ×™ ×”×ž×™× ×‘×וקיי×× ×•×¡×™×. הודי עשיר שרוצה לפתור ×ת בעיות ×”×¢×•× ×™ ב×רצו. זוג ×™×œ×“×™× ×¢×™×¨×§×™×™× ×¤×œ×™×˜×™× ×‘×™×¨×“×Ÿ שה××ž×¨×™×§× ×™× ×”×ž×¨×•×©×¢×™× ×”×¨×’×• ×œ×”× ×ת ×ב×. × ×™×’×¨×™×ª שרוצה להיות רופ××” ×חרי שטבח ומחלות פקדו ×ת השבט שלה בגלל מלחמות קרקעות ×•× ×–×§×™× ×¡×‘×™×‘×ª×™× ×©×›×•×œ× ×יכשהו ×§×©×•×¨×™× ×œ×›×š שחברת "של ×וייל" קודחת ב×יזור ×•×ž×ª× ×”×’×ª בחוסר ×חריות חברתית ×ž×•×¤×’× ×ª.
עד ×›×ן המסר יחסית ברור, ×בל בטוויסט פוסט-×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ מבלבל, בערך בחצי הדרך לתוך הסרט ×’× ×”×§×“×•×©×™× ×”×ž×¢×•× ×™× ×©×œ× ×• פת××•× ×œ× ×§×“×•×©×™×… ×”× ×™×•-××•×¨×œ×™× ×¡××™ מגלה ×œ× ×• ×©×”×•× ×’×™×ולוג שעוזר לשל לחפש עוד × ×¤×˜, ו×ין לו בעיה ערכית ×¢× ×–×”, רק חבל לו שהלקוחות של של ×œ× ×ž×©×›×™×œ×™× ×œ× ×¦×œ × ×›×•×Ÿ ×ת המוצר. ×”× ×™×’×¨×™×ª × ×לצת ×œ× ×§×•×ª ×“×’×™× ×ž× ×¤×˜ (מהמפעל של של) ×©×–×™×”× ×ת ×”×ž×™× ×¢× ×ž×¡×™×¨ ×©×•×ž× ×™×, ×בל ×—×™×” ממסחר בסולר בשוק השחור. ההודי העשיר חושב שהפתרון ×œ×¢×•× ×™ ×”×•× ×ª× ×•×¤×” ×¦×¨×›× ×™×ª ועסקית ו×ת ×–×” ×”×•× ×¢×•×©×” ×¢"×™ הקמת חברת טיסות מוזלות ×‘×ž×§×•× ×©×™×¤×•×¨ מערכת הרכבות (טיסות סילון × ×—×©×‘×•×ª ל×חד מהבעיות ×”×›×™ חמורות של פליטת הפחמן ×”×× ×•×©×™×ª), ו××™×›×©×”×•× ×’× ×ž×ª×’× ×‘ ×¤×¨×™×™× ×©×ž×¨××” ×יך ×”×•× ×ž×ª×“×œ×§ ×ת מטוסיו ממיכל ×¢× ×§ ×¢× ×¡×ž×œ של צדף צהוב. כדי לרמוס ×ותו לחלוטין, הבימ×ית ×’× ×¢×•×¨×›×ª ×¤× ×™×ž×” סט צעקות ×©×”×•× ×¦×•×œ×£ בעובדיו (×”×¢× ×™×™× ×©×”×•× ×ž× ×¡×” להציל?) כולל ×יומי פיטורי×. ו×יך × ×¨×ž×•×¡ ×ת זוג ×”×¤×œ×™×˜×™× ×”×§×˜× ×™×? ×סור לעשות ×ž×™×œ×“×™× ×§×˜× ×™× "רעי×", ××– ×”×™× ×ž×¦×œ×ž×ª ב"משחק מלחמה" ×©× ×¨××” ×ž×‘×•×™× ×›×ž×• קטע מ"פ×רפור", בעיקר השלב שבו ×”×חות "הרגה" ×ת ×”××— ב×קדח צעצוע לרקה, כיסתה ×ת "גופתו" בקרטון וסחבה ×ותו קצת על הרצפה כשברקע קולו של הילד מת×ר ×œ× ×• ×יך ×”× ×§×ž×• בוקר ×חד לגלות ×ת החמור מוטל מת בחצר (×›×™ ×”××ž×¨×™×§× ×™× ×”×¨×¢×™× ×”×¨×’×• ×ותו) ומייד ב×ותו הטון ×”×•× ×ž×¡×¤×¨ ×יך ×”× ×§×ž×• בוקר ×חד לגלות ×ת ××‘× ×ž×•×˜×œ מת בחצר (×›×™ ×”××ž×¨×™×§× ×™× ×”×¨×¢×™× ×”×¨×’×• ×ותו). קצת ×¤×¨×•×¤×’× ×“×” ×œ× ×”×–×™×§×” ××£ פע×, × ×›×•×Ÿ? ××” כן, ו××– ×”×™×œ×“×™× ×”×•×œ×›×™× ×œ×ž×›×•×¨ × ×¢×œ×™×™× ××ž×¨×™×§× ×™×•×ª משומשות ×©×”× ×ª×™×§× ×• ×•×”×•×œ×›×™× ×œ×ž×›×•×¨ ××•×ª× ×‘×¢×™×¨, הסמל של "של" מופיע לרגע קט בחוצות עמ×ן, בשביל ×”×§×•× ×¡×™×¡×˜× ×˜×™×•×ª ((×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢ ×× ×–×• הזיקה הבריטית של הבמ×ית, ×בל ××™ ×פשר לפספס ×יך חברת "של" חוזרת ומבליחה בסרט ×•×œ× ×‘×¦×•×¨×” חיובית (למרות שיש מי ×©×˜×•×¢× ×™× ×©×”× ×חת מהחברות היותר ×חר×יות בשוק ×”×–×”).)).
× ×¢×¦×•×¨ לספירת מל××™: ×‘×™×•× ×”×ž×¨×•××™×™× ×™×? יש. עריכה מגמתית × ×•×¡×— מייקל מור? יש, ×•×œ× ×¢×©×•×™×” מקצועית כמוהו. מסר ברור? ×œ× ×‘×“×™×•×§, במיוחד ×œ× ×‘×¨×•×¨ כבר ×× ×”×‘×™×ו חלק מה×× ×©×™× ×”×לו בתור "הטובי×" ×ו "הרעי×". ×יזון בר××™×•× ×•×ª? ×œ× ×ž×ž×©. ×œ× ×©×•××œ×™× ×ת הדמויות על ×”×§×•× ×¤×œ×™×§×˜ שבחייה, × ×•×ª× ×™× ×œ× ×• להרגיש ש×ין להן ברירה. עצות מה ×פשר לעשות במקו×? ממש ×ין. כמו ש×מרתי, הסרט מפחיד בצורה רדודה, מוביל ×ותך לי×וש, ×•×œ× ×ž×¦×™×¢ ×©×•× ×“×‘×¨ פר×קטי.
ויש סיפור ×חרון שקרוב לבית (של יוצרי הסרט), על חוו××™ ×× ×’×œ×™ ×©×ž× ×¡×” לפעול למען הקמת שדה ×˜×•×¨×‘×™× ×•×ª, המציל הגדול פועל ×œ×œ× ×—×ª ×—×•×“×©×™× ××¨×•×›×™× ×•×”×ž×•×¢×¦×” המקומית מצביעה × ×’×“ כמעט פה ×חד. שוב, העריכה המגמתית מציגה ×ת ×”×ª×•×©×‘×™× ×”×ž×ª× ×’×“×™× ×›×—×‘×•×¨×ª ×˜×ž×‘×œ×™× ×©×‘×•×›×™× ×¢×œ הרס ×”× ×•×£ היפה שלה×, ושהשבשבות "יבלבלו ×ת מי ×©× ×•×”×’ ×›×™ הן זזות בזווית העין". ××£ מילה על כך שהשבשבות הן בעלות טביעת פחמן ×œ× ×§×˜× ×” משל עצמן (×”×—×œ×§×™× ×ž×™×•×¦×¨×™× ×יפשהו בחו"ל ×•×ž×©×•× ×¢×™× ×œ×©×), הן ×œ× ×§×¨×•×‘×•×ª להיות יעילות כמו כוח ×’×¨×¢×™× ×™, הן ×ž×¢×¦×‘× ×•×ª ×¦×™×¤×•×¨×™× ×•×”×•×¨×’×•×ª עטלפי×. הטיעון ×”×”×’×™×•× ×™ היחידי שמוזכר ×בל ×ž×•×¦× ×¢ בסרט – ×ž×ž×™×œ× ×’× ×ין ×©× ×”×¨×‘×” רוח! ×”×× ×–×• ×¤×¨×•×¤×’× ×“×”? ×œ× ×™×•×“×¢, ×בל מוזכר ×©× ×’× ×©×”×©×“×” המיועד ×”×™×” ×¤×¢× ×©×“×” תעופה צב××™, ולי ×–×” × ×¨××” ×”×’×™×•× ×™ ×©×”×¦×‘× ×‘×—×¨ ב×יזור ×œ×œ× ×¨×•×—×•×ª להקמת מסלולי × ×—×™×ª×” והמר××”. ×ולי יש ×›×ן עוד כמה ×¤×¨×˜×™× ×ž×•×©×ž×˜×™×? יש ×גב קשר לעובדה שהחוו××™ ×©×œ× ×• ×”×•× ×’× ×‘×ž×§×¨×” ×˜×›× ××™ שבשבות במקצועו ויש לו ××™× ×˜×¨×¡ כלכלי מעבר ל×קולוגי? ×× ×™ ×œ× ×תפל×, ×× ×™ ×’× ×œ× ××—×›×” ×©×™×¦× ×¡×¨×˜ ההפרכות המתבקש, כמו "מייקל מור ×©×•× × ×ת ×מריקה" ×‘×–×ž× ×•, ש×× ×™ ממליץ ×œ×›×•×œ×›× ×œ×”×¦×™×¥ בו, ×פילו ×× ×œ× ×¨××™×ª× ××£ סרט של מור. ×”×•× ×¢×•×–×¨ מ×וד לקלף כמה שכבות × ×יביות ומר××” כמה ×ž× ×™×¤×•×œ×¦×™×•×ª פשוטות יכולות להגיע רחוק. צוות "עידן הטיפשות" למד כמה טריקי×, ×בל ×œ× ×™×™×©× ××•×ª× ×‘×ž×§×¦×•×¢×™×•×ª, ×›×מור. בקטעי העתיד מעטרות ×ת הסרט קצת ×ª×ž×•× ×•×ª ×פוקליפטיות של ×œ×•× ×“×•×Ÿ מוצפת ×•× ×˜×•×©×”, הט××’' מ×הל מתפורר וסביבו שלדי ××“× ×ž××›×™×œ×™× ×¢×•×¤×•×ª דורסי×, ול×ס וג×ס קבורה בחול (כסמל ×œ×‘×–×‘×–× ×•×ª הקפיטליסטית? ×•×“×•×•×§× ×–×• עיר שחיה מחשמל × ×§×™ מ×וד מסכר הובר).
הסרט ×”×§×•×“× ×©×œ ××¨×ž×¡×˜×¨×•× ×’ עסק ×‘×“×ž×•× ×™×–×¦×™×” של ×ž×§×“×•× ×לד, ×•×”×¤×¢× ×©×œ של ובוש. ×œ× ×¨×יתי ×ת ×”×§×•×“× ×בל ×× ×™ חושב ש×× ×™ יודע מה ××ž×¦× ×©×. יצ×תי ×¢× ×”×¨×’×©×” ×›×ילו ×’×¨×™× ×¤×™×¡ ישבו ×›×ן בכל ×ž×©×§×œ× ×¢× ×ž×¡×¨ ×× ×˜×™-קורפוריישן, ×בל ×œ× ×©×•× ×—×œ×•×¤×”. FUD ×חד ×רוך. הקהל יודע עכשיו ×©×”×•× ×¦×¨×™×š לעשות משהו ×בל מה? לצרוך פחות? ×œ× ×œ×˜×•×¡? ×œ× ×œ× ×¡×•×¢? ×œ× ×œ× ×©×•×? העיקר להפגין × ×’×“ כל ×ž×™× ×™ דברי×, ×בל ×œ× ×‘×¨×•×¨ מה החלופה ול×יפה צריך לפעול מלבד ×”×”×ª× ×’×“×•×ª לממשלה המפגרת וחברת ×”× ×¤×˜ הל×ומית בכל הכוח.
×’× ×תר הסרט ×œ× ×¢×•×–×¨. ×”×•× × ×•×ª×Ÿ הרבה טפיחות ×©×›× ×œ×™×•×¦×¨×™× ×•×ž×‘×§×© תרומות. ×× ××ª× ×’×¨×™× ×‘×§× ×“×”, ×’×¨×ž× ×™×”, ×רה"ב ×ו ×‘×¨×™×˜× ×™×” ×’× ×™×ž×›×¨×• ×œ×›× "חולצה ××•×¨×’× ×™×ª" ×ו כוס תרמוס ×¢× ×”×œ×•×’×• ×©×œ×”× (מיוצרת בסין, ×œ×œ× ×¡×¤×§), ובטח ישלחו ×ותה בדו×ר ×וויר… ×œ×™× ×§ בסוף הסרגל מוביל לביקור ב×תר ×”×חות "×œ× ×˜×™×¤×©×™×" שלרגע × ×“×ž×” שמתקן ×ת ×–×” קלות ×בל ×œ× ×ž×ž×©. ספל×ש ×¢× ×§ מזהה ×ת ×”IP שלי כמבקר מישר×ל ומודיע לי בשמחה ×›×™ למרות שיעד בר ×§×™×™×ž× ×œ×¤×œ×™×˜×ª ×”CO2 (פליטה ×ž×™× ×•×¡ ×יחזור, ×× ×™ ×ž× ×™×—) ×”×•× ×˜×•×Ÿ ×חד ל×ד×, בישר×ל הממוצע ×”×•× 10.84 ×˜×•× ×•×ª ((×פילו יותר ×’×¨×•×¢×™× ×ž×”××ž×¨×™×§× ×™×, מישהו מופתע? ×ולי ×›×™ ×œ×”× ×œ×¤×—×•×ª יש כמה ×ª×—× ×•×ª ×’×¨×¢×™× ×™×•×ª וסכרי×, ×œ× ×™×•×“×¢)). כלומר ×’× ×× × ×¦×œ×™×— לעשות די×טת כס××— של תחבורה ×•× ×¢×‘×•×¨ לקלוט פחמן מה×וויר ול×× ×¨×’×™×•×ª מתחדשות, עדיין ×× ×—× ×• ×‘×ž×™× ×•×¡ ×דיר. ×וקי, ×œ× ×ž×¤×ª×™×¢ ×ותי, ×בל מה ×¢× ×¢×¦×•×ª פר×קטיות? ×”× ×©×•×œ×—×™× ×ותי לפרויקט 10:10, ×©×’× ×”×•× (×”×¤×œ× ×•×¤×œ×!) ×תר של ××¨×ž×¡×˜×¨×•× ×’ שמבטיח ש"עוד מעט יהיו פה עצות פרקטיות", ×בל × ×›×•×Ÿ לכרגע יוק. ×× ×™ כבר ×œ× ×ž×•×¤×ª×¢. ההפקה מבקרת ×ת ×–×” שכל ×חד מ××™×ª× ×• ממרק ×ת ×ž×¦×¤×•× ×• בריבוע הקטן שלו, ×בל לפי הסרט עצמו (×•×’× ×œ×¤×™ תוכן הסרטון על השקת הסרט ×‘× ×™×•-יורק), × ×¨××” שיוצריו × ×•×¤×œ×™× ×‘×“×™×•×§ ב×ותן מהמורות של ×’×¨×™× ×•×•×© בעצמ×. מ×וד מ×כזב.
××– ××¡×™×™× ×‘× ×™×ž×” ×ופטימית: ל×חר כל ×–×ת, ×× ×™ ×שמח לחבור להפקה של סרט יותר פר×קטי ×©×™× ×¡×” להר×ות ×›×™×•×•× ×™ ×©×™× ×•×™, ×™× ×¡×” לצייר חברה מקיימת ומה הן ההתמודדויות בעידן סוף ×”× ×¤×˜, ×¢×•×œ× ×ž×ª×—×ž× ×•×”×ž×©×ž×¢×•×ª של גידול ×וכלוסין שלילי ולבסוף ×פס מ×וזן. ×חרי גל סרטי המידע ("×מת מטרידה") וגל סרטי הפ×תוס ×”×ž×•×§×“×ž×™× (×× ×™ סופר ×›×ן ×‘× ×©×™×ž×” מהירה ×ת "×רץ2100" ×”×ª×•×§×¤× ×™, "בית" ×”×¨×•×ž× ×˜×™ ×©×œ× ×ž×¦×™×¢×™× ×¤×ª×¨×•× ×•×ª ×’× ×”×) ×× ×™ מקווה ×©×™×‘×•× ×¡×¨×˜ פר×קטי שית×ר בצורה מקצועית ×יך ×œ×©× ×•×ª ×ת ×”×—×™×™× ×›×“×™ להגיע ל×יזון בר-קיימ×, בלי ×œ×©× ×•×ª יותר מדי ×ת רמת ×”×—×™×™× ×‘×“×¨×š. ×ולי ×”×•× ×™×”×™×” ×“×•×§×•×ž× ×˜×רי ו×ולי משהו ×‘×¡×’× ×•×Ÿ "דלתות מסתובבות"? ×פשר שחצי מהסרט ישרטט תרחישי ×ימה ×בל חייב שהחצי ×”×©× ×™ יר××” ×יך יר×ו ×”×—×™×™× ×× × ×¢×‘×•×¨ ל×ורח ×—×™×™× ×ž×§×™×™× ×•×›×œ×›×œ×” ×קולוגית. ×× ×™×© יוצרי ×¡×¨×˜×™× ×©×ž×¢×•× ×™×™× ×™×, ×× ×™ ×גייס ×ת כל ×”×ž×•×ž×—×™× ×•×”×ž×¨×•××™×™× ×™×, ויש לי ×’× ×¨×¢×™×•× ×•×ª לתסריט שיהיה ×¢× ×™×™× ×™, ו×פילו יצליח להפחיד ×ž×”×¡×›× ×•×ª בלי להתלה×, ולעודד ×¤×ª×¨×•× ×•×ª ×™×©×™×ž×™× ×‘×ותו הזמן. ×× ×™ ×× ×¡×” לרכז ×ת תמצית ×”×“×‘×¨×™× ×‘×¤×•×¡×˜ קרוב ב"סדרת הקיימות". ×‘×™× ×ª×™×™× ×× ××ª× ×¨×•×¦×™× ×œ×§×‘×œ ×¨×¢×™×•× ×•×ª, ×× ×™ מציע ×œ×›× ×œ×§×¨×•× ×¢×œ ערי מעבר, ו×ת הבלוג הספרותי-×¢×ª×™×“× ×™-שו××£-לרי××œ×™×–× ×©×œ ×מיר כרמל.
עירא – תודה ויישר כח על ביקורת מעניינת, אך אני ממליץ לך בכל זאת לראות את הסרט על מקדונלדס ("מקלייבל"), יש בו הרבה יותר מאשר סתם דמוניזציה לתאגידים. אחד הדברים שלמדתי ממנו הוא שדווקא לא צריך לצפות מסרטים כאלה להיות מאוזנים.
מקלייבל מתאר את משפט הדיבה שניהלה מקדונלדס נגד צמד פעילים שחילקו עלונים ובהם שלל האשמות נגד התאגיד, כגון פגיעה בזכויות העובדים, מכירת מזון לא בריא, פגיעה בבעלי חיים וביערות וכן הלאה, תמונה שחורה משחור.
במהלך המשפט (שהיה לארוך בתולדות בריטניה) העלתה מקדונלדס את הטיעון, לפיו חוסר האיזון בעלון הוא בעייתי, שכן התאגיד עושה גם המון דברים טובים שראויים לציון ולשבח, כמו אספקת פרנסה להמוני עובדים, אספקת מזון לכלל האוכלוסיה במחירים עממיים, משמח ילדים וכן הלאה.
על כך הפעילים השיבו:
אנחנו מוכנים להתחייב לאיזון בעלונים שאנחנו מפיצים, בתנאי שמקדונלדס תתחייב גם היא לאיזון בפרסומות שלה.
אתה מבין?
גם את הסרט הזה צריך להבין בתוך הקונטקסט התרבותי שלנו. אל תמדוד את הסרט הזה במאזניים פרטיים משלו, אלא שים אותו על כף אחת ותניח על הכף השנייה את כל התעמולה הנגדית שיום יום מספרת שאם רק נמשיך ללכת בתלם הכל יהיה לנו פשוט נפלא.
לכן, אני רואה בסרט כזה דווקא המון איזון בריא וחיוני. לעשות סרט בלי הפי-אנד ובלי תקווה זה מסוכן, אבל האמת היא שגם לתת תקווה מהסוג שמקובל במקומותינו זה מסוכן, כי השינוי שנדרש לתרבות שלנו הוא לא קל והוא לא נעים (ממליץ על התקציר של "חם, שטוח וצפוף" של פרידמן בנושא הזה – קרא מנקודה 412 ואילך)
בברכה!
ברוך הבא עודד!
לגבי מקלייבל – אני חושש שזה יהיה בזבוז של הזמן המאוד צפוף שלי לצפות בו בשביל התוכן כי אני כבר יודע מספיק דברים מגעילים על התעשיה הזו בכלל ועל מקדונאלד בפרט, אני אולי אצפה בו יום אחד כדי לחשוב על רעיונות עריכה אם אמצא את עצמי מחליף מקצוע באמת להפקות תיעודיות 🙂
לגבי אמת, חצאי אמת וסילופים, אתה מדבר על סקאלה רחבה מאוד, ואני מדבר על שתי סקאלות נפרדות. לצערי אני חושש שארמסטרונג חצתה את הקו מחצאי אמת לסילוף וזה מטריד, כי בעיני כשהאמת מטרידה כל כך, לא צריך לסלף אותה, צריך לתת לעובדות לדבר בעד עצמן.
דוגמא אחרת להפקות תעודה אקטיביסטיות, סדרת הטלוויזיה של פן וטלר "בולשיט!". הסדרה תוקפת תופעות חברתיות מוזרות, אמונות טפלות, תרבות צריכה, תרינות פוליטית ועוד שלל נושאים, אבל הם מציגים את שני הצדדים, ואז עושים צחוק טוטאלי מהצד שהם לא מסכימים איתו – הם קוראים לזה "הוגנים אבל מוטים", ולרוב זה יוצא מוצלח (יש לסדרה כמה פרקים שבהם זה לא עובד, אבל אני לא מצפה להרבה בפרק של חצי שעה), אבל ארמסטרונג לא הלכה על "הוגן אבל מוטה", היא הלכה על "לא הוגן, מוטה מאוד" וממשיכה הלאה להעזר בבימוי מצבים לא הגיוניים בעיני.
למשל הסצנה שבה הגיבורה מהדלתא הניגרית שוטפת דגים מנפט עם מסיר שומנים תעשייתי. אני לא קונה את זה. דגים לא חיים במים עם אחוזי נפט שמצריכים טיפול כזה, וקשה לי להאמין שאדם שמבין טיפה במחלות ושואף להיות רופא, יחשוב שזה רעיון טוב לאכול או למכור למישהו אחר דג עם נפט בפנים וחומרי ניקוי מבחוץ. אני גם לא חושב שאם כל זה הגיוני, הפרט השולי של מחיר מסיר השומנים לעומת מחיר הדגיגים האלו, מעלה בי תמיהה גם הוא. יש עוד כמה סצנות כאלו בסרט שגרמו לי להתפתל במבוכה – אין מספיק קטעים חמורים בסדר יומה של אותה האישה שצריך לפברק סצנה הזויה שכזו רק כדי לנופף עוד אצבע לעבר "של"?
המקבילה בפלאייר של מתנגדי מקדונאלד היא אם היו מתחילים להאשים אותם גם בהרעלה מכוונת של תינוקו… לא רגע, את זה כבר עושים לנסטלה. טוב, אז אולי בהריגה ממש של אנשים – לא, גם את זה ארמסטרונג עשתה כאן בעידן הטיפשים.
עכשיו אני לא אומר שהיה חייב הפי אנד מאולץ, אבל אני ממש לא מבין את הדד-אנד המאולץ גם כן. כשהתחלתי לדפדף בנושא מלחמות האקלים, להציץ על דוחות הצופים ברדק של הגירת אקלים בIPCC ובדוחות מוזמנים של הפנטגון, המצב באמת מאוד קודר. לא רציתי לכתוב על כל זה בבלוג ביתר פירוט כי אנשים פשוט לא יקחו אותי יותר ברצינות, וגם אני מפחד להאמין לכל התחזיות האלו לפני שאקרא קצת ציפיות משכנעות סותרות. בינתיים, לפחות, אני אומר לעצמי שאם אסון יקרה הוא יקרה, אבל עד אז זו טעות אסטרטגית להתייאש, וצריך לעשות שינויים באורח החיים. אני מחפש לצמצם את טביעת הפחמן שלי ולידע את כל מי שמוכן לשמוע, ואני גם לא מבטל עדיין את התשלומים לפוליסת ביטוח החיים, למרות שעדיין אני מרגיש כמו עכבר לחוץ במבוך בלי מפה. צריך ליצור סרט שיהיה מפה, זה מה שבעצם אני אומר… אם הלחץ לא יבוא מהעם אז כלום לא יזוז גם בממשל, ולכן צריך פרופגאנדה.
סרטים בעברית על פתרונות קיימות לערי מעבר ישראליות, פרמקאלצ'ר שמתאים לאקלים והאדמה המקומית. זה מגוחך שאסע לקבל קורס בחווה ליד מודיעין כשהאדמה שלי היא כאן באבן יהודה ויש לי חיבור אינטרנט מהיר. אני מסתדר יפה עם אנגלית, אבל האקלים של אנגליה או מסצ'וסטס הוא לא האקלים שלי, ואנגלית לא תדבר אל רוב הקהל. סרט פרופגאנדה או סרטוני מידע של 5-10 דקות ביוטיוב צריכים להשמע בשפות המקומיות ובהקשרים של העובדות הישראליות בשטח. אני מניח שהגופים לפנות אליהם זה העמותה לכלכלה אקולוגית, השל, ואפילו התנועה הירוקה, וכמובן כל ארגוני החקלאות האורבנית למיניה.