לא תודה, אנדרסון

שני "פושרים של סמים" נחתו לי בתיבת הדואר השבוע. חבר גילה לי שמיקרוסופט מחלקת שרתים וכלי פיתוח "חינם לשלוש שנים" (רק $100 אחרי כן) כדי להתמודד עם בריחת מוחות ל-LAMP, ושלשום קיבלתי מכתב מקרוס-אובר אופיס, שרצו להזכיר לי שלפני שנה הם חילקו "תוכנות בשווי $45 מליון!" אבל עכשיו עברה שנה והם מציעים לי מאוד לקנות תמיכה ב"מחיר מוזל!!!1". למה אני מרגיש שמזלזלים באינטיליגנציה שלי? הרי המוצר הזה מורכב מ98% תוכנה חופשית, 1% קניינית ו1% EULA. גם מיקרוסופט ירוויחו עליכם מהנעילה לפלאטפורמה יותר ממה שהם מנסים לגרום לכם לחשוב שהרווחתם.

אולי עשרה חברים כבר כתבו לי ושיתפו אותי בחודשים האחרונים לגבי ספרו החדש של כריס אנדרסון. מדובר באותו עורך של WIRED (לא כריס אנדרסון אוצר TED), שהמציא את "הזנב הארוך" ובינתיים חזר בו. הוא גם התפדח לאחרונה כשחשף שציטט בספר החדש מויקיפדיה וגלגל את האשמה על אי מתן הייחוס לעורכים שלו. "יתוקן בגרסא הבאה" הוא אומר, אבל כיון שהספר גם זמין אלקטרונית, הוא היה יכול לתקן בגרסא האלקטרונית בלי לחכות, לא? מוזר…

הפואנטה כאן, כמו שכתבתי בעבר – אנדרסון רואה עולם שבו המחיר לא מגולם בקניה ישירה אלא (בעיקר?) דרך מוצרים משלימים, פרסומות והגבלות DRM. יש עוד מודלים כלכליים אבל נשמע שהוא לא ממש מתייחס אליהם ביותר מרפרוף. אבל loss leading על ידי מוצר משלים זו לא חדשה מרעישה – אתם מוזמנים לקרוא את המאמר הזה שפעם תרגמתי ליואל, השיטה הפרסומית מאבדת גובה במהירות, והDRM לא מוסרית ופוגעת בזכויות הקנין של הצרכן וגם לפעמים של היוצר. רבות הסיבות לכך שלא אסכים עם רוב הספר ואכן לא אקנה אותו, אבל הורדתי אותו באודיו (מחולק חינם כמו הספר, אלא מה), לשמוע פעם בנסיעה (כי הוא בא ב-MP3 ללא DRM), שיהיה. לקרוא את הטקסט המקורי יכולים האמריקנים לקרוא חינם, אבל לישראלים אין גישה למסמך מהכתובות שלנו. ההבדל בין פתוח ל"חינם" מוסבר בפשטות…

אנדרסון מתייחס לעולם הראשון, האמיד, שבו חוקי הקופירייט לא משתנים ולא משתפרים, רק המודלים העסקיים משתנים, וממה שקראתי עד עכשיו הוא לא מתייחס ברצינות לעולם הרשיונות החופשיים ככוח שיעשה שינוי בשוק. בקיצור פופוליזם קפיטליסטי מנותק. הלוקשים שהוא מנסה למכור לנו לא עובדים בעולם העני ובמדינות המתפתחות, לפחות לא באותה הצורה, שם אנשים נותנים יום עד שבוע של משכורת בשביל שעת גלישה בודדת. המקום היחידי שהוא מטיף לחומר חופשי זה בספרי לימוד. אין לי צל של ויכוח, ראוי שכל ספרי הלימוד יהיו חופשיים, ביג דיל! את זה אומרים גם הארגונים הכי קפיטליסטיים. אבל למה לא כלל ספרי העיון, המדעים, ולמה לא גם בתחום הסיפורת? אני חושב ש5 שנים (אליבא דה מפלגת הפיראטים) זה אולי קצר, אבל למה שיצירה ספרותית תוחזק מחוץ לרשות הכלל יותר מ15-20 שנה? אם היא מוצלחת וחשובה במיוחד, אפילו פחות במקרים מסוימים. יש כאן מה לדסקס, אבל נראה שהגישה של אנדרסון לא רדיקאלית מספיק בעיני. הזמן יגיד מי צדק…

אבל אנדרסון הרי לא מתרכז בתכנים ותוכנות שהעתקתם באמת לא עולה יותר משברי סנט לגיגה, אלא הוא מדבר על כלכלת חינם גם בעולם הטובין, הדברים האלו שעשויים מאטומים. הגישה שלו מבוססת על העולם של "השתמש וזרוק", ועל "מכור להם את המקל בהפסד והם יקנו את הסכינים במחיר שיכסה אותו" של ג'ילט. הוא גם ממש לא עונה לטענות נגד תרבות היבוא-צריכה-זריקה שעוברת כל גבול במדינה שלו ופוגעת בכל שאר העולם, וזו גישה שהוכרזה כאנאכרוניסטית. לפחות מהכתבות על הספר לא נראה לי שהוא מדבר על זה כדי לבקר את זה אלא כדי להלל את זה ולהסביר שזה העתיד. אם זה העתיד, אז אני מבקש לעצור את כדור הארץ, אני רוצה לרדת.

5 תגובות בנושא “לא תודה, אנדרסון”

  1. לא נספחת קצת? אני מדבר ספציפית על הקטע של CodeWeavers.
    אני לא יודע אם אתה עוקב אחרי ההתפתחות של Wine. אני כן עוקב ואם לא ידעת, את רוב השיפורים והשינויים הם (CodeWeavers) אלו שתורמים בחזרה לעץ של WineHQ. הם אלו שמוסיפים תמיכה לכל מיני תוכנות מסחריות ל-Windows, בניגוד לחברה אחרת שלקחה את הקוד של Wine והתחילה לשנות ולנעול אותו בלי כמעט לתת כלום בחזרה.
    לפני שנה הם נתנו את המוצר שלהם בחינם והם השנה הציעו לך לשדרג לגירסה החדשה שתומכת ביותר אפליקציות ונותנת יותר יציבות, ומה המחיר שביקשו ממך? 12 דולר, 45 שקל. ממש מחיר שיגרום לך לפשוט רגל..
    המוצר שהם מוכרים בסך הכל נותן לך ממשק קל מאוד להתקין ולהעיף תוכנות מסחריות עם כמה קליקים של העכבר. אתה יכול לעשות Checkout של הקוד שלהם ואם אתה מבין ב-Bottles, ב-Registry ועוד כמה דברים ספציפיים ל-Wine, אתה יכול להתקין כמעט את כל האפליקציות מהעץ של הקוד פתוח.
    והדבר שאני הכי אוהב אצלם זו התמיכה: לפני שנה וחצי בערך, חבר ביקש ממני לעזור לו עם test suite שהוא כתב ל-windows והוא רצה להשתמש בו על שרת לינוקס וזה עירב שימוש באקספלורר עם תמיכה עברית, ובגירסת Crossover באותו זמן היה באג בעברית עם אקספלורר שרץ ב-Crossover. החבר'ה ב-Codeweavers קיבלו ממני 2 תצלומי מסך (איך נראה עכשיו, איך צריך להיראות) והם הנפיקו במיוחד בשבילי גירסה עם תיקוני הבאגים תוך 12 שעות. זו תמיכה ולדעתי המוצר שלהם שווה כל שקל.

    ולגבי אנדרסון, הבחור כנראה חי על מאדים..

    אגב, לגבי השיפצורים שאתה עושה לגבי ה-CSS בבלוג שלך: הקטע של Click to edit וכו' אמור ויזואלית לשבת בצד שמאל למטה בסוף הטוקבק, באותה שורה של הכפתור לשרשר תגובה, אם אני זוכר נכון כל מיני סטנדרטים של UI..

  2. לגבי קודוויברז – 1. צודק, כנראה שערבבתי בין שתי החברות. אני באמת לא בשוק הזה… 2. אז המוצר לא ננעל? רק נפסקת התמיכה? נראה שאני צריך לעשות שיעורי בית…

    לגבי תוסף העריכה החוזרת – אני צריך להפעיל באמת דפדפן נוסף שבו אני לא מאומת כי אחרת אני לא רואה את הכפתורים המדוברים 🙂

  3. לא מפתיע שהקפיטליסטים רוצים ספרי לימוד חינם, והשאר לא.

    כל הרעיון של חינוך חובה, ספרי לימוד וכיו"ב הוא כדי שילדים ילמדו בדיוק את מה שבספרי הלימוד, ולא שום דבר אחר. ספרי הלימוד בחינם ילמדו אותך שרחב היתה מוכרת מזונות, שהעולם כולו נגדנו ןכמובן איך להריץ חלונות.

    1. דווקא אותי כן מפתיע, כי קפיטליסטים אמיתיים לא רוצים חינוך חובה או חינם, מבחינתם שכל הורה ילמד את ילדיו או יממן מישהו שיעשה זאת במקומו, מי שאין לו כסף שילך לחפש כי אין ארוחות חינם: לימודים זה ידע, ידע זה כוח, כוח הוא יתרון ולכן הוא שווה כסף.

  4. פגשת קפיטליסט אמיתי בחייך? כי אני לא. פגשתי אנשים שיעשו ככל יכולתם להרויח כסף, ואחת השיטות שלהם היא להכריח את החלשים "ללמוד" דברים מסוימים ולא דברים אחרים, כמו גם להפיץ את הרעיון האידיוטי שבשביל ללמוד צריך שמישהו ילמד אותך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *