תה

הפוסט הזה מוקדש לידידי שי, שתר כרגע את לונדון בחיפוש אחרי מאלטים מעניינים, מסעדות מיוחדות ושתית high tea כמו בספרים. ידיעותי בתה לא מעמיקות כמו של כמה מחברי, וכבר ביישתי את עצמי בבלוג של "דרינקינג" פעם אחת, אז פניתי אל המומחה שלי, סרן (מיל) מיכאל ברנד, מייסד וקפטן פינת התה ע"ש ז'אן-לוק פיקארד OBE (בהמתנה). סיפורה של פינת התה ע"ש זל"פ אולי יובא בפוסט אחר בהמשך.

מר ברנד, כמו גיקים רבים בדורנו, מעדיף לכתוב על תה באנגלית, כמו שלי קשה להתבטא בנושאים טכניים בשפת עבר. לכן תשובתיו מתורגמת בזאת על ידי:

ש: כמה סוגי תה קיימים, והאם הם זנים שונים של אותו הצמח? האם את כולם שותים כמות שהם במים רותחים או שיש כאלו שמשמשים רק ל"תבלון" משקה אחר?

ת: קיימים התה הלבן, הירוק, האדום והשחור, את כולם ניתן לשתות כמות שהם. האדום נקרא גם "אולונג", לתה הלבן יש שם נוסף יותר טכני שכרגע זרח מפרחוני. הוא מאוד יקר אך לא שמעתי על מישהוא שמדלל אותו.

כל "משפחות" התה הללו הן אותו הדבר: צמח הקמליה סיננסיס (Camellia Sinensis). ה"צבעים" קשורים לצורת הטיפול בעלים והכנתם: ביבוש, קליה וכולי. תה "ציילון" הוא על שם המדינה הקרויה היום סרי-לאנקה או טאמיל, אסאם גם היא מדינה שהיתה חלק מהודו עד לפני מספר קטן של שנים, ושתיהן יצרניות תה. ניתן לבדל עלי תה בקלות כמו יין, ואף באופן יותר מובהק. גובה השדות מעל פני הים, לחות וטמפרטורה משחקים תפקיד חשוב. הוסף לכך תת-זנים במשפחה (כמו מרלו וקבארנה בענבים) ותגלה טעמים שונים למדי. כמעט כל תה אסאם וציילון נקלה לעלי תה שחורים, וכמעט כל התה במזרח מיובשים לעלים ירוקים. למרות זאת יש יוצאי דופן, ואם תחפש באדיקות, תמצא את עצמך עם תה ירוק מאסאם, אבל זה לא שווה את המאמץ. חשוב על תה יותר כמו מאכלים שונים ממטבחים שונים שהוכנו בארצות שונות.

ש: ומה אם כן בין תה בשמות כגון "אינגליש ברקפאסט" ו"ארל גריי"?

ת: רוב השמות המסחריים כמו "אינגליש ברקפאסט" מתייחסים לערבוב (בלנד) מסוים של תה (במקרה זה 50% אסאם ו50% ציילון) בדיוק כמו יין או ויסקי. לעיתים השם המסחרי מתייחס לא רק למרכיבי הבלנד אלא גם לדרך ההכנה ("בתוספת שמן ברגמות'" בארל גריי, "מעושן" בלאפסאנג סושונג).

תה אולונג (Oolong) הוא אדום בצבעו, בערך אמצע הדרך בין שחור וירוק (כלומר הוא מתחיל לעבור תהליך קליה מסוים שמופסק בטרם עת), כרגע שכחתי באילו מסורות הוא פופולארי.

תה לבן הוא בקצה המעודן ביותר של התה (מעבר לירוק). הוא לא יעורבב עם עלים אחרים אבל אפשר בהחלט להסתפק בארבעה עלים בכוס, וזה לא בגלל המחיר הגבוה אלא בגלל שהטעם מאוד עדין, וארבעה עלים לכוס הם הכמות המדויקת כדי להנות מהטעם הנכון מבלי שיהיה "צפוף מדי" בכוס.

בפעם הבאה: אמנות הגשת התה ושתיתו.

הערות, הארות ושאלות תה נוספות למומחה שלנו ניתן להוסיף בהמשך 🙂

2 תגובות בנושא “תה”

  1. היי עירא,

    כמה הערות, חלקן מהזיכרון שלי וחלקן מכתבתו המומלצת של ד"ר גרוס:
    http://www.notes.co.il/gross/27289.asp

    תה ירוק ותה שחור זה אותו צמח – ההבדל הוא שהתה השחור עובר תסיסה (fermentation) ואז מיובש, ובתה הירוק אין את התסיסה (וזו הסיבה העיקרית לסגולותיו הרפואיות, הנובעות בין השאר מריכוז נוגדי החמצון שנותר בו לאחר הייבוש, בניגוד לתה שחור).

    תה אדום אינו עשוי מעלי תה אלא מצמח הרויבוס ואם אני לא טועה הוא מוגדר כחליטה ולא כתה.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rooibos

    עוד חומר קריאה מומלץ בנושא:
    http://www.notes.co.il/gross/35685.asp

  2. אולונג הוא תה אדום ורויבוש הוא חליטה צמחית שאיננה תה. מאוד מאכזב אותי לראות את הכיתוב "תה אדום" על קופסאות הרויבוש של ויסוצקי, המתיימרים להיות ותיקים ומבינים בנושא. מדובר בעוד חליטה אדומה כמו ההיביסקוס, פקעות הורדים וחליטות אחרות שאין להן קשר לתה.

    על כל פנים תודה על הלינקים, נקרא אותם מיד 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *