מסכנות המדע

בשבוע שעבר כתבתי כמה מילים על סכנות הפסבדו-מדע, אבל יש גם סכנות מאנשים שמנצלים מדע לרעה. פצצת אטום קשה לפתח ולתחזק, וגם אם יש לך את הידע זה מאד יקר. מה קורה כשטכנולוגיה מאד זולה ניתנת בידו של מישהו בעל אינטרסים קיצוניים או סתם חסר מצפון? בזמן האחרוו התחילו בארץ זימזומים על GHB – סם האונס. לוקחים סם הרגעה של סוסים ונותנים מינון נמוך לבליין בפאב (בד"כ בליינית) בתוך השתייה. קבל שחרור הגנות, חשק מיני ואיבוד זיכרון לטווח קצר. בדיוק כל מה שצריך, פנטאסטי! גם נעלם מהדם תוך 12-18 שעות ולכי תוכיחי מאיפה השיפשופים.

אבל יש משהו מסוכן יותר והשבוע גיליתי שהוא עלה לארץ. למי שנתקל בשם speed seduction באינטרנט, או במונח NLP שזה Neuro-Linguistic Programming. תכנות, אבל של אנשים, ודרך מילים. נשמע כמו מדע בדיוני, אבל זו שיטה בדוקה שמפותחת כבר 20-30 שנה לצרכים פסיכותראפיים. בניגוד לתרופה, לא צריך מרשם רופא ולא צריך 7 שנות בדיקה בFDA. כל אחד יכול להזמין ספרים מאמזון ולגלות איך בעזרת כלי שפה אפשר לעשות מניפולציות על אנשים ולשתול במוחם רעיונות ורצונות ואפילו התמכרויות, ולשנות את תפיסתם על אנשים בסביבתם. כל זה כשהם ערים ומודעים או לא מודעים לאיך שמנווט אותם המשתמש בכלי הזה. אפשר להתווכח אם זו שיטה לגיטימית לפסיכותראפיה אבל על דבר אחד ברור לי שאין לי וויכוח, זה כלי חזק מדי בידיים של אדם בעל שאיפות שליליות וריסון עצמי נמוך. חישבו על כלי הכריזמה והתמרון המושלם, שגם לא משאיר כימיכלים בדם – ואולי הגרוע מכל, הקורבן מרגיש בסופו של דבר שהוא יזם את הכל, למרות שלא ברור לו איך עשה החלטות כל כך נוגדות את אופיו. עכשיו יש חברה שמעבירה בארץ קורסים כאלו. קוראים לעצמם "המרכז לאומנות הפיתוי". אני הייתי פוקח עין על הענין, אבל כרגע אפשר רק להזהיר כי מה שהם עושים אולי מפוקפק אבל חוקי לחלוטין. מה שצריך לעשות הוא למצוא מי שילמד אנשים להתגונן מפני משתמשי השיטה. לוחמה פסיכולוגית זה לא סתם דבר מפחיד. למי ששואל למה אני מרגיש כ"כ חזק בענין – זה בעקבות סיפור שהכרתי אישית על אדם שמשתמש בשיטה הזו ביום יום לצורך "דפיקה וזריקה" וגרם לגירושין של זוג ידידים שלי (או אולי הקדים אותם בכמה שנים) ככה "על הדרך", ומי יודע אילו עוד נזקים.

יצא לי פוסט מפחיד טיפה ליום העצמאות… טוב, אז אני אנסה לחשוב על משהו טיפה יותר משמח למחר 🙂

3 תגובות בנושא “מסכנות המדע”

  1. אולי לקרוא לזה "מדע" זאת קפיצה קצת מוגזמת, בייחוד לאור הפוסט הקודמדם. "שיטה בדוקה"? תלוי את מי שואלים וכיצד (ובידי מי) בוצעה הבדיקה. ובעניית הוכחה אנקדוטלית (אני מכיר מישהו ש…), ניתן להשתמש בזה רק על דרך השלילה (כדי לסתור טענות) ולא לצורך הוכחה ממש. ראה לדוגמא הביקורת בוויקיפדיה, שמעלה לצד קושיות אתיות גם האשמות שרלטנות.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming#Criticism.

  2. אולי לא ניסחתי מדויק, אבל אינני מאמין שפסיכולוגיה היא מדע מדויק. כתבתי "שיטה בדוקה" ואני עומד מאחורי הניסוח ה"בעייתי" הזה. פסיכולוגיה ופסיכיאטריה פוסחות בהחלט על הקו הדק שבין מדע לבין ערימת תיאוריות רופפות שלפעמים מוכיחות את עצמן. אבל אתה בתור מדען "מוחי" יכול לתת יותר מידע אני מניח.

    לגבי המידע האנקדוטלי, נכון, אין לי ביקורת על שה שזה נשמע גרוע של "אחד מחברי הטובים" אבל הוא היה אצלי הערב לארוחה, רוצה אימייל שלו כדי לשמוע את הסיפור ממקור ראשון?

    בסה"כ הפוסט הזה ממחיש את העובדה שמדע או טכנולוגיה (גם אם אינה מדעית כמו במקרה זה) אינם בעלי ערך מוסרי. הם קיימים שם, ואדם יכול לעשות בהם שימוש מוסרי או לא מוסרי. ראה ערך הכימאי נובל והדינאמיט. לחציבה או ללוחמה? הדינאמיט בפני עצמו אינו בעל ערך מוסרי לכאן או לכאן, הערך הזה ניתן לו ביד המשתמש בטכנולוגיה.

    (10 דקות אח"כ) אוקי, התחלתי לקרוא, אני מבין למה אתה מתכוון. באמת ראוי לקרוא עוד בנושא לפני שאחרוץ דיעה על אחוזי האפקטיביות שלו, כי קראתי מעט מאד מידע רשמי עד היום, את רוב ידיעותי על התחום קיבלתי מאותו חבר שסבל רבות מאירועים שנולדו בעקבות שמוק שהשתמש על גרושתו במה שלמד בקורס Speed seduction של רוס ג'פריז ולפחות במקרה הזה (אנקדוטלי ככל שיהיה) השיטה עבדה באבוהה. הוא קרא הרבה על הנושא אבל כנראה לא מספיק ביקורת נגדו ולכן חסר לי חומר בנידון. אני אלך לקרוא עוד…

  3. חשבתי לתת את דברי עירא ממקור אחד פחות מרוחק.

    בואו נתחיל מהסוף: האם הסדנאות אפקטיביות? האם, אם תלכו אל הסדנא הזו באמת תזיינו יותר? התשובה היא, כמעט בוודאות, "כן". זה לא קשור לשאלה האם NLP עובד או לא. חצי ממה שמלמדים בסדנא הזו לא קשור לאנשים אחרים, וכן קשור לאיך אתם מתנהלים, מדברים, מפגינים בטחון עצמי. הסעיף האחרון, לבדו, יכול להסביר את הגידול בכמות הנשים שאתם מצליחים להכניס למיטה.

    האם אני ממליץ על הסדנאות? ממש, אבל ממש לא.
    אפילו אם באמת לא אכפת לכם ממה קורה עם הבנות (ואם NLP לא עובד, הרי לא עשיתם כלום, נכון?), בשבילכם אל תלכו. הסדנאות האלו מלמדות אתכם להיות מאוד ממוקדי מטרה (להזכירכם – זיון), לא חשוב עם מי. ברובו, זה לא ידע שאפשר או שימושי לקחת לדברים אחרים. אם אתם חושבים על סדנא כזו רק בגלל שאתם חנונים שלא בטוחים בעצמם (ובגלל זה לא מזיינים), אתם תגלו שאחרי הסדנא אתם מזיינים הרבה, אבל עדיין חנונים ולא בטוחים בעצמכם. לא מדובר פה במשהו שמתיימר או מנסה לפתור את הבעיות האמיתיות שלכם, רק את הסימפטום.

    התוצאה היא שאתם עלולים למצוא את עצמכם (ואני מכיר שמוק אחד שמצא את עצמו) אחרי כמה שנים עם רשימת כיבושים מאוד מרשימה, אבל בלי שמץ של כבוד לבנות או לסקס, ושכל הכישורים שלכם בתקשורת מבוססים על איך לשקר לגבי מי שאתם באופן אפקטיבי, וללא יכולת אמיתית לנהל שיחת חולין פשוטה. אולי זה טוב לאנשי מכירות (שאכן נוטים להשתמש ב-NLP). באופן אישי, אני מאוד שמח שאחרי שלמדתי מספיק על הנושא, החלטתי להניח אותו בצד ולא להשתמש בו. בהחלט החזיר את ההשקעה במקרה שלי, גם אם לקח 5 שנים.

    לגבי הנזקים ה"סביבתיים":
    אני ראיתי, במו עיני, איך בחורה שאמנם לא היתה פסגת היציבות גם קודם, אבל כן היתה בן אדם מתפקד, הופכת לשבר כלי, חסרת כל יכולת לקבל איזושהי החלטה, למשך תקופה של בערך (כמו שאפשר להבין, לא נשארתי מאוד קרוב כדי להסתכל) שנה. אני מאוד לא מאמין ב-NLP בתור כלי טיפולי. אני לא ראיתי שהוא מסוגל לייצר השפעות ארוכות טווח. מצד שני, אני כן חושב שזה כלי שמסוגל לעשות נזק, אם בן האדם שמפעילים את הכלי הזה עליו הוא לא מספיק חסין.

    לא חתום, בעיקר בגלל שאם תדעו מי אני תדעו מי היתה אשתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *