Brother, can you spare a liver?

חוץ מהצצות מורבידיות כמו מערכון על תרומת איברים של מונטי פייתון ודרמה רומנטית הוליוודית עם מיני דרייבר ודוכובני המשווע לשינוי תדמית, מעט מאד שומעים על תרומת איברים כנושא דרוש לקידום בעולם המערב. בארצנו רווית שיווק המלחמות (חיזבאללה, חמאס ותאונות הדרכים), המצב טיפה יותר טוב אבל עדיין יש מחסור רציני במודעות. אני מסתובב בכיס עם כרטיס א.ד.י. כדי להכריז על רצונותי אבל למשפחתי עדיין תהיה המילה האחרונה כשאמות. בארצות כמו ספרד ובלגיה הועבר חוק לפיו ברירת המחדל היא שאיבריך ילכו לתרומת השתלה, אלא אם מילאת טופס מיוחד שאומר שאינך מעונין בכך מכל סיבה. אחוז הממלאים טפסים אלו באוכלוסיה עומד על כשני אחוז. בארצות האלו אין תורי המתנה להשתלות.

אבל האין זה פתרון קצת דראסטי מדי? יש לא מעט אנשים מוסלמים או יהודים אדוקים, שיראו בקצירת איברים משום חילול גופה, ולא יעזרו שום תירוצים של פיקוח נפש. יש לי הרגשה שעם הלוביסטים הדתיים בארץ חוק כזה לא יעבור אבל הנה שתי הצעות פשוטות: הראשונה תהיה חוק שאומר שהצהרת הנפטר בצוואה או דרך אחרת (למטה) גוברת על רצונות המשפחה, והשניה תהיה הבאת החתימה לאיפה שהאזרח נמצא – למשל בעת חידוש רשיון הנהיגה או בכל טיפול בתעודת הזהות או הדרכון במשרד הפנים. בנוסף אני מציע שכמו שיש ביטוח דם לפי תרומות דם, שתהיה הנחה בהשתלות איברים לחחזיק כרטיס תורם.

באינדיאנה, מציעים לך להרשם כתורם כשתחדש את רשיון הנהיגה שלך, ומוסיפים על הכרטיס לב אדום. זה לא עוד כרטיס להסתובב איתו בארנק, זה כרטיס שאתה ממילא מסתובב איתו כל הזמן.

אולי לא לחכות לממשלה? אולי לצאת בקמפיין שכל אחד יוכל לצייר לעצמו לב שכזה בעט פרמננט אדום ברשיון ומגן דוד אדום ובתי החולים יכירו את הסימן המוסכם? עמותת א.ד.י. או משרד הבריאות יכולים לצאת בקמפיין קטן של עלונים בכל קופת סופרמרקט ושם גם יחזיקו עטים כאלו אצל כל קופאית. לא צריך יותר מזה.

למישהו יש רעיון איך מתחילים טרנד כזה בלי אימיילים בשרשרת – דבר ששנוא עלי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *