אי-כנס בנושא דמוקרטיה

אני מזמין את כל קוראי להרשם ולהשתתף באי-כנס בנושא דמוקרטיה. נפגש ב-1 במאי 2009 בגן מאיר בתל אביב-יפו ונדבר על ממשל (תקין, שקוף, נאור ואחריותי), חירות (תוכנה, מידע, פרטיות, ביטוי), דמוקרטיה (השתתפותית, ישירה, דינמית, פתוחה, מקוונת, חברתית וחינוכית) ותרבות (דמוקרטית, שיתופית, בת קיימא).

מקווה לראותכן שם!

"רק אנשים נותנים משמעות"

לפני כמה ימים בא אלי חבר עם המשפט "Only people give meaning". אני לא בקטע העמוק של פילוסופיה, אז מיד השבתי בצחוק בפראפרזה על סיסמת הNRA: "כלומר רובים לא הורגים אנשים, אלא אנשים נותנים את המשמעות 'מוות' לפעולת הרובים?". "לא, " הוא אמר, "יש רובד מתחת, זה אומר שמשהו חשוב/ראוי לעשותו רק אם הוא משפיע על אנשים בצורה חיובית".

אני מסכים עם המשפט, אבל זו לא מהפכה מחשבתית בשבילי. אני שנים רציתי להיות שם בשביל אנשים, כי לעזור לאנשים עושה לי כיף, והכי כיף לי לעזור לאנשים לעזור לעצמם. מי שמכיר אותי אישית או קצת עוקב אחרי הבלוג הזה יודע שאני מחפש לעשות הסבת קריירה מזה זמן. אני לא מוכן יותר לעזור למכונות, אני רוצה לחזור לעזור לאנשים. על כן אני מחפש משרות כמדריך ואולי בהמשך כמורה, או כל דבר שבדרך לשם ויביא אותי לכיוון: מנהל ידע, יועץ-מלווה ולא יועץ-מיישם. האצבעות שלי פשוט מתדרדרות למצב גרוע שלא מאפשר לי להקליד הרבה ((שזה רק חלק מהסיבות להתמעטות הפוסטים פה בבלוג לאחרונה. ולא, זה לא קארפל סינדרום, בדקתי.)).

שאלו אותי איפה הייתי ומה עשיתי בארבעת החודשים השקטים האחרונים, אז ככה… פעלתי פוליטית למען מפלגה שלא מתרוממת בינתיים, ניסיתי להרים קריירה חדשה באמצע נפילה של שוק, התראיינתי לעבודות שלא צלחו, רדפתי אחרי צ'קים שלא שולמו (או ישולמו), נלחמתי בחור בבנק שרק מעמיק, התאהבתי קלות, נכזבתי, טיפלתי בכמה בלגנים בחיי האישיים והשתפרתי לי מחד פנימית אבל מאידך בינתיים לא חיצונית/חומרית, על הדרך הרביתי חוכמה בנושאי תרבות דיון והבאה של דיעות לקונצנזוס וקונצנזוס לפעולה, התאכזבתי מישראלים אבל לא התעודדתי מאף עם אחר, חגגתי לסבא שלי יום הולדת 103 ((פוסט בקרוב, נשבע. זה בטיוטות!)), חשבתי על מוסר יהודי והומניסטי, הלכתי לכנסים והרצאות, חפרתי ברשת ללמוד כמה נושאים חשובים ובינהם דמוקרטיה מקוונת, שיטות למידה, מטאקוגניציה ועוד דברים מרתקים, הייתי חצוי בדעותי הפוליטיות, הלכתי לחוגי בית, רבתי עם אנשים שאני מעריך, התאכזבתי מאנשים שהערכתי, גיליתי גיבורים חדשים, גיליתי גישות חדשות ומעוררות תקווה, הצבעתי והמשכתי לעמוד בקור לשכנע מצביעים אחרים, ניסיתי להרים פעילויות שיקדמו בנושא דברים שחשובים לי ואולי יחברו אותי לרעיונות לקריירה, דיברתי עם אנשים מעניינים, הבטחתי לכתוב אבל בעיקר התחלתי טיוטות ((כרגע בבלוג יש 23 טיוטות בהמתנה)), התלוננתי על כאבי הידיים אבל עוד לא הלכתי לטפל בהן, ובינתיים דחיתי ואף הזנחתי לצערי התחייבויות למשפחה וחברים. בין לבין הייתי גם צריך לשבור קופת גמל, להתרוצץ לסידורים שונים ולהחזיק "אצבע בסכר" לשני פרויקטים חברתיים שלא מכניסים לי כמובן גרוש ((למעשה את כתיבת פוסט הבלוגולדת הזה אני מסיים בשש בבוקר של יום המחרת ומפרסם אותו בתאריך אתמול כדי שיצא התאריך המקורי אליו כיוונתי…))…

אז הנה תכנית לאביב (פסח שמח!), ולכבוד יום ההולדת הרביעי של הבלוג הזה (שהוא השלישי או הרביעי שלי, תלוי איך סופרים). ראשית אני משיק היום באיחור של כמה חודשים את הבלוג המקצועי שלי, וזה אומר שאני אפעיל לראשונה בחיי שני בלוגים במקביל, ואני עוד לא יודע איך נכון לחלק בינהם את התכנים. שנית אני מתכוון לעבור על כל הטיוטות ולפרסם מה שעוד טיפה רלוונטי (אפילו אם זה יהיה כבר מיושן). שלישית אני מאוד אשתדל להשלים בחודש את כל הפערים והחובות האישיים (ואם יש לכם הרגשה ששכחתי אחד אתם מאד מוזמנים להזכיר לי במייל אישי), לפחות כל עוד אין לי הכנסה מסודרת, אני יכול לחזור לעסוק במה שחשוב, וזה לעזור לחברים ולהשקיע בסביבה, כי זה מה שנותן לחיים שלי משמעות 🙂

חג אביב שמח!

היתה קהילה? הסתכלות חצי-מבחוץ על תוכנה חופשית וישראלים

לפני כמה חודשים התחלתי להכין פוסט סיכום על אוגוסט פנגווין ושכחתי אותו בתחתית ערימת הטיוטות. לפני יומיים התעורר לחיים הרסס של עמותת המקור כדי להודיע לי בהתראה של שבועיים וסיגריה על האסיפה השנתית של העמותה ונזכרתי בטיוטא הלא גמורה. זה לא לגמרי מפתיע אותי, כי אתר המקור לא מפרסם הרבה דברים. האייטם הקודם היה לגבי מועמדי פרס המקור (אין פוסט על מי זכה בסוף) , לפני זה הודעה על שאורי עידן פותח את משרד W3C בישראל, ולפני זה טיפה ציטוטים של ידיעות ממקורות אחרים. לא ראיתם את ההזמנה לאסיפה? נראה שהרסס של עמוד הבית של המקור פשוט לא מוצג בעמוד הפלאנט. הוא כל כך לא בשימוש שפשוט שכחו אותו.

אין בו אף מילה על הפעילות, לא ההודעה על אוגוסט פנגווין, לא על פועלם (אם יש) של חברי העמותה נגד חוקי המידע והביומטריה השונים הבאים עלינו לרעה… אם העמותה עושה משהו טוב במהלך השנה מלבד ארגון הפנגווין, אין איך לדעת בעצם. אם מציצים לדו"ח השנתי 2007 (למה חיכינו לפרסום עד דצמבר 2008?) נראה כי יש לעמותה כ-14 אלפי שקלים יושבים מחכים למשיח (כנראה נכון לדצמבר 2007, אין לי מושג מה קורה שם עכשיו) וההוצאה היחידה לאורך השנה היתה על הכנס. אם לחפשים באתר יש לינק ל"פעילות ישראלית" אבל אין שם מילה על מה ברשימה מומן או נתמך ע"י כספי העמותה מלבד היותו מוזכר בעמוד.

מה להסיק מזה? מלבד העובדה שלא טורחים מספיק לעדכן את רסס החדשות אני לא בטוח. אולי באמת לא מעדכנים כי אין מה לעדכן. מי שמצפה מהוועד ליזום, נראה שיתאכזב כי הפעילות הצטמצמה לכדי ארגון יום כיף כל אוגוסט. מי שמצפה מהועד לשרת את בקשות הקהילה, הרי שאין מושג אילו שירותים ניתנים לקהילה. לא הלכתי לחפור בארכיוני רשימות התפוצה, אבל השקט באתר ובדו"ח הכספי אומר לי שאין פרויקטים שמחפשים מימון (קשה לי להאמין שיש מבקשים אבל הועד לא נותן, מהיכרותי עם האנשים שם), אז אני מנחש שאנשים פשוט לא ממש פונים לועד בבקשות עזרה. אולי הם לא צריכים עזרה, ואולי פשוט אין מספיק פעילות בארץ בתחום כדי להצדיק עמותה? או שאולי הקהילה היא לא ממש קהילה?

alternative AP08 logo

אז יש או אין קהילה?

ליאור קפלן כתב על מה שהוא מכנה פיצול בקהילת התוכנה החופשית, עבר זמן והדיון שם התקרר. אחרי אוגוסט פנגווין היה גם שוב גל של ביקורות נגד העמותה מתוך ה"קהילה" ואחריו גל של הגנות: דורון, רם און, אורי, ואחרים. עדיין, יש שאלות לגיטימיות.

לא יודע אם מישהו אי פעם עשה ניתוח של מה כוללת הקהילה הזו כיום. יש אחת? שתיים? עשר קליקות קטנות? אם היתה רק אחת, זה היה לפני 12 שנים אולי. הייתי חבר בה אז אבל אני לא מחובר אליה כבר שנים, קצת בגלל שאני פשוט עסוק מדי בשנים האחרונות וקצת בגלל שהיה לי איזשהוא משבר אמון בהתארגנות שלה. מאיזשהוא שלב אחרי שנמחקתי בפעם החמישית מרשימות התפוצה של "המקור" לא טרחתי להרשם יותר, ואין לי שום מושוג מה פעילויות הקהילה והעמותה. לפעמים אני עוד מבליח קצת בlinux-il אבל זו ממש לא "הקהילה", וזה מה שאני רוצה להעביר כאן בעצם.

גלעד הרצה לפני כמה חודשים אצל גיקי המוסך, וטען שזה היה "כמו בפגישות הראשונות של משוגעי לינוקס" רק עם מקרן DLP יקר ויוסי ורדי. הוא הסביר שם שמוצר או רעיון צריכים לסחוף אנשים כדי שיהיה איזה אימוץ לנושא. דורון אופק אף הוא מתלהב מהאסופה והחברתיות שם (חבל שלא באתי!), אבל גם הוא מדבר על הגישה הקיימת בשוק של "יש שם מלא מפתחים בחוץ, אני אזרוק עליהם קצת קוד והם יגמרו את העבודה בשבילי" (הפתעה – ברור שזה לא יעבוד). אנשי התעשיה לא יודעים איך לארגן קהילה למוצר שלהם, ולצערי נראה שאין להם גם קהילה מוגדרת לפנות אליה או במה לעשות את זה עליה.

מתי אנחנו כן קהילה? מיקרוסופט ניסתה ללטף לרגע את הקהילה באוגוסט פנגווין אבל לא העיזה בינתיים ללכת עד הסוף ולשים שם דוכן או להבין מה אנשינו רוצים מהם בעצם, אולי מפחד אחרי כל ההתכתבויות בבלוגים שלפני הכנס. אני חושב שחבל, כי במצב שנוצר, אמיר לא יצר דיאלוג עם הקהל. הוא הספיק להזכיר שתי מילים על שיתוף פעולה ו"הוראה מלמעלה לכל מיקרוסופט לעבוד עם תקנים ציבוריים". הוא לא הספיק להגיד חוץ מזה עוד משפט אחד שלם כי שארית ההרצאה היתה מאבקים עם הקהל, התקפות על הגדרות התחרות של OpenUp, על התנהגות בעייתית בועדות הISO והתאימות-או-לא של סילברלייט על גנו/לינוקס. אם היה ביתן בחוץ אפשר היה לשים שם עוד אדם או שניים שיודעים על מה הם מדברים וליצור איתם דיאלוג. אני לא חושב שהקהל באמת התנהג בצורה שהיתה צריכה להפחיד את מיקרוסופט, אני חושב שהם פיספסו בגדול כשלא שתלו שם דוכן. אני הייתי גם רוצה חולצת מיקרוסופט קלאסית, מאוד אהבתי את הפלייט סימולאטור שלהם על הApple //c הישן והטוב שלי (ג'ס? את שומרת עליו טוב?)

הרגע האחד הזה באוגוסט פנגווין, כשהקהל יורד כמעט כאיש אחד על איש אחד ממיקרוסופט, זה היה אולי הרגע היחיד שנראה כמו איחוד שורות הקהילה שראיתי במשך שנים, וזה עצוב, כי זה לא היה במקום ולא למטרה הנכונה. לטוב ולרע נראה לי שאין כאן קהילה שמרגישה ביחד תחת ארגון גג אחד, לא משתמשת בשירותיו של הועד, ולא ברור לאיפה זה הולך.

לשאלה שכמובן תבוא – אז מה אני אומר פה בעצם? – אני אומר שאי אפשר לצפות מאנשים להתנדב לפעילות ארצית, אין מה לבקר את מי שלא מתנדב, ואין גם מה לבקר את העמותה כשאין לה קהילה מפעילה שמצפה ממנה לייצוג. יש לנו מועדונים איזוריים פעילים עם הרצאות וימי התקנות וכנראה שזה עובד טוב ולרוב האנשים זה מספיק טוב. מצד שני אני מקווה שאנשי הועד החדש ימצאו תוכן לצקת לתוך פעילות העמותה כדי שאנשי המועדונים השונים שנקראים יחד "קהילה" פעם בשנה ידעו שיש להם כתובת לעזרה בשיתופי פעולה. אני מקווה שישמעו יותר על תוכנה ותקנים פתוחים בעיתונים ובממשלה, אני מקווה שהמלים האלו יזרקו גם יותר מפעם אחת בבחירות הקרובות, ולכן בעצם אני אומר למי שלא יהיה בועד הבא – השקיעו נא קצת מאמץ ביחס"צ והסברה אל מחוץ לקהילה. זה יעזור לקידום התוכנה החופשית ובסופו של דבר יכול לקדם את הכלכלה והחברה הישראליות. (ולא, אני לא הולך לתת עצות איך או מה או להתנדב לעשות בעצמי כי אני לא מבין בזה הרבה, וצריך מישהו שטוב בזה)

וורדקאמפ 2008 (נשלם וסוכם)

בלגתי בזמן הכנס, עכשיו תיקנתי ניסוחים ופרטים, הוספתי גם לינקים לפי הצורך, מיינתי והעליתי צילומים לפליקר והוספתי את הסיכום שלי בסוף הפוסט. סיכומים אחרים יופיעו בוודאי כאן.

תוספת: לא כל התמונות בפליקר, ניב קלדרון הפך את גלרית הבוקפייס שלו לציבורית, אז לאנשים כמוני שלא פותחים שם חשבון: הנה, הנה והנה.
————-
טל פתח בסיפור "איך הצלחנו להעלות עוד כנס", ועכשיו ליכטש ושרית נותנים דוגמאות למה אפשר לעשות עם WP מחוץ לבלוג פשוט. תוספים ותבניות וקצת קסמי PHP נותנים לנו להשתמש במנגנונים הבסיסיים לאתרים יותר מתוחכמים עם יותר סוגי מידע ושיתוף הקהל.

פרצופים בקהל

10:40 שרית מדגימה ניהול אנשי קשר, ליכטש מתבלבל בין CRM וCMS, ומספר שככה הוא גילה עוד תוספים וכלים שקיימים בחוץ. החיבור האלחוטי מג'עג'ע ודופק את ההרצאה, מתנדב מהקהל נותן לאפטופ עם חיבור סלולארי. מסקנות לעתיד: לשמור את ההרצאה גם מקומית, ולא לסמוך על הרשת, או לפחות לא על הסלולארית. לי כרגע יחסית אין בעיות 🙂 ליכטש משלים את החורים במצגת בהרבה מלל וציטוט מזדמן של אבידן.

10:45 מבוכת החיבור נמשכת. ליכטש מצליח לדבר בגובה העיניים של אנשים מדי פעם אבל בורח לסיפורים על בלו-בוקס וקפטן-קראנצ' שאין לי מושג מי יקלוט פה.

10:50 חזר הקישור, שרית מדגימה עוד תבניות. אני מפחד שהרבה מהז'ארגון עף מעל לראש של האנשים הלא-טכניים בקהל 🙁

10:57 טוויטר נפל?! רציתי להגיד "איי… לא נעים לראות את הפאשלות הטכניות. אני מקווה שהמשך היום יתייצב. אני בתור מתנדב מיחם אשגיח שלפחות יהיה קפה."

11:00 לרגע ליכטש הבין שצריך לעצור דיבורים על "דרופל או WP" ולהסביר לקהל הלא טכני למה בכלל ומה זה לייף סטרימינג. במקום להשאר שם הוא זולג למורה נבוכים, פילוסופיה של למידה, ארגון ידע… ואיכשהוא חוזר לענין. אני חושש שאולי 5% מצליחים לעקוב אחריו כל הדרך. שרית לוקחת את המיקרופון ועוד צעד אחורה: איפה למצוא מידע ועזרה לגבי WP. נקודות מחשבה לעצמי ועתידי כמרצה או מורה: אני מבין יותר ויותר שלדעת את החומר לא מספיק, וצריך גם לעשות חזרה על ההרצאה ולמקד אותה.

11:32 ההרצאה של קלטורה בינתיים טכנית. אני מאוד מסוקרן מהמוצר שלהם. זה אחד מהפיתוחים שאני מתפעל ממנו טכנית וגיקית, אבל עוד לא ראיתי מי באמת רוצה אותו מסחרית, אולי חוץ מויקיפדיה… אצלי בבלוג עוד לא ממש ראיתי לו שימוש חוץ מעוד נגן פלאש, רק עם אופציות עריכה. התוסף היום מאפשר תגובות וידאו, שזה נחמד, אבל אני לא יודע מתי אני אמצא את עצמי נותן לקוראים שלי לשרבל וידאו שלי…
רון יקותיאל, קלטורה
11:43 אין חדש בינתיים מאז הראיון של קריקטור: היום ההוסטינג נעול עדיין אצל קלטורה, אבל בעתיד הקוד גם של השרת ישוחרר כתוכנה חופשית.

14:45 אחרי ארוח"צ ארוכה ומעניינת (לא האוכל, הדיונים 🙂 ), חוזרים לפאנל. הנושא הוא בלוג ככלי לפעילות חברתית. למה: אפשר להעביר יותר חומר בצורה יותר נגישה לאנשים. דיון ישיר ופורה יותר (כל עוד אין טוקבקיסטים בסגנון טמקא)

14:51 הקשר הלא-אמצעי עם הבוחר. קלינגר שואל על בלוגים בשביל פעילות לובי. מיקי איתן מתייחס יותר למחיר הזול, ומדבר על האפשרות לתרום לקמפיין שלו גם בסכומים קטנים (בלי להגיד אובמה). מישהו שואל אותו כמה גויס, הוא עונה בחיוך שההתלהבות שלו ביחס הפוך לתוצאות בינתיים, ומשם מפליג לנאום בחירות קטן. השורה התחתונה – המדיום מאפשר לעבוד בצורה יותר ממוקדת על המסרים בהרבה נושאים, במקום קמפיין אחד מרוכז שצריך לענות על הכל. "לא צריך להיות ליכודניק בשביל לתמוך במיכאל איתן!"

15:00 הטוויטפיד לא חזר, אבל יש תחליף

15:05 איך מרחיבים את המעגל? איך גורמים לאתר פעיל ומוכר להביא טראפיק אליך לבלוג. למשל שיח ציבורי בנושא מקומי יותר מאשר תל אביב למשל. צריך להיות חלק מהקהילה כדי לקבל מ"עבודה שחורה" לינק?

הפאנל

15:13 לרמן על הזנב הארוך של המידע, חשוב שיש אנשים שכותבים דעות ומעלים רעיונות שאחרת לא היו נשמעים. צביקה בשור על הכוח של הרבה כותבים קטנים עושים רעש, על הצורה היפה של גרף הטרנד בגוגל. טוב שהרבה כותבים בבלוגים נפרדים ולא רק אנשים בבלוג אחד מוקדש, כי לא לכולם יש חשק או מוזה לכתוב בקצב קבוע.

15:18 מיקי איתן על כמה השקעה צריך ח"כ באתר שלו (שעה-שעתיים ביום של עוזר פרלמנטרי), וכמה מהאתר האישי שלו הוא כתיבה שלו או טיפול של העוזרים. "לא שווה אם אני לא מנצל את זה ומשתמש במדיום"

15:21 איתן מדבר על המהפכות שהוא עשה בדפוסי העבודה של ועדת החוקה בעזרת פורטל שהוא הקים מחוץ למערכת הכנסת הרגילה, ולטענתו זה קידם וזירז תהליכים וזרימת מידע.

15:30 עלה נושא מחסור הקול הנשי, אנשים עונים שבלוגריות פשוט אינן פוליטיות והביעו חוסר ענין למשל להשתתף בקמפיין חנין.

15:45 השאלות נדחסות מקוצר זמן. משמח לשמוע שהרבה עוזרים פרלמנטריים אכן מעבירים דברים מ"השטח" לח"כים ואנשי עבודה שחורה גם מפרסמים מאמרים מכל צדדי הנושאים המדוברים. ניסיתי לשאול את מיקי איתן מה לדעתו החסם שהיום מפריע למחוקקים להתכתב בצורה פחות אמצעית עם הציבור, לקבל ממנו רעיונות לקידום בצורה שאינה לוביסטית אבל נגמר הפאנל לפני שקיבלתי תשובה.

— כאן נחתך הדיון כשרק התחיל להיות מענין ויצאנו להפסקה… היתה לי שיחה מעניינת על אירופאים ואקדמיה עם יוחאי עילם, הוטרינרית השפויה-לפרקים ועוד מישהו ששכחתי את שמו. כרגיל מינגלינג הוא מרכיב חשוב בכנסים, ולבית ציוני אמריקה יש יופי של שטח מינגלינג במבואה.

16:35 הרצאה על SEO מאת אוליבר עמר, מתחילים בכמה מילים על הצד הטכני הברור מאליו – לעבוד עם תבניות פשוטות שעוזרות לגוגלבוטים למיניהם למצוא את המידע בצורה טובה.

16:48 תוספים לSEO: להקפיד על תגיות, URL. על תוסף All in one SEO: חשוב או לא? לא לגמרי קיבלנו תשובה. גוגל היום נותנים יותר דגש לתוכן מאשר למטה-תגים. (במילים אחרות, אני לא אטרח כרגע להוסיף את זה…)

16:51 לדחוף כל פוסט גם לטוויטר ולפייסבוק ולטכנוראטי וכולי. אני ממש לא מסכים עם זה.

16:55 עברנו להרצאה על בלוגים כאמצעי הכנסה. שיטות הכנסה: פוסטים בתשלום, פרסומות ספיציפיות, פרסומות רנדומליות (גוגל אדס). לטענתו 54% מהבלוגרים ברשת מקבלים הכנסות מהבלוג, כ$5000 בשנה בממוצע. 10% העליונים מכניסים $19K שנתי ממוצע. נראה לי מוזר, צריך לראות מאיפה הסטטיסטיקות, נשמע לי מאוד סלקטיבי… מודה שאין לו דוגמאות מישראל.

17:02 יש הרבה חברות שעוזרות לך לקדם אותן בלי הרבה עבודה, בסגנון אמאזון. צריך רק להכיר.

17:10 יושבים בבלוגיה ורוצים לפרסם? עברו החוצה. יכול להשתלם לכם! (לא מסכים. קוראים עלולים לנטוש אותך כשתעזוב). המצגת ב affilicon.com/wordpress.html.

17:15 טל גלילי מארגן פאנל חירום "הכה את המומחה" לשאלות טכניות עד שהחברה ב"זירה" של ליכטש יסיימו את התבנית הרשמית של הכנס. רוב הדיסקוס מתמקד בAll in one SEO. אני עדיין לא סגור אם יש בכלי הזה משהו או שגוגל מתעלם מרוב מה שהתוסף הזה עושה. אנשים משום מה נתלים בו כאילו שהוא שווה קפיצת מדרגה בפייג'ראנק.

17:35 תומר "קום" ליכטש מציג את התבנית המנצחת. 5.5 שעות, כ20 איש, לפי תכנון של רן ומיה. והתוצאה…? (רגע, מחזיקים אותנו במתח)

17:40 פעם ראשונה שתבנית שיתופית כזו מופקת בזמן הכנס. התבנית היא לבלוג-מגזין, הוגדר גריד, בתוכו אייטמים מפוזרים לרוחב, ומוצפות גם תגובות גולשים לעמוד הראשי ליד אייטמים. מעניין. הפוסטים כוללים "מצב רוח" עם פאלטה של צבעים מקושרת, ומצב הרוח של הפוסט האחרון מכתיב את הפאלטת צבע של העמוד הראשי.

17:43 התבנית כרגע באנגלית כדי לסיים את הקוד במהירות. היא תעוברת בהמשך.

17:45 סיימנו. טל במילות סיום קצרות. תודה למי שנשאר כל כך מאוחר 🙂 (כ25 איש באולם) נועה מוסיפה ששיחות מעניינות שנקטעו ימשיכו בקבוצות הדיון. מספרת שהיא עברה לWP עצמאי בעקבות הכנס הקודם וההרגשה הטובה של קהילה תומכת. טל מבקש שאנשים יזכרו להתנדב לארגם גם בשנה הבאה, או אולי משהו של כל כמה חודשים. בקיצור, להצטרף לקבוצה 🙂 מכאן היה המשך לאיזו מסעדה או פאב אבל אני בעייפותי הקפצתי את מיטל לאוטובוס ונסעתי הביתה.

הציטוט המנצח מהבוקר (לא זוכר מי אמר את זה. פוקס? קלינגר? עידוק?): "הבלוג הבא שלך יהיה הרצאה של חנן כהן"
הרעיון המרענן: כנס למיזנטרופים. רעיון שעלה לי אחרי שיחה עם עידוק. כנס לאנשים שלא מעונינים בהרצאות אבל עוד פחות אוהבים לעשות מינגלינג בחוץ.
בלטו לי בחסרונם: חנית, רם און, הנשיא אובמה.

סיכום: (אני מקווה שזה יוצא בונה, אין בכוונתי לצאת כאן בטון שלילי!)
נעה הרימה הפקה ראויה, והבעיות הקטנות שבדרך נסלחות לחלוטין בהתחשב בעובדה שהיו רק חודשיים, מתנדבים עם אגואים גדולים, ובאופן כללי לארגן בלוגרים וגיקים (וקבוצת החיתוך בינהם) זה כמו לנסות לארגן עדר חתולים. אני רואה רק שלוש נקודות לשיפור ולא כולן בשליטת המארגנים: חיבור הרשת (לפודיום צריך להגיע כבל, אבל זה לדעתי בעיה של הנהלת המקום), שנית, לעורר יותר התנדבות למשימות הקטנות (למשל למלא מים למיחמים או לשמור על הזמנים למרצים) וכאן אני מצביע על הקהילה ולא על המארגנים, אני חושב שאנשים יותר מגדילים ראש באוגוסט פינגווין למשל. שלישית: הייתי נותן יותר זמן לפאנל האקטיביזם, ועושה אותו בבוקר, עם יותר קהל. יש חוק לא כתוב בארגון כנסים: המליאות וההרצאות לקהל הרחב בבוקר, וההרצאות היותר טכניות/אקדמיות/נישה שפונות ל20-40 אנשים אחר הצהרים.

המארגנים

מסקנות: בתור כנס שני בנושא, הוא היה יותר מוצלח מהראשון, ואני לא סופר את זה במספר האנשים, אלא בתכנים ורמת ההרצאות. גם הרעיון של טל להפוך את זה למפגשים תכופים יותר איננו רע. הייתי עושה אולי כנס קטן יותר פעם בשלושה-ארבעה חודשים, פעם יום על אקטיביזם, פעם יום טכני על תבניות וכתיבת תוספים בPHP, ופעם יום "הרצאות למתקינים מתחילים", או בקיצור, לקחת דוגמא ממועדון תלוקס… אני בטוח שעם הזמן והנסיון, והגדלת ראש מצד הקהילה, הכנס הבא יכול להיות מושלם בקלות יחסית, ואני חושב שנעה וטל הם נבחרת מנצחת ואני מקווה שימשיכו בשוונג! מה שבטוח, לא חסרים נושאים למלא את לוחות הזמנים, נשאר כאמור בעיקר לאסוף את עדר החתולים 🙂

מסקנות אישיות: לברר איך נכון לעשות לייב בלוגינג כמו שצריך בWP! מדי פעם כששמרתי גרסא מעודכנת, המערכת טענה שדרכתי על גרסא יותר חדשה (גרסא משמירה אוטומטית?), ואני חושב שאולי באמת נעלמו לי חלק מהעידכונים, אבל אני לא בטוח במאת האחוזים.

תמונות מאוגוסט פנגווין 2008

תייגו את התמונות והעלו אותן לפליקר, מי צריך פרטיות? 🙂

זהו, שיש אנשים שרוצים פרטיות, אז נמנעתי מלהוסיף יותר מדי שמות לתמונות (לא בתיאורים ולא בתגיות). אם מישהו לא אוהב את התמונה שלו (חוץ ממיטל שברור שלא תאהב), תגידו לי מראש שאוריד אותה מה שיותר מהר.

אני מעלה 106 תמונות, מתוך 400 שצילמתי. לא כולן טובות, כי לא צילמתי מספיק חומר כדי למיין ממנו. אם אתם רוצים שאוסיף תג או תיאור עם שמכם, ספרו לי.

חולצות!

לייב בלוגינג – אוגוסט פנגווין

כן, אני אלחוטי בכנס בפעם הראשונה, אני חייב לברר איך זה לעשות לייב בלוג פעם, אני גם מתרוצץ ומצלם אבל לא התארגנתי להעלות תמונות מכאן – זה יקרה בערב.

הארגון של דוכן הכניסה עבד קצת לאט, יש השנה רק עמדה בודדת לכל דבר, צילמתי הרבה אנשים, מיטל עושה פוטורצח.

9:30
התחלנו כרגיל באיחור. רם און נתן סקירה מהירה של מצב חדירת FOSS לממשלות אירופיות ומה המצב בארץ. שחר נתן מצגת על המודל הישן של פיתוח תוכנה מסחרית וקרא לו המודל העסקי הנוכחי של פיתוח תוכנה קניינית. אני לא הבנתי לגמרי את ההקשר.

רימון לוי מאיגוד האינטרנט מדבר על פעילות האיגוד בתוכנה חופשית בשלוש השנים האחרונות. הפופולריות של אתר המראה, פעילות תקינה (מלשון תקן), על BIDI, Moodle ועוד.

רימון מבקש רעיונות שצריכים קידום לשנה הקרובה.
10:21
שחר: פרויקט הBIDI המדובר עדיין בשלבים שעורכי הדין של איגוד האינטרנט ולינגנו מדברים בינהם, זה מוזר כי זה אותו האיש…

(מתפצלים למסלול טכני ומסלול חברתי)
10:35
אמיר שבט מדבר מטעם מיקרוסופט. חושב שיש מה לשתף פעולה ולא להתייחס ליחסים כמלחמה.
מציג תמונות מוכרות של FOSS נגד MS ומצחיק את קהל, מדבר על שיתוף פעולה עם SUN. חשיבות למפתחים ולקהילה.
10:45
אינטראופרביליות. מדברים על סילברלייט ומונו, Write Once Run Anywhere. הקהל מתקן אותו שמדובר על cross platform ולא אינטראופרביליות. כאן מתחילות קריאות ביניים מהקהל על כך שסילברלייט הוא שוב תקן חדש, ושהוא סגור. אמיר טוען שהיא פתוח לחלוטין(?!). כבר היום, לטענתו, פיירפוקס יודע למשוך את הפלאגין הנכון אוטומטית.
עוד קריאת צד: מיקרוסופט לא באמת כותבת קוד למונו? לא יתבעו את המפתחים על פטנטים בהמשך?
תגורי: לא נכון: הזמינו את מיגל ואחרים למעבדות ועובדים איתם צמוד. אפילו נתנו להם קפה ועוגה (אמיר: אפילו לא מורעלת!)

אמיר: אנחנו גם עזרנו להאיץ את PHP על IIS, ואת אפאצ'י.
10:52
רם און: ניסיתי הרגע להתקין סילברלייט, אתר מיקרוסופט חוסם וטוען שאין גירסא ללינוקס. אמיר: נבדוק.

אמיר מדבר על קודפלקס (יענו-סורדפורג' של מיקרוסופט) ועל תחרות OPEN UP. שחר מבקר את העובדה שהתחרות מגבילה לא להשתמש בקוד קיים, אבל ככה עובד קוד פתוח. תגורי מוחה על הביקורת השלילית. נוצר ויכוח קצר על תרבות הויכוח… אמיר אומר שהתנאי לא להשתמש בקוד קיים הוא בשביל שהפרס ינתן רק על קוד שנכתב לצורך התחרות ולא על קוד קיים מקודם, כי מרכיב הזמן הוא גם מדד, ולא יתכן לתת פרס על קוד שכבר נכתב ותוחזק חודשים או שנים לפני התחרות. יש כאן שאלה מעניינת באמת של תחרות קוד והגדרותיה.

החבילה המטיילת מגיעה אל אמיר באמצע שהוא נותן את ההרצאה :0)
10:57

אמיר: יש שקיפות, משתמשים בMSPL שתואם GPL.
שחר: להגביל גם רשיון וגם טכנולוגיה זה בעיה. (התחרות מוגבלת לדוט נט או משהו נדמה לי)

נשארת רק דקה לQ&A, דורון אופק גונב את רובה בפיליבאסטר נגד שיטות הפעולה של מיקרוסופט. אמיר יוצא להגנה על OOXML ושחר חותך אותו (לצערי מוקדם מדי). אני חושב שהיה צריך לתת יותר זמן, אבל היום אכן קצר.

11:04
שחר מעלה את אורי עידן לבמה, ואני עובר לחדר ההרצאות הטכניות.

11:10
תיקון… מסתבר שהמסלול הטכני יותר פופולארי בסוף, אז מחליפים חדרים… מאיר קריחלי בא לדבר על ג'אנגו. אני לא יודע איך אבחר אח"כ בין ההרצאות על בלנדר ובלוגלי…

בין לבין, מיטל מסתובבת לצלם אנשים ל"פוטו רצח" ומחלקת להם כפתורי שוא"ש. אני מנסה לצלם אותה ומקבל כפתורים בתור דמי פרוטקשן כדי לא לצלם אותה… (זה לא עבד לה, השלמונים לא הספיקו, והתמונות יועלו לפליקר אם לא תעלה מחאה ספיציפית 🙂 )

11:13
מאיר מדבר על המקורות הסגורים של Django, המבוססת פייתון. היא הפכה לפתוחה בתקופה שRAILS יצא לשוק, ויש לה מבנה מודולארי ויפה.

11:16
המערכת מטפלת בסריאליזציה, סינדיקציה, עימוד של רשימות אייטמים, מייצרת אוטומטית ממשק ניהול…

11:19
מדברים על כרמל – מערכת ניהול תרגום ממשקים, עברנו לדוגמאות קוד, איך מגדירים מודל מידע, למעשה מבני הנתונים של פייתון ומיפוים לסכימה של מסד הנתונים.

בנקודה הזו צפריר כהן מעביר לי את החבילה המטיילת בתור "האיש שמריץ לינוקס הכי הרבה זמן". פאדיחה, הלאפטופ שעליו אני כותב פה מריץ חלונות…

החבילה אמורה לעבור ל"מי שהכי האקר". לצערי GBY, Mulix ואחרים לא איתנו היום… למי להעביר? העברתי לguysoft.

–הפסקה לא יזומה —

יעל סיימה לראיין עם דורון בחוץ את אמיר שבט בשביל קריקטור. תגורי יורד עלי למה הראיונות מTWS לא הועלו מעולם לרשת…

11:46
נכנסתי להרצאה של תום סלע על בלוגלי. הוקם בנובמבר 06.
11:52
אחרי רקע היסטורי,סקירה של וורדפרס.קום.
וורדפרסMU מיועדת לתמוך במליוני כניסות ביום, אבל מפותחת ליד וקצת מאחורי וורדפרס. כל משתמש בבלוגיה פותח שמונה טבלאות חדשות ועוד כמה לפי צרכים של פלאגים, נשמע פסיכי. זה אופטימלי?! מבנה הנתונים מאוד דומה לוורדפרס, ואולי בגלל זה רוצים לחסוך שינויים? מסתבר שMYSQL יודע להתמודד עם זה. ניתן לעבוד יפה עם מסדי מראה לקריאה-בלבד ולבזר את המסד בדרכים שונות.
11:57
כמה שיתוף פעולה בין קוד בלוגלי לגרסא העברית של רן? פעם לא היה שיתוף אבל היום משתדלים להצמד כדי לחסוך עבודה.
ליאור קסוס נותן לי שלוק דרופאלאגר. לא רע!!! חבל שלא מיוצר בכמויות יותר גדולות 🙂
תום ממשיך לדבר על בחירה בספק אירוח, יכולת צמיחה, שירות, עזרה בתחזוקה.
VPS לעומת שרת יעודי: יש יתרונות, אפשר להריץ על זה שרתים עמוסים, למשל בלוגלי היום רץ על VPS בודד, גם אפאצ'י וגם מסד נתונים!
"היו פראנואידים!" לגבי ניטור אבטחה.
12:06
כאבי צמיחה: מה עושים עם ספאם ומתשמשים נבזיים. גבשו מדיניות והיו עקביים. בבלוגלי לא מוכנים למשל לסבול לשון הרע באנונימיות, זה יגרום לסגירה של הבלוג. לעומת זאת אם הוא לוקח אחריות ומזדהה, בלוגלי מוכנים לעזור לו אחרי יעוץ משפטי.
* השתדלו להיות גם בצד החכם וגם בצודק.
12:10
ספאם בתגובות ובטראקבקים, בלוגים של ספאם (splogs). יוצר עומס. הפלאג שמטפל בזה עובד על security by obscutiry, הוא מתנצל.
קוד פתוח – אין חובת הפצה, אבל הקוד של WPMU עברית בסוף הופץ מאז מרץ 2007. לפני כן הקוד פשוט לא היה באיכות הפצה, והוא מבוסס על קוד עתיק ומאוד מפוצ'פץ'. עובדים על WPMU 2.6 אבל עוד לא רצים עליו.
12:14
Q&A: התחלנו מסיבות חברתיות, לא שמים פרסומות, מלבד דף הבית. כרגע הוא טוען שזה מכסה את עלויות ההוסטינג. תום מסרב לדבר על כמה משתמשים וכמה כניסות. בעיתונים מתייחסים אליהם בתור הבלוגיה השלישית בגודלה, הוא לא יודע אם זה נכון. נגמר.
—הפסקה—
12:38
נכנסתי באיחור להרצאה על אופן-אופיס, קפלן מדבר על הסטוריה, על זה שאין יותר תמיכה ממשלתית בימינו. אבל יש מערכות באגים ופאצ'ים מקומיים.
12:45
סקירה על באג המספרים הידוע, נמצא ולא מתוקן ב2.4.0, משפיע גם על חלונות. יתוקן רק ב2.4.1 אבל יש בעיה כי חלק מההפצות עוברות כבר ל2.4.0, וזה בעיה… דווח מאוחר והוזנח. למרות יותר ממאה הצבעות, וקיטורים בפלאנט, יתוקן רק יותר מאוחר.
היום חלק מההפצות כבר מפיצות 2.4.0 מתוקן. בדביאן המצב טוב, לני יצא עם 2.4.1.
12:51
פעילים בארץ: נדב קבלרצ'יק, הנר דרבס מגרמניה, טק מערכות, קפלן עצמו ושני ניקים שאין לו מושג מי הם: Shai2platonix ו-psychoi3oy. שושנה כמובן, והרבה מצביעים לבאגים. לשושנה יש עדיין הרשאות מורחבות בעוקב הבאגים ולכן היא עוזרת איפה שלקפלן אין 🙂
13:05
אני עושה ג'אגלינג בין הלאפטופ למצלמה של זולו. בינתיים חלק שני של ההרצאה על מחשבים בחינוך בפתח תקווה. מרצה נדב. סקירה על המודעות של של משרד החינוך לקוד פתוח (לפחות על חלונות) אבל גם על ילדים שעובדים מBoot של DOK קטן. משרד החינוך לא עובר לויסטה בחינוך, גם בגלל תקציב תוכנה וגם בגלל תאימות לחומרה ישנה. סקירה גם על פרויקטים כמו לה"ק וMoodle ( אבל בקושי מספיק רק לזרוק שמות בלי תיאורים כי נגמר הזמן. המון תודה לקהילה שאיפשרה ועזרה, אפילו עם תשובות טכניות פשוטות בפורומים. הקצב רק גדל לשנה הבאה.
13:20
מעבר חד לאולם השני, אופןמוקו. אנחנו רק בשעה איחור 🙂
דורון על ההיסטוריה, איך אופנמוקו מתקיימת לחוד מFIC שהתחילה את הפרויקט.
אופנמוקו יצאה בהתחלה עם NEO1973, הגרסא החדשה של FREERUNNER מסומן GTA02E שמתקנת את התדר הדרוש בארץ ב-GSM.
האחראי על קשרי קהילה הוא מיכאל שילה, שגם עובד בארץ ובחו"ל. הליבה העסקית בטאיוואן,
ההפצות שרצות – יש כחמש בשוק. התמיכה בעברית בהפצה הראשית 2007.2 היא חלקית אבל יש התחלה.
13:25
מטרת הפרוייקט להיות מכונן – לאו דווקא ליצור טלפון כובש שווקים, אלא יותר לדחוף את הרעיון של פלאטפורמה פתוחה (חומרה ותוכנה), להפוך את הטלפון למרכז תקשורת אישי, ליצור אפליקציות יצירתיות, ובעתיד לפרוץ עם הטכנולוגיות הבסיסיות שיווצרו, ליצור קווי טלפונים עתידיים. לבנות אקוסיסטמה שאפשר יהיה ליצור דרכה ביזנס.
13:30
הדגים צריבה ברקע של המכשיר. ממשיך לדבר על אופנמוקו כפרויקט רעיוני ליצור disruptive technology שאינו רק תוכנה או חומרה. מראה בנק רעיונות (צילומסך יצורף מחרכך)
מילה על ההמלצה של הFSF על הפריראנר מול האייפון. לצערו המפרטים של הGSM הם סודיים, אבל עובדים יפה עם API מוגדר.
ההפצות בינתיים מותקנות גם על PDAים וטלפונים של יצרנים אחרים. מעבר מהר על החומרה הכלולה. דורון עובר על שש הפצות זמינות היום והפיצ'רים השונים בהן, השינויים מאוד חדים, ודורון צורב את הטלפון שלו חמש פעמים ביום כדי להכיר כל מה שיש בשוק. המידע היום לא בפורמט אחיד אבל יש מאמצים בכיוון – כרגע למשל אפילו ספר הטלפונים לא באותו פורמאט בכל ההפצות…
13:45
סקירה סופר מהירה על תאימויות ואפשרות ההבאה לארץ אבל שוב שחר חותך ולוקח את הבמה כדי לסגור את היום…
שחר מתנצל על החיתוך, ומזכיר שיש מועדוני לינוקס פעילים, וההרצאות האלו יתקיימו בהרחבה במקומות אחרים.
שחר גם מנדב את דורון לארגן את הכנס הבא 3 ימים במלון הנסיכה באילת ואז יהיה זמן לכל ההרצאות…
נדב ויניק עולה לתת את פרס המקור.
13:49
ארתיום טונקיך מועמד על קזית 3. מפתח גם את CppCMS ופרויקטים אחרים.
מאיר מועמד על וואטסאפ ולה"ק
קובי זמיר מועמד על HOCR
רן יניב הרטשטיין על WPH
וגאבור סאבו (לא הגיע) פעילות וקוד פרל.

מאיר קריחלי זכה בEEEשל אסוס.. לא ורוד!
מודה לשותפיו לוואטסאפ, ומדגיש את חשיבות ההשקעה בצעירים, לתמוך בהם שימשיכו את הקהילה.

שחר מודה למי שבא. עכשיו למסיבת החלפת המפתחות…

(כאן סגרתי את הלאפטופ, החלפנו מפתחות, ירדנו עם נחיל של 18 איש על איל-פסטיו המצוינת בצדו השני של אבן גבירול, ועכשיו הגעתי הביתה להגיה את הפוסט. תמונות בהמשך)