גון עוזב, ועתיד המאגר בסימן שאלה יותר מתמיד

אתמול התפרסם שגון קמני עוזב את רשות המאגר הביומטרי. אחרי 5 שנים בכיסא הניהול, לא מעט ביקורת מרשויות (כולל מבקר המדינה), מומחים, חברי כנסת ופעילים, חודשים ספורים לפני שהפיילוט נגמר, האיש קם ואומר שלמרות שיש לו עוד 3 שנים אופציה בחוזה, הוא עוזב.

(פרסום מלא בכלכליסט, אנשים ומחשבים, טלקום, גלובס ובנוסף טור דעה של פרופסור נהון)

פרט שולי שאולי מעניין – דרעי מברך בדרך צליחה גם את מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה. זה הגוף שאחראי לדליפות האגרון, המאגר של פרטי הדרכונים ותעודות הזהות, קשרי משפחה ועוד המון פרטים אישיים שלנו, ועותק מלא של תמונות המאגר "הלא ביומטרי" של רשות הרישוי. מה כל זה אומר? איך איש מקצוע עוזב פרויקט שלטענתו מוצלח ונהדר ימים לפני השקתו הרשמית? לוותר על כזה כבוד מקצועי? לראות כמי שעזב עם הזנב בין הרגליים לא יועיל לו בשוק הפרטי אני מנחש. נשאר אם כך לברר אם היה כאן פיצוץ מקצועי/אישי בין שניהם ובין דרעי, או שיש פה פצצת זמן שהם לא רוצים להיות באיזור כשתתפוצץ. כך או כך זה לא נראה טוב לעתיד המאגר.

אני חושב שהצלחתי בחמש השנים האלו לא להתקיף אותו אישית יותר מדי. הוא לא יזם את הפרויקט, הוא לא התווכח מולנו בזחיחות כמו הפוליטיקאים, אבל ידיו לא נקיות. דו"חות איחרו בחודשים ארוכים והשמיטו לא מעט פרטים, המשיך שיתוף הפעולה עם מערך פטורי המכרזים. מבחוץ אי אפשר לדעת אם הוא שותף מרצון או מתוקף התפקיד בספינים המכוערים שהיו לחם חוקם של שטרית ויורשיו בפרויקט הבעייתי הזה. כרגע נראה שנפער חור אדיר של אמון או דיעות מקצועיות בינו לבין השר, והפיילוט הרעוע ממילא דוהר לכיוון ינואר 2017, ולא ברור מי יהיה ליד ההגאים ברגע המעבר או הביטול של הפרויקט.

מה שבטוח – ביקורת הגבולות בנתב"ג חשפה בקיץ הזה שלא צריך תעודות ביומטריות, ובטח שלא מאגר. כל מי שעבר בבדיקת הדרכונים ב3-4 החודשים האחרונים שם לב שבד"כ רק 2-4 עמדות  מאויישות רגילות פתוחות, וכל הקהל מופנה בלי הרבה הסברים לעמדות אוטומטיות, שם ניתן לשים את הדרכון לסריקה (כן, דרכון לא ביומטרי), ומצולמים בלי הרבה הסברים אם הצילום נשמר או לא, המכונה משווה על המקום בלי זווית מבט אופטימלית או רקע נקי את האדם שלפניה לתמונת הדרכון שצילם בחנות צילום כלשהיא אי שם פעם בעבר (גם כן, לא באיכות תקן לביומטריה), והופ, קיבלתם תעודת מעבר והורשיתם להיכנס או לצאת מהמדינה. משמע שיש ביומטריה בלי מאגר ובלי תמונות באיכות מיוחדת, והזיהוי מספיק אמין בשביל שמירת גבולות המדינה (אני מניח שהמכונה אמורה גם לשים לב אם הדרכון מזויף או לא, כלומר אם הוחלפה התמונה בתעודה גנובה ידנית). בשורה התחתונה – גם לפי רשות ההגירה ומשטרת הגבולות לא צריך מאגר ביומטרי, וספק אם אפילו תעודות ביומטריות מיוחדות. כל הזמנות מליוני הכרטיסים המיותרים (שעלו כבר מאות מליונים בעצמם) מיותרות, כרטיסים חכמים זה נחמד אבל אפילו הם מיותרים, תמונת הפספורט הישנה שלנו פשוט עושה את העבודה מספיק טוב, גם בשביל פקיד אנושי וגם בשביל מכונה.

בחזרה לחדשות המוזרות על עזיבת קמני. אם יש לכם מידע פנימי רלוונטי, אנחנו בתנועה לזכויות דיגיטליות נשמח ליצור איתכם קשר בדיסקרטיות. עד שיבוטל המאגר, היינו רוצים לדעת שאף רשות אחרת, כמו שמשטרה או השב"כ, לא ינסו לשמור לעצמם עותק בצד. בקרוב נפרסם את פרטי ה-SecureDrop שלנו.

6 תגובות בנושא “גון עוזב, ועתיד המאגר בסימן שאלה יותר מתמיד”

  1. לגבי המכונות החדשות בנתב"ג: לא מדאיגה האפשרות שהם מייצרים מאגר מהצילומים? נכון שהנה הוכחה שאפשר גם בלי מאגר, אבל לדעתי המערכת הזאת חשודה.

    1. מדאיגה, אבל באותה המידה יכולים לצלם אותך כשתעמוד מול הפקיד באיכות לא פחות טובה.

      בנוסף לפי דוח רשות האוכלוסין,התמונה נמחקת מהמכונה אחרי 5 דקות ולא נשלחת. אם זה אכן המצב, דיינו. בכל מקרה יש להם את תמונות הרשיון ממשרד הרישוי באיכות הרבה יותר טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *