אני מעדיף דו מימד בקולנוע

(מכתב ששלחתי למפיצי "הנוקמים", ayelet@forumfilm.co.il)

שלום איילת,

לפי הדיונים שראיתי בפייסבוק, את האדם לפנות אליו בנושא הבחירה שלכם בהפצה של סרטים בתלת-מימד בלבד. בקשתם של אנשים עם בעיות ראיה מובנת וראויה להתייחסותכם האוטומטית, ויש לא מעט אנשים שסובלים מהריצוד של הקרנות כאלו. אני רוצה להזכיר שיש אנשים מרכיבי משקפיים שלא נוח להם השימוש בזוג נוסף, אנשים שלא בא להם מחיר הפרימיום של הקרנה כזו ואנשים שהגימיק פשוט יותר מפריע ממוסיף לחוויית הצפיה שלהם.

לפי כמות התגובות ב"עין הדג" ובקהילות חובבי המדע הבדיוני, נראה שיש רוב מוחץ למעדיפי דו-מימד בדיוק אצל הצופים הכי מתלהבים – האנשים שיכתבו על הסרט בפורומים, ברשתות החברתיות ובבלוגים, וייצרו לכם שיווק עממי לסרטים שאתם מפיצים. אנחנו כוח שחבל לכם להתעלם ממנו כי אנחנו מובילי דעת קהל, לפחות בתוך הקהילה שלנו אבל חברים בה מבקרים ועיתונאים. אני בטוח שיהיהו גם קולנועים שאינם מצוידים להקרנות תלת מימד שישמחו לחזור להקרין את הסרטים האלו והקהל ישמח שלצרכנים ניתנת בחירה. המעריצים ממילא יזמינו לצפיה את הסרט גם בDVD אח"כ (או יורידו באינטרנט), אז למה לוותר על ההכנסה מהצפיה הראשונה שלהם שתהיה בקולנוע?

אני יודע שנתי אהרונוביץ' מ"סרט קון" פנה אליכם לגבי "הנוקמים" שיוקרן מחר בצהריים ב"יס פלאנט". אני אלך לראות את הסרט אפילו אם יוקרן בתלת מימד, למרות שזו לא ההעדפה שלי. אני תקווה שתמצאו פתרון טכני ראוי. אני בטוח שלקולנוע יש אופציה להקרין רק את עין ימין או שמאל של הסרט, ואני בטוח שגם קל להביא עותק דו מימד רשמי (לוקח שעתיים דרך האינטרנט, לפי החדשות). מקווה שתוכלו לתת לי כלקוח את החוויה שמתאימה לי יותר.

7 תגובות בנושא “אני מעדיף דו מימד בקולנוע”

  1. עדכון מפורום פילם – יש דו מימד! איילת ענתה לי:

    עירא שלום,

    מקווה ששלומך טוב.

    קיבלנו את אישור חברת הסרטים להקרין את הסרט הנוקמים גם בגרסה רגילה D2 ואת הסכמת בתי הקולנוע להקרין אותן.

    הקרנות D2 יחלו מחר, יום ב' לפחות ביס פלאנט ( איילון וחיפה ) וסינמה סיטי ( גלילות וראשל"צ ). יתכן ויצטרפו בתי קולנוע נוספים בהמשך.

    בברכה,

    אילת ניר

    פורום פילם בע"מ

    ועניתי:

    תודה איילת, חדשות מצוינות! אני מקווה שגם בהמשך הקיץ המגמה תמשך!

    עירא.

    הערה פוליטית קטנה: מעניין לציין שהתשובה באה מכתובת דואל בדומיין של סינמה סיטי. לא ידעתי שהבעלות כזו צמודה. כמובן שזה אומר משהו על התחרותיות, כרגיל.

  2. חדשות מצויינות. טוב לדעת שהסרט הזה (שנמצא אצלי ברשימה) יוצג בגירסה 2D בית הקולנוע המועדף עלי – יס פלאנט בקניון איילון.

    גם אני נהנה פחות מסרטי תלת מימד. הדבר העקרי שמפריע לי הוא המשקפיים שמקבלים באולם. הם מאוד לא נוחים בהשוואה למשקפיים רגילים, וזה נכון גם כשאני מרכיב עדשות מגע. המשקפיים האלה כבדים יחסית, ההתאמה שלהם לא מוצלחת (שום דבר שהוא one-size לא באמת fit-all), ובד"כ הם מכוסים בטביעות אצבעות. כמובן שבתי הקולנוע לא דואגים לנקות אותם או לספק לצופים מטלית מיקרופייבר.

  3. עירא – ראשית, סחתיין על המייל ועל ההעזה. אני שמח שהדברים האלה אכן קורים.

    הנה קוריוז קטן מהשבוע האחרון:
    ביום חמישי האחרון נחת "גברים בשחור 3" בבתי הקולנוע בישראל. אנחנו בחרנו ללכת לצפות בו ביום שישי בערב. הסרט הוצג הן ב-3D והן ב-2D. כמובן, שהגרסה הדו-מימדית הוקרנה באולם קטן בהרבה (אולם 1 של יס פלאנט איילון, בית הקולנוע האהוב עליי, נכון לרגע זה – לפחות עד שבחודש הבא יפתחו את מתחם יס פלאנט החדש בראשל"צ) ובשעה מעט פחות "קונבנציונלית" – 21:30 במקום 22:00.

    העניין הוא, שהזמנתי כרטיסים יומיים לפני כן לגרסת ה-2D, כי אני – כמוך וכמו רבים וטובים – ממש לא אוהב את הניצול וגם את הריצוד המעצבן של ה-3D. כבר אז היו אנשים שרכשו כרטיסים לפניי לאותה הצגה
    כשבדקתי בשעת הצהריים של יום שישי, האולם של ה-2D, בכל השעות שבו הסרט הוקרן באותו ערב – היה כמעט מפוצץ לחלוטין (למעט 2 השורות הראשונות). האולמות בהם הוקרנה גרסת ה-3D (אולמות גדולים יותר אמנם), היו מלאים בערך ב-60-65 אחוז מקיבולתם.

    בתור מי שהולך לא מעט לקולנוע הזה, אני חושב שאני יכול לשפוט קצת איך הדברים נראים מעינו של הצופה ושל רוכש הכרטיסים. והמצב הוא די ברור: יש העדפה ברורה היום ל-2D. למרות שבתי הקולנוע בישראל והמפיצים בעולם עוד לא מודים בזה, גרסאות ה-3D פשוט לא טובות מספיק ולא מושכות מספיק בשביל להוציא עליהן סכומים נוספים. אני הולך לראות סרטים בגרסה הזו רק כשאין ברירה, ומדובר בסרט שאני ממש רוצה לראות. אחרת אני מוותר.

    בקיצור – ברור לי שאני אעדיף תמיד לראות את גרסת ה-2D, ואני רק יכול לקוות שהמפיצים יתחילו להקשיב גם לנו, הצרכנים, קצת יותר.

    ולאיילת, אני יכול לומר רק "שאפו על ההקשבה!"

  4. אורן: אני לא יודע לגבי הפרעה עם משקפי ראיה, אבל המשקפיים שמקבלים ביס פלנט הם חד-פעמיים מנויילנים ולא נראה לי הגיוני שקיבלת זוג מלוכלך שם. אולי התכוונת לסינמה סיטי, ששם לא חד-פעמיים ולא מנקים את המשקפיים?
    הבנתי משיחות עם עובדים ביס פלנט וגם בסינמה סיטי שהישראלים אוהבים לגנוב הביתה את המשקפיים הלא-חד-פעמיים של הקולנוע. ביס פלאנט התחילו עם הטכנולוגיה של Dolby 3D להקרנת תלת מימד, ואחרי התייאשות מהמלחמה בגניבות עברו לחד-פעמיים (והקרנה אחרת, מקוטבת).
    בסינמה סיטי השתמשו בטכנולוגיה של משקפיים אקטיביים (כתומים, אני לא יודע של מי), שכנראה יקרים מאד, והפתרון שלהם היה להתחיל לקנות את הזוגות מחברה סינית עלומת-שם וזולה יותר במקום את המקוריים. בנוסף הם גם לא מנקים אותם (ביס פלאנט היו מנקים את הדולבי), וגם (בלי קשר) לא מקפידים על ציוד הסאונד שלהם, כך שמהסיבות האלה ואחרות אני נמנע בכל מחיר מלהגיע לשם או לקולנועים הקשורים שלהם (ולכן אולי המידע שלי כבר לא מעודכן).

    1. אני את סינמה סיטי שנאתי עוד לפני שהתלת חזר לקולנועים ברעש וצלצולים. משקפיים אקטיביות זה כאב ראש מובטח, לפחות כך היה בפעם האחרונה שניסיתי לצפות בהקרנה כזו לפני כ-14 שנה באולם איימקס. עכשיו אני מבין שיש עוד סיבות לא לחבב אותם.

      המשקפיים האקטיביות והפילטרים שעובדים לפי תדרי צבע משתמשים במסך רגיל אבל עושים לקולנועים חיים קשים עם אבטחה ותחזוקה. לעומתם המשקפיים המקטבים מחייבים מסכים חדשים ויקרים (שימו לב שהם כסופים במקום לבנים) אבל הרבה פחות התעסקות עם שאר הדברים. אולי יתחילו למכור לנו כרטיסים במחיר אחיד אם נביא את המשקפיים מהבית להקרנות תלת? סתם, אני עדיין אעדיף הקרנות דו.

  5. רעיון שעלה לי: אם הבעיה עם התלת היא רק מכאנית של ההסתבכות עם המשקפיים מעל הזוג האופטי, אולי אפשר יהיה למכור משקפי-תלת-אופטיים? יהיה לזה ביקוש לדעתך?
    בסך הכל יש משקפי שמש מקוטבים, רק צריך – אאל"ט – לסובב את הקיטוב על אחת העדשות ב90 מעלות, או משהו.

  6. אם הבעיה עם התלת היתה רק המחיר ואי הנוחות ניחא, אבל האמת היא שזה גם מסיח ולהרבה אנשים מרצד ולא נעים. אני גם מרגיש שבהרבה מקרים זה סתם גימיק למשוך אותי לקולנוע ולהשכיח ממני שחסכו בעלילה. אני מעדיף שהאולפנים ישימו את המאמצים בכיוון אחר.

    משקפיים לפי מרשם זה דבר יקר, במיוחד שאין לך מה מעשות איתם מחוץ לסרטי תלת עם השיטה הספציפית של ההקרנה. ממש לא רואה לזה ביקוש.

    לענין משקפי שמש מקוטבים – הם יכולים להפחית החזרה מהכביש ובזוויות מסוימות גם לעמעם את בוהק השמיים, אבל אז מדובר במקטב לינארי בכיוון מסוים מאוד (מאוזן, נדמה לי). המשקיים בקולנוע הם שני מקטבים מעגליים, האחד בכיוון השעון והשני נגד כיוון השעון, משהו שונה למדי ולא מועיל מאוד נגד שמש. ממילא חווית התלת מורידה את העוצמה הנתפסת של ההקרנה, אני לא רוצה לשבת עם משקפי שמש באולם ולא לראות כלום 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *