ביוטרוריזם או ילדות שמרנית?

אייייייכככס, חזרת!כשהייתי בן 5, חטפתי בגן חזרת. לא היו אז חיסונים בארץ, הורים פשוט וידאו שילדים יחטפו את המחלה הנוראית הזו בגיל צעיר ככל האפשר, כדי שיהיו מחוסנים. למעשה בן של חברה של אימי, בגיל בר-מצווה, לא נדבק עדיין, ואחד מזכרונות הילדות הכי מוקדמים שלי היה איך שנתנו לי גלידה שוקו וניל בגביע וופל ודרשו שאלקק ואתן גם לשגיב. אני עוד התווכחתי כי בתור ילד טוב למדתי כבר לפני גן חובה שלא מלקקים מאותה הגלידה אם חולים, אבל הסבירו לי שזה בסדר וזה בכוונה. שגיב כבר בן 13 ואם לא תהיה לו חזרת עכשיו, זה יהיה לו מסוכן לחלות רק בגיל מאוחר יותר. במרוצת השנים שמעתי שאבי בגיל העשרה חטף חזרת וסבא הצטווה להתרחק מהבית לשבועיים לפחות כי לא נדבק במחלה בילדותו. הסבא היקה שלי לא אהב לישון מחוץ למיטה הרגילה שלו וחזר כבר אחרי שבוע. למרות שאבי כבר לא היה חולה והבית אוורר והוחלפו הסדינים, סבא נדבק, וכיוון שלא היה צעיר הוירוס תקף אותו בצורה מאוד אגרסיבית. מאיש שרירים ספורטיבי (היו לו מקבילים ומתח בגינה שהיה מתאמן עליהם הרבה, מספרים לי), הוא הפך להיות אסטמתי שברירי, וככה הכרתי אותו כילד.

היום שלחה לי ד"ר לנדסמן, חובבת המגפות, לינק לסיפור האחרון בסאגה של מתנגדי החיסונים. לא מספיק לא לחסן את הילדים בחיידק מוחלש ולא מידבק, למה לא נחזור לימי קדם ונדביק אותם בחיידק החי? אבל כאן לא מדובר בקפיצה לשכנים להחליף ליקוק על גלידת שטראוס עתיקה, כאן מדובר בהתארגנות פייסבוק ומישלוח חיידקים חיים בדואר! בצורה שמסכנת גם את עובדי רשות הדואר ומהווה עבירה של ממש על החוק. למעשה ההבדל היחידי, לפי כותב הפוסט ההוא, בין הנוהג החדש לביוטרוריזם זו הכוונה, וכאן מודגם יפה הפתגם כי "הדרך לגהינום רצופה כוונות טובות". אם לא ראיתם את ההרצאה של קרן בכנס אייקון, אני מקווה בחום שהיא תעלה בקרוב ליוטיוב או משהו. מפחיד ממש מה שלומדים שם.

עדכון: רועי צזנה ניגש לנושא בסגנונו הרגיל והפיל אחריות על אישתו (הדמיונית…). אני מתאר לי שבהמשך לוטם וקרן יוסיפו לנו חוכמה, אני אעדכן לינקים כשיהיו. בינתיים למדתי שגם בארץ מתארגנות מסיבות כאלו, אבל לשמחתי עוד לא ידוע על משלוח וירוסים בדואר. אני בטוח שזה יגיע.

אנחנו מקימים בימים אלו אתר ישראלי של "רפואה מבוססת מדע", בדומה ל-SBM האמריקני. אם יש לכם מה לתרום או מכירים מישהו שיתאים לכתוב שם ערכי ויקי או מאמרים, אנא הפנו אלי. תודה מראש!

58 תגובות בנושא “ביוטרוריזם או ילדות שמרנית?”

  1. הלכתי לבדוק: מתח הרווחים של נוברטיס (יצרנית התרופות האינובטיביות הגדולה ביותר) ושל טבע (יצרנית התרופות הגנריות הגדולה ביותר) הם שנייהם בסביבות ה 20%.

    כלומר, אם תמחק את חברות התרופות מהמפה, אולי תשיג ירידת מחיר של 20%, וזה אם לא תאבד יעילות בתהליך.

    המון מהמדע מתפרסם בעיתונות המקצועית.
    אבל כשצריך לעבור להשקיע מיליארד כדי לעבור את המסלול ממאמר ב Nature לתרופה לבני-אדם, צריך חברת תרופות.

    ה"טריק" הוא איגודי צרכנים גדולים – מדינות וקופות חולים, שהאינטרס שלהם הוא להוריד את מחירי התרופות והטיפולים הרפואיים. בארה"ב, איפה שאסרו על מבטחים לבצע collective bargaining מחירי התרופות (והטיפולים הרפואיים) גבוהים בהרבה מבארץ.

  2. "אלא שחלקים גדולים ככל האפשר של מידע וידע יהיו ידועים לכולם, ושיהיו אפשרויות לאנשים בעלי ידע מסויים לתרום תרומה קטנה שיחד תיצור תרומה גדולה יותר"

    במדע זה לא עובד ככה.
    לכל תת-תת-תת-תחום יש אולי 100 איש בכדור הארץ שיכולים להבין מחקר לעומקו.
    יש הרבה יותר מידי התמחות.

    זה לא קוד ל emacs, שיש מיליוני מהנדסים שיכולים להגיד משהוא אינטליגנטי.

    זה יותר כמו אנשים שמסוגלים לכתוב state of the art file system מאפס – הם מועטים, והם מאוד עסוקים.

  3. שי, הנה שני נתונים

    1. המוקד של רפואה בקוד פתוח הוא רפואה (מונעת), ולא תרופות. לפי זה – רוב 360 מיליארדי הדולרים שמוצאים על תרופות היום הן תרופות מיותרות. (מעניין יהיה לראות איך מתחלק שוק התרופות לפי סוגי מחלות).
    אפשר להסכים שבתחום הזה יש עוד המון מה לשפר מבחינת קוד פתוח, מידע פתוח ונתונים פתוחים?

    אפשר גם להסכים שהמאמץ העיקרי הוא לא יותר רופאים או יותר תרופות אלא להקטין את כמות הנזק הגופני והנפשי שעובר על האוכלוסיה? (לדוגמה תחבורה איטית ומזהמת שהורגת 300 איש בשנה בישראל ופוצעת קשה כ 5000 איש בשנה).

    לדוגמה סיגריות, סוכר ומזון ג'אנק אחר.

    לגבי תרופות
    2. אתה מניח שכל ההוצאה של חברות תרופות הוא בפיתוח. אבל רק בארה"ב הן מוציאות 19 מילאירד דולר על שיווק, לובי ושות'.
    3. גם בתוכנה יש לך מצב שבו יש רק מעט מתכנתים שמבינים משהו בתחום מסויים.
    4. מה בעצם גורם לפיתוח תרופה להיות יקר כל כך? הניחוש שלי הוא שהצירוף ממשלה+תאגידים מייקר מאד את הנושא.

    אני מבין שפיתוח תרופות ב"קוד פתוח" נראה לא סביר, אבל מסרב להתייאש. איפה שיש רצון נפתחת דרך.
    היות וזה קשה כל כך – כדאי להתמקד בפירות הנמוכים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *