אז מה זה בעצם צדק חברתי? פרויקט וידאו

זוגתי שרון החליטה לפרוט את המושג הגדול של "צדק חברתי" לפרוטות ברורות יותר. היא התחילה לאסוף ראיונות אותם היא מנסה לערוך לכדי כשלוש דקות, בתקווה שיצטרפו אליה רבים אחרים ויעלו ראיונות בפורמט דומה, וכך בשיטת crowdsourcing לאסוף הסברים. דרך עוולות שנגרמות לאנשים אמיתיים, ואמירה ברורה שלהם "בשבילי צדק חברתי זה […]", להדגיש איפה הפער עדיין עומד בין הרצוי למצוי.

מספר שבועות לאחר תחילת המאבק לצדק חברתי, שמתמקד במונופולים, בבעיות הדיור ויוקר המחייה הרגשתי שישנם עוולות חברתיות (שלא נתונים לשום ויכוח בין קפיטליסטים לסוציאליסטים) שחשוב להזכיר ולזכור, כי גם אם יהיה פה דיור בר השגה לא יהיה פה שום צדק חברתי כל עוד עוולות אלו ודומות להן לא יתוקנו. כדי שלא ישכחו אותן עוולות בלהט המאבק, בחרתי להפיק סרטונים קצרים שבהם אדם פרטי יספר את העוול החברתי שנעשה לו. מדובר אמנם בסיפור אישי, אך כזה שמיצג ציבור שלם שנגרם לו עוול. אני מתכוונת לרכז את כל הסרטונים שאפיק באתר באינטרנט תחת הכותרת "העם דורש צדק חברתי" להלן 2 סרטים שצלמתי עד כה:

אריק מספר את סיפורם של נכי צה"ל

אלה מספרת את סיפורם של שרידי שואה

תודה לאריק ולאלה שהקדישו לי מזמנם היקר והצטלמו לסרטים (זה לא קל פיזית ונפשית) וכן לירון ברוך שעזר בעריכה של הסרטון של אלה. לא הייתי מסתדרת בלעדיו. תודה גם לעמותת אביב שחיברו אותי לאלה וחיזקו את ידי.

אם מישהו מכם מכיר מישהו עם סיפור של עוול חברתי שמייצג ציבור שלם כגון למשל מתמחה ברפואה, קרבן של מערכת הבריאות החולה, מישהו שהופקעו ממנו קרקעות לכאורה למען הציבור ובפועל המדינה מכרה את הקרקע לקבלנים פרטיים, קורבנות של משרד הרווחה וכד' אשמח אם תפנו אותו אליי אני מעוניינת להפיק לפחות סרטון אחד לכל פן של אי צדק חברתי שקיים במדינה.

בנוסף, אריק שמופיע בסרט הראשון, כורע תחת עומס העבודה. הוא זקוק למתנדב בעל ראש גדול שיכול לקחת על עצמו חלק מהמקרים של נכי צה"ל וללוות אותם לאורך זמן. התפקיד כרוך בעיקר בחיזור אחרי משרדי ממשלה ובפרט אגף השיקום במשרד הבטחון כדי שאלו יעשו את עבודתם ויושיטו לאותם נכים את העזרה המגיעה להם.

אודה לכל עזרה בעניין זה וכן אשמח לשמוע את דעתכם על הפרויקט ועל הסרטים.

שבת שלום,
שרון

כמו שאתם רואים, כרגע אין לה ציוד צילום או נסיון עריכה טובים, והיא תשמח לשיתוף פעולה ממתנדבים – אם עורכים, אם מראיינים או צלמים, ואולי גם מעצב(ת) גראפי(ת) שיעזרו לסגנן את המסר עם שפה גראפית אחידה. כמובן, כמו שהיא אומרת, עוד סיפורים אישיים של אנשים שמוכנים לספר, יעזרו מאוד.

5 תגובות בנושא “אז מה זה בעצם צדק חברתי? פרויקט וידאו”

  1. לא אוהב את הראיונות האלה. ניצולת השואה כנראה צודקת אבל השני שמייצג את נכי צה"ל מבטא לא צדק חברתי אלא את ההיפך הגמור שזה רצון עז להתחבר לעטיני המדינה. לא כל מי שחושב שמגיע לו משהו זה צדק חברתי אלא לפעמים זה גירסת ה"מגיע לי" הנפוצה כל כך. כדי שמשהו יוגדר כצדק חברתי הוא צריך להיות עוול אמיתי ולא עוד פעם קיטור של אנשים שהתעצלו להשיג בעצמם דברים ומטילים את האשמה על אחרים.

    1. צר לי שאתה חושב כך. אני מניח שאתה לא מכיר הרבה הכי צה"ל. חלקם חיים עם נכות חיצונית שמפריעה להם לתפקד וחלקם עם מתח פוסט טראומטי, דכאון ובעיות תפקוד אחרות שאתה לא רוצה לאחל לאף אחד. אני חושב שאם הם נלחמו ו"חטפו" למען העם, המעט שאפשר לעשות זה שהעם (והמדינה אמורה לייצג אותו…) יתרום להם חזרה את העזרה שהם צריכים. אני נגד קצבאות וסעד, אני מדבר על רווחה, שיקום, פרוטזות, טיפולים נפשיים, מה שצריך כדי להשתלב כאזרח מועיל ועצמאי בחברה.

      לצערי בקושי אחד מחמישה מוכן בכלל להתראיין. חלקם עדיין עובדי מדינה ולכן לא מרגישים נוח לצאת נגדה, אבל יצא לי לפגוש סיפורים מאוד לא נעימים, כולל אפילו קצינים בכירים קטועי גפיים שמתייאשים וקונים על חשבונם האישי פרוטזות. עשה טובה ואל תמהר לזלזל בנושא שאתה כנראה לא מכיר.

  2. אני דווקא מכיר כמה נכי צה"ל ולצערי אתה הוא זה שלא מכיר את העניין לעומק. יתכן שיש באמת בעיות פה ושם אבל בגדול יש רבים רבים שרוכבים או שמנסים לרכב על ההטבות. בכל מקרה, הראיון שהבאת לא מסביר כלום ואי אפשר להסיק ממנו דבר כי לא מובאות בו שום טענות ענייניות אלא רק אוסף עמום של האשמות מעורפלות. מאותה סיבה גם אי אפשר להתווכח עם מה שאומר הראיון. אתה הוא זה שמזלזל באינטליגנציה של הצופה בכך שאתה מביא ראיון כושל כזה.

  3. לא מכיר את שני הנושאים, אבל הצרה היא שיש כאן "משחק סכום אפס" – אם ניתן יותר לנכי צה"ל יהיה פחות לניצולי השואה, ואם ניתן להם יותר יהיה פחות לילדים עניים או לחרשים או לרופאים או למובטלים.

    לכן הדבר המשלים לדברים האלה הוא להראות איפה הכסף כן הולך –
    1. כסף שהמדינה לא מקבלת בגלל שהציבור מרוויח פחות מידי – והכסף מתבזבז עוד לפני שהגיע למיסוי (לדוגמה כסף שהולך על פקקים).
    2. כסף שלא מגיע למדינה בגלל סובסידיות לא מוצדקות
    3. כסף שכן נכנס לתקציב אבל הולך למיני מושחתים (מכרזים תפורים, עובדים שקיבלו ג'ובים וכו').

    והפתרון ל-3 הדברים האלה הוא שילוב של שקיפות, ידוע הציבור וארגון של הציבור נגדם.

  4. התשובה לשאלה מהו צדק חברתי אינה מוחלטת, כיוון שמושג זה כולל בתוכו משמעויות חברתיות ופוליטיות שונות ויש הסבורים כי חלקן מנוגדות זו לזו. זאת משום שכל אחד מאתנו תופש את מושג הצדק באור אחר, בהתאם לתפישת עולמו ולערכים בהם הוא מאמין. אני מאמין כי צדק חברתי פירושו בראש ובראשונה שוויון ערך האדם ומתן שוויון הזדמנות לכל אדם. המימוש אפשרי רק כשיש איזון חברתי-כלכלי. איזון אפשר להשיג רק כשמקיימים ערבות הדדית וסולידריות חברתית. צדק חברתי צריך לבוא מתוכנו משום שזה לא דבר שדורשים רק מאחרים ולכן חייבים לקחת אחריות על מעשנו ולתת דוגמה לאחרים לקחת אחריות על עצמם, דואגים לקיום אזרחות פעילה, דמוקרטיה משתפת תוך שינוי והתפתחות ומעל לכל זה שומרים על טוהר המידות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *