קרן הליזר הסודית שמונעת בניה לגובה

אם הכותרת לא היתה מספיק מוזרה, אז המשך הכתבה פשוט הזוי לגמרי… אבל אם לרגע נניח שלא עבדו על הכתב באיחור של חודש מהאחד באפריל:

  1. למשרד הבטחון יש מגדל קטן בקריה, הידוע ליודעי דבר בתור מגדל המרגנית או "מרגנית 1"
  2. למגדל יש הרבה אנטנות בקצה השפיץ שלו, כל אחד יכול לראות את זה בקלות בעין. אפשר לזהות שם אנטנות גלי מיקרו, ולפי הזווית והשכל הישר, אפשר לנחש שהגדולות שבהן מכוונות לפיקודים (צפון, מרכז ודרום).
  3. מסוכן להיות קרוב לאנטנה
  4. מפריע לאלומת השידור כשיש בניינים באמצע
  5. גלי מיקרו אינם לייזר, אולי יש גם לייזר לפצ"ן ולכן זה מפריע לקו הראיה מהקריה לפצ"ן
  6. 75 מטר גובה זה מגוחך מצד אחד כמגבלה, אבל קו הנוף של ת"א מתכער עם השנים ושדרת המלונות עצרה את רוח הים מלהמשיך לתוך העיר, ולהרוב את כיכר המדינה עם בניה לגובה זה טמטום פושע שכבר הרבה זמן מוחזק כתלונה נגד חולדאי
  7. מה זה אומר "הסטה לים", לכל הרוחות? האם יוציאו את בסיס הקריה לאי מלאכותי מול הנמל הישן, או שמה יזיזו את פיקוד צפון לקפריסין? אולי ישימו מראה ענקית בחוף מציצים שתקפיץ את הקרניים הסודיות?
  8. מה מסובך לשים ממסר על הגג של עזריאלי או מגדלים גבוהים אחרים?

למי שיש רעיונות לכוונות המשוררים, מוזמן לתרום.

10 תגובות בנושא “קרן הליזר הסודית שמונעת בניה לגובה”

  1. גם המשפט הבא תמוה: "בשנה שעברה, במסגרת הדיונים בין עיריית תל אביב למשרד הביטחון בנושא הקרן, העריך המשרד כי הפתרון הטוב ביותר לבעיה יהיה הטמנתה באדמה".

  2. אכן, שכחתי להזכיר את זה… הטמנה באדמה משמע סלילת סיב אופטי כנראה. זה פשוט חידה להרכיב את כל חלקי הפאזל הזה. אני עדיין מבולבל מענין ההסטה לים, אבל מאיכות הדיווח בכתבה, הניחוש נופל על כתב מבולבל במיוחד…

  3. אם אכן מדובר בממסרי המיקרוגל שעל המגדל, אז למיטב ידיעתי הם לא ממש מסוכנים. רק אם ממש עומדים בתווך של האלומה (היא מאד ממוקדת) וגם אז הנזק הוא חימום עד כדי בישול של רוב הרקמות (אבל זה לא תהליך מיידי, זה לוקח זמן ובינתיים זה מחמם), והפיכת נוזל העין לעכור , כמו ביצה קשה, וזה פחות נעים.

  4. נגיד אני שם את היד שלי בתווך של האלומה. כמה זמן יקח לה לעשות לי נזק?

    פעם עליתי על גג שהיתה עליו אנטנת מיקרוגל כמו שרואים כאן. לא סיכנתי את עצמי אם לא התקרבתי לאנטנה (ולא הייתי בתווך שלה)?

  5. ירון, כאן לא מדובר על תדרים סלולאריים אלא על מיקרוגל, משמע קרינה מייננת, משמע שבניגוד לשידור סלולארי, זה אכן מסוכן. כמובן שהעוצמה היא חזקה במיוחד קרוב לאנטנה המשדרת ונחלשת עם ריבוע המרחק, אבל עדיין, כשמדובר על אלומה צרה (אידאלית מעלה או שתיים) שצריכה להחזיק מהקריה ועד צפת, לא כדאי שהאלומה הזו תעבור לך דרך הבית בקילומטרים הראשונים שלה. על הגג אולי מסוכן להיות לידה יותר מדקה או עשר, ובמרחק קילומטר זה פחות גרוע, אבל כמה פחות? דירה שאתה גר בה יום יום לפחות 8 שעות לאורך חודשים, זה נשמע לי מתכון לאי-אריכות חיים.

  6. העוצמה יורדת כמו המרחק בריבוע רק לשידור של אלומה עם שטח חזית כמו המרחק בריבוע (למשל חזית כדורית לשידור omnidirectional; משיקולי שימור אנרגיה). אם השידור באלומה ממוקדת, ירידת העוצמה אמורה להיות איטית הרבה יותר.

    אני מניח גם שלא טריוויאלי להאזין לאלומה ממוקדת אם אתה לא בקו הראיה (תלוי כמובן במידת הזליגה / פיזור), שזה אולי חלק מהסיבה לא לרצות בניינים ליד האלומה (אני משליך את מה שידוע לי מלייזרים – אולי אני טועה).

    להגנת מערכת הביטחון, כשנפלה ההחלטה למקם את הקיריה בשרונה, שרונה היתה במידה רבה מחוץ לתל-אביב. העיר צמחה מסביב. וכשהקימו את הרשתות שידור הללו לא היו תוכניות למגדלים גבהים בסביבה. אז כמובן שצריך לאזן את צרכי הביטחון של המדינה עם צרכי הפיתוח של המדינה. והאיזון משתנה עם הזמן, וכנראה עכשיו רצוי להשקיע את המיליונים הדרושים ליצר תשתית תקשורת אלטרנטיבית.

    אני מנחש (ללא נתונים – סתם שכל ישר) שעם המעבר הענק לנגב יאלצו ממילא למצוא פתרונות תקשורת מאובטחים חדשים, וכחלק מהפרויקט הענק הזה אפשר לפתור גם את הבעיה הזו. מצד שני לא ברור שהנחת שכל ישר מוצדקת.

  7. לצערי חזיתי פעם בתוצאות של קרן כזו על רקמות.
    שירתתי בצבא ביחידה שהפעילה בין השאר מכ"מ מערך מיופע (למעשה אנטנת מיקרוגל חזקה באלומה ממוקדת) וראיתי תמונה של חתול שעלה על האנטנה.

    קרינת מיקרו אינה מייננת, אך לחימום היתה השפעה הרסנית על החתול. לא יודע כמה זמן לקח עד לנזק קטלני מאחר והצוות היה במרחק בטיחות והבחין בו רק אחרי כמה שעות.

    בנושא הממסר – נזקי מיקרוגל לא יקרו אם אינך בתוך האלומה, אבל הממסרים יוצרים שדה אלקטרומגנטי חזק, שלו עלולות להיות השפעות בריאותיות בדומה לקווי מתח גבוה, וגם השפעות אחרות, כמו מהנדס רפא"ל שקוצב הלב שלו הפסיק לעבוד וסיכן את חייו כשעמד ליד האנטנה.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_radiation_and_health#Electric_power_transmission

    1. לקא"ג יש בוודאות השפעה על אלקטרוניקה, אז קוצב לב יכול להיות בהחלט בסכנה, אבל אני הבנתי שעד היום עוד לא היו ממצאים חד משמעיים לגבי נזקים מקרינה לא מייננת (כולל תדרים סלולאריים).

      לגבי גלי מיקרו מייננים או לא – צודק, לא יודע מה שתיתי. קרינה מייננת זה לא בתחום הרדיו אלא UVB והלאה אאל"ט. עדיין, מיקרו בתדר סגולי של מים או מרכיבים חשובים אחרים בגוף שלנו זה לא בריא.

  8. צודק "עלולות להיות השפעות" לא היה ברור מספיק בשביל נושא שנוי במחלוקת, העניין בויכוח כבר כמה שנים ויש ממצאים לכאן ולכאן.
    מצד שני בהיותי פולני בן מדענים פולנים אשאף להתרחק ממקורות קא"ג עוצמתיים, לפחות כל עוד איני לבוש סוודר.
    וללא קשר, אווטאר האווטאר שלך הוא אדיר.

  9. אני חושש שהסיפור כאן פשוט יותר: משרד הבטחון מעוניין לקבל עוד אתנן תמורת פינוי משאב אזרחי שבו תפס.

    דבר דומה קרה עם אישור השימוש החופשי בתדרי 2400 מה"צ: כיוון שרוב תדרי השידור בארץ בבעלות הצבא, הוא סירב לשחררם (למרות שלא השתמש בהם), ללא קבלת פיצוי כספי על הנזקים שיגרמו לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *