טראפלס

שבוע מתיש עבר על העולם, אז אני אסגור אותו במתכון מנחם של טראפלס. בהמשך השבוע אשחרר פוסט שמתבשל אצלי לגבי הצונאמי והכורים הנוזלים של מזרח יפן.

המתכון הוא מאוד פשוט, יש לו עשרות אם לא מאות גרסאות. האחד הזה מאולתר על גב מתכון מ"שבע ארוחות פיתוי" של אדוני. באינטרנט תמצאו אחרות.

200 גרם שוקולד מריר (אפשר להשקיע בואלרונה, אני הוצאתי תוצאות מעולות גם מהמריר המצוין של ורד הגליל)
100 מ"ל שמנת מתוקה או שמנת לבישול (עובד אפילו עם שמנת "שף לבן" 10% לשומרים דיאטה :-))
0-4 חלמונים (לא ממש חייבים, במיוחד אם אתם לוקחים סטאטינים לפני השינה או שיש נשים בהריון בקהל)
0-2 כפיות גרידת תפוז או עדיף קלמנטינה
כ-2 כפות ליקר
אבקת קקאו

  • מתחילים בהמסת השוקולד עם השמנת ב"באן מארי". המונח הצרפתי ("אמבט מרים") מתייחס לסיר קטן הצף במימיו החמים של סיר יותר גדול. בצורה כזו הטמפרטורה של הסיר הפנימי נשלטת בצורה יותר מדויקת ולא נשרף שוקולד בתחתית.
  • כשהעיסה אחידה וחלקה, מורידים מהאש ומצננים כמה דקות לפני שמוסיפים את החלמונים (שלא יתבשלו) והאלכוהול (שלא יתנדף). מסורתית שמים טיפה בראנדי או קוניאק משובח, אבל כיון שזה אני והחברים שלי, שמתי ויסקי, ובחרתי במיוחד אחד מהמעושנים של איילה. עד היום עשיתי את זה פעם אחת עם ארדבג 10 ופעם אחרת עם לגאבולין 16, בפעם הבאה טאליסקר. לדעתי אי אפשר לפספס בקומבינציה של ויסקי עם שוקולד או שאר מתוקים.
  • החלמונים זו לא תוספת חובה. לא עשיתי בדיקת טעימות לראות מה הם משנים במרקם או בטעם, אבל אם יש לכם כולסטרול גבוה, אתם יכולים לוותר עליהם חופשי.
  • גרידת התפוז (או הקלמנטינה) יכולה להיות עדינה ברקע או משתלטת, הוסיפו כמה שבא לכם או לא בכלל. כשהכנתי את הטראפלס עם לגאבולין שמתי כמות של שתי כפות (ראו תמונה) ופחדתי שקברתי את טעם הויסקי, אבל בסוף זה הסתדר בפוקס. אני ממליץ להשאר בכמויות שפויות יותר 🙂
  • בשלב זה קשה מאוד להתאפק מללקק את האצבעות או לקחת כוסית ויסקי, אבל אני לא אמליץ לכם אפילו לנסות. שיהיה לבריאות 🙂
  • מעבירים לכלי סגור ומקררים או אפילו מקפיאים לכמה שעות בפריזר אם ממהרים. לא צריך לפחד שיקפא במהרה – בזכות האלכוהול התערובת תשאר קצת רכה, אבל אל תעברו את 3 כפות האלכוהול או שתקבלו עיסה רכה מכדי שאפשר יהיה לגלגל אותה.
  • לפני ההגשה מוציאים מהקירור, חותכים לקוביות אם קררתם בכלי גדול ושטוח, או קורצים בכפית אם בכלי עמוק. את הכדורים/קוביות מגלגלים באבקת קקאו (או שמים בקופסא/שקית עם אבקה והופכים) ומגישים.
  • לשמור בקירור, אם נשאר בכלל משהו…

בפוסט הזה השתמשתי לראשונה בפיצ'ר הגלריה של וורדפרס במקום להוסיף תמונה-תמונה. בפוסטי המתכונים הקודמים ניסיתי תמונות גדולות וקטנות משולבות בשלבי ההכנה. אם יש לכם הערות, ספרו לי.

שארית פורים שמח!

10 תגובות בנושא “טראפלס”

  1. עם כזה תיוג יפה ומדויק, איך לעזאזל הידיעה הזאת הגיעה לפלאנט התכנה החופשית?

  2. נראה שבאג במערכת הרססים של וורדפרס 3.1. לא מצאתי בעיה בקונפיגורציה בצד שלי. אתה יכול לבקש מהם שיקחו אם ככה פיד לפי תג ולא קטגוריה? כי כרגע נראה שכל הקטגוריות משדרות את כל הפוסטים…

  3. אגב, ירון, האווטאר שלך מפחיד. אתה נראה כמו מגייס שאהידים שיעי מהימים הטובים של מלחמת לבנון הראשונה 🙂

  4. התקלה עם התיוג היתה מוצלחת מאוד 🙂 מאוד אהבתי לקרוא למרות שזה לא תכנה חופשית.

    אולי תוכל לסדר משהוא עם העורך של הפלאנט ?
    לתייג את זה תחת מתכונים חופשיים ולסדר שהפוסטים הללו ימשיכו להופיע בפלנט גם כשתסדרו את התקלה עם התיוג 🙂
    א. החופש להשתמש במתכון לכל מטרה (חירות 0).
    ב. החופש ללמוד את דרכי פעולת המתכון ולהתאים אותה לצרכיו (חירות 1).
    ג. החופש להפיץ מחדש עותקים של המתכון לאנשים אחרים כדי לסייע להם (חירות 2).
    ד. החופש לשפר את המתכון ולשחרר את השיפורים

  5. זה אכן כך, כי בגוף הפוסט אני מציין שזה פאצ' על מתכון אחר 🙂

    מעבר לזה, כל תוכן הבלוג הזה הוא ברשיון חופשי CC-by-SA…

  6. אצלי בבית אנו מכינים טראפלס כבר כמה חודשים בטעמים מגוונים. המתכון אפילו פשוט יותר: כמויות שוות של שוקולד ושמנת (גם חמוצה עובד.) שוברים את השוקולד לקערה, מרתיחים את השמנת בסיר, שופכים על השוקולד, מערבבים היטב. מוסיפים ליקר וטעמים איך שבא (הלהיט אצלנו זה צ'ילי). ההמשך כמו אצלך.

  7. עם שמנת חמוצה הפתעת אותי. כמויות שוות – אני מנחש שהטראפלס יוצאים מאוד רכים ונוכחות השוקולד יותר דלילה? צ'ילי נשמע טוב, ולבסוף ק לגבי השמנת – צריך לחמם אבל עדיף לא להרתיח, זה משנה לה את המרקם, לא?

  8. מה אני אגיד לך? זה המתכון שאלה קיבלה, ויכול מאוד להיות שאם לא מרתיחים זה יוצא יותר טעים. אבל אין לי למה להשוות. בעיני נוכחות השוקולד לא דלילה בכלל, אבל אולי זה מפני שבמקור השוקולד הוא 85%.

    ניסינו גם עם שוקולד לבן, אבל הטראפלס לא התקשו. ניסינו גם עם coconut cream למען חברינו הטבעונים. יצא רך מדי. בשני המקרים השתמשנו בתערובת כציפוי מדהים לעוגה.

  9. שוקולד לבן איננו באמת שוקולד כי אם שומן צמחי (חמאת קקאו ותמצית וניל). אני אישית שונא את הטעם שלו אבל אם משתמים בו אני מניח שצריך להמעיט מאוד בשמנת, כי זה באמת חמאה עם חמאה. בעעע… מגעיל אותי לחשוב על זה אפילו. אולי אפשר להשתמש בשוקולד לבן כתחליף טבעוני לשמנת, אבל לא לשוקולד.

    קרם קוקוס – אולי אפשר פשוט להשתמש ביחסים אחרים במקום 1:1?

  10. שוקולד לבן לא יכול להיות תחליף טבעוני לכלום כי יש בו חלב. ואם אתה לא אוהב – אתה לא אוהב (welcome to tautology club). קרם קוקוס – אכן שווה לנסות, וכנראה גם אנסה. אני מאוד אוהב קוקוס, ולגנאש היה טעם עדין יותר משל על-בסיס-שמנת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *