קצת מריר וקצת מצחיק

לפני כמה ימים ניסיתי לעורר ויכוח קטן בלינקד-אין, בקבוצת דיון של עולים חדשים ועולים לעתיד שמחפשים עבודה. שאלתי אנשים למה הם בעצם באים לכאן, למדינה גזענית, שלא מנסה להגיע לשלום או איזושהיא התנהלות מקיימת מול השכנים והסביבה האקולוגית, ואפילו מתעללת בגמלאים, שורדי שואה, תושבי פרברים, עצמאים, חילונים ושאר קבוצות מיעוט מוחלשות. (כן, חילונים מתקרבים לשם אני מאמין, היום סתם להיות סמולני זה כבר חצי פשע). הטיעונים שלי טוטאו מהר הצידה בלי לעצור לחשוב מה המשמעויות, ונשלפו זכות אבות ו"תראה איזה יופי של מדינה בנינו". אני לא חושב שאפשר להסתכל על מפעל החיים של הציונים הישנים ולתת עליו קרדיט ל"ציונים" החדשים. רק אחת מהרשימה ענתה לי בהודעה פרטית שאני צודק, דיברנו אתמול בטלפון וניסינו לעודד אבל יצאנו שנינו מיואשים. אחרי שראיתי כמה מעט אנשים הגיעו למצעד חרויות האדם והפגנות אחרות לאחרונה, אני באמת מתחיל להרים ידיים. אני בכל כך הרבה קבוצות מיעוט שזה כואב. הבוקר עלה בטוויטר הסרטון הזה, שאם לא היה קולע, היה אולי מצחיק. זהירות, היטלר.

(הגיע אלי דרך רם און, שקיבל מעידוק, שקיבל מצביקה בשור, שקיבל מיו גונן)

כדי לאזן, הנה מערכון חמוד שהגיע אלי מחבר אחר, חלק מכם יזהו אולי את רוני קורבט, חצי מזוג הרונים ששרד יותר טוב מהשותף שלו, במערכון מודרני על סלט הפירות של הטכנולוגיה. הלוואי עלי להסתפק בתיסכולים הקטנים של הבריטים…

12 Replies to “קצת מריר וקצת מצחיק”

  1. עירא,

    אני חייב לציין שהסופר-שליליות שלך מתחילה לעצבן.
    אם זה מה שאתה חושב על המדינה,, למה אתה פה ?

  2. א. כי החברים, המשפחה, הזכרונות והשפה שלי הם כאן.
    ב. כי ממקומות אחרים לא אכפת לי, כי אני לא ארגיש שייכות.
    ג. כי זה אומר למצוא עבודה בחו"ל, להפרד מזוגתי, לעבור לאנשהוא על שארית חסכונותי ואולי ליפול לגמרי כלכלית מהמעבר.
    ד. אני לא פוסל שרמת הגועל שלי מהסביבה האנושית, הממשלה ואולי גם לחץ נפשי, יגרמו לי לעשות את זה יום אחד למרות כל העיל.

    אם אתה רוצה לדבר על זה, אתה מוזמן, כשתגיע. אני לא חושב שנכון לפתח את זה פה לדיון בבלוג בהתכתבות.

  3. עירא, רם-און ומי שהפנה אליהם, תודה על הקליפ על היטלר. שיבצתי אותו בעמוד שלי בפייסבוק והדגשתי את הזווית של החרשים.
    הגל העולה של קיצוניות דתית מהווה סכנה לחרשים ולאנשים עם מוגבלויות אחרות מבחינות הבאות:
    א. לפי התורה, אנשים עם מוגבלויות מסוימות לא יבואו בקהל ישראל. הנאצים התחילו להשמיד אנשים עם מוגבלויות עוד לפני השמדת היהודים.
    ב. החרדים גזרו גזירה על טלפונים סלולריים עם SMS החיוני לחרשים לצורך תקשורת ברמה דומה לזו של השומעים. עכשיו החרדים מתנגדים לצגים באוטובוסים, והכוונה לצגים הדרושים להצגת מידע שמועבר לשומעים בכריזה במהלך הנסיעה.
    ג. יש פסק דין רשמי של ביה"ד הרבני שאי אפשר לגייר חרשים. מה יהיה גורלה של בת חרשת למשפחת עולים מרוסיה או מאתיופיה, שעוברת גיור מן הספק? כל בני משפחתה יהיו יהודים ורק היא לא תיחשב כיהודיה.

  4. יש חמש סיבות ….

    1. הם יהודים ומקומם בארץ ישראל. בלי קשר למדינה בכלל
    2. הם ציונים ורוצים לתקן את המדינה
    3. נראה להם שיותר טוב פה
    4. הם בדרך למדינות יותר עשירות או שלוות
    5. הם באים להרוס את החברה כאן.

    זה לדעתי חמש הסיבות בתמצית.
    אם אמצא מקרה שלא נכנס פה לאף קטגוריה…נתבונן שוב בסוגיא.

    לגבי הייאוש. זה טוב…רק ייאוש מוחלט יכול לחדש את השכל לגמרי..ככה שזוכים "לקבל שכל " מאתגר ומשוכלל יותר..והכי חשוב..שמח ומבדח.

    קבוצת מיעוט זה מצב שכל יהודי מכיר מאז ומתמיד….סך הכל. לא?

  5. ועוד הערה לעירא…אתה לא צריך להצטרף. מבחינת הדת אתה יהודי בדיוק כמו כל יהודי אחר.
    ואתה מסייע לה יותר מכל החרדים ביחד…לפי דעתי. האישית. וגם השנויה במחלוקת.

    מי שכן צריך להצטרף אלו הגויים…ואכן יש בהחלט ענין דתי עמוק מובנה בתורה…להיות מכוונים אל הגויים ככה שהם יבינו אותנו ויתקשרו איתנו ודרכנו יכירו את ה'.

    יש פעילות ענפה מאוד בעולם הדתי "מול הגויים" על מנת לרפא את השבר העמוק בינינו לבינם.

    מה שבהחלט ירפא את החברה האנושית, עמוק יותר מכל פתרון אחר בהסטוריה.

    ולסיום קוריוז משעשע…

    אני עצמי עובד מזה זמן על ספר שיביא את היהדות אל הציבור הערבי. יש לי בעיה טכנית קלה…שאני לא יודע ערבית ..כמעט בכלל. תוצאה של בועה ציונית מערבית מתנשאת במרחב השמי. גדלתי בין ערבים ואני שולט באנגלית פי מליונ…………………

  6. אסף, מה שמפחיד אותי הוא לא הקרע בין יהודים לדתות אחרות, אלא בין יהודים דתיים לחילוניים.

    העובדה שאני מתרחק מהדת היהודית, במיוחד בגילגוליה העכשויים, אבל עדיין מרגיש את עצמי כחלק מהעם היהודי (אם ארצה או לא ארצה, אבל זה סיפור אחר). בפעם האחרונה שדיברנו, קבעת שאם אני פועל לתיקון עולם אז אני דתי. הרעיון היה מעניין ומוזר לי, כי לא שמעתי עדיין שמודדים את דתיותו של אדם במדד הזה.

    אם זה המדד אז מצידי שכולם יהיו דתיים, רק שלא יאמינו בשטויות שכתובות בתנ"ך כאמת צרופה ולא ימשיכו מנהגים מוזרים ואמונות שוטות שחלקם מדאיג ואף מכעיס אותי.

    האם זה בסיס הדתיות בעיניך? דאגה ופעולה לתיקון עולם? אתה יכול לראות את הדתיות שבך ללא קשר לאמונה באל, לתפילין והטלית? כי אני חושב שכל מפעל ההתנחלויות, הרדיפה אחרי זרים, ההתנכלות לערבים, זקנים ושורדי שואה, כל אלו הם פעולות לקלקול עולם ולא לתיקונו, והמעשים האלו נעשים בכספי המיסים שלי ובשמי ע"י הכנסת והממשלה. אני לא יכול לשייך לדאגה הזו "דתיות" כלשהיא, אני לא יכול לקבל שדבריו של הרב אליהו הם "אנטי דתיים" לפי ההגדרה שלך.

  7. בודאי שהרב אליהו אינו אנטי דתי.

    משום מה הדבר הון ממנ ואני צריך לבדוק היכו אי ההבנה.

    הכוונה שלי היא שאנחנו צריכים לפתוח את הראש הרבה יותר רחב מההגדרות המצומצות של ההגדרה עצמית הנוכחית שלנו כדי להתחיל בכלל להבין מה זה יהודי ומה זה דתי.

    אני אישית מגיל 13 בערך לומד את הסוגיא הזו כל חיי.

    פגשתי מאות אנשים ואלפי ספרים ואפילו נסעתי לחקור תרבויות זרות כדי להבין איפה אני חי ומה זה להיות דתי או חילוני בישראל היום.

    אני כמוך בדיוק פוחד מהקרע בתוך העןם יותר מכל דבר אחר.
    אלא שאני יודע שזה ניתן לריפוי.
    לכן הפחד מותמר לעבודה יצירתית ופוריה.

    "מדד דתיות" הוא דבר מסוכן ביהדות. אלא שהוא הכרחי ולכן צריך מומחיות כמו של הרב אליהו כדי להשתמש בו.

    לי אין הסמכה מלאה לעסוק בזה לכן אני לא עובד ב"פיקוח רמת דתיות" ברבנות הראשית או משהו כזה…אני מתשדל לאהוב ולעזור לכל היהודים ללא הבדל גזע ומין…ולגויים ללא הבדל צבע או לאום. גם על האיראנים אני מרחם וכואב לי על העם הפרסי. הלוואי שהם יתמרדו כבר נגד האייטולות המושחתים שלהם.

    אבל לי חשוב שחברים שלי ידעו שכולנו יחד בסירה הזו.

    אנחנו חייבים לרפא את העולם. אבל בשביל זה קודם כל נרפא את עצמנו.

  8. בנוסף…מפאת המורכבות של התגובה שלך אני אשתדל לפרט יותר במסמך מסודר…ואם תרצה אני אעלה אותו לרשת.

    בכל מקרה ראיתי שוב את הקושיה שלך ואני צריך לבדוק אם עובדתית היא נכונה.

    למיטב זכרוני אין דבר כזה שגוי מסוים לא יכול להתגייר…כרגע.

    אבל אני לא מספיק בקי בפרטים. אודה לך אם תראה לי על איזה מקור יהודי אתה מסתמך.

    אחר כך צריך לבדוק אם נפסקה הלכה כמותו.

  9. ההערה שלי לגבי הרב אליהו התייחסה לכך שאתה לדבריך מייחס לתיקון עולם את המעלה העליונה, לפני קידוש תורה, אלוהים, מצוות ושבת, ואילו אני רואה את ההלכות הגזעניות האלו כנוגדות את היהדות ומקלקלות את הדרך לעולם מתוקן.

    אתה זוכר שהעליתי את הרעיון של הפרדת הדת מהמדינה ואתה טענת שזה לא ריאלי? הנה דעה של אדם ששירת בתפקיד מאוד גבוה במנגנון הרבנות, וחושב שיש לבטל אותו.

  10. ואולי הפתרון הוא להאיץ את מגמת האטאיסטיות גם כאן וגם בכלל.

    אני קורא כרגע את the greatest show on earth של דוקינס, ואני ממש מתאכזב: הוא כותב לבוגרי קיימברידג ולא לאנשים רגילים.

    אני לפחות לא מכיר ספר פשוט יחסית עם הרבה גרפיקה לאנשים בוגרים שמסביר אבולוציה ואטאיזם. בטח לא בעיברית. אז אם אין כזה, אולי אפשר לכתוב כזה.

כתיבת תגובה