דת, פוליטיקה ישראלית והגיון

טוענים המבינים שהשלטון בישראל כבר מזמן איננו ביד העם. משחקים בו הלוביסטים, מפותלים בו בעלי ממון, ואפילו החלטות שנראות כדתיות מנוגדות לדעותיהם של הרבה אנשי דת. עד כמה שניסו מרימי הקמפיין הקטן לעצור את השעון, הוא נכשל מסיבות טובות ורעות כאחד. אני חושב שבעיקר הרעיון של התחלת המאבק הזה פחות משבועיים לפני המעבר היה חסר סיכוי. למעבר כזה יש השלכות היום על כל כך הרבה שינויים במחשבים של הבנקים, הבורסות, מערכות הדרכים וסתם שרתי הווב, שזה ברור שהברדק יחגוג אם אנשים ינסו באמת להעביר בכוח את כל המערכות לאזורי זמן סותרים, שלא נדבר על פרקטיקה פשוטה, כך שהורים לא יכולים להביא את הילדים לבית הספר בשעון החורף ועדיין להופיע במשרד לפי שעון הקיץ.

אבל אני חושב שהיתה כאן נקודת נצחון רטורית קטנה אחת. יזמי המרד עשו יד אחת עם רבנים כדי להראות שאין במאבק כוונה אנטי-דתית דווקא, ומכאן חשפו את ערוות טיעוניו של אלי ישי שחזר בלופ על הטענה שמתקיפים פה את הדתיים. הצום הולך לפי השמש, ולכן 25 שעות הן 25 שעות, ולא משנה השם שבו תקרא להן. אם ל-10% מהעם מציק ללכת לעבודה שעתיים במקום שעה אחרי הסליחות, אז שיפתחו להם את מקומות העבודה יותר מוקדם, או יקחו ימי חופש וגשרים. הרעיון שהקדמת שעון החורף הוא לנוחיות הדתים והקלת הצום הוא עלבון לדתיים וחרדים באשר הם, הוא עלבון לדמוקרטיה, הוא פגיעה מדידה בכלכלה, הוא פגיעה בדת (מי שם את ש"ס להקל על הצום? האם יש הלכה שצריך או בכלל מותר להקל עליו? ואם כבר להקל, למה הזזת השעון ולא למשל התרת שתית מים בשל גל החום או משהו?). כל המהלך הזה לא מסריח מכפיה דתית יותר, אלא מלהראות בפרינציפ מי מסובב את הקואליציה על האצבע הקטנה. כשהרב רוטנברג מפרט את כל הסיבות לכך שהזזה מוקדמת של השעון פוגעת גם ואולי יותר בדתיים, אני חושב שאין מנוס מלהכיר בעובדה שההתעקשות היא יריה מיותרת ברגל.

העלות, אגב, לפי הערכות אלי ישי, היא 26 מליון דולר מסכנים לשוק. הערכות אחרות מדברות על מאות מליונים. מעט מדי מדברים על כך שאנשים יבלו פחות שעות אור עם המשפחה ותושבי שטחים (אבל בעצם כל מי שגר רחוק מהעבודה) נאלצים לחזור בכבישים חשוכים ויותר מסוכנים מהעבודה. ראוי לציין, אגב, שלפי לפחות מחקר אחד, בעולם של בתים, משרדים ורכבים ממוזגים אין יותר ממש בטענות של חסכון בחשמל, אבל כן נראה שקפיצות השעון מובילות לעליה במספר התאונות במקומות העבודה.

בקיצור אני מאחל לנו שעד השנה הבאה, יוכו חברי הכנסת ובעיקר החולשים בועדות במכת הגיון ויתאמו את השעון לאירופאים, או ישקלו לבטל את הזזת השעון לגמרי וישאירו את ישראל כל השנה ב- UTC+3, כי יפה שעה אחת קודם.

ועוד מילותיים על ביבי שציטט את BG

ביבי היום יצא ביציאה מוזרה לעיתונות, ובה הוא רומז כאילו בן גוריון רצה בית לאומני ולא בית לאומי. אם רק היה מעקם אותו בלי לצטט מילא, אבל הציטוט שהוא מביא לא נשמע בכלל כמו דרישה למדינה חד-לאומית. בהמשך הוא אומר "ברור שכוונתו הייתה שבמדינת הלאום היהודית יהיה שוויון זכויות מלא אזרחי ללא-יהודים, כפי שאכן מתקיים במדינת ישראל" וזה כבר נופל למגירת "לעג לרש" לכל הדעות. אני הייתי מנסח את זה טיפה אחרת אבל מילא – ראוי למדינת ישראל להיות מדינה דמוקרטית בעלת תרבות ומוסר יהודיים, אבל לא עם העדפה כל כך גורפת לאנשים לפי תם ומוצאם. אני הייתי מציע הומניזם חילוני כחוק והומניזם יהודי לסמלים, חגים ומוסר מנחה. ביבי יכול ללכת עם זה רחוק אפילו ולוותר על כל החוקים המפלים בין האוכלוסיות, כמו ביטול חוק השבות בתור החלטה הגיונית מבחינה דיפלומטית וראייה עתידית של תכנון משאבים כאחד. אני חושש שאנחנו יכולים לחלום. אני חושב שאין עוד ליכודניק אחד שחושב שאפשר להזיז עוד אוכלוסיה ערבית מהשטחים או מתוך הארץ. טרנספר לא יהיה. המשך החזקה ויישוב של השטחים ייצרו מדינה דו-לאומית דה-פאקטו, ובמיוחד אם הימין רוצה רוב יהודי ושקט בשטחים, חייבים כבר לקדם את הדיונים להסדר קבע. כל הבתים החדשים בהתנחלויות לא יוכלו להשאר בידינו, מיושבים ע"י יהודים. מצב המיסוי לעומת השירותים שמקבלים אזרחי ישראל בגלל סיבסוד המגורים של כמעט חצי מליון מתנחלים הוא בלתי סביר ובלתי סביל יותר. המזרח התיכון עכשיו מתמלא בעוד ועוד מדינות שרוצות גרעין, וישראל צריכה להשקיט כבר את המצב. אין לנו יותר כל הגיון או יכולת לעכב את הבלתי נמנע בלי להזיק לעצמנו. (אז שוב, יפה שנה אחת קודם, וגו').

לבסוף אם מישהו עוד מאמין שמדינה שנשלטת ע"י שיקולי דת ולאומנות (שזה מעין דת) זה דבר טוב, היום התפרסם המאמר הזה בגארדיאן.

6 תגובות בנושא “דת, פוליטיקה ישראלית והגיון”

  1. ברצוני להתייחס להצעה לבטל את חוק השבות.
    האם אין בזה כדי לשפוך את התינוק יחד עם המים?
    מדינת ישראל קמה קודם כל כדי לשמש כמקלט לעם היהודי – מקום מפלט שאליו יכול להגר כל אחד שנרדף בגלל יהדותו (תהי יהדותו מוגדרת על ידי אמונתו ו/או דמו).
    במה שונה חוק השבות הקיים כיום מהעקרון הנ"ל?

    במקום לבטל את חוק השבות, אני מציע לבדוק את מסלולי ההתאזרחות, שאינם מבוססים על חוק השבות.
    יש כמובן לקחת בחשבון את הנסיון ההיסטורי, שמוכיח שבכל מקום שבו יהודים מהווים מיעוט, בסופו של דבר ירדפו אותם. לכן מקלט לעם היהודי חייב לשמר רוב יהודי מוחלט. זו אכן אפליה של אנשים בגלל מוצאם ו/או דתם – אבל בגלל ההיסטוריה והנסיבות, מוצדק להתייחס אל אפליה כזו כאל אפליה מתקנת.

  2. הגדרת זאת יפה – לקלוט יהודים נרדפים זה טוב וחשוב. להרבה מדינות יש סעיף הגירה לפליטים נרדפים, כולל הקנדים והאוסטרלים למשל, אבל צריך להוכיח שאתה באמת נרדף, ואתה על תנאי עד שיגלו שאתה לא פושע נמלט. חוק השבות כיום מאפשר לנאו-נאצים ומאפיונרים מרוסיה שיש להם סבא אחד יהודי לבוא לארץ (למעשה כל מי שהוגדר כיהודי לפי חוקי נירנברג בערך) ולקבל חבילת קליטה והרבה כספי רווחה, הוא מאפשר לסוכנות ולמדינת ישראל להוציא הון תועפות מכספי משלם המיסים לפתות לכאן יהודים אמריקנים אמידים, הוא מאפשר לדתיים לדחוף להבאת אלפי אתיופים נוצריים רק כי טענו שהיו יהודים והומרו (כדי לנצח ב"מאבק הדמוגרפי" ולהביא לש"ס עוד מצביעים בתקווה). הוא מאפשר לממשלה שלנו, על הכיס שלי ושלך, לדחוס כאן יותר אנשים ממה שיש לארץ הזו שטח ליישב אותם, או לספק להם חשמל ומים. הוא לא מוסרי ולא מאפשר קיימות.

    וחוק השבות גם עושה "נא!" אחד גדול לתושבי הארץ הלא יהודים, האזרחים סוג ג' שביבי לועג להם בנאום שלו. הוא אבן נגף דיפלומטית וראוי לו שלפחות ינוצל כקלף במשא והמתן במקום כל הנזק שהוא גורם. אני אומר שצריך להביא אותו לשולחן הדיונים, ולהשאיר במקומו חוקי הגירה מערביים מודרניים עם סעיף פליטים. אם תרצה, אפילו סעיף פליטים יהודיים עם הקלות קטנות, אבל עדיין עמידה בתנאי פליטים. אין כרגע שום פוגרום או שואה בהתרחשות או התהוות, ואני לא רואה שום סיבה לתת לשגעון הזה להמשך.

  3. עירא – גרמניה תיתן אזרחות לכל מי שיראה שורשים "גרמנים" גם שלושה או יותר דורות אחורה.
    חוק האזרחות של ירדן לא מרשה ליהודים להיות אזרחים.

    למה ישראל צריכה להיות יותר קדושה משאר העולם, כשעצם הקמתה היה מכוח חוק בין לאומי (הצהרת בלפור שהפכה לאחד החוקים של ליגת האומות, על בסיס הכלל של וודרו ווילסון של "הגדרה עצמית", ואח"כ, מעצם היותה החלטה של ליגת האומות, היא אחת מההחלטות המעטות של האו"ם שהן מחייבות) שמקדיש את ארץ ישראל לעם שהיה הרוב בשטח שניתן לו ונותן לו זכות להכניס את מי שהוא רוצה לשטח שלו?

    זה שהערבים לא קיבלו את ההחלטה הזו לא אומר שיש להם זכות להכתיב לצד שכן קיבל אותה מה לעשות.

    בקשר לשאר: אני מסכים – אין פתרון מלבד לחלק את השטח, לפרק את ההתנחבלויות ולהחזיר את הישבנים לשטח שישאר לישראל.

  4. חוק השבות אינו מאפשר למאפיונרים להגר לארץ, ראה ערך מאיר לנסקי.
    הניאו נאצי שנחשף בפתח תקווה – עד כמה שידוע לי, הוא גורש חזרה לרוסיה אחרי שריצה את עונש מאסרו.

    חבילת הקליטה וכספי הרווחה שמקבלים עולים חדשים לישראל – אינם קשורים לחוק השבות.
    ניתן להתווכח אם ראוי לתת חבילת קליטה ליהודים, שהיגרו לישראל לא בגלל שנרדפו בארץ מוצאם, אבל אין זה קשור לחוק השבות.

    זה לא נכון שלא היו פוגרום או שואה בהתהוות בעת האחרונה.

    בתימן היו לא מזמן פרעות ביהודים, שנמנעו מסיבות דתיות (תעמולה של חסידי סאטמר) מלעלות לישראל. לבסוף אותם יהודים ששרדו את הפרעות עלו לישראל. זהו מקרה שבו שסתום הבטחון של חוק השבות (ראה להלן) – בהתחלה לא עבד.

    בשנים האחרונות, עלו יהודים רבים מצרפת לישראל בגלל עליית האנטישמיות שם. אין ספק שאם לא היה שסתום הבטחון של מדינת ישראל וחוק השבות, היינו חוזים בפוגרומים בצרפת ולא רק בהתקפות על אנשים בודדים בשל יהדותם.

    כאשר הרצל הגה את רעיון התנועה הציונית, אחד מהשיקולים שלו היה, שצריך לתת לאומות העולם מעין שסתום בטחון שיאפשר להן לגרום ליהודים לעזוב אותן בריאים ושלמים, במידה ויהיה מצב שבו יהיו בתחומן יותר יהודים ממה שהן יכולות לסבול. וזאת כתחליף להשמדת היהודים בפוגרומים.

  5. אני רואה את מדינת ישראל כמדינת הלאום של עם ישראל.
    ככזו, כל מי ששייך ללאום היהודי זכאי לאזרחות בה.

    אינדיבידואלים ששיכים ללאומים אחרים וחיים כאן, זכאים כפרטים לזכויות אזרחיות מלאות; אך אנשים מלאומים אחרים, ולא נמצאים כאן, לא זכאים להגירה למדינת ישראל שכן זו מדינת לאום אחר.

    למדינת ישראל ישנו קושי אובייקטיבי איך להגדיר מי שייך ללאום היהודי שכן עד לפני זמן קצר יחסית לא היתה לנו טריטוריה, ולכן לא ניתן להשתמש בקריטריון הגיאוגרפי. אז משתמשים בדתי. וברור שזה לא אופטימלי.

    בקיצור: אם מקבלים את קיום מדינת הלאום כדבר לגיטימי, חוק השבות לגיטימי. ואם לא, צריך להודות שלא ניתן לקיים את מדינת ישראל כפי שאנחנו מקירים אותה (בין השאר עקב המרחק התרבותי העצום בין הלאום היהודי והערבי / פלסטינאי / מוסלמי).

    אני אשמח אם העולם יתבגר לנקודה בה לא יהיה צורך במדינות לאום ע"מ להגן על לאומים מפני לאומים אחרים וע"מ לאפשר לכל עם לשמור על ציביונו. אבל אני לא מצפה לראות זאת בימי חיי. בוודאי לא באזורנו.

  6. שני דברים:
    1. "כולו 26 מיליון דולר מסכנים"??!! – אם אין לאלי ישי מה לעשות עם ה"כולו" הזה, אני אשמח לעזור לו. 26 מיליון דולר (או אפילו – למה להיות תאבי בצע? – אני מוכן גם לסכום הזה בשקלים) בהחלט יעזרו לי עכשיו. ואם הוא מוכן לוותר עליהם, אני אהיה הראשון שאשמח לקחת את העול הזה מידיו הגזעניות.

    2. לומר שהחברה בישראל שוויונית, זה לא רק לעג לרש, זה פשוט צחוק מהעבודה. תראה לי אחד (אני מניח שביבי לא כלול במשפט הזה) שבאמת חושב שהחברה בישראל מאפשרת שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה, ורוב הסיכויים שהוא יאושפז בגין אי-שפיות ו/או סתם טמטום (אני ממש ממליץ על זה, ד"א – הגיע הזמן לאשפז אנשים טיפשים בכפייה. בעיקר כאלה שמנהיגים את מדינת ישראל. זה יפתור לנו כל כך הרבה בעיות!). אין ולו מערכת ו/או רשות שלטונית אחת שנותנת שוויון הזדמנויות וזכויות מלא לכלל האזרחים כאן.

    @שי – לגבי העובדה שהשימוש בדת "לא אופטימלי" – זה באמת בלשון המעטה. גם אם ימשיך השימוש בדת, יש דת ויש דת.
    הרשה לי לנסח זאת מחדש: יש את האנשים שעברו גיורים בחו"ל, בצבא ובעוד כל מיני מקומות שבכל העולם המערבי היו מכירים באופן גיורם, ויש את הדת של הרב עובדיה (האיש וחלוק האמבטיה הצבעוני שלו) ושות'.
    הבעיה שלי היא פחות עם הדת – ויותר עם הפלגים קיצוניים שבה. הפלגים האלו נוגסים עוד ועוד בדתיים ה"שפויים" יותר ובדרך אמונתם, והופכים כל הליך לגיטימי, למטורף וחסר כל שחר.
    ככל שעוברות השנים, כך נראה שאנחנו בדרך להפוך לאירן 2. ככל שעוברות השנים, אני משתכנע יותר ויותר, שהאיום הקיומי שלנו מתחיל ממש פה, מתחת לאף, עוד הרבה לפני הסיכוי שאירן תתקוף אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *