עיתונות חוקרת, הדור הבא

אני שמח ששקרי ממשלות מתפוצצים להם בפנים, אני מאוד מצטער שזו המדינה שלי שמנסה לכסות ולשקר. מרתק לראות אבל את גוליבר נאבק בגמדים, גולשי רשת חדי עין מרסקים את השקרים ומצליבים מקורות מידע.

הנה פאנל מעניין ומחמם לב על כך שלעיתונות חוקרת אולי יש עדיין עתיד. גם אם לא יעניינו אתכם כל השאלות והתשובות אני חושב שכדאי לשמוע לפחות את סבב ההצגה של המשתתפים מספרים על מה הם עושים למען הצדק, חופש המידע, חופש הביטוי והמלחמה בשחיתות בעולם של עיתונות מתפוררת.

בפאנל משתתף גם ג'וליאן אסאנג', מקים ויקי ההדלפות המפורסם שלאחרונה נאלץ לרדת למחתרת בארה"ב, מדינה שבה החוק אמור להגן על חופש העיתונות. הפנטגון "מחפש את אסאנג' כדי להחליף איתו מילה או שתיים", ואני שואל למה הם לא מחפשים אותו במקומות הנכונים?

דבר נוסף שגיליתי מהפאנל הוא שאיסלנד נמצאת על סף מהפכה חקיקתית, שתהפוך אותה למקלט למידע, חושפי שחיתות ועיתונאים נרדפים (המון איסלאנדים מחפשים עבודה בחו"ל ושוק הדירות מאוד זול עכשיו, אפילו למשכורת של עיתונאי). ציינתי כבר פעם שאני אוהב את הנורדים האלו? אחלה אי לברוח אליו אם תתמוטט פה המדינה יום אחד 🙂

9 תגובות בנושא “עיתונות חוקרת, הדור הבא”

  1. לא הבנתי.

    אתה קורא למה שהממשלה עשתה "שקרים", ואז מפנה לבלוג של עידוק שבו הוא מראה פאדיחה ותו לו. מביך? כן. מכוון – ככל הנראה לא.

    צריך יושרה כשדורשים יושרה.

    שחר

  2. יכול להיות שעשיתי הקשר לא נכון, חשבתי שמדובר בתמונה הישנה שפירסמו כאילו היא השלל מהמרמרה. היה גם סרטון ערוך מגמתית שיצא מדובר צה"ל, והוכח כמזויף. לא ברור לי אפילו למה לשקר אם אנחנו צודקים (מטומטמים אבל צודקים).

  3. גיא, התקשיתי למצוא את הלינק מתוך הטלפון. הנה אני ליד מחשב.

    זה הדו"ח המדובר, והציטוט עם הדגשות שלי:

    Several foreign countries including China, Israel, North Korea, Russia, Vietnam, and Zimbabwe have denounced or blocked access to the Wikileaks.org Web site to prevent citizens or adversaries from accessing sensitive information, embarrassing information, or alleged propaganda. The governments of China, Israel, and Russia have asserted that they have a right to remove from the Internet protected government information, disinformation, and propaganda that is intended to embarrass or make false allegations against their governments. China, Israel, North Korea, and Russia are assessed to have state-sponsored CNE, computer network attack (CNA), and cyber forensics capabilities that would most likely allow penetration or disrupt viewing of the Wikileaks.org Web site. China, Israel, and Russia have used or are suspected of having used CNA to target terrorist or dissident Web sites that have posted objectionable material intended to embarrass, harm, or encourage terrorism or opposition to the government.

  4. האם אנחנו יודעים ספציפית על אתר או עמוד כלשהוא בעולם שחסום ?

    דו"ח זה נחמד, אבל האם יש מקרה אחד שאנחנו יכולים לוודא ?

    אני עכשיו בגרמניה, וכמובן יכול לראות את
    http://wikileaks.org/wiki/Category:Israel
    ואת
    http://wikileaks.org/wiki/Category:Israel_and_Occupied_Territories

    האם ניתן לראות עמודים אלו בישראל ?

  5. את העמודים האלו כן, אבל נכנסתי לתוך כמה מהאייטמים וניסיתי להוריד PDF ולשווא. גם דרך Google DocView לא הציג. אז אולי יש חסימה, אולי יש תקלות ועומס יתר על שרתי הויקידליפות.

  6. עירא,

    אם תצרף לינקים ספציפיים, אני יוכל לבדוק.

    האמת – זו שאלה ממש חשובה. האם יש מידע הזמין לכל אזרחי העולם מלבד אזרחי ישראל ?

    אם כן, ולא מדובר למשל בפורומים של פדופילים או הג'יהד העולמי, זו בעיה ממש חמורה ואנחנו נעשה שירות גדול לדמוקרטיה הישראלית אם נמצא דוגמא כזו ובעזרתה נעלה את השאלה לכותרות (כי דיון תאורטי חלש בסדרי גודל מדיון סביב דוגמא ספציפית).

  7. מחשבה נוספת: זו שאלה קשורה, אבל לא זהה, לשאלת הצנזורה של העיתונות בפרשות כמו ענת קם.

    יכולות להיות פרשות שבהן העלאת רמת האמינות והעלאת רמת הפירוט בנושא שינבעו כתוצאה מדיון בעיתונות הישראלית עלולות להוות בעיה, ועל-כן בנסיבות מסויימות, ראוי למנוע דיון כזה.
    ואולי יש עיניינים רגישים בזמן שרצוי להחזיק חסויים לזמן קצר.
    (ונא לא לגזור מזה שאני חושב שהתנהגות הצנזורה בעיניין ענת קם למשל היתה סבירה. אני רק טוען שיכולים להיות עיניינים שבהם צנזורה ראויה).

    אבל אני לא יכול לדמיין תסריט בו נחסמת הגישה באופן מתמשך למסמכים הזמינים לשאר העולם.
    אז אם יש דוגמאות כאלו – בא נמצא אותם ונעלה את העיניין לדיון ציבורי.
    (ניחוש שלי: אין מסמכים כנ"ל והכל שמועות ותאוריות קונספירציה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *