נוקיה N900 – מחשב כף יד

כמו כל גרופי של פינגווינים וגנו, רציתי טלפון פתוח. המוקו היה ונשאר משהו בין אלפא לביתא. העיצוב מחריד, המסך לא יפה, ועתיד החברה לא יציב (או למעשה כבר לא קיים). חיכיתי לגרסא יותר חדשה וכמעט נכנעתי לאנדרואיד, אבל אז צץ החמוד הזה. הזמנתי, קיבלתי אותו בשישי בערב, שיחקתי איתו, התקנתי עליו המון דברים, גמרתי לו את הסוללה פעמיים ביום והסתובבתי עם כבל בכיס כדי להטעין אותו בכל צ'אנס (מה אתם חושבים שזה פה, מכונית חשמלית עם עמדות החלפה?) והנה מסקנות ראשוניות: זה לא טלפון חכם, זה לאפטופ ממוזער עם אופצית טלפון סוג ב'. אני לא מצטער שקניתי אותו אבל יש כמה דברים שחייב אדם לדעת לפני שהוא קונה מה שהוא חושב שהוא טלפון.

ראשית חייבים לציין את המובן מאליו – זה טלפון די פתוח. לא ברמה של המוקו שהגיע עם מפרט חומרה ולוחות אם להתעללות, אבל בהחלט משהו שיקדום לRMS לחייך. אפל זה לחובבי צעצועים שלא מפריע להם DRM, מיקרוסופט זה למרובעים שלא מבינים מה טוב בחיים, כיוון ששניהם מסננים תכנים אירוטיים זה מוביל לכך שהאנדרואיד הוא בשביל פורנו. ה-N900 הוא פורנו לגיקים:

  • מערכת הפעלה לינוקס מבוססת דביאן, אפליקציות נוספות במרחק שליחת יד, כולל קרנלים אלטרנטיביים ל-QOS, פילטרים וכדומה.
  • תוכנות מכאן ועד להודעה חדשה בלחיצת כפתור, החל מ-SSH שיאפשר לכם להכנס לטלפון ולנהל אותו, דרך שירותי ווב, IRC, אסטריסק, אופן אופיס ולמעשה כל חבילה שמקומפלת לדביאן על ARM (יש אלפים). תוך דקות התקנתי קישור ללקוח על openVPN והתחברתי עם VNC. עד עכשיו כואב לי הפה מהחיוך.
  • 34 גיגה פלאש פנימי ועוד חריץ הרחבה – יקח זמן לסתום את זה אני חושב.
  • 4-5 דפדפנים שונים, פלאגאינים, משחקים, קוראי רסס, כותבי טוויטר, סקייפ ומסנג'רים מובנים ומאוחדים ברשימת אנשי הקשר, gPoder שמוריד לי לבד פודקאסטים כשאני לא מסתכל ועוד ועוד, חיבוריות מיידית לכל מה שמריח web 2.0
  • מסך מאוד קריא ונעים למגע, לא מושלם כמו אייפון אבל קרוב (והרזולוציה הכי גבוהה עד שיצא האייפון4). מקלדת יחסית נוחה, חיפוש WIFI הכי מהיר שראיתי בחיי ומשדר FM (אני עוד לא סגור למה הוא טוב, ראו בפוסט ההמשך).
  • GPS ומבחר של תוכנות וכלים שמשתמשים בו.
  • כמיטב המסורת הפתוחה, יש לפחות שלוש מערכות הפעלה שרצות עליו (Maemo5 המבוססת דביאן, Meego שתחליף אותה כנראה בדורות הבאים, אנדרואיד שמישהו התאים וקימפל), ויש פתח לעוד אם סופרים את העובדה שאנשים פסיכיים הריצו עליו QEMU ועליו חלונות 98 ושאר שיגעונות למתקדמים.

המסך הוא למעשה דסקטופ וירטואלי של ארבעה פאנלים, אפשר פחות אבל לא יותר (אלא אם מחליפים את מנהל החלונות). אני מקדיש אחד מהם לטלפוניה, שני לטוויטריהף שלישי לסידורים (יומן, דואל) ורביעי לאתרי ווב שונים – כל אפליקציה, איש קשר או URL יכולים לקבל קיצור דרך בצורת אייקון על הדסקטופ, ואיתם יופיעו מיני ווידג'טים אחרים לבחירתכם, למשל וידג'ט של זרם טוויטר, חיווי עומס מעבד וזיכרון ושאר דרכים יצירתיות לסתום את מעט הזכרון שיש לכם לעבוד איתו (רבע גיגה RAM ועוד שלושתרבעי ל-SWAP). אין חיוג מהיר ממנשק הטלפון, לא ברור לי למה, צריך לשים קיצור של איש הקשר על ה"דסקטופ". לחיצה ראשונה תעלה את עמוד הקשר שלו, ושם תצטרכו לבחור אם אתם מתקשרים לאחד מהמסרים שלו, או שולחים לשם SMS, או שולחים לו דואל, IM, שיחת סקייפ-אאוט או סקייפ לסקייפ וכולי וכולי בהתאם לכמה פרטים שהעמסתם על דף הקשר.

לי ברור שנוקיה לא מעסיקה Tap counter.

עכשיו שיהיה ברור, אני מאושר מהמכשיר, אבל אני לא יכול להמליץ עליו אוטומטית לכל אחד, בוודאי שלא כטלפון, ואחרי שהתלהבתי, אני אפרט לכם כמה הזהרות בפוסט הבא. אף אחת מאלו לא אמורה להפחיד אתכם יותר מדי, אבל שלא תופתעו אם רצתם להזמין אותו.

עד שיופק הפוסט הבא (אולי הערב, אולי מחר) אתם יכולים לקפוץ להציץ גם אצל רם-און.

13 תגובות בנושא “נוקיה N900 – מחשב כף יד”

  1. סבבה, אז הוא מיני מחשב נייד עם מודם סלולרי, אבל כטלפון, האם האיכות שמע בסדר ? האם שומעים אותך כמו שצריך ?
    איזה בעיות נתקלת בהם כטלפון ?

    אלו הדברים המעניינים באמת 🙂

    1. אם תיתן לי לאיזה שבועיים שלוש את המכשיר, תקבל speed dial (שהתחלתי וזנחתי את העבודה עבור המוקו מחוסר סבלנות ושיעמום מהפרוייקט) 🙂

  2. לא שאני רוצה חס ושלום להכאיב, אבל החלו לדלוף תמונות של N9 החוצה. הוא גם יהיה עם מקלדת פיזית, אך הפעם אמור להיות מולטי טאצ' מלא, Meego כמערכת הפעלה (יש, חוזרים ל-RPM 🙂 ), מצלמה עתירת מגה-פיקסלים עם פלאש XENON ושאר תופינים.
    נוקיה כבר ביקשו מיוטיוב להעיף את הוידאו, אבל אני מניח שזה יקח עוד כמה ימים עד שנוקיה ישלפו שוב מידע כדי לגנוב תשומת לב ממוטורולה המתחרים שהולכים לצאת עם דרויד X בשבועות הקרובים.

  3. OpenVPN ו-vnc+rdesktop זה הדבר הראשון שניסיתי גם. הלוואי שהיה עובד יפה כל כך מבחינת ממשק על המחשב הנייד.

  4. חץ, תמיד יש עוד מכשיר מעבר להררי החושך. ליבי אולי יחמץ טיפה כשהוא יתחיל להמכר במרץ שנה הבאה, אבל עד אז אני כבר צובר קילומטראז' על ה-N900 במקום לחכות מורעב.

  5. ברוך הבא לחבורה .
    🙂
    באמת סבבה של מחשב נייד / טלפון .. (אצלי אתמול חיברתי אותו לטלוויזיה)
    🙂

    בפעם הבאה שתבקר את רם-און , תגלה שגם אצלהם יש כבר חבורה שמסתובבת עם המכשיר ..

    דורון

      1. Arch היא גם תחילית שמשמשת להאדרה. תוכניות רבות למערכת בקרת התצורה העתיקה http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_arch השתמשו במשמעות הזו. לדוגמה, הממשק הגרפי ArchWay משתמש בשמות הבאים:
        http://www.nongnu.org/archway/tutorial/

        כנראה שצריך אשף מסדר גודל כזה כדי להשתמש בה.

        ובקשר לשאלה המקורית: אני מניח שהיא התייחסה ל:
        http://www.archmobile.org

        אני לא מכיר את הפרוייקט, אבל מבט מהיר על עדכוני הקבצים ב:
        http://repo.archmobile.org/
        מעלה חשד שהפרוייקט לא התקדם יותר מדי החל מתחילת 2010 .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *