עוד על חשיבות המדע מול תפיסות מיושנות

שבוע ההומאופתיה נגמר, והפוסט הקודם שלי בנושא נרגע, אבל היום ביקרתי באתר TED לראות מה חדש, וגיליתי שלוש הרצאות מצוינות בנושאים קרובים, אז הרשו לי להמליץ.

הראשונה של מייקל ספקטר, כתב הניו-יורק טיימס, על הנזקים בנפש ולעתיד המין האנושי שנגרמים מההפצה הלא-מבוקרת של מתנגדי חיסונים ותרופות, הוא אפילו מזכיר את ג'ני מקארת'י וטוען ש"בינתיים עוד לא מתו אנשים אבל זה עוד יקרה". ספקטר כנראה לא הציץ על אתר "ספירת הגופות של ג'ני" שנכון לתחילת החודש מזהה 509 מקרי מוות שניתן היה למנוע בעזרת חיסון, כ-57 אלף מקרי מחלות שניתן היה למנוע שחלקן עוד יגמר במוות, וכל המידע הזה גזור מתוך המידע הציבורי שמפיץ המרכז הפדראלי לניטור ומניעת מחלות ומגפות. יש אפילו וידג'ט לבלוגים (שמתעדכן באיחור) אם בא לכם להציג אחד, אני מקווה שלא נצטרך כזה בישראל.

האתר מציין, אגב, 0 מקרים (נכון להיום) שבהם נמצא קשר בין החיסון המשולש MMR, או חיסון כלשהוא, לבין אוטיזם…

הנה ספקטר:

ההרצאה הבאה היא מפי אליזבת' פיזאני, חוקרת בריאות ציבורית המתמקדת בהעברת HIV, המראה איך איידס נגרם ומופץ כיום, בערים שיש למכורים ולעובדי המין את המידע, אבל מדיניות ציבורית מיושנת ותקועה גורמת ליותר מקרי מחלה. זו עוד עדות כואבת למצב ברור שבו מוסר דתי או שמרני יכול לגרום ליותר סבל ונזק בגלל סירוב להסתכל על מחקרים ומספרים אמיתיים:

לבסוף, הרצאה שמסכמת את שתי העליונות ע"י אחד מגיבורי התרבות שלי ותוקפת לא את ההתנגדות למדע ומחקר אלא את ההצמדות לאנטרנטיבות הבעיתיות שלו. ג'יימס ראנדי מסכם ל-20 דקות את בעיותיו עם ידעונים, מתקשרים והומאופתים במכה אחת. הצורך לערבב את כל התחומים ל-18 דקות TED עושה לאיש קצת עוול כי יוצא כאילו שההתנגדות לתופעות השונות האלו באה מאותו המקום וזוכה לאותו היחס ולא היא, אבל השיחה הקצרה מסכמת את הגישה הכללית של פועלו:

אז למי שעוד לא הכיר את האיש, אולי ההרצאה הקטנה הזו נתנה לכם תאבון ללכת לבקר באתר הרשמי של הקרן החינוכית שהקים ללחום בבעיות הנדונות. חץ, אני יודע שיש לך איזו התנגדות אישית לאיש או סגנונו, אבל אני מציע לך שתבדוק ותראה שהיום האיש פרש מהניהול הפעיל (בכ"ז אחרי ארועי לב מאסיביים ועשרות שנות חיים מגיע לאיש לפרוש טיפה) ומחליפים אותו אנשים אולי טיפה יותר סבלניים. אני מציע בזאת את עזרתי לכל הידעונים שחץ אי פעם עצבן, המכשפות, המתקשרים והקבליסטים. אם יש לכם כוחות, לקרן החינוך של ראנדי יש מליון דולר לתת לכם, ואני מוכן לעזור לכם להגיע ולשים ידיים על הכסף הזה ללא כל תמורה. שקל לא תצטרכו לחלק לי מהפרס, אני רק אשמח לגלות אם יש תחומים שהמדע התייאש מהם ויש בהם ממש, כי ללא ספק, ידע על דברים כאלו יכול לעזור לכל המין האנושי, ובזה אני מוכן לעסוק בחינם 🙂

8 תגובות בנושא “עוד על חשיבות המדע מול תפיסות מיושנות”

  1. לי? התנגדות לאיש? ממש ממש לא. להיפך, אני בהחלט תומך בפועלו בכל הקשור לתחרות שלו. אני לא מספיק עם חלק לא קטן מדבריו, אבל עדיין…
    אני אכן לפני 3 שנים כתבתי פוסט אבל זה היה יותר קשור לסעיפים של אותו "אתגר".

  2. עברתי על התנאים ולא נראה לי שמדובר בכזה סיפור גדול. שעתיים עבודה גג לאנאלפאבית שעוד לא למד להחזיק עט. שאר הפוסט שלך כבר מפליג למחוזות "התקפת איש קש". בסה"כ האגודה משקיעה מהרמת הציוד, מתנדבים שינהלו את הניסוי והרבה הוצאות אחרות. השלבים בדרך (אקדמאי ונוטריון) זה כדי שאנשים לא יבזבזו כסף על טיסות לפלורידה לפני שהראו שהם עושים מאמץ מינימלי להוכיח שהם אותנטיים, כי ב10-15 שנה שהפרס קיים (והוא לא היחיד, אגב), פנו אליהם אלפי קשקשנים תמוהים שלא הצליחו אפילו להגדיר מה הוא הכוח שיש להם, לא כל שכן להדגים אותו. אני חושב שמנומס מצידו שהוא מבקש קצת הוכחות וחוות דעת לפני שהוא שורף זמן וכסף, במקום לבקש, למשל, הערכה פסיכיאטרית 🙂

    אני לא אגיב שם בפוסט שלך על כל סעיף, אבל בסה"כ תשים עצמך בנעליו ותגיד לי אתה אילו דרישות סף אתה היית שם במצבו כדי להשתיק את כל הקשקשנים ולברור רק את האנשים הרציניים והכנים? אמור לי גם למה אתה יושב שהשקעה של 10K ש"ח לא שווה בשביל להרוויח מליון דולר?

    לבסוף, אם ענין המיסים מדאיג אותך, אז הרי תמיד יש בנקים שוייצריים שישמחו לקבל העברה בלי שאלות…

    1. עירא ידידי, ניסוי תאורתי פשוט:
      נניח לשם התאוריה שיש לי איזה כוחות כלשהם ואני מחליט להדגים משהו: אני אוסף אותך וגם את חברי "ספק סביר" ועוד כמה ספקנים "כבדים" שאתה בוחר.
      אנחנו יושבים במקום שאתה בוחר ואתה בודק את המקום לפני כן שלא שתלתי שם שום טריק.
      מה היכולת שלי? אני מראה לכל המשתתפים בחדר מלאך. אני פשוט לוחש איזה משהו סודי והופס – מופיע מלאך. המלאך מופיע ל-10 דקות וכל המשתתפים בחדר יכולים לעשות מה שהם רוצים בשביל לבדוק. תביא מצלמות סטילס ווידאו ותצלם חופשי כמה שתרצה ושכולם יבדקו מה שהם רוצים בחדר. אחרי 10 דקות, פוף, הוא נעלם. אני לא מוכן להדגים יותר לאיש.
      נגמרה ההדגמה.
      יצאנו מהחדר ואנחנו פוגשים בקבוצת ספקנים אחרת שלא חזו ב"מופע". האם אתה באמת ובתמים חושב שהם יאמינו לך שאני בעל כוחות ושבאמת ראית מלאך? האם אתה חושב שהם יאמינו לוידאו ולתמונות שתצלם? הם לא. הם ירמזו לך ולחברים הנוספים שהיו בהדגמה ש-חץ בן חמו הוא תחמן עולמי ושהוא הצליח לעבוד עליך עירא אברמוב ועל ספקנים נוספים עם טריקים כלשהם. תעלה את התמונות לפליקר ואת הוידאו ליו-טיוב ותקבל גיחוכים מכאן עד הודעה חדשה ואתה יכול לנחש איך יקראו לך.

      בוא ניגש לתכל'ס: גם עם פרס של 10 מיליון דולר וגם עם הוכחות, זה לא יקדם את המדע לשום מקום. זה טוב לביזנס שלי שאני יכול לדפוק אחלה פוסטרים בעיתון שהנה הוכחתי לראנדי הגדול שיש דברים בגו וימבה אנשים יזרמו אליי לקבל את שרותיי. תוך חודש אני עוקף את סילביה בראון בכל מובן שתחשוב עליו, אבל התקדמות מדעית לא תירשם כאן.

      מדוע? מסיבה פשוטה: אין לאף אחד מושג ירוק למה אצלי (תאורתית) זה פועל ואצלך זה לא פועל גם אם תעשה מה שאני עושה כמו תוכי מאולף, כלומר אין לך אפשרות (כרגע) לעשות רפליקציה לדברים בצורה מועילה שתחזור על עצמו ושיהיה אפשר בלעדיי להריץ את הטסט מחדש עם תוצאות מוצלחות.

      אז במה בעצם הפרס עזר?

  3. לגבי למה פרסים, אני יכול להתווכח איתך, אבל פיטר דיאמנדיס יסביר את זה טוב ממני (קפוץ לאזור הדקה התשיעית אם אתה חסר סבלנות, אבל אני ממליץ לא לדלג).

    במקרה של ראנדי, כיוון שהוא בטוח כמוני שהסיכוי שמישהו יקח את הפרס הוא אפסי, זה ברור שהפרס משמש גם ככלי יחס"צ מעולה – כל עוד לא לקחו אותו, הוא אות קין לכל תעשיית הידעונים והסילביה בראוניות, ועוזר להוציא אנשים מעולם האמונות התפלות לעולם ההגיון.

    לגבי זימון מלאכים ומופע אורקולי חד פעמי – ראשית תארגן ואז נראה. אם המזמן לא מוכן לחזור על זה פעמיים, זו בעיה שלו.

    לבסוף לגבי קידום המדע – מה אתה דואג? אם מישהו יצליח לשכנע כמות נכבדה של ספקנים ומדענים, עם או בלי לקחת את המליון של JREF, אנשים ישלמו לו לבצע איתם ניסויים ומדידות, יקבל מה שהוא רוצה, שקט או פרסום, רק כדי שיוכלו לבדוק ולמדוד איך הוא עושה את מה שהוא עושה. אין לי איך לדמיין איך ומה, אבל האמן לי שזה יסתדר לטובה. יותר מזה, אם האיש יצליח לשכנע את ראנדי שהוא אותנטי ואז יסרב למחקר נוסף, גם זה אומר משהו על כמה האיש מאמין בכוחותיו באמת, או לחלופין יצוצו בעלי יכולות אחרים מהחורים וכבר נגלה אם יש אמת בתופעה גם במחקר נוסף, ואיך זה עובד.

    אני אחזור לציטוט הידוע של קרל סאגן – טענות יוצאות מגדר הרגיל דורשות ראיות יוצאות מגדר הרגיל. כשיובאו הראיות אפשר יהיה לנתח את זה הלאה ולראות מה יקרה. נכון להיום אין דורשים רציניים לפרס, אין ראיות ואין בושה לרמאים שממשיכים לעסוק ולעשוק בתחום. ברור לך שאני וראנדי גם לא ממש מאמינים שיש סיכוי קלוש שיבוא איזה פופוב ויסתבר כאותנטי, אז כל הניפוחים שלך חסרי בסיס אבל חסרי טעם גם כן…

  4. אני מאמין למקורות של "ספירת הגופות" כי הם ה-CDC, המרכז הרשמי בארה"ב למידע הזה ולמלחמה במשמעויות שלו. מחקרים לא מעטים מראים שמחלות כמו חזרת, שעלת ושאר המגעילים נעלמו לחלוטין מארה"ב ועכשיו עושים קאמבק רבתי, והוכח גם שזה בגלל האוכלוסיה שמחליטה לא לחסן. לא עברתי חודש-חודש בדו"חות של ה-CDC לראות אם הספירה של האתר נכונה, אבל לפי המעט שדפדפתי זה נראה מהימן. מקארת'י מתארחת ביותר מדי תוכניות ללא שום תשובה מדעית מולה ומפיצה בטפשות את הרעיונות האלו. זה לא גרוע כמו כשאודטה "סיינטולוגיה" דנין יוצאת נגד ריטלין ופרוזאק, אבל זה כמעט אותו הסגנון.

    אגב, קמפיין דומה קורה באוסטרליה, מנהיגים אותו חבורת פרימיטיבים שקוראים לעצמם The Australian Vaccination Network, וכן השם המטעה בכוונה ככל הנראה. אתה יכול לחפש חומר עליהם ונגדם, עדכונים על המאבק בהם והנזק שהם גורמים שמעתי בפודקאסט The Sceptic Zone, ואני מתאר לי שיש גם כמה בלוגים שיציגו את המצב בטקסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *