רשיונות בבקשה

עדכונצ'יקים:

ראשית, אני שמח לספר לכם שהיום נעצרתי לביקורת משטרתית בשולי הדרך ובפעם הראשונה יצא לי להציג לשוטר את הרשיון החדש (למי שפספס את הפרק הקודם, הנה סרטון ההסברה). השוטרים היו די מופתעים, אבל הסברתי להם בצורה רגועה ואפילו מבודחת שמדובר בצילום אנטיביומטרי כדי לחמוק ממצלמות מעקב. הם קיבלו את ההסבר אבל הגישו לי "ינשוף" לפה. עבר חלק למרות החוצפה ההזויה שהצלחתי לאזור 🙂

מסקנה זמנית – אין שום בעיה. כל אזרח ואזרחית מוזמנים לגדל זקן פרוע ו/או לכתוב כתובות מחאה על המצח לפני הצילום הבא. אני מאוד אשמח לא להיות לבד 🙂

שנית, בעקבות תשובתי החוזרת למבקרת משרד התחבורה כתב דורון את המכתב הבא:

לכבוד
הגב' אורית קרופ
באמצעות E-mail

הנדון: מאגר מידע ביומטרי ברשות משרד התחבורה.

שלום,

שמי אופק דורון, וכבר לפני כשנה פניתי אליכם ביחד עם האגודה לזכויות האזרח בנושא של מאגר התמונות הביומטרי אשר אתם מנהלים.

לשמחתי, בחר עתה, מר עירא אברמוב להביא לידיעתי את התכתובת בינו ובינכם והייתי רוצה להאיר נקודה מסויימת.

לצערי, אילצתם את מר אברמוב לנסות ולהוכיח לכם באותות ובמופתים כי מדובר במאגר תמונות ביומטריות, ולשמחתי הוא אכן הצליח לבסס את טענתו, אולם, בידי מסמך (מכתב התשובה של המחלקה המשפטית שלכם לפנייתי) אשר בו מצויין מפורשות כי מאגר התמונות הנ"ל הינו ביומטרי , כך שלמעשה לא נדרשת הוכחה כלשהיא, למעט הצגת מכתב זה .

הרי אין חולק שאם המחלקה המשפטית שלכם כותבת שאכן המאגר הינו של תמונות ביומטריות – ברי כי מדובר במאגר ביומטרי.

אין אני עורך דין, ואין אני מנסה כלל לטעון בדבר הסמכות או אי הסמכות הנתונה בחוק, למשרד התחבורה, לנהל מאגר תמונות, או מאגר תמונות ממחושב.

אולם יש הבדל אדיר בין מאגר תמונות, מאגר תמונות ממוחשב ומאגר תמונות ביומטריות – אלו שלושה דברים שונים מהותית זה מזה. למיטב ידיעתי כך אכן היו הדברים עד שלהי 2006 , אולם בשנת 2006 התחלתם לבקש מציבור הנהגים להגיע להצטלם מחדש כאשר אתם בונים מאגר שהוא ביומטרי – וזאת ללא סמכות חוקית.

כיום, אין חולק כי מאגר ביומטרי , עשוי להיות בעייתי מאד באם הוא דולף, וניתן לראות עדויות של מומחים הן מטעם המממשלה והן מחוצה לה כפי שהופיעו בדיונים בוועדת המדע של הכנסת בנושא של קיום מאגר ביומטרי במשרד הפנים, ישנה הסכמה מ"קיר לקיר" בכך שטמונה בעיה גדולה בדליפה של מאגרים אלו, ואילו אתם מנהלים מאגר שכזה, ללא פיקוח, ללא בקרה, ללא בדיקה של מי ואיך שומרים על המידע . יותר ומכך וחמור מכך, לדברי מר ניסים אליאסף, מנמ"ר משרד הפנים, העברתם את המאגר הזה למשרד הפנים, כך גם עולה מעדויות שונות של הציבור הרחב.

היעלה על הדעת כי אתם מנהלים מאגר שכזה ללא פיקוח וללא בקרה ועוד טורחים להעבירו לגורמים אחרים ?

כאזרח, לא רק שאולצתי לתת לכם את תמונתי (שאילולא כך הייתי מאבד את רשיון הנהיגה וכך גם את יכולתי לעבוד ולהתפרנס) אתם טרחתם והעברתם את המידע הנ"ל לגורמים אחרים וזאת ללא קבלת הסכמה ממני .

אבקש את טיפולכם והתייחסותכם לעיניין.

חג שמח.
בכבוד רב,
אופק דורון

העתקים:
מר עירא אברמוב.
התנועה לזכויות דיגיטאליות.
עו"ד אבנר פינצ'וק, האגודה לזכויות האזרח.
המועצה הציבורית להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.
הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים.
האינטרנט.

נראה שאם לא נקבל באפריל תשובה משכנעת, לא תהיה ברירה במאי אלא להמשיך לכיוון בג"ץ ומבקר המדינה במקביל, ויש כבר עתירות מתבשלות.

17 תגובות בנושא “רשיונות בבקשה”

  1. הרבה יותר חמור מהמאגר הביומטרי, היא שכבר הסכמנו ששוטרים יעצרו אותנו באקראי מבלי שביצענו דבר,
    ויכריחו אותנו לבצע בדיקות גופניות רפואיות, רק כי בא להם.

    פעם לשוטרים היה תפקיד של הגנה עלינו מפני פושעים.
    במדינה המודרנית, אתה פושע רק אם אתה בוחר שלא לתת לשלטון אמצעי שליטה עליך.

    1. שוטרים נאלצים לעצור אנשים לביקורת שגרתית כי על הכביש מסתובבים המון אנשים בלי רשיון או בשכרות או מסכנים את הציבור בכל דרך אחרת. הבעיה היא עד כמה פולשנית ומעצבנת הפגישה. זה כן מוגזם למשל כשעושים לאנשים חיפוש מכניות, ארנקים ותיקים או אפילו חיפוש גופני ללא צו.

  2. היי,

    אני סטודנטית שנה א' למשפטים ואני עושה עבודת מחקר על המאגר הביומטרי.
    אחרי חודשיים של חקירה מעמיקה בנושא, קריאת כמעט כל בלוג, כתבה או מאמר בנושא אני תמיד מגיעה לאותו מבוי סתום.
    אודה לך מאוד אם תוכל באופן מפורט להסביר לי מהן הסכנות הנשקפות במידה והמאגר הביומטרי ייפרץ?
    למעשה טביעת אצבע ניתן לקחת ממני גם בלי שאני יודעת ומסכימה במידה ומעוניינים לזייף אותה.
    בנוגע לסריקת פנים ביומטרית, אם ממש מעוניינים לדעתי יותר קל לצלם אותי ברחוב עם מצלמה (שכנראה יותר זולה מלפרוץ למאגר).
    ממה שנראה לי הסכנה בקיום מאגר היא הפחד מ"מדרון חלקלק" שאכן מתחיל להתממש עם "עיר ללא אלימות". נראה שהמאגר עצמו אינו מהווה סכנה ממשית אלא הפחד מהמשמעות של מתן כוח כזה לממשלה וחיוב אזרחים לתת דגימות פיזיות.

    אישית, אני נגד המאגר מסיבה שונה לגמרי. לדעתי, מגוחך לחוקק חוק כ"כ רציני בזריזות ובהשארת חורים רבים לחקיקת משנה.
    מעבר לכך, לדעתי אין סמכות לחוקק חוקים בעלי סכנה לפגיעה בפרטיות ע"י חקיקת משנה של שר הפנים (עניין זה מופיע גם בפסיקה).

    בכל אופן, תודה רבה מראש אם תצליח להאיר את עיניי בנושא…

    1. שלום וברוכה הבאה!

      אז ראשית, יש הרבה חורים בנוסח החקיקה, סתירה עם חוקי הגנת הפרטיות ואחרים, בעיות בצורת החקיקה הנמהרת והמחטפים בועדות, יש את השאלה של הסתירות שבחוק לפי בחירה (המאגר והתעודות החכמות קשורים אבל בינתיים בהתנדבות מחד, אבל כל שוטר יכול לעצור אותי ברחוב מרגע שיש מאגר ולדרוש ממני טביעות אצבע מאידך). כל הדברים האלו מתועדים אצלי ואצל עוד כמה בלוגרים, ספציפית תוכלי לקרוא על הפן המשפטי בבלוגים של עורכי הדין פינצ'וק וקלינגר שמלווים את הפיאסקו הזה בצורה הכי צמודה.

      שנית לגבי השאלות הטכנולוגיות –
      שאלת השיטה הביומטרית שנבחרה – האם זיהוי פנים אמין מספיק כדי לזהות את מי שמגיע לעמדת בדיקה? האם יכול מישהו להזדהות בכוונה או במקרה במקומנו? האם איפור/כובע/משקפיים/שיער פנים יכול לפגוע בזיהוי? האם אפשר לזהות אותנו בלי שנשים לב? בזמן אמיתי או אחרי שעזבנו את המקום? כנ"ל כל השאלות האלו לגבי טביעות אצבע, ולמה לא נבדקו שיטות נוספות.

      שאלת התשתית שנבחרה – האם מאגר מרכזי זה רעיון מועיל או מזיק, מה ההשלכות על הביטחון האישי, מי מפעיל את המאגר ועמדות הקצה, למי יש גישה, אילו שאילתות ניתן להפעיל מול המאגר…

      על חלק מהשאלות האלו עניתי פה בבלוג, על חלק אין תשובה כי הממשלה מסתירה כרגע מידע, על שאלות אחרות אין מספיק מידע כי החלטות על טכנולוגיות פשוט לא הסתיימו עדיין, או שלעולם לא נדע מה כל העיבוד שנעשה למידע, וכמובן יש את השאלה הכואבת של מה יהיו השימושים העתידיים באמצעות טכנולוגיות שעוד לא קיימות או חוקים שעוד לא נחקקו. הפתח הזה בכלל לא צר והתשובות כאן זזות בין "אין ברירה, ככה זה טיבה של טכנולוגיה חדשה" ובין "עתיד מלחיץ של הצצה קבועה ומטרידה בסגנון מה שדמיין אורוול או גרוע מזה".

      למשל לצערנו אנחנו אפילו לא מקבלים מספיק מידע על היישום חסר האחריות של חוק נתוני תקשורת: המשטרה התחילה לנצל אותו הרבה לפני שרשמית נכנס לתוקפו, ונדמה לי שהמספרים דיברו על 9000 שאילתות בשנתו הראשונה, כאשר בקשות רבות גם לא נחתמו כחוק ע"י קצינים בדרגות מספיק גבוהות. כשיש הצפה כזו של שאילתות, אף גוף ביקורת לא יכול לבדוק עכשיו אם אין 2-3 שאילתות לא כשרות של שוטרים שרוצים להתנכל לאזרח מחוץ לעבודת המשטרה למשל. באופן זה, מצלמות המעקב שיותקנו בקרוב בכ-80 רשויות מקומיות וערים יאפשרו אולי הצלבה של מידע חזותי עם מידע סלולארי ולדעת הרבה יותר מדי על הרבה יותר מדי אנשים, ועם המידע יבוא התיאבון להצדיק את ההשקעה הכלכלית.

      לכן העליתי את שאלת הפרטיות, האם אנחנו רוצים בה, למה אנחנו רוצים להגן עליה, ואיך החוק הזה עלול להתקיף אותה. הציצי בפוסטים ב"סדרת הפרטיות", אחת הקטגוריות בבלוג.

      אם יש לך שאלות ספציפיות, אני אשמח לנסות ולענות.

    2. עצם העובדה שניתן במאמץ מסוים לעקוב אחרי כמעט כל אחד היא טריויאלית, ואם מאמץ זה הוא מספיק גדול הרי שלדעתי גם מבורכת. אני באמת ובתמים מעונין שהמדינה תנטר סיכונים אמיתיים. הפחד הוא לא (או לפחות לא רק) מהמדרון החלקלק, הפחד הוא מהשינוי האיכותי ביכולת איסוף המידע. לפני 10-20 שנה, עולמות הדייטינג וחיפוש העבודה היו שונים לחלוטין כיון שבתחילה המידע על מועמדים לא היה זמין, וכשחלק ממנו כבר נהפך לזמין (במהלך שנות ה90) הוא עדיין לא היה מאונדקס באופן סביר
      כמובן שעדיין יכולת לשכור בלש כדי לבדוק של מועמד אפשרי, אבל זה היה יקר וקשה.

      אנו נימצאים כרגע בעיצומם של שני תהליכים מפחידים: איסוף מידע ויזואלי לא מעובד קורה יותר ויותר (טלפונים ומצלמות אבטחה), ובו זמנית מדינת ישראל רוצה לאנדקס את כל הידע הזה. או בקיצור: בעוד עשר שנים – שזה פרק הזמן בו, אם להיות מאוד אופטימיים, המאגר ידלוף (דרך רשויות האכיפה) בשלמותו – הדייט שלך ידע לא רק מתי נפרדת מהחבר הקודם, אלא גם באיזה פגישה לקחת את הדייט הקודם הביתה. נישמע לך כיף ? לי לא.

      1. אם המאגר ידלוף הדייט שלי אולי יוכל לדעת איך אני נראית בפוטו רצח במאגר ועד כמה יפות הטביעות אצבע שלי אבל אני לא חושבת שהמאגר יכלול גם נתוני על מערכות יחסים כושלות בעברי…
        איך מנתונים ביומטריים שלי הוא יגלה על דברים שקרו בעבר?
        מעבר לכך, לא ניתן לבצע מעקב רטרואקטיבי על משהו שכבר קרה…

  3. "איך מנתונים ביומטריים שלי הוא יגלה על דברים שקרו בעבר?"

    תשובה: היום אוספים ווידאו מאלפי מצלמות פזורות. בעוד 10 שנים מחשב ינתח את ההקלטות הישנות ויזהה כל אדם וכל רכב בכל ווידאו שרק ניתן לשים עליו את היד.

    וקל לזהות מערכות יחסים: עליה חדה בכמות התקשורת בין שני אנשים עם העדפות מיניות תואמות (וקצת ניתוח טקסט ב SMS סוגר את הבעיה).

    פרטיות זה דבר שניתן לאבד גם בדיעבד.

  4. וכמובן שניתוח מיקומי הטלפונים הסלולאריים (וחברות הטלפון שומרות רישומים) יגיד לנו מתי הייתם ביחד. גם אילו לילות הייתם ביחד, ובבית של מי.

    מניתוח החשבונות ששולמו בכרטיס אשראי, עם הצלבה של בסיס הנתונים של סופרפארם ניתן לספור כמה קונדומים אתה קונה. zer4u יספר למי אתה שולח פרחים.

    שאני ימשיך ?

    בקיצור – פרטיות היא או כבר אשליה, או שתהיה כזו בקרוב.

    (אבל אני מסכים שספק שכל המסה הזו תדלוף. אבל היא בוודאי קיימת, וחלקים ממנה ידלפו או יעשו בהם שימוש לרעה).

  5. שלום לכולם,
    קודם כל – עירא, ראינו את הסרטון שלך וזה פשוט גאוני! כל הכבוד.
    גם אני נתקלתי בסוגייה המטרידה עד מעצבנת של חידוש הרישיון. מה שמחרפן עוד יותר הוא שפניתי למשרד התחבורה מספר פעמים בנושא, והם ממשיכים לטעון שהצילום אינו ביומטרי…
    כתבתי להם עכשיו מייל נוסף.
    אולי כדאי להתארגן ולהגיש בג"ץ נגדם? הם פשוט עוברים על החוק.

    1. יש עתירה בטיוטא מתקדמת נגד המאגר הביומטרי, עתירה שאנחנו מקווים שתעשה חיים קשים גם למדרת התחבורה אפילו אם רק בעקיפין.

      את רוצה להציע את עצמך כאחד משמות העותרים, או מישהו אחר שהיית רוצה להמליץ?

  6. @רעות – כרגע עובד על זה עו"ד קלינגר. הוא מחפש קודם כל עותרים עם שם ידוע ורלוונטי (פעילים, אישי ציבור וכולי), אבל אולי בשלב הבא הוא יחפש גם "אזרחים מהשורה" כמוני וכמוך.

    @אסנת – זו היתה רק דוגמית אחת כדי להפוך אותה לאישית. הפואנטה היא יותר זו של ריכוז יותר מדי כוח בידי המדינה וכוחות הבטחון בשלב הראשון, ודליפתו הבלתי נמנעת לידי גורמי פשע, טרור או אפילו סתם גורמים כלכליים שלא אמורים לקבל גישה למידע הזה. זה יכול לשמש כדי להלביש עליך תיק, לפגוע בך אישית, לבחור לפגוע בך כי את מתאימה לפרופיל קורבן לפשע מסוים, או סתם לגנוב את זהותך לצורך ביצוע גניבות וזיופים ע"י שימוש במוניטין הנקי שלך.

    הדברים האלו אינם תיאוריות והפחדות, הם קורים במידה זו או אחרת בכל מדינות המערב, וריכוז יותר מדי מידע במקום אחד סופו לסכן את כל מי שהמידע הזה מצביע אליהם.אבל גם סתם במשמעות הבסיסית ביותר של דמוקרטיה, המאגר הזה אינו משרת את האינטרסים של הציבור, הוא עולה יותר ממה שהוא חוסך ומציל, ועוד יותר אם את שותפה להערכות שלי ושל חברי, שהוא ממש מסכן את בטחון האזרחים.

  7. אסנת ועירא שלום,
    ראשית, עירא הסרטון ממש מרשים! ומקווה שיצא משהו מהעתירה, אני מאוד אשמח לשמוע עדכונים.

    אסנת- אני גם עושה סמינר על המאגר הביומטרי ואני מאוד אשמח ליצור איתך קשר. זה ממש דחוף.
    אם את רואה את ההודעה הזו אשמח אם תכתבי לי ואשלח לך פרטים שנוכל להתקשר.

    שנה טובה לכולם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *