גראס הורג סרטן?!

במסגרת "למה אתה לא הולך לישון, טמבל?", ביליתי עכשיו שעה ומשהו בקריאה בגלל תשובה מתלהבת שהשאיר אחד "שפינוזא" בבלוג של גיא, שם הוא הפליג בשבחי המריחואנה וטען ש־THC מרפא סרטן. כבר התכוננתי לעשות ממנו צחוק על ההכרזה ההזויה אבל לפני שאוכל את הכובע, יצר הספקנות שבי החליט לברר…

אכן, מריחואנה רפואית מעודדת חולי סרטן בכך שהיא מאזנת להם את הכימיכלים במוח, מקלה על כאבים, מדכאת בחילות ומעוררת את התאבון. אבל מסתבר ש־THC גם הורג תאי סרטן.

רגע, לא להתלהב. מחיפוש קצר נראה שאכן ב-2007 פורסם מחקר שהראה ששמן THC שהוזרק לעכברים שהושתלו בהם תאי סרטן ראות אנושי, הראה הקטנה של גודל ומשקל הגידולים הסרטניים לעומת קבוצת הבקורת.

Peazo Cogolloבשעת לילה זו אני עוד פחות מבין בביולוגיה מאשר בשעות היום, אבל ממה שהבנתי החוקרים לא היו סגורים על ההסבר, ומעלים כמה השערות על האינטראקציה הכימית של הTHC עם התאים. הם לא פוסלים שיש אפשרות שרוב האפקט הוא בכלל בשל העובדה ש־THC חונק זרימת דם בנימים. לכן תאי סרטן, הצורכים הרבה יותר חמצן מתאים רגילים (שמסוגלים "לצום" מדי פעם אם יש צורך) מתים מחנק.

מאמר יותר חדש מלפני פחות משנה טוען שתופעה שונה ואבל מעודדת גם היא קורה בתאים גליאליים (שניתן למצוא במוח ובחוט השדרה) שלקו בסרטן מסוג גליובלסטומה מולטיפורם או גידולי גליומה, שמהווים את סרטן המוח הנפוץ והאגרסיבי ביותר שידוע כיום. הפאנצ'ליין – נראה שה־THC גורם לתאים ל"מאנצ'יז". טוב, אני צוחק, אבל הוא גורם להם לעיכול עצמי (יותר נכון גורם לטריגר של מנגנון העיכול-העצמי הטבעי שבתאי גליומה). לעיתים כתוב שם שזה קורה בתאי גליומה ככלל ובמשפטים מסוימים כתוב שזה יכול להיות טיפול בסוג סרטן ספציפי שתוקף תאי גליומה, אז ביום אחר כשהמוח שלי לא יהיה בכיוון שינה אני אנסה להבין איך בדיוק גורמים לזה שהוא יעשה את הטריגר הזה לתאים סרטניים אבל לא יהרוג תאי מוח בריאים (מה שכמה ציניים יגידו שגראס עושה ממילא). נראה שמדובר שם בחולשה מסוימת במעטפת התאים עם הסרטן הספציפי הזה שהופכת אותם לרגישים יותר לאיתות ה־THC שגורם להם "להתאבד". אחת מהחוקרות בצוות המפרסם גם פרסמה מחקר על קנבינואידים נלחמים בסרטן עור ב-2003, אבל בשלב הזה אני הולך לישון אז אתם מוזמנים לקרוא לבד.

הבעיה היא שהמאמרים מציינים שעדיין לא ברור לחוקרים למה THC מצליח לעשות את זה, והאם יש לזה השלכות על סוגי תאים אחרים וסוגי סרטן אחרים. אז אני עוד לא הייתי יוצא בהכרזות גורפות שהוא מרפא את כל סוגי הסרטן ובלי שום פגיעה בתאים בריאים, אז אל תעשו מזה סרט… (אופס, מאוחר מדי)

לסיכום: ראוי שהענין יחקר כי נראה שיש בהחלט מצב שיש ל־THC בצורת עישון ובצורת תמצית שמן, את היכולת לטפל בצורה די נקיה וחכמה במספר סוגי סרטן, נקווה רק שימשיכו לחקור את זה מספיק.

10 תגובות בנושא “גראס הורג סרטן?!”

  1. וואו.. אז אני מבין שאתה לא הולך לרדת על "שפינוזא" בסופו של דבר..
    יתרה מכך – אני ממש מודה לך על הדברים שכתבת. כאמור – אני לא יודע עד כמה אפשר לקרוא לזה "הוכחה", אבל אני בהחלט יכול, בפה מלא, לומר: "אמרתי לכם!".

    תשמע – זה ממש מרתק. אני אשמח לשבת לדבר איתך על זה בהזדמנות.

  2. למה לרדת על סטלנים כשאפשר ללמוד מהם? 🙂

    לשבת לדבר: אין לי הרבה מה להוסיף בנושא מלבד "למה אני לא ישן עדיין, קוסאומאומו?!".

  3. וחשוב מאוד לציין – מסתבר שתרופות על בסיס מורפיום הניתנות לחולי סרטן בשלבים הסופיים של המחלה (בשל הכאבים העזים) דווקא מעודדות תאים סרטניים.

  4. תמיד תהיתי אם חברות התרופות דואגות בכוונה תחילה שלכל תרופה יהיו תופעות לוואי או נזקים, כדי שנצטרך לצרוך תרופות נוספות לטיפול בתופעות הלוואי, והתרופות האלה בתורן יגרמו לתופעות לוואי נוספות וחוזר חלילה… כל זה, כשכל מה שאנחנו צריכים בעצם זה עשב השדה ושאר חומרים שלא עולים כל כך הרבה כסף. המממ.

    1. קונספירציה חמודה ואני מניח שאת צוחקת, אבל בהנחה שמישהו יקרא ויקח את זה ברצינות – כל טכנולוגיה חדשה עלולה לבוא עם "קצוות לא משויפים", ותמיד משתפרת בדורות שאחרי. סלולארים משדרים פחות חזק, סוללות הופכות קלות וקטנות יותר, עלויות יצור יורדות, וגם דורות חדשים של תרופות הופכים למובנים יותר, מדויקים יותר ועם פחות תופעות לוואי. הבעיה היא שרוב החולים מוגבלים לתרופות שמערכות הבריאת הציבריות מוכנות לממן, ואלו לרוב התרופות שכבר נגמר להן הפטנט וקיימות בשוק בתחרות חופשית (גנריות) ולכן זולות יותר. הבעיה הזו היא הסיבה לכך שעדיין משתמשים באנטיביוטיקות מסוכנות במקום חומרים חכמים יותר, תרופות פסיכיאטריות עם המון תופעות לוואי במקום הטכנולוגיות האחרונות ששמורות למי שיכול לשלם 1000-3000 ש"ח לחודש (ומי שצריכים אותן הם האחרונים שמסוגלים לשלם עליהן), ועוד דוגמאות רבות אחרות.

      אז הסיבה היא אכן כסף, אבל פוליטיקה וחוק הפטנטים מספיק מזיקים, חברות התרופות לא צריכות להמציא תופעות לוואי בעצמן.

    1. אלצהיימר זו אחת המחלות הכי נוראות שנחקרות כרגע וכל יום מגלים דברים מוזרים. הבעיה היא שאנחנו רק בשלבים ראשונים של להבין איך היא נגרמת ועוד לא מבינים למה. בגדול ישנם אי-אילו חלבונים שמיועדים לתחזוקת תאי מוח, שמתפרקים בטרם עת או שלא מתקפלים נכון ואז לא מציגים את התכונות הכימיות-פיסיות הדרושות לתפקודם התקין. כיוון אפשרי אחד הוא כמובן לחפש למה הם מאבדים צורה ולהפסיק את הגורם, כיוון אחר הוא למצוא דרך לגרום להם להתקפל נכון מחדש (pull themselves together, בעצם) ואולי חימום המוח שגורם השידור הוא מגע עדין שעוזר להם להסתדר למקום. זה לא אומר שדווקא קרינת הרדיו (עם תופעותיה הבעיתיות) היא דבר טוב, אלא שאיזו תופעת לוואי של השידור (נגיד החימום?) היא דבר שחשוב לגלות וליישם על אנשים בשלבי מחלה ראשונים כמו טרי פראצ'ט, מתקדמים כמו אפי ארזי, ואולי אפילו מקרי דמנטיה בלתי הפיכים כמו ביל אוריילי וגלן בק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *