פרטיות מידע, מיחשוב עננים ושינוי האקלים העולמי

לפני כמה שבועות הוכרזה מערכת ההפעלה כרום, השרתים היו כנראה חנוקים מכדי שאצליח לראות את השידור החי, אבל אפשר לראות את כולו בערוץ הזה ביוטיוב. בינתיים לא טרחתי לעבור על הוידאו הארוך, קראתי את התקציר בטכקראנץ' ואין שום הפתעות מיוחדות מלבד אולי העובדה שאין שום סוג של נסיון לפרטיות יותר – החיים שלכם בעננים, תתרגלו. גוגל יודעת אילו חיפושים אתם עושים, מה יש לכם בתיבת הדואל, מה הלינקים שאתם שומרים, וכולי. כמה אנשים חשבו שגוגל לא יודעת לאיפה אנשים גולשים כשהם מגיעים לשם שלא דרך חיפוש בגוגל או שימוש בגוגל-באר, אז עכשיו גוגל מציעה שרת DNS בטענה שהוא "מהיר יותר" משרתי DNS אחרים. אין לי מושג איך או למה זה יותר טוב ממה שנותנים לכם ספקי האינטרנט, אבל קחו בחשבון שגם בו יש פוטנציאל לבעיות

אז מה הבעיה עם כך שכל הדוא"ל והמסמכים שלכם בענן ולא על מחשב בשליטתכם? האם סטולמן היסטרי לחינם? ובכן לפני שנה וקצת נפרץ חשבון הדוא"ל של שרה פאלין והתקשורת לא ידעה איך למחות על הפגיעה בפרטיותה ולחגוג על הדם בעת ובעונה אחת, ולפני שבועיים חשבון הwebmail של מדען אקלים נפרץ ותוכנה של תיבת הדואל שלו מאז 1996 ועד שבוע שעבר מטייל ברשת. הבלוג Real Climate מגיב לזה בצורה עניינית ולא מעוצבנת, לאחר שכמה "ציטוטים נבחרים" כבר מצאו את משכנם החדש בצורה לא חוקית בבלוגים של מכחישי אקלים, אבל הפגיעה הברורה בפרטיות האישית והמקצועית כאן היא ברורה. המידע שלכם יכול לשמש נגדכם אם בוחרים ממנו את הציטוטים הנכונים, וצריך לחשוב איך להגן עליו. צעד ראשון הוא להחליט איפה הוא יהיה פיסית ותחת אילו שכבות הגנה. כשאתם בוחרים במקום מרוחק, וירטואלי, אצל ג'ימייל או ספקים אחרים דומים, אתם מראש מניחים המון אמון באותו הספק, במערכות שלו ובהגנות שלו. תחשבו טוב טוב אם אתם סומכים עליו, אם הסיסמא שבחרתם שם חזקה ובטוחה, ואיזה חומר אתם משאירים שם שנים על גבי שנים.

ולבסוף יש כמובן את השאלה איפה המידע שלכם יותר מוגן, במחשב הביתי או אצל ספק כמו גוגל? בבית יותר קל ומהיר להשמיד עדויות לפני שמגיעה אליהן המשטרה, אבל אם אתם עושים דברים לא חוקיים ברמה כזו, אני לא הולך לייעץ לכם 🙂 הבעיה של הציבור הרחב היא יותר השאלה של השימוש במידע לתקיפה אישית של פרטיותכם ורכושכם ע"י ממשלה מושחתת ויותר ויותר פושעים שמתחילים להבין את יתרונות הרשת להונאות. עד לפני כמה שנים חשבתי שמדובר יותר במנגנונים מטומטמים, וכי ש"ממשלה מושחתת" ברמה כזו קיימת רק במד"ב דיסטופי של שנות העבר הרחוק, אבל לאור הפעילות הקדחתנית בגבעת רם כבר קשה לדעת…

3 תגובות בנושא “פרטיות מידע, מיחשוב עננים ושינוי האקלים העולמי”

  1. הדרך הטובה ביותר להגן על המייל שלך היא להשתמש ב-hotmail או livemail או איך שלא קוראים לזה. ראשית, אף אחד בחיים לא ינחש שאתה משתמש בזה, לכן לא יטרחו לפרוץ לשם כדי לגנוב לך מידע. ואם כבר פורצים לשם כדי לחפש אותך, אף אחד לא יודע אם לחפש ב-hotmail או ב-livemail. ונקודה שלישית – יש הרבה יותר סיכוי שבדיוק ברגע שהפורץ מנסה השרתים בדיוק נפלו וכך הוא לא יכול לעשות כלום.

    נכון שכל זה היה הומור (דלוח), אבל בכל זאת אני חושב שיש כאן שתי תופעות שכדאי להפריד ביניהן – הסכנה שבשימוש בשרותי מיחשוב עננים, והסכנה שבשימוש בגוגל. הבעיה עם גוגל היא שכולם משתמשים בגוגל. אם לפחות היה קצת יותר גיוון, וגוגל לא היתה מתקרבת בכזו מהירות לעמדה מונופוליסטית, הייתי חושש הרבה פחות מהעננים.

    1. צחוק בצד, אני לא בטוח שג'ימייל עברה במספר המשתמשים את מיקרוסופט הוטמייל עדיין.

      באוכלוסית הגיקים והמאמצים המקדימים אולי (ולכן לי ולך יש הרבה כאלו בספר הכתובות) אבל לא בציבור הרחב. בארץ אני אפילו לא יודע אם יש להם יותר משתמשים מלוואלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *