אתר הכנסת: נגישות טכנולוגית, תוכנית וניסוחית

נגישות

שבוע טוב! קפצתי להציץ באג'נדה השבועית של הכנסת לראות אם השבוע יעלה המאגר או דברים מעצבנים אחרים להצבעה. העמוד הזה לא יראה כך בשבוע הבא אז אני אצטט כאן את הקטעים הרלוונטיים. ראשית, האייטם הראשון ברשימה גרם לי לשפשף עיני ולקרוא פעמיים וחצי לפני שהבנתי אותו:

1.הצעות סיעות, קדימה, חד"ש-רע"מ-תע"ל ובל"ד בנושאים:
א. נתניהו מוביל למפולת מדינית של ישראל (קדימה) (המועמדת להרכיב את הממשלה הינה חברת-הכנסת ציפי לבני)
ב. הפעלת יחידת מסתערבים סודית חדשה בקרב אזרחי המדינה הערבים (חד"ש-רע"מ-תע"ל ובל"ד) (המועמד להרכיב את הממשלה הינו חבר-הכנסת מוחמד ברכה)

ניחשתם? נראה שבקצרנות רבה, מתכוונים פה ב"הצעות" במובן "הצעות להבעת אי-אמון בממשלה" או משהו. אחרת אפשר היה לקרוא פה כאילו חד"ש-רע"מ-תע"ל ובל"ד מציעות להפעיל מסתערבים בין אזרחי המדינה ושמוחמד ברכה יעמוד בראש הקרקס הפוסט-דמוקרטי הנ"ל. אתר כנסת יקר: נוסח ברור בעברית זה גם סוג של נגישות. העם אמור להבין מה הולך בבית המחוקקים!

{הכנס כאן טור זועם ומיואש על כך שמדינת ישראל ה"דמוקרטית" מפעילה יחידות מסתערבים בין אזרחיה}

בהמשך העמוד:

15. בקשת הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט להחיל דין רציפות על הצעת חוק סדרי השלטון והמשפט (ביטול החלת המשפט, השיפוט והמינהל) (תיקון – התקנת תקנות), התשס"ז-2007 – הצבעה -הצעות חוק כ/238

מי שהיה קורא את הקיצור הזה של שורה אחת היה יכול לחשוב שוועדות הכנסת והחוקה מציעות לבטל את שלטון החוק, אבל כרגיל אין גם כאן לינק להצעה. אתר כנסת יקר: לינק להצעות החוק שבסדר היום וידע מקושר זו נגישות חשובה לדמוקרטיה! העם אמור להבין מה הולך בבית המחוקקים!

למעשה (ניתן להגיע אל נוסח ההצעה ב-PDF רק אחרי ניווט באקספלורר, כמובן). אתר כנסת יקר: טקסט זמין בפורמט פתוח! תאימות לתקנים ולא למיקרוסופט! העם צריך להגיע למידע על מה שקורה בבית המחוקקים!

ח"כים, עצרתם לקרוא את הספגטי?

אם תקראו את ההצעה תוצפו בבליל שפה משפטית, שאני הבנתי ככה: אם הממשלה מחליטה להעביר שליטה על שטחי מדינה והכנסת אישרה ברוב של 80 ח"כים, אז לא צריך לצאת למשאל עם. אם אושר ברוב קטן יותר, אפשר לצאת למשאל עם עוד לפני שיש חוק יסוד שמסדיר את זה. יש עוד פרטים קטנים (מה קורה אם מופלת הממשלה קצת אחרי ההחלטה למרות זאת ועוד כהנה בלגנים) אבל זהו בגדול. אולי טעיתי בהבנת הנקרא (נוסח!) אין לי מושג איך אפשר להבין את כל זה מהכותרת שלא קשורה לכלום (נוסח!), ואין לה לינק להסבר כלשהוא (מבנה וקישור!).

אבל זה רק העמוד השלישי מתוך שמונה… המשכתי לגלגל הלאה וגיליתי כי הצ"ח 238 מורכבת בעצם משתיים (WTF?!) – האחת דלעיל והשניה של ועדת החינוך לגבי הקמת מערכת "חינוך ממלכתי משלב" עם תגבור יהדות בנוסף לחינוך הדתי והממלכתי הרגילים, ובקיצור סירוס הצעתו של הרב מלכיאור לאחד את המערכות לאחת רב-תרבותית שוויונית ובמקום זה לפתוח אחת שלישית "יהודית מתוגברת אבל כאילו-חילונית". על כך נאמר "יופי נחמה" 🙁 בהמשך מפורט מה יעשו הורים אם הוחלט כי המוסד שבו לומדים ילדיהם יעבור למערכת החדשה והם אינם רוצים להשאר בו, מדובר שתוקם עוד מנהלת חינוך שלישית, ובקיצור נראה שבמצבה הנוכחי הצעת החוק הזו עושה את החיים יותר יקרים למשלם המיסים ויותר מסובכים להורים שאולי לא יהיו מרוצים מהחלטות להעביר את בי"ס לשיטה אחרת, ובסופו של דבר התלמידים והמדינה העתידית בהכרח יהיו אלו שעליהם יפול משקל ההחלטה הזו 🙁 על ההצעה חתומים גם מלכיאור, רן כהן ואחרים שאני מניח שלא באמת היו מרוצים מהנוסח הסופי של ההצעה שעומדת פה להצבעה…

{הכניסי פה פסקה על הבעיטות בגופתה של מערכת החינוך ושימוש כושל בכספי ציבור}

אבל אחזור שוב לענין הקושי של מציאת הנוסחים, תאימויות וכולי, זה המצב כרגע באתרי הממשלה, והוא זז לאט. התלוננתי פה בעבר על האתרים של הכנסת ושל ממשל זמין, ולאיפה נשפכו 50 מליון ש"ח על פרויקט ממשל זמין ב2005-2006 (מתוך הפרוטוקול הזה) וידכא אותי לחפש מה התקציב השנתי של התחזוקה של ערימת האתרים המביכים האלו. האחראי שיושב בראש הפירמידה הוא אדם בשם בועז דולב, אדם שטיפס לכיסא הזה בשנים האחרונות ומחזיק בידיו את המושכות והתקציבים להובלת המערכת. הוא הקים הרבה מערכות שאף אחד לפניו לא טרח לממש, אבל גם ספג לא מעט ביקורת על כך שכל דבר שנעשה בממשל זמין נעשה בצורה איטית, יקרה ולרוב לא מספקת.

בועז דולף

בשנה-שנתיים האחרונות בועז פיתח גם נוכחות מקוונת בולטת, שולח טוויטים כנים, עונה בבלוגים, פעם מקדם את תרומותיו לאופן אופיס ופעם מתלהב מהאייפון שלו – כך גיליתי שלמערכת ממשל זמין אין DRP, שהדרך שלו להתייחס למאגרים דולפים היא ש"גם לאמריקנים זה קורה", שאין לו בעיות לעזור לאנשים לחפש פאקים במערכות שלו עצמו, שהוא מטייל המון ואוהב להתלוצץ עם מעריציו ולעשות רה-טוויט למבקריו. בכלל נראה שהיה לו המון זמן פנוי לעסוק ביחסי ציבור, בכנס איגוד האינטרנט הוא אף התגאה שקמפיין המודעות לאתר "עוז לנגב המערבי" היה רעיון וביצוע שלו. וכך במפתיע יותר או פחות בועז דולב הודיע ביום שישי שהוא מתפטר. אבל אל תעצרו בגוף הידיעה! אם תקראו את התגובות לידיעה, ולידיעה בYנט, נראה שחצי מהאנשים מספידים או מלקקים לו בדרכו החוצה, אבל החצי השני טורח לציין שיש לא מעט רמזים שכעובד קבלן ללא מכרז או חוזה מזה 18 שנה, הוא בעצם מפוטר, ולא סתם אלא אחרי כמה שערוריות שקשורות למנהל תקין וכספים. מגיב נוסף רמז גם לבעיות אבטחה באתרים. אחר העריך שהאיש מפחד שיפול על ראשו המאגר הביומטרי, והכשלון הקטאסטרופלי לשמור עליו שבהכרח יבוא בהמשך, עוד עלול להפוך להיות אחריותו ואשמתו. לפחות אני חייב להגיד שזו סיבה מוצדקת, גם אני הייתי בורח מאחריות שכזו אל מעבר להררי החושך.

אני מקווה שימצא הויוק קונדרה הישראלי שיחליף אותו סופסוף, אבל לצערי מהיכרותי עם מערכת השלטון שלנו, אין מניעה שימונה שם מישהו עוד פחות מוצלח.

16 תגובות בנושא “אתר הכנסת: נגישות טכנולוגית, תוכנית וניסוחית”

  1. אתה חמוד אבל מתלהם

    בסה"כ הPDF של הצעות החוק מכיל שתי הצעות חוק. אחת שטופלה כבר ונכנסה לספר החוקים (זה לא תיקון החוק של מלכיאור, זה פשוט החוק של מלכיאור). השניה זה הצעת חוק "ביטול החלת המשפט" (שזה שם מצויין!!)

    בהתיחסות לחוק של מלכיאור, שאני מכיר קצת, דווקא הופתעתי לטובה מכמות ההסברים. ציפיתי לרע יותר.

    לגבי העלויות של החוק הנ"ל, מוסבר בהסברים שהעלות היא כ150 אלף ש"ח לבי"ס לשנה.

    1. תודה זמ"מ. החלטת כבר אם את(ה) ילד או ילדה? 🙂 שינית פעמיים, קשה לעקוב 🙂

      לא ברור לי איך שתי הצ"ח כל כך שונות נכנסו לאותה חוברת כ/238. באג?

      למה "ביטול החלת המשפט" הוא שם מצוין ולא מבלבל? אולי לך יש השכלה משפטית נרחבת, אבל לי יש 95 בהבנת הנקרא (היה איזה מבחן כשהייתי בחטיבה…).

      150K ש"ח לשנה זו עלות משכורת של מורה שלם (אולי יותר?), או הרבה ציוד וספרים לתלמידים, אבל כאן מדובר בהקמת מינהלת חינוך של זרם שלישי במקום איחוד וביטול אחד מהשניים הקיימים. ספציפית בשיחה עם הרב מלכיאור, הוא הסביר לנו שהמטרה היא חינוך שווה של כלל תרבויות ואמונות הארץ, אבל לא כלימודי דת אלא כמעין הרחבה של לימודי "תרבות משווה" שתכלול לא "לימודי יהדות" אלא כמות שווה של לימוד על יהדות, נצרות ואיסלם. משתמע מכאן ש"מרחו" אותי באותו חוג בית (אני מתקשה להאמין), או שהיוזמה של מלכיאור עוותה (בנוסח הנוכחי הספציפי ללימודי יהדות וזהות יהודית מתוגברת, אני גם מתפלא שרן כהן ואחרים מהשמאל חתומים על הנוסח הסופי), או שיש אופציה שלישית שחומקת מעיני. אתה מוזמן להאיר אותן.

      1. נפלה לי ה-ה' במילה "מכירה" וכבר אתה מנסה ל"זכר" אותי..?

        סביר להניח שאלו 2 הצעות החוק היחידות שנדרש להדפיס בתאריך "2008 ינויב 23 " (CUT AND PASTE מהPDF). לא?

        "ביטול החלת המשפט" זה שם מצויין. אפשר להוסיף את "ביטול שלטון החוק". המדובר בבדיחה. סליחה אם לא הבנת.

        אין לי מושג מתי דיבר איתך מלכיאור ומה הוא תכנן. לנו הוא סיפר (נדמה לי) שהוא נאלץ להוציא מהחוק כמעט כל נושא תקציבי ע"מ להבטיח שהחוק יעבור. ואם תחשוב על זה, די כל הכבוד לו על הכנסת החוק הזה, שכרגע יש אולי 20 בתי"ס בארץ שהמדיניות שלהם קשורה לחוק המשלב, ויש לכ"כ הרבה גורמים כ"כ הרבה סיבות להתנגד. כמובן שאין בדל סיכוי שבעתיד הנרא לעין יוכלו לאחד את המינהלות של החינוך הממלכתי והממ"די. אין זאת כדי להגיד שהחוק הזה הוא הרבה יותר מאות מתה. המינהלת אינה קיימת עדיין. כרגע יש כ-8 בתי"ס תחת החינוך המשלב (ואולי הם מקבלים את התקציב הנוסף, לא יודעת) אך אין מכאניזם להקמת בתי ספר חדשים. אין גם זכות לתלמיד ללמוד במסגרת משלבת כשם שיש לו זכות ללמוד בבית ספר מפריד.

        1. א. לא הפעם הראשונה שנפלה לך "ה", אז אני לא יודע…

          2. מאוד סביר. בטח.

          III. יש תו לסרקאזם ביוניקוד, אני אודה אם תשתמשי בו, זה מבלבל.

          ٤. בחוג הבית לבלוגרים, 31.12.08, לקראת הבחירות. כשעידוק או מישהו נזדעקו על המיקוד ביהדות, הוא הסביר שמבחינתו השפה והתרבות הערבית הם עדיין מקצועות חובה, מבחינתו שאפילו יקבלו זמן שווה בתוכנית הלימודים כמו היהדות.

  2. "הכנס כאן טור זועם ומיואש על כך שמדינת ישראל ה"דמוקרטית" מפעילה יחידות מסתערבים בין אזרחיה…"

    אני מבינה שאתה מתנגד לקיום "המחלקה היהודית" בשב"כ.

    1. טושה… אין לי תשובה טובה, כי אני לא מומחה לבטחון. אני נגעל בצורה שווה מכל קיצוני שקם על מדינתו להזיק לה ולתושביה, למרות שאפשר להתווכח על המניעים. מי אצלנו אזרח עם יותר או פחות זכויות, ואם הסתערבות בין יהודים קיצוניים (הסתנחלות?) נשקלת באותה הצורה ונעשית באותה צורה כמו הסתערבות. זה מגעיל שיש לנו בכלל מילה לדבר הזה. אני רוצה להאמין שאם המדינה הזו היתה בעלת מערכת דמוקרטית, שיפוטית וחינוכית ראויות ושוויוניות, לא היו אמורות בכלל להיות בעיות כאלו לדון בהן.

      בנוסף, לא הלכתי לבדוק את פרטי היחידה שעליה מתלונן ברכה (שב"כ? צה"ל?). עד כמה שאני זוכר, השב"כ מנסה לגייס קיצונים שיהיו שטינקרים (ראו ערך "שמפניה") ואילו יחידות מסתערבים הוא מונח צבאי שמשמעותו חיילים שמגיעים בתחפושת לתוך אוכלוסיה כזרים הלבושים כבני המקום. שיטות פעולה מאוד שונות, ואולי המטרות שונות אף הן. בכל מקרה אני לא מאמין שסיפור גואנטנמו הזוי כזה היה קורה ליהודי.

  3. אז עירא, אתה חושב שמדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה, מדינת הלאום היהודי או מה?

    ואני לא מבין מה רע במסתערבים? למדינה יש לא רק רשות אלא גם חובה להשתמש בתחבולות, כגון תחפושות, ע"מ לאכוף את החוק ולהגן על האזרחים שומרי החוק. אם מסתערבים לא שומרים על החוק – צריך להעניש אותם ולהחליף אותם. אבל אני אשמח אם תוכל להסביר מה רע ברעיון כעיקרון.

    1. ראה תשובתי למעין.

      לגבי המדינה – אני חושב שהיתה לנו כבר השיחה הזו. כן, אני מאמין שאיבדנו את זכותינו המוסרית למדינת לאום, בהחלט עלינו להפוך למדינת כלל האזרחים, ולהקים פה משהו יותר הגיוני ובר קיימא. אם הם אזרחים אז ברור שהמדינה צריכה להיות שלהם באופן שווה, וכרגע אני חושב שהמדינה שלנו מתנהגת בצורה לא דמוקרטית, לא יהודית ולא הומאנית, ולכן עליה להשתנות בצורה דראסטית כדי לשרוד.

  4. אז אנחנו מאוד חלוקים בנקודה זו.
    אם הגרמנים עדיין זכאים למדינת לאום, והסומלים, והפלסטינאים, אז בוודאי גם אנחנו.
    אני לא חושב שזו זכות שניתן לאבד. כמו שאר זכויות האדם – הם ניתנות לכל אדם באשר הוא אדם.

  5. יש עליך את מגילת זכויות האדם הבינלאומית? בדקתי גם את הערך הויקיפדי על זכויות האדם בעברית ובאנגלית, לא ראיתי מילה על הזכות למדינת לאום.

    לקריאה נוספת: UDHR, IHRL, ICCPR, ICESCR, IBHR, IHL, ECHR.

    עברתי על כל ההכרזות, ההצהרות והחוקים הבינלאומיים, הדבר היחידי שקרוב היא הזכות של אדם להגדיר בעצמו את שיוכו הלאומי והתרבותי (יענו, הגדרה עצמית ברמת הפרט), והצהרת זכויותיהם של ילידים, אבל אין מילה על זכותו של אדם או קבוצה למדינת לאום. לא שאין מי שמנסים לקדם כזה רעיון, אבל אין בו הכרה רשמית בינלאומית כלשהיא.

    בערך על מדינת לאום, לעומת זאת, אני קורא שהמושג גרם ליותר פרשנויות מוטות, תירוצים לדיכוי מיעוטים, מלחמות טריטוריה ובכלל אנרגיות שליליות. יש מי שיגידו שבמאה ה-20 התירוץ הזה (והסתירות הנובעות ממנו) עקף למעשה את הדת כסיבה הראשונה לפריצת מלחמות והרג של אנשים.

    עד כאן לגבי הזכויות. מעבר לזה אני אוסיף, ברשותך, שאם עוברים על טקסט מגילת זכויות האדם הבינלאומית (הנה שוב הנוסח בעברית באתר הכנסת), נראה בעיני שישראל עוברת על לא מעט מסעיפיה – חלקם בפעולה וחלקם בחקיקה ממש!

    אם יש דבר אחד שמאחד פחות או יותר את כל התרבויות, המסורות והדתות על הכוכב המסכן והמוכה שלנו זה "חוק הזהב" בשמותיו השונים, וריאציות שונות על "ואהבת לרעך כמוך" או "לא תעשה לחברך את השנוא עליך" ודומיו. את זה ישראל לא מקיימת, לא מקדמת, לא ברמת הפרט ולא ברמת קבוצות דמוגראפיות. לא נעצור ונתווכח כאן על יש או אין עם פלאסטיני ואם הם ילידים או שהיגרו לכאן רק לפני 150-200 שנה, העובדה הסופית היא שמדינת ישראל איננה שוויונית ודמוקרטית, דבר שמדינות לאום אירופאיות כבר הצליחו לפתור ולקיים. אם יש לך פתרון לסתירה הזו, שאופיה של ישראל היום איננו יהודי (או לא תואם את המוסר היהודי) ואיננו ברוח הדמוקרטיה, ועדיין זה נראה לך לגיטימי להמשיך לתחזק את הסטאטוס ההזוי והאמורפי הזה כתירוץ להתעללות במיעוט של אזרחים סוג ב' – אנא פרוס טענותיך ונדען, אחרת, אני מרגיש שאתה פשוט לא מרגיש ולא רואה באיזו מין מדינה אתה חי.

    1. המון רגשות בכתיבה שלך. ואני רציתי רק דיון אינטלקטואלי.

      אני לא טוען שישראל מתנהגת באופן תקין עם האזרחים הלא יהודים בכלל והפלסטינאים בפרט. ואת זה יש לתקן. אני גם לא טוען שהשלטון בכח במיליוני פלסטינאים ביש"ע הוא ראוי, תקין או הכרחי.

      אבל אני גם לא גוזר מזה שלעם היהודי אין זכות לטריטוריה כשלהיא שבה הוא מגדיר את ערכי התרבות, קרי מדינת הלאום היהודי.

      נכון, שום אמנה בין-לאומית לא תכיר בזכות להגדרה עצמית, שכן כל מדינה מפחדת מקבוצות כאלה ואחרות שיבואו וידרשו את הזכות ויפוררו אותה. אז זה לא יכנס לשום אמנה. ואין ספק שהמערכת הערכית האנושית בתזוזה מזכויות קולקטיביות לזכויות אינדיבידואליות, וחלק ממגמה זו היא החלשותה של מדינת הלאום.

      אבל לדרוש שישראל תהיה מדינת כל אזרחיה אומר שתוך זמן לא רב המדינה הזו מהירדן לים תהיה מדינה פלסטינאית. ערכיה לא יהיו ערכי, תרבותה לא תהיה תרבותי, ואני גם לא ממש בטוח שזכויותי ישמרו, בכלל זאת הזכות לחיים. מה לעשות, אבל האנושות עדיין לא תבגרה לנקודה בה מדינת הלאום היא מושג מיותר. בטח לא באזור שלנו. אולי באירופה.

      אז במקום לתקן את אשר באמת דרוש תיקון ביחס שלנו לפלסטינאים, אתה מציע לזרוק את התינוק עם המיים, ולוותר על ישראל כמדינת היהודים. לא נשמע לי סביר בכלל.

  6. שום רגשות, אני חושב שהגדרתי מאוד יפה למה אני חושב שמדינת לאום זה רע, וספציפית ישראל היא דוגמא כואבת במיוחד כבר עשרות שנים, יש מי שיגיד כבר מאה שנה, לסיבות שבגללן היא לא יכולה להמשיך להיות כזו. להפך, אני חושב שהגישה של המשך הסמי-אפרטהייד שאנחנו מנהלים כאן ולקרוא לזה "דמוקרטיה" זו רציונאליזציה ותגובה רגשית שמתעלמת מעובדות.

    ואני לא אכנס לשאלה אם העם הישראלי עדיין קשור בכלל תרבותית או בכל צורה ליהודי התפוצות, ואם הקהילות שבחו"ל בכלל מרגישות קרבה או קשר בינהן.

    לגבי ערכי ותרבות המדינה – הם מזמן לא ערכיך ולא תרבותך. אני לא חושב שהם אי פעם היו. אני ואתה משתייכים לפרוסה די דקה בדמוגראפיה שמעולם לא היתה הרבה יותר עבה מאשר היום, והיא עוד מצטמצמת.

    ולגבי שאלת מדינה/בית לעם היהודי אני שואל: למה זה חייב לבוא על חשבון אחרים? למה על חשבון הדמוקרטיה? אי אפשר מדינה שהיא ראשית לכל דמוקרטית לכל אזרחיה ושבנוסף היא גם בית העם היהודי (מה שזה לא יהיה)? האם זה הוא ערך נעלה כלשהו לנהל כאן "מדינת חלק מאזרחיה על פי שיוכם האתני כפי שהגדירו חוקי נירנברג"? אני מרגיש שזה אבסורד מוסרי, בוודאי סתירה מול מאורעות המאה ה-20, ולדעתי גם למסורות ומוסר ארון הספרים היהודי.

  7. אז אנחנו ויתר חלוקים ממה שחשבתי

    אני חושב שהמעבר מעולם של מדינות לאום לעולם של כל אנשיו הוא הדרגתי, איטי, וטוב שכך.

    להזכירך, יש כמה וכמה מליונים של מוסלמים מסביבנו שמאוד ישמחו שממערב לירדן תהיה מדינת כל אזרחיה. במקרה כזה, התסריט הסביר הוא שתוך פחות משנה זו תהיה המדינה האיסלמית של העם הפלסטינאי, בחסות "הרפובליקה הדמוקרטית של אירן". וגופותינו יהיו באירופה במקרה הטוב וביים במקרה הרע. אם אתה חושב שאני טועה או התסריט הזה אינו סביר, אשמח לשמוע למה.

  8. שי האם יש לך הוכחות למעבר של העולם ממדינות לאום לעולם כל אנשיו?
    אני סקרן…

    שי ועירא לדעתי שניכם די צודקים, אני רק לא בטוח שהרוע שמופנה אל השונה באמת נובע מהסיבות ששי מתאר.

  9. שי – אני חושב שהאמת היא איפשהוא באמצע. מה שאתה מתאר הוא תסריט מאוד קיצוני של דמגוגיה ימנית זולה. מצד שני אני מאמין שאם לא תקום כבר מדינה אמיתית בגדה ובעזה, אז זה יקרה בכל מקרה במלחמה הבאה (שתפרוץ בוודאי בגלל משבר אקלימי כזה או אחר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *