תגובות אוטומטיות

שני חברים שלחו לי בשבוע שעבר בהפרש של 30 דקות בקושי את הלינק לעצומה – החמרת הענישה למתעללים בבעלי חיים. אתר עצומה הוא כלי נחמד לאסוף הרבה שמות של אנשים ולמחות על תופעות שקורות בארץ. לא חסרות בעיות אמיתיות וחשובות – שנים של קסאמים בדרום, שליש מהילדים מתחת קו עוני, בעלי חיים ברחובות, אלימות משפחה, אלימות בכביש, אלימות מילולית, שחיתויות, ועוד הרבה רעות חולות שזקוקות לטיפול. מעניין מה הם הדברים שצפים שם, מי הם האנשים שמריצים את העצומות, למה הם בוחרים את מספר היעד שהם בוחרים, ומה עושים עם כל השמות שלנו כשהם מסיימים את האיסוף.

חתמתי את שמי, והוספתי הערה על כך שנכון שהעונשים לא מספיק חמורים, אבל האנשים שמבצעים את ההתעללויות האלו הם אנשים עם בעיות שדורשות שיקום ולא רק ענישה. אם יש משהו שקריאה בעיתונים, צפיה בדוקומנטרים (וכמובן סרטי כלא וסדרות) מלמדת אותנו, זה שמהכלא אנשים יוצאים לרוב יותר אלימים, ולפחות למדו שם כמה טריקים שלא הכירו קודם או אולי ניסו גם סמים שלא הכירו קודם.

אחרי שלחצתי על כפתור השליחה וראיתי כמה מהתגובות האחרות שנוספו לחתימות, החלטתי לטייל אחורה ולראות מה אגלה. עם 15 חתימות לעמוד טיילתי אחורה כ-60 מסכים (חשבון מהיר אומר עברתי על 900-1000 חתימות, לפחות שעתיים-שלוש אחורה), והנה דברים לציון:

  • את חתימות שני החברים ששלחו לי את הלינק לא מצאתי. גם לא את אלו של בנות זוגם שרגישות כמוהם לנושאי בע"ח.
  • שם העצומה בURL הוא orly75, ולכן ציפיתי למצוא אורלי חתומה בראש העצומה, אבל האורלי הראשונה חתומה ללא שם משפחה רק בעמוד החתימות השני. הצצה חוזרת בתיאור העצומה (שהחלה בבקשת 10,000 חתימות ואז 20,000 ועכשיו 50,000) מראה שאורלי לא טורחת להזדהות, היא רק מציעה לכל מי שרק רוצה לשלוח לינק לעצומה לכלל חברי הכנסת. יופי. יעיל.
  • מתוך כ-1000 החתימות עליהן עברתי היו רובן חסרות הערות, מיעוטן התייחסו ורק אחת(!) נוספת קראה כמוני לשיקום.
  • הקריאה האחרת לשיקום היתה של בת-חן קובלר מגבעת עדה. לא מכיר אותה אבל בגוגל יש רק אחת כזו, ונראה שהיא אכן מהתחום של ריפוי באמנות. גבעת עדה באופן כללי נראה לי הפך להיות מרכז של אנשים ירוקים, מכמות ההקשרים ששם המקום המתוק הזה עלי לי בהם בשנים האחרונות (דיסקליימר, יש לי שם ידידה טובה, וגם היא בעניני כלבים וחתולים וטבע, אין לי ספק שהיא מכירה את אותה בת-חן, לא שאלתי…)
  • מאות אנשים טרחו לציין בין אם בשפה עילגת או גבוהה שלמתעללים בבע"ח מגיע עונש מוות, או עינויים שווי ערך למה שהם העבירו את החיות. אחרים ציינו שהעונש צריך להיות שווה ערך לזה על פגיעה בבני אדם כי "חיות הן בנות משפחה שוות ערך".
  • בעמוד הבית של האתר, רוב העצומות מתייחסות לדברים שטותיים בהרבה.
  • בעמוד ה"הצלחות" סופרים מפעילי האתר את החזרת מפורסתם אחד לתכנית ריאליטי שהדיחה אותו, את גירוש יונית לוי מהמרקע (הצלחה כבירה, אין ספק, בכמה רבדים עובדים פה האירוניה והסרקאזם?), וכמה אחרות שכן חשובות אבל אני תוהה מה היה חלקו של האתר בהזזת גלגלי השיניים (צמצום חגיגות הששים או ביטול סגירת ההוספיס וכולי)
  • בשקט בצד, די מיותמת יושבת העצומה נגד החוק הביומטרי, ובעצם יש שתיים, אבל אין לה עיניים חמודות או נצנוץ סלבריטאי אז אין לה חותמים.

המסקנה שלי היא שעמשראל אולי אוהב להזדעק אבל לא להפעיל את הראש או התחת. אני עובד עם חברים להבין מה אפשר לשנות בגישה הזו, ויש לנו רעיונות. אני מקווה לעדכן כשיהיה לי מה להגיד כבקורת בונה ולא רק כבקורת שוללת. בינתיים שימו לב לפני שאתם מגיבים וחותמים לריק, למי אתם מסייעים ולמי אולי אתם מפריעים לעשות את העבודה הנכונה. כנ"ל העברה אוטומטית של לינקים, כרגיל (וכאן הלינק המתבקש ל"לא רלוונטי").

4 תגובות בנושא “תגובות אוטומטיות”

  1. אולי אני יעצבן מישהו כאן (לא ממש מתכוון לכך) אבל אני חושב שבישראל עצומות ממש לא עובדות בדרך כלל, במיוחד בכל הקשור למהלכים מדיניים, פוליטיים, בטחוניים וכו', אז בוודאי שלא בענייני בעלי חיים.
    גם לי יוצא כל יום לחטוף איזה 2-3 אנשים ששולחים לי במסנג'ר "תלכו לשם לחתום על זה שלא ", ובד"כ אני מתעלם מהם, כי 2 הצדדים מכירים את המשחק: הצד החותם שבשבילו זה עוד קליק והצד שמופנים אליו הדברים – שיודע כי הוא יכול לשים פס ואף אחד בינתיים לא ממש יוכל למחות ברצינות.

    אם יש משהו שכן יכול לעבוד במדינה, זה דברים הרבה יותר אגרסיביים. מה? אין לי שמץ, אבל יהיה מה שיהיה, אם זה לא יהיה אגרסיבי, יתעלמו מזה לחלוטין.

    קח לדוגמא את כל העניין עם גלעד שליט שהגיע למצב כמו שהוא היום והתחיל בהתחלה בעצומות מהסוג הנ"ל וזה אחד המקרים היחידים שזה עלה מעבר לעצומות עד שהמדיה "נכנסה" לזה, וכרגיל מדיה כמו מדיה, ניפחה את זה מעבר לכל פרופורציה ומעבר לכל צעד הגיוני (אחרי הכל, זו לא פעם ראשונה שיש לנו חייל בשבי) והחמאס קוטף את פירות הפאניקה בתקשורת בהנאה.

  2. עירא, תתפלא – אבל גם אני וגם זוגתי, חתמנו על העצומה הזו, ואפילו העברתי את זה לעוד כמה חברים שאני שהם חתמו בוודאות. את חלקם אתה אפילו מכיר מעולם הבלוגוספירה.

    תשמע – אני לא יודע היכן וכיצד שומרים את כל החתימות, וכמה רצינית היא העצומה – אבל מבחינתי, זה נושא רציני שיש להתייחס אליו. כל דרך שבה היא תועלה למודעות הצביור, בין אם באמצעות עצומות, הפגנות, פוסטים בבלוגים או כתבות בעיתונות – מבחינתי זה לגיטימי.

    אתה צודק לגבי עניין השיקום – האמת היא שהתגובה שלי כללה בעיקר את רעיון תלייתם של המתעללים על עץ גבוה ואולי הוספת מכת חשמל או שתיים בשביל הכיף האישי שלי. יש לי בעיה קשה עם אנשים שמתעללים בבעלי חיים. לפני שאני משקם אותם, הייתי רוצה להסביר להם בדרכים יצירתיות מה הם עשו לאותם בעלי חיים, וכמה זה כואב להם. שיקום הוא בהחלט השלב הבא…

    1. לא מתפלא, רק ציינתי שלא ראיתי את השמות. אולי חתמת חצי שעה אחרי שהעברת לי את הלינק 🙂

      הבעיה היא שה"עצומה" הזו לא מעלה מודעות, היא מעלה כעס והיסטריה. היא גם לא פועלת למען הבעיה כאמור, הבחורה זרקה רימון עשן לחדר וברחה, תוך שהיא משאירה בקשה להפציץ בספאם חברי כנסת ולהטריד אותם. זה קורנטראפרודוקטיבי.

      אני עובד לרכז חברים שעובדים על בנית מערכות לניסוח קבוצתי של הצעות חוק והצפה מבוקרת והגיונית של נושאים לחברי הרשות המחוקקת והמבצעת. זו לא מערכת שבה חותמים ובורחים.

      זה נותן קצת יותר רצינות כשאדם צריך לעשות קצת שיעורי בית ולהבין מה ההקשרים והמשמעות של הצעת החוק, למה התעללות בבע"ח זה רע אבל למה ענישה לא מרתיעה בכל מקרה, מהם הגורמים לפי המחקרים ומהן ההמלצות לפתור את הבעיה בשורש הגורם ולא במבצע, שהוא לרוב בעצמו קרבן התעללות בעברו. צריך גם להבין את המשמעויות הרחבות יותר מבחינת מוסר ופסיכולוגיה ודמוקרטיה כשמדברים על עונשי מוות ועינויים.

      אז גיא, כמה שזה מביא לך את הג'ננה לחשוב על מישהו מענה בע"ח, תסתכל על התמונה הכוללת ותפעיל את השכל. היית כל כך גיבור לקרוא לכתבי טמקא בשמות גנאי כשהם ערבבו הרעלת אלכוהול ואלכוהוליזם, אבל אין לך בעיה להפעיל עינויים על מעני בע"ח בלי לעצור לדעת מה הביא אותם לשם. מצד שלישי אין לך שום בעיה עם העינוי שעוברות פרות ותרנגולות בדרך אל השולחן שלך, או איך העבודה בבית המטבחיים משפיעה נפשית והתנהגותית על פועלי השחיטה. טול קורה מבין עינך, הבט במראה והרח את הקפה. יש כאן המון פראמטרים שאתה ממהר להשטיח רק כשנוח לך.

  3. Here are my answers to anyone trying to convince me to sign on such online petitions (and some off line too):

    http://info.org.il/irrelevant/item.php/107074159448315430

    pointing to:

    http://www.breakthechain.org/armchair.html

    and found it while looking for:

    http://www.snopes.com/inboxer/petition/internet.asp

    and the one word which embodies this all: Slacktivism: http://en.wikipedia.org/wiki/Slacktivism

    I hope it's clear now that I don't sign any online petitions now.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *