אפשר גם תחבורה ציבורית אחרת

לא יודע אם אצליח להגיע, אבל המטרה חשובה, אז אני מקפייסט כאן לכל המעוניינים: פגישת עיון בנושא תחבורה בת-קיימא בתל אביב (או כמו שאנשים יקראו לזה בוודאי, תחבורה ציבורית יעילה/ירוקה), אבל הנושא מכיל המון:

אפשר גם תחבורה ציבורית אחרת « מגמה ירוקה, תא האוניברסיטה הפתוחה
תא האוניברסיטה הפתוחה מובילה קמפיין לשיפור וייעול התחבורה הציבורית. בואו תהיו חלק מהשינוי. שיפור התחבורה הציבורית והפיכתה לחלופה יעילה יותר מרכב פרטי תצמצם את זיהום האויר בעשרות אחוזים, תפחית את תחלואת לב-ריאות הנגרמת זיהום האויר הרב ותהיה נגישה ומהירה יותר לכל. כי אפשר גם תחבורה ציבורית אחרת.

הזמנה לפגישה של מגמה ירוקה

למי שגולש בסלולארי ולא רואה את הגיף שלמעלה, הפגישה ביום א', 15:00, בחתנת האוטובוס מול סמינר הקיבוצים (רמת אביב). הובא לידיעת המערכת ע"י אורן הלד דרך הפורומים ברשת החברתית "שינוי ירוק" שרצה על נינג. אתם מוזמנים מאוד להצטרף אם הנושא מעניין גם לכם!
(כן הירנוט, אני חבר בעוד רשת חברתית. מודה ונכלם, אבל יש נסיבות מקלות. מענין אותי ללמוד על הסביבה, וחוצמזה בכנסי סביבה יש ימבה בחורות… 🙂 )

אגב, למי שחי תחת סלע, "מגמה ירוקה" רצים השנה לכנסת ברשימה בשם "התנועה הירוקה" ביחד עם "אדם, טבע ודין" ((תמיד נשמע לי כמו שם לשלישיית מוסיקת ניו אייג' ומדיטציה ממצפה שאנטי בגליל)) ועכשיו גם מימ"ד, שהם בהחלט ירוקים. שימו לב לא להתבלבל עם "הירוקים" המדומים ברשות פאר ויסנר:

* ויסנר מדבר ירוק אבל עושה שחור ועוד פרטים על השחור של הירוקים, ועל הנפט הלא ירוק של פורז (חייב להודות שהתאכזבתי לשמוע, פורז היה פעם מהיחידים בשינוי שהערכתי), ועוד על ירוקים מדומים ואמיתיים אצל שוקי
* הירוקים מלכלכים את ת"א
* הירוקים מלכלכים על ה"הירוקה" – אדומה מדי? ועוד קצת : ירוקה מדי בשביל הירוקים, והנה עוד דיעה שהם לא ירוקים.

נעצור כאן, הבנתם את הפואנטה. אם להצביע ירוק השנה, אז בלי עלים ובלי ויסנרים. עוד לא החלטתי למי אני מצביע, אבל הירוקה נמצאים ברשימה הקצרה…

5 תגובות בנושא “אפשר גם תחבורה ציבורית אחרת”

  1. בארץ יש בעיה מאוד רצינית עם התחבורה הציבורית בכלל, ומה שקורה בת"א למעשה זה הצד הכי טוב של הבעיה, הלוואי והיה לי חצי כמות התחבורה שיש בת"א.

    כשהייתי בפורטוגל, ראיתי אבל גישה אחרת לגמרי. יש לך כרטיס חופשי חודשי ל3 סוגי תחבורה ציבורית בכרטיס אחד. העלות שלו זה בערך 700 ש"ח לחודש פחות או יותר, ואפשר להשתמש בו בחודש כמה שרק רוצים (כמו כרטיס הרכבת חופשי חודשי, רק לשלושת סוגי התחבורה העיקריים ביחד).
    עדיין יש הרבה מכוניות, אבל אני הצלחתי להגיע מכל מקום לכל מקום שרציתי עם תחבורה ציבורית, ומעט מאוד פעמים שהשתמשתי במוניות למשל, המחיר שלהם פחות או יותר זהה למחיר של מוניות בארץ.

    התחבורה בפורטוגל מתחילה בערך מ6 בבוקר ועד כ1 בלילה, במשך 7 ימים בשבוע (דבר מאוד בעייתי בארץ). וכמו שאמרתי היא מאוד נגישה בכל העיר, ומאוד קל להגיע גם למקומות מחוץ לערים עם רכבות ואוטובוסים.

    בארץ למשל אצלי במושב יש 3 פעמים ביום אוטובוס, אשר בד"כ נכנס רק בבוקר ובצהריים, ובערך כל הנהגים די לא אוהבים להיכנס למושב בערב (אם הם מאחרים אז גם השער סגור, ואז בכל מקרה הם לא יכולים להיכנס), דבר שדי מכריח אותי להיות עם רכב פרטי. כאשר עשו את ה"תחרות" הזו של תחבורה ציבורית בארץ, די לא הבינו את המשמעות שלה. במקום לחייב את כל החברות בארץ להגיע מכל מקום לכל מקום, השאירו את החברות באיזורים ספציפיים והתחרות היא רק על קווים רווחיים, במקום לגרום לתחרות גם על קווים לא רווחיים, בכך שבשביל שיהיה אפשר להתמודד על קו רווחי, צריך גם להגיע לקווים לא רווחיים. זה היה חוסך הרבה מכוניות על הכביש, ואם התחבורה היתה זמינה לפחות 20 שעות ביום בפערים נמוכים, אז אני חושב שכמות הרכבים היתה קטנה משמעותית על הכביש (וזה בלי לדבר על רכבות תחתיות, חשמליות וכו', אם אני משווה לפורטוגל).

  2. איק-חמש, אני לא מבין אותך.

    איזה תחרות אתה מדמיין על קווים לא רווחיים? מי מפסיד יותר?
    קווים לא רווחיים תמיד יתופעלו במינימום שמחייבת הממשלה.

    אפשר (ורצוי) לשנות את המינימום הזה. אבל שום חברה מסחרית לעולם לא תציע יותר מהמינימום ההכרחי.

    אז אם אתה רוצה 20 אוטובוסים ביום בישובים קטנים במקום שלושה ביום, מאיפה אתה מביא את הכסף? זה לא שחברות התחבורה הציבורית המסחריות רווחיות בטירוף.

    שי

  3. שי, נגיד ויש לך 10 חברות תחבורה שפועלות במדינת ישראל, כל אחת באיזור שלה.
    נגיד וכל אחת מהן היתה צריכה לתת אוטובוס בשעות שונות לישובים כאלו וכולם באותה הכמות, כלומר נגיד 20 כניסות ביום. אתה מסכים איתי שכבר הורדת את הצורך בתחבורה פרטית לרוב האנשים שצריכים להגיע נגיד לתחנה מרכזית, רכבת וכו' וגרמת להם להשתמש רק בתחבורה ציבורית ?

    דבר שני, 5 ק"מ מהמושב שלי עובר אוטובוס כל 20 דקות, שהוא אף פעם לא מלא, למה שלא יסע עוד 5 ק"מ יכנס למושב ויאסוף אנשים (וזה כבר כיום) ? וגם הקו הזה ד"א, מתחיל ב7 בבוקר ומסתיים ב8 בערב. כאשר יש שעות מתות שגם אז אין אוטובוסים.

    אם אתה רוצה לגרום למצב שתחבורה ציבורית תהיה דבר מפותח, אתה חייב לגרום לה להיות שימושית, ואם התחבורה הציבורית לא יכולה לתהחרות על קווים כאלו כמו במושבים, אז למה שלא יתנו הוזלה לאנשים שחיים שם בכל מה שקשור לתחבורה פרטית ?

    יש הרבה דרכים ליצור תחרות, וליצור מצב שיש לך שתחבורה ציבורית עדיפה על פרטית, למה לא לקיים את זה ? מופז למשל גורס שאם יעלו את המיסים על המכוניות, יסעו יותר בתחבורה ציבורית, אבל אין לי דרך להשתמש בתחבורה ציבורית, ואני חייב רכב פרטי, אז איפה כאן ההגיון ?

  4. איק-חמש: הסברתה למה תחבורה ציבורית זה טוב. על זה אין מחלוקת.

    מה שלא היבנתי היא הטענה שאפשר להגביר את הזמינות של תחבורה ציבורית ע"י הגברת תחרות. את זה אני לא מבין.

    אני טוען שככלל, מחוץ לערים גדולות, תחבורה ציבורית אינה כלכלית אלא שירות ציבורי שחייב להיות ממומן ע"י הממשלה. כמו שלא כלכלי להעביר קווי טלפון, חשמל ומים לישובים מרוחקים. כלומר – ע"מ לשפר את השרות אצלך בישוב יש להוציא יותר כספי מיסים. זה בסדר וסביר, אבל צריך להבין שזו המשמעות.

    שי

  5. תיקון קטן לגבי מגמה ירוקה:
    מקימיה (לפני כעשר שנים) וכמה מחבריה, הקימו את מפלגה בשם "התנועה הירוקה".

    "מגמה ירוקה" ממשיך לפעול כארגון סטודנטיאלי א-פוליטי. זהו ארגון שלא תומך באף מפלגה ספציפית (גם לא ב"תנועה הירוקה"), לא מביע עמדות מדיניות, אלא מתמקד אך ורק במטרה, של שיפור הסביבה בישראל.

    ותודה שעזרת להפיץ את האירוע. נשמח לראותך, ואם לא הפעם, אז בפעילות הבאה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *