כלכלת השטחים

לפני כמה חודשים מפעל מולטילוק (מנעולי פלדלת לפני שנמכר לחברה שוודית) הודיע שיוכנס לתוך הקו הירוק. תמיד היתה אצלי בבית השאלה האם לקנות תוצרת השטחים (באופן מובהק, אני תמיד נמנעתי מלקנות דברים כמו ירקות גוש קטיף ויין מחברון למשל), אבל כאן היה מדובר במפעל שהעסיק המון תושבי גדה, וההחלטה השוודית הזאת קצת תמוהה, כי היא פוגעת במקומות עבודה של תושבים שאינם מתנחלים. יש את המשחק העדין כאן של איפה עובר הקו הדק בין תעשיה שמנצלת את הכיבוש ותעשיה שמועילה לכבושים ומרגיעה את השטח. אני יושב כאן וקשה לי להחליט מה עושים בתחום האפור של שקלים ישראליים שמושקעים בשטחים. כמה אחוז מהרווח או ממקומות העבודה או המשכורות צריך להגיע לידיים של תושבי הגדה הפלסטיניים כדי שמפעל שם יהיה לגיטימי בעיני? אני לא יודע לתת תשובה מוחלטת.

הנושא עולה בצורה הפוכה השבוע בכותרות, הבנקים בעזה רעבים למזומנים, ישראל מחזיקה אצלה סכומי מליונים של שקלים שאינם שלה, ואמורים לעבור לעזה. בגלל סתירות אתיות ברורות הבנקים מהססים להעביר אותם, למרות ההסכמים וההוראות הממשלתיות. הבנקים מצד אחד מצווים ע"י האו"ם והנגיד פישר להעביר תרומות בינלאומיות לעזה, ומצד שני הם פותחים את עצמם לתביעות מצד נפגעי טרור, משפחת שליט וגורמים אחרים שטוענים (לא בלי בסיס) שהכסף הזה רק מעשיר את החמאס וסביר שישמש יותר את מאגרי הנשק מאשר עזרה הומניטארית. עזה היום הרי עדיין אוטונומיה שתלויה בישראל, הם משתמשים בשקלים, אספקת חשמל של חח"י, מים של מקורות, וכל יבוא ויצוא חייב לעבור דרכנו, כולל מזון, ציוד רפואי, דלק, רכבים וכולי. ברור שיש כאן סתירה רצינית בין מצב המלחמה לבין המחויבות החוקית והאתית לדאוג לרווחת חיי האנשים, המחויבות שלנו בפני האו"ם והרשות הפלסטינית שבחרה בחמאס באופן פחות-או-יותר דמוקרטי אחרי שנחתמו איתנו כל ההסכמים הנ"ל.

לא ברור לי לחלוטין למה לישראל יש ענין שעזה והגדה יהיו חייבים להמשיך להשתמש בשקלים בתור המטבע הרשמי. אני לא כלכלן, אני בטוח שיש לזה הסבר הגיוני. בינתיים כיוון שזה המטבע שבו הם משתמשים ואנחנו יושבים להם על הצינור, כמו שאנחנו חונקים להם את אספקת החשמל והמים, אנחנו מצד אחד מחריפים כך את הבעיות ההומניטריות ויוצרים לנו אויבים, ומצד שני אם הכסף הזה עובר פנימה אנחנו לא יכולים לשלוט למה הוא ישמש, וזה הטיעון שמככב בדעת הקהל – אסור לנו לממן מנגנוני טרור וכולי. הענין הוא שהכסף שמועבר לשם הוא לא כספים של ישראל או משלם המיסים, אלו כספים שאינם שלנו שאנחנו אמורים להעביר ומסרבים מטעמים אתיים, אבל בעסקים כמו בעסקים – אם אתה לא מתנהג בהגינות, איך אתה מצפה שישקלו להתנהג איתך בהגינות. כל עיכוב וגרירה פירושם שאנחנו מאבדים עוד ממעט פעילי השלום שעוד היו בעזה, ומצד שני כל עיכוב מצד החמאס בקידום החזרת גלעד שליט או מסירת מידע על שלומו גורמים לרובנו לאבד בהם אמון שאי פעם תהיה כאן נורמאליזציה. לפעמים נראה שהחמאס רוצה רק בלאגן לצורך בלאגן, ולא לצורך עצמאות. כל פעולה שלא ננקוט תביא אותנו לנקודת lose-lose אחרת. איך אפשר לגרום לעזתים במצב כזה להפוך חזרה את השלטון למשהו שפוי שיאפשר לנו לעזור להם?

לא, אני לא דואג שהחמאס ישתמש בכסף הזה לקניית נשק. לא נראה לי שהשטרות האלו יעניינו את מי שמבריח להם נשק וחומרי גלם דרך גבול מצריים. למבריחים הם יכולים לשלם בדולרים מהכספות בשווייץ. אנחנו יכולים להעביר להם שווה-ערך של הכסף הזה באוכל, ציוד רפואי ושאר מצרכים דרושים שאי אפשר לייצר מהם נשק, אבל כרגע עניין מצוקת המזומנים משמעו שאין העברת משכורות, בנקים נסגרים ולאנשים אין כוח קניה. כשהכלכלה נעצרת אנשים סובלים, ואנשים שסובלים מאבדים אמון וסבלנות והופכים להיות יותר קיצוניים. אין לנו שום הבטחה שהכסף ישאר ביד החמאס ולא יועבר לתשלום לעובדים ויעיר את הכלכלה, יכול להיות שהוא יטופטף לשוק בזרזיף שם כדי ליצור רושם ששוב ישראל מתעללת באוכלוסיה שם מרחוק, אבל מה האלטרנטיבה? ומצד שני אני לא מבין מה מונע מהחמאס להדפיס בעצמו כסף כדי לשחרר את צנורות הכלכלה שם, כסף שהערבונות שלו הם הכספות שלו בחו"ל, במקום להיות תלוי בשטרות של שקלים? האם יש כאן בעיה מסחרית-כלכלית או שמא זו עוד דרך לעשות מכת יח"צנות על גב ישראל?

המון סימני שאלה, ומהתקשורת אני לא מצליח להבין את הכל. מישהו מסוגל להסביר לי את זה?

5 תגובות בנושא “כלכלת השטחים”

  1. פתרון אפשרי הוא להמציא להם מטבע, ולשלם להם במטבע הזה, ששערו זהה לשקל. היחיד שיסכים להמיר למטבע אחר הוא בנק במחסום ארז. הם לא יוכלו לקנות בזה נשק. או אולי כן.אין לי מושג בעצם.

  2. החמאס יכול להחליט מה שהוא רוצה להחליט בקשר לכסף, אבל אם שכחת, זו היתה גם החלטה של הבנקים הישראליים (שלא ניתקו בגוש אחד את הקשר, להזכירך) לנתק את הקשר עם הבנקים בעזה.
    ככלל, אתה מתייחס לחמאס כאיזה גוף פרמטי שמחפש איזה "שלום". החמאס עצמו אינו מעוניין לרדת ממטבע השקל לטובת הלירה המצרית או הדינר הירדני והם חושבים אולי לעבור לכיוון הזה ב-2009 (היו מס' כתבות על כך, להביא לינקים?)

    החמאס לא מחפש שלום, החמאס היא תנועה דתית שמסתכלת בבוז על הפת"ח החילוני, והולכת לפי האמונה שלה שישראל צריכה להיות מושמדת ומשויכת בחזרה לעם הערבי. זה לא אני אומר, אתה מוזמן להסתכל במגוון פרסומים של החמאס שתורגמו לעברית, וכל עניין שאתה מסתכל כ"צרה" כמו מצור, כספים וכו' רק מחזק אותם באמונה באללה שהם עושים את מצוותו ושזה מה שצריך לעבור בשביל אותה "גאולה" שלהם. בשבילם פעילי השלום וכל הדואגים לשלומם הינם רק כלי לניצול כדי להגשים את אותה מטרה, ויש להם אפילו פתגם בערבית (للاستفادة من أي الأجنبية שתרגומו הוא "לנצל כל זר") שאומר זאת.

    אם תסתכל בהצעת החמאס לישראל, אותה הצעה שכבר קיימת 4 שנים בערך (ועמוס עוז "קפץ" עליה לפני 3 שבועות כמוצא שלל רב, אגב), החמאס מציע שישראל תחזור מכל שטחי 67 ומה החמאס יעשה בתמורה? יתן איזה "הודנה" ל-50 שנה. הוא לא יכיר בישראל, הוא לא יחתום עם ישראל על הסכמים כלשהם, הוא יתן איזה "הודנה" (שכמו שראינו בחודש האחרון שנפלו 217 קסאמים בחודש) בשביל "שקט". זה לא רק להידפק, זה גם להוריד את המכנס והתחתונים בפניהם.

    אגב, רק בשבוע שעבר שהסמרטוט ברק נלחץ והעביר כסף, תנחש מה קרה לחלק גדול של הכסף? במקום להגיע לבנקים הפלסטינים, הוא עשה "הוקוס פוקוס" והגיע לידי .. החמאס, לא לבנקים.

  3. א. תביא לינקים בשמחה.

    ב. הבנקים מחויבים לפי הסכמים עם הרשות ולפי הסכמים עם האו"ם

    ג. אני רוצה להאמין שהחמאס אינם כלל אוכלוסית עזה. היו שם לא מעט אנשים חילוניים עד כמה שאני זוכר, והדיווחים היו שהחמאס הבטיח לעצמו קולות בבחירות האחרונות אם באיומים ואם בהבטחות לשוחד.

    ד. בחמישים שנה אפשר להשיג הרבה שינוי. מצד שני מול מדינה עצמאית אפשר לנהל מלחמה אם אין ברירה. אתה לא יכול להחזיק אותם כאוטונומיה בלי תשתיות אנרגיה או נמל או אפילו מים הנלסון כפול וגם להלחם בהם. איך קוראים לזה האמריקנים? "כמו לירות בדגים בחבית"? זה לא מוסרי, זה לא חוקי, זה בניגוד למה שישראליות ויהדות מייצגות בעיני, ובוודאי זה לא יעזור לנו באו"ם…

    אני יכול לדמיין אפילו שהם עדיין משתמשים בשקלים כי ככה זה מחזיק להם את הכלכלה יחסית יציבה יותר מאשר אם הם היו עובר לכסף משלהם. זה אינטרס שלהם כמובן, אבל לדעתי בסוף היום זה גם אינטרס שלנו שלא תתמוטט עליהם המערכת הכלכלית. יש לך סימוכים שהמזומנים באמת לא הגיעו לבנקים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *