הירח שחייך לרגע

לא מעט פעמים בשנה קורות הסתרות – Occultations – גרמי מערכת השמש ואסטרואידים שונים חולפים להם מאחורי גרמים אחרים, בהתחלת החודש חלפה לה ככה נוגה מאחורי הירח, ארוע שגרתי שקורה כפעמיים בשנה, רק שהפעם ליווה אותה במסלול צמוד (מזווית הראיה שלנו) גם צדק, ושלושתם החזירו את אור השמש בניצנוץ בהיר ויפה, ומי שידע להסתכל בזמן, גילה שהשמים מחייכים אליו. הנה תמונה מהגלריה של GuySoft:

ירח נוגה וצדק בליל השני לדצמבר מעל ירושלים

לצערי פיספסתי את זה ביום, ושני כוכבי הלכת למחרת כבר עברו את הירח הרחק למטה, אבל הנה מה שתפסתי, מוסיקה ירחית:

ירח נוגה וצדק
ירח נוגה וצדק

כדי לא לפספס את הפעם הבאה חיפשתי מקורות רשת שכותבים מראש על אירועי שמיים מעניינים כאלו, אבל עוד לא מצאתי מלבד מחשבוני ליקויי ירח ושמש, ועוד כמה טבלאות מידע. אשמח למראי מקום… בינתיים נראה שהביקור הבא של כוכב לכת קרוב לירח ומעבר מאחוריו יהיה צדק מאחורי הירח בליל 29 לדצמבר. הכינו את הטלסקופים.

בנוסף סיפחתי אל הקלנדר שלי בגוגל את היומן הציבורי הזה, שלא מכיל הרבה אבל יש בו מידע נחמד (כמו מטר המטאוריטים הג'מינידים – תאומים – הלילה) ואני מקווה שיופיעו עוד יומנים אסטרונומיים שכאלו. בנוסף, הירח הלילה (שישי) מלא ונראה לכם ענק? מסתבר שהוא עובר כרגע בנקודה הכי קרובה לכדור הארץ במסלול שלו, מה שקורה פעם ב15 שנה והוא יהיה גדול ב14% ובהיר ב30% מהממוצע השנה. אני לא ידעתי שמרחק המסלול שלו מתנדנד כל כך עד שרואים את זה בעין, אבל הנה למדתי משהו.

עדכון: אין לי טלסקופ, אבל הרכבתי עצמית מראה סוג ז' על מכפיל של קנון. סה"כ 1600מ"מ, והירח כיסה לי די יפה הרבה משטח הפריים, הבעיה שעצמית המראות הזו לא משהו, ואי אפשר להשיג בקונפיגורציה הזו איכות או אפילו פוקוס, אז אני לא אתחרה באיכות הצילום של נאסא, קחו את זה כאמנות, אני קורה לזה Once in a blue moon, למרות שזו לא התופעה שמיוחסת לביטוי הזה שקוראת אחת ל2.7 שנים ולא 15 שנה 🙂 מעכשיו אמרו Once in a Prigee Moon.

אז הנה משהו מלפני שעה, כאמור 1600מ"מ של אופטיקה מחורבנת, הצמצם הוא 16 ומהירות התריס 1/10. עם זה ננצח 🙂

Once in a blue moon
Once in a blue moon

שבת שלום…

5 תגובות בנושא “הירח שחייך לרגע”

  1. מעניין אותי לראות את ההתקן (או הקומבינה) בהם השתמשת בשביל להוציא את התמונה הכל כך מגניבה הזו. גם בטלסקופים אי אפשר לראות תמונה כל כך גדולה של ירח..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *