שחור על גבי עיתון, ×œ× ×œ×”×מין! × ×™×¨ ברקת ×–×›×” להיות ר×ש העיר ×”×—×™×œ×•× ×™ ×”×חרון של העיר. ×”×•× ×ž×™× ×” חמישה ×¡×’× ×™×(?!) ×‘×™× ×”× × ×¦×™×’ מרצ ושתי × ×©×™×.
שו×ל ×× ×™ ×ת עצמי, מה יכול ר×ש ×¢×™× ×œ×¢×©×•×ª כדי לעצור ×ת מגמת ההתחרדות? ×‘×™×¨×•×©×œ×™× ×”×™×• ×—×™×™ לילה. תל ××‘×™×‘×™× ×”×™×• ×ž×’×™×¢×™× ×œ×ž×¡×™×‘×•×ª ו××¤×˜×¨×™× ×‘×¨×—×•×‘ ×”×ומן, ומרכז העיר ×”×™×” ×ž× ×•×§×“ פ×בי×, ו×ילו ×”×™×•× × ×©×ר ×ולי 20% ממה שהיה ×©× ×œ×¤× ×™ 15 ×©× ×”. ×יך למשוך צעירי×? ×יך לעורר ×©× ×—×–×¨×” תרבות ×—×™×œ×•× ×™×ª? ו×ולי ×”×›×™ חשוב, ×יך לשמור על ×©×›×•× ×•×ª מהשתלתות חרדית?
ברקת מדבר על יצירת רצף ייבובי ×ž×™×¨×•×©×œ×™× ×¢×“ ×”×ª× ×—×œ×•×ª מעלה ×דומי×, ×ולי כדי לכלול ×ותה ×™×•× ×חד בגוש ×”×ž×•× ×™×¦×™×¤×œ×™, כמו ×©×©× ×™× ×¨×•×¦×™× ×œ×¢×©×•×ª למבשרת ×•×™×™×©×•×‘×™× ×ž×§×™×¤×™ ×™×¨×•×©×œ×™× ×חרי×. הסיבה ×”×™× ×›×ž×•×‘×Ÿ ×©×™×¢×‘×•×“× ×©×œ ×”×ª×•×©×‘×™× ×”×”×’×•× ×™× ×•×ž×©×œ×ž×™ ×”×ž×™×¡×™× ×©×œ מבשרת כדי לכסות ×ת החובות ×”×›×‘×“×™× ×©×œ העיר שמתחזקת ×©×›×•× ×•×ª ×¢× ×§ שבהן ×חוזי ×”×¤×˜×•×¨×™× ×ž×ž×™×¡×™× ×ž×ª×—×¨×™× ×ולי רק ×‘×‘× ×™ ברק.
×× ×™ × ×•×œ×“×ª×™ בבית סוצי×ליסטי. ××ž× ×©×œ×™ עד ×”×™×•× ×ž×ª× ×“×‘×ª למטרות טובות. עסק ×”×§×™×™×˜×¨×™× ×’ שלה × ×ž×¦× ×‘×›× ×™×¡×” לעיר, בהתחלת גבעת ר×, וכל ×¤×¢× ×©×™×© ×ž×—× ×” ×©×•×‘×ª×™× ×œ×™×“ ×”×›× ×¡×ª, ×× ×–×” ×”× ×›×™× ×‘×¢×‘×¨ ×ו ×”××ª×™×•×¤×™× ×©×œ היו×, ×”×™× ×ž×‘×™××” ×œ×©× ×›×œ ×™×•× ×¡×™×¨×™ ×וכל ומרק ×¢×¦×•×ž×™× ×œ×”×כיל ×œ×¤×¢×ž×™× ×ž×ות ×× ×©×™×, ושמחה לר×ות ולספר לי שיש עדיין ×§×™× ×™× ×¤×¢×™×œ×™× ×©×œ השומר הצעיר שב××™× ×œ×¡×™×™×¢ ×ו למשל עכשיו – להפעיל ולשחק ×¢× ×”×™×œ×“×™× ×”××ª×™×•×¤×™× ×©×™×•×©×‘×™× ×©× ×¢× ×”×•×¨×™×”×. ×× ×™ מ×וד בעד ×חריות חברתית הדדית, ×בל ×× ×™ מרגיש שקשה לי לפתוח ×ת ליבי לקבוצות ×‘×“×œ× ×™×•×ª שרוצות לקחת ×•×œ× ×œ×§×‘×œ. ×ין לי מושג למה יש פרצות חוק ×‘×ž×“×™× ×” ×©×œ× ×• שלפיהן לגיטימי לעשות ×™×œ×“×™× ×•×œ×§×‘×œ קצב×ות ×•×¤×˜×•×¨×™× ×ž×ž×¡ בלי להת×מץ ×פילו. ביטוח ל×ומי לוקח ×ž×ž× ×™ ×לפי ×©×§×œ×™× ×‘×—×•×“×© כעצמ××™ ×œ×œ× ×™×œ×“×™× ×ו בת זוג, ×’× ×‘×—×•×“×© שבו ××™× × ×™ ×ž×•×¦× ×¢×‘×•×“×”, ×•×©× ×‘×—×•×¥ יש ×× ×©×™× ×©×œ×•×§×—×™× ×‘×œ×™ לחשוב ×ת הכסף שלי ×œ× ×›×“×™ לצ×ת ממשבר ×–×ž× ×™, ××œ× ×›×“×¨×š ×—×™×™× ×§×‘×•×¢×”. ×–×” ×œ× × ×¨××” לי × ×›×•×Ÿ ×ו מוסרי.
התגובה הרגשית-ילדותית שלי ×ומרת, שהפתרון ×”×•× ×œ× ×œ×›×œ×•×œ יותר ×©×›×•× ×•×ª בעיר, ××œ× ×œ×”×¤×¨×™×“ כמה מהן החוצה. ×‘×¢×•×œ× ×§×¨ של "ד××¨×•×•×™× ×™×–× ×—×‘×¨×ª×™" הרי ×פשר ×”×™×” להגיד ×©×©×›×•× ×” שהפכה לטפיל על גב ש×ר העיר, יש להסירה מעול קופת הציבור כהסר גידול ×¡×¨×˜× ×™. ×©×›×•× ×” כזו היתה × ×לצת פת××•× ×œ×“×וג לעצמה ו×ולי להתעשת, להתחיל לתקן ×ת המצב כדי שתוכל לזכות בסט×טוס כלכלי יותר יציב ולהיות מצורפת חזרה. ×–×” מה שקורה ×›×©×ž×¤×¨×™×˜×™× ×©×™×¨×•×ª×™ עיריה בחו"ל – ×©×›×•× ×” שמלכלכת ×•×œ× ×ž×©×œ×ž×ª ×ת דמי ×”×©×™×¨×•×ª×™× ×•×”× ×§×™×•×Ÿ, × ×—×©×‘×ª פשוט כמו כל לקוח ×œ× ×ž×©×œ× ×•×ž×בדת זכויות. ×–×” הפלוס העיקרי ש×× ×™ רו××” ב×רץ לתהליך הפרטה שכזה.
×בל ×–×” רק חלו×, ×‘×¢×•×œ× ×”×מיתי צעדי הפרדה ×ו "×¢× ×™×©×”" ×›×לו מבי××™× ×œ× ×œ×©×™×¤×•×¨ עצמי של ×”×ž×•×¢× ×© ××œ× ×œ×ª×—×•×©×•×ª קיפוח והגברת הקיצון של ההפרדה החברתית והערכית של קבוצות ×”×וכלוסיה. ×›×•×œ× ×• (לפחות הירושלמי×) ×ž×›×™×¨×™× ×ת הדרך שבה השתלטו ×”×—×¨×“×™× ×¢×œ בית וגן, רמות ×שכול ×•×©×›×•× ×•×ª ×חרות. ×חרי ששתי דירות ×‘×‘× ×™×Ÿ של שש משפחות הפכו לדירות חרדיות, פת××•× ×©×ר הדירות הופכות להיות פחות ×טרקטיביות. ערך ×”×‘× ×™×Ÿ יורד, ומי ×©×™× ×¡×” לעזוב ×™×לץ להוריד במחיר ולמכור לעוד חרדי, וכדור השלג מתגלגל. ×”×™×•× ×–×” ×פילו מו××¥ ×›×™ ×× ×©×™× ×™×•×“×¢×™× ×ž×” קרה ×‘×©×›×•× ×•×ª ×חרות ×•×‘×•×¨×—×™× ×œ×¤×¢×ž×™× ×›×“×™ ×œ×”×§×“×™× ×ת התרופה למכה ולצ×ת כל עוד ×”× ×›×¡ שווה משהו. ×–×” עצוב, ×בל זו המצי×ות, התחרדות ×”×©×›×•× ×•×ª ×”×™× ×œ×¨×•×‘ בגלל הרמת ×™×“×™×™× ×©×œ ×—×™×œ×•× ×™ ומפד"לי ירושלי×. כן, ×’× ×¡×¨×•×’×™ הכיפות ×ž×•×˜×¨×“×™× ×ž×וד מההתחרדות. עד לכ×ן ×”×’×¢× ×•.
××– מה יכול לעשות ר×ש העיר ברקת כדי להחזיר ×œ×—×™×œ×•× ×™× ×ת ×”×מון בעיר והרצון להגר ×ליה חזרה? מהעיר הזו × ×©×רה ×יזו תערובת של עיירת פיתוח ועיר ×©×™× ×”, ו××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×” ×ו ×©×ª×™×™× ×ª×§×•×¢×•×ª ב×מצע. ×–×” ×œ× ×ž×™×™×¦×’ ×ת ×ופי ×ž×“×™× ×ª ישר×ל, בטח ×©×œ× ×©×•× ×—×–×•×Ÿ ×¦×™×•× ×™ ×וטופי, ובהחלט ×œ× ×ª×•×¨× ×œ×ª×“×ž×™×ª של העיר הזו ב×רץ (בו×ו × ×•×“×” – בגוש דן) ובעול×.
×× ×”×™×™×ª×™ ר×ש עיר ×œ×™×•× ×חד, הייתי מתחיל מהפיכת מערכת ×”×¤×˜×•×¨×™× ×ž××¨× ×•× ×” על ר×שה כדי לברר מי בתוכה × ×ž×¦× ×©× ×©×œ× ×‘×¦×“×§, והייתי שוקל להטיל "×¡× ×§×¦×™×•×ª" על ×©×›×•× ×•×ª שבהין ×חוז ×”×ž×©×œ×ž×™× × ×ž×•×š במיוחד. ×וכלוסיה ×©× ×ž×¦×ת במצוקה צריכה לקבל עזרה לצ×ת מהמצוקה הזו, ×•×œ× ×ž×ª× ×•×ª ×—×™× × ×›×“×™ להרגיש פחות במצוקה בלי ×œ× ×§×•×£ ×צבע. ×ת ×”×ª×§×¦×™×‘×™× ×©×›×¨×’×¢ × ×™×ª× ×™× ×œ×¤×¢×™×œ×•×ª דת הייתי ×ž×¤× ×” ×œ×—×™× ×•×š, ×ª× ×•×¢×•×ª × ×•×¢×¨ ופעילות רווחה (×œ× ×§×¦×‘×ות רווחה). בשלב הב×, הייתי מפתח ××™×›×©×”×•× ×זורי ×‘×™×œ×•×™×™× ×—×–×¨×” כדי ×œ×”×¨×™× ×ת הכלכלה, וליצור ×טרקציות ×’× ×‘×ž×¨×›×– העיר ×בל ×’× ×‘×¤×¨×‘×¨×™× ×•×”×©×›×•× ×•×ª. ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×—×™×•×ª ××™×›×©×”×•× ×ת העיר הזו. ×× ×™ מקווה שלברקת יש ××™×–×” ×©×”×•× ×ª×§×¦×™×‘ לפעול ×יתו.
בתור ירושלמי (ובין הבודדים שממש אוהב את העיר מסתבר) אני יכול להגיד שלחילונים עדיין יש אמונה בעיר.
כשראיתי חברים ערים בשעה 7 בבוקר(בימים כתיקונם הם נהנים אולי משעתיים של שמש) בשביל להצביע הבנתי שיש עוד תקווה, אני רק מסופק אם ברקת הוא האדם המתאים (הצבעתי לו כי הוא היה האופציה הפחות גרועה..)
אז בנשימה אחת אתה אומר ש"לחילונים" יש אמונה בעיר (לא לחלק מהם, אלא לכולם?), ומצד שני אתה טוען שאתה בין הבודדים שאוהבים אותה.
אני אוהב אותה, אבל מרחוק, כי פשוט אין לי שם מספיק עבודה וכמעט לא נותרו לי בה חברים. מצד שני אני לא יודע אם אני מאמין שהיא תצליח להשאר מספיק חילונית כדי למנוע את סוף תהליך הבריחה.
אז מה היית משנה בה, בתור ברקת, כדי לעצור או להפוך את התהליך?
אז אתה חושב שהוא יפתח בה יותר פאבים? רעיון מצוין.. איך בדיוק יממשו את זה? אתה הרי יודע, מחירי השכירות שם לא כל כך נמוכים בהשוואה לתל אביב, במיוחד שכמות החלונים בעיר לא גודלת אלא להיפך, קטנה מתקופה לתקופה בגלל סיבות כמו מחירי שכירות בשמיים, פחות מקומות עבודה וכו' וכו'.
השאלה אם הוא יצליח להכניס יותר חילונים בירושלים גם תמורת הטבות (ארנונה וכו' לדוגמא) היא שאלה מצוינת.
אודה ולא אבוש, אבל כל הקטע של ברקת מאוד מזכיר לי את מפלגת שינוי ז"ל: 15 מנדטים מהחילונים לקטול את הדתיים והלכותיהם וכו' ומה יצא בסוף מכל זה? אחד אכל שם את השני ולא מומש אפילו סעיף אחד מהמצע לבוחר. האם יהיה גם כך בקואליציה של ברקת? ימים יגידו.
ראשית, אני חושב שלפי הרבה מדדים, יוקר המחיה התל-אביבי עדיין גבוה מהירושלמי, לצעיר שרוצה לשכור "קרוב לאקשן", למרות שבלי כל סיבה מוצדקת השתיים מתקרבות, ובשתיהן המצב לא נסבל.
שנית, לא אמרתי שיותר פאבים הם הפתרון. אנחנו לא באלסקה, שם ינהרו אנשים ליישב עיר אם הציד מוצלח והבירה זורמת. זה רק אחד מהדברים הרבים החסרים לאנשים כדי להרגיש בנוח עם העיר ולרצות לגור בה ולא לראות בה רק פשרה של מרחק מהלימודים או ההורים. צריך לבנות אווירה, וירושלים היא לא עיר שמשנה במהירות אווירה, ובהחלט מפורסמת בכך שהיא נופלת יותר בקלות לאווירה רצינית מאשר יוצאת ממנה. צודק או לא צודק – אלו העובדות וזו התדמית. איך משנים אוירה ותדמית של עיר "כבדה" כזו? אני לא יודע, ולכן אני לא רץ להבחר או למכור את עצמי כיועץ לנבחרים.
לגבי שינוי: אתה מדבר על מפלגה אחת, סקטוריאלית ובעייתית כמו מפלגה דתית, עם הרכב אנושי בעייתי ולא מאוחד בגישתו ודעותיו. מעולם לא חיבבתי אותם ולא האמנתי למה שיש להם להציע, הם תמיד נראו לי הרבה יותר ימניים ממה שהם מנסים להציג, וכאב לי שאנשים רבים כל כך בחרו לנטוש דווקא את מר"צ בשבילם. ואתה לא יכול להשוות את זה לקואליציה שלמה עם רוב במועצה שיכולה באמת להזיז דברים. נכון, יהיו כמה ויכוחים על פוליטיקה של תכנון העיר יותר לתוך הקו הירוק מחד ויותר השקעה מתקנת בשכונות שעד היום הוזנחו, אבל חשיבות המטרות המאחדות של הקואליציה הזו (החזרת החיוניות והרספקט לעיר שאמורה להיות בירה ומוקד תיירות עולמי אבל מתנהגת כמו עיירת פיתוח עם חיבה לגשרים מכוערים ומיותרים), אני מקווה תגבר על ההבדלים האידאולוגיים האחרים שבקדנציה הזו צריכים להשאר משניים (רצף הבניה החרדית עד להתנחלות מעלה אדומים? למי יש תקציב לכאב הראש הזה? למה לבנות בשטחים, ולמה לבנות עוד שכונה שלא משלמת מספיק מיסים לתחזוקה שלה עצמה?).
"האם יהיה גם כך בקואליציה של ברקת? ימים יגידו." – מה האופציה? לתת את המועצה לחרדים? יהיה לי קשה לי לראות קואליצית חילונים מתקוטטת על שמאל-ימין, אבל זה עדיף בהרבה על קואליציה חרדית שפועלת כאיש אחד ובלי מעצורים. אין כאן בכלל השוואה. אני חושב שהחבורה הזו מודעת שכמו בבילון 5 הם "התקוה האחרונה הכי טובה שלנו", ואני מאמין שהם יצליחו לגייס את הכוחות להתאחד ולגלגל חזרה כמה שיותר את הגלגל הבעייתי הזה. אני גם מדמיין ברוחי תושבים מובטלים שיתנדבו לשבת על המשמרת ויבקרו בישיבות מועצה בסבב ועם הסימן הראשון לויכוח ילדותי ידאגו להזכיר להם את חשיבות הזמן המתקצר ואת סדר העדיפויות ויחזירו אותם לתלם. למי שמאמין בירושלים הישנה, זה יהיה חשוב כמו להתנדב למילואים, ובוודאי יותר רלוונטי. אני חושב בהחלט לעשות את זה בעצמי פעם, ולו בשביל החוויה ומה שהעיר הזו מייצגת לי אישית ולאומית. הנה לכם רעיון פשוט של אקטיביזם חברתי. אין לנו עיתונות לסמוך עליה ככלב שמירה, אבל שום דבר לא מונע מאזרחים עם קצת זמן פנוי לעשות את זה בעצמם.
שלב א: אתר העיריה צריך להיות יותר מעודכן – תאריכי ישיבות עתידיות, תקצירי _כל_ הישיבות הקודמות, ולא השטות הזו: http://www.jerusalem.muni.il/jer_main/defaultnew.asp?lng=1 (שלא נדבר על זה שלפי האתר לופליאנסקי עדיין ראש העיר ואין תוצאות סופיות של הבחירות?)
אני אוהב את העיר, באמת אוהב.
לא נשאר בה כי נוח לי או כי התרגלתי.
להרבה חילוניים יש אמונה שיש אפשרות לשינוי אבל – הם רגילים לחיות בה ולא כ"כ רוצים לעזוב – לא נוח לעזוב.
אין שום ניגוד בדברים שאמרתי.
שבוע טוב 🙂
צר לי לקרא את מה שאתה כותב
אתה חי ודואג רק להשקפת עולמך ודעתך שמי שהשקפת עולמו שונה משלך אין לו זכות לחיות כאן. גם אם אתה חושב שאתה חושב אחרת.
אז בבקשה בארץ שלנו יש מגוון דעות. ובדמוקרטיה צריך שיהיה כבוד הדדי והבנה שישנם אנשים נוספים בעולם עם דעות מנוגדות בתכלית לדעתך צריך לחיות עם זה ולא לומר כל מי שחי כמוני אני מכבד אותו ומי שדעתו אינה כדעתי אין לו זכות להתקיים
סליחה אם הייתי בוטה אבל זה הדברים שעולים מהכתבה שלך
שלום שלום, ומה נחמד שבחרת להעלום מהמתים פוסט בן שלוש שנים.
איפה בפוסט שללתי ממישהו את הזכות לחיות במקום זה או אחר? האם אתה אומר שחיים בעוני וניצול קצבאות וכספי ציבור הם השקפת עולם ודרך חיים לגיטימית? אני לא יורד לסוף דעתך, מצטער.