שוק הSEO בצורתו הנוכחית בא אל קיצו (דעה אישית)

הפוסט הזה בהמשך לתגובה אצלי בבלוג, עידן חלק עלי וצידד בנחיצות של תוספים כגון All-in-one SEO Pack לוורדפרס.

אני מודה שאני בום ועם הארץ בשאלה של מה זה בדיוק SEO ואיך עושים אותו. יש לי לפחות חמישה אנשים שעובדים בתעשיה הקטנה הזו וההגדרות של כל אחד מהם לתחום טיפה שונות.

בתחילה היו "מקדמי אתרים" שהציעו "להכניס אותך ל4000 מנועי חיפוש ב$300 בלבד!". זה תמיד העציב אותי שאנשים היו נופלים לפח הזה. זה היה בתקופות שהיו המון אתרי "דירקטורי" כמו יאהו ואנשים קראו להם מנוע חיפוש בטעות. אתר ישראלי היה בעצם צריך להופיע בעיקר ביאהו, אלטא-ויסטה, אקסייט ומאוחר יותר גוגל, ושניים-שלושה דירקטוריז ישראליים כמו וואלה ונענע והיום גם דפ"ז. עסק הקייטרינג של אמא שלי גם שילם עוד טיפה כדי להכנס לאתר יעודי לספקי אירועים וחתונות שהוכח באמת שהיה שווה להיות מוזכר שם. זהו. אפשר לספור על פחות משתי ידיים.

אח"כ נכנסו גוגל והעולם הבין שמקום ברשימת התוצאות לא קונים בכסף וקמו עשרות מומחים שחשבו שהם יודעים איך לעקוף את "האלגוריתם" ולדחוף את האתר למעלה, הנסיונות היו חוות לינקים, אבל גוגל עלו על זה. אח"כ בא פיצוץ האתר במאמרים זולים מועתקים אבל גוגל עלו על זה, אז עוברים למאמרים מקוריים מוזמנים ושכירת חברות שכל תפקידן הוא שכתוב הודעות עיתונות ומאמרים כדי שלא יופיע אותו הטקסט בכמה אתרים. לאט לאט אנחנו חוזרים למצב שבו תוכן "זול", מועתק, מנופח או משוכתב כבר לא תופס. צריכים להיות רלוונטיים. הסוג הזה של נסיון אופטימיזציה למנועי חיפוש (ר"ת יפים, לא?) עבר מהעולם. נשאר מזה רק המרכיב של דאגה לתאימות לתקנים (משהו שהישראלים עוד לא מפנימים כידוע).

גוגל כבר מסתמכת לדעתי פחות על תוכן האתר ויותר על תבניות הגלישה של המשתמשים – הם יודעים על אילו תוצאות הקשתם בחיפוש, הם יודעים לאילו כתובות גלשתם מתוך מייל אישי בג'מיל, הם יודעים איך ולאיפה אתם מנווטים כשאתם באתר שמשתמש באנליטיקס והם יודעים מה אתם קוראים דרך פידברנר. המידע הזה בסופו של היום יותר אינפורמטיבי להם בהרבה. גוגל מסתכלים על התוכן שלך אבל יותר מזה על מי ואיך וכמה צורכים אותו, ולכן הפוסטים כאן בבלוג וכמות הקוראים שלהם הביאו אותו לראש התוצאות בחיפוש השם שלי, לא שום תוסף שמשכתב את המטא-תגים, או מנסה להאכיל את הבוטים ולהתחנף אליהם…

עד היום אין לי מושג ירוק מה הוא פייג'ראנק בדיוק ואיפה בודקים אותו, אני יודע שלפחות כשמחפשים היום את השם שלי הבלוג הזה מופיע בראש התוצאות כשרק לפני חודשיים הוא הופיע בעמוד השני (למרות שהוא קיים ופעיל כבר כ-3 שנים). מה כאן מרים מאשפתות או זורק לקרקעית עמוד 6 של התוצאות? אין לי שמץ. לבטח זה לא היה בגלל שהתקנתי תוסף או ששיניתי עיצוב, או את המטא-תגים ובטח לא בגלל ששיניתי סגנון כתיבה או נושאים. אני חושד שגוגל פשוט מצליחים למדוד אותנטיות ורלוונטיות בפרמטרים יותר אנושיים, ואין כאן שום טריקים שתוספים יעזרו בהם. התוכן הוא המלך, ברוך הבא לweb 3.0. עכשיו השאלה היא מי ינצח במרוץ להגדיר את 4.0 (כן, אני סרקאסטי).

אתר מתואם אישית (כמו שמציעים ניוקונומי) ותוכן+פרסום ממוקד מיקום וקונטקסט כמו שמתחילות להציע הפלטפורמות הסלולריות זה הדבר הבא למפרסמים ולחבררת הענק (עוד על זה בסדרת פוסטים על כנס סלקום למדיה שאכתוב בקרוב), אבל זה לא נוגע לבלוגים. אני לא הולך לכתוב פוסטים שיקפצו לך בנייד כשאתה נכנס למתחם קניון מסוים… אבל בהחלט אפשרי שגוגל ידאגו לשלוף לך בהתנדבות ביקורות מסעדות שכתבתי אם תהיה ליד המסעדה ואתה קורא קבוע שלי. כבר היום אייפונים וג'יפונים מחפשים לך בתי עסק לפי קרבה גאוגראפית, בעתיד החיפוש יהיה גם לפי תוכן רלוונטי מהגרף החברתי שלך. אנשי השיווק לועסים היום במרץ את הציפורניים, איך מקדמים מוצר כשדעות חברים (שתמיד היו יותר משפיעות) יהיו הרבה יותר זמינות? איך חנויות יכולות למכור במחיר קמעונאי כשהקונים מסתובבים בחנות עם דפדפן ומשווים ובודקים כל מוצר בזמן אמת אצל המתחרים ובאיביי? נערות היום הולכות למדוד בגדים, שולחות בזמן אמיתי תמונות MMS לבלוג מהחנות, ועד שהן חוזרות הביתה, ענן החברות כבר נתן את דעתו על כל אחד מהפריטים ונשאר רק להזמין אותם בזול יותר מחנות מקוונת, צרות לקמעונאים? הבעיות האלו יהיו צריכות להיות המטרות הבאות בקריירות של אנשי שיווק ושוק הSEO. חברות הסלולאר מתות למכור שם שירותים, ויועצי הSEO הראשונים שעוברים לתחום ירביצו את המכה הגדולה. אני חושב שהבלוגרים כבר מסתדרים יפה, עם או בלי תוספים ויועצים, גוגל יודע למיין אותנו היום בלי עזרה 🙂

15 תגובות בנושא “שוק הSEO בצורתו הנוכחית בא אל קיצו (דעה אישית)”

  1. אנחנו נמצאים בשוק ה- vulnerability assessment כמעט 10 שנים, ומפעילים את אחד האתרים הפופולרים ביותר בעולם ה- security. ולמרות זאת, אם היית מחפש vulnerability assessment בגוגל, או כמעט כל קומבינציה שקשורה לאבטחת מידע, היית מוצא אותנו בתחתית דף 50.

    שכרנו יועץ SEO (אשמח לתת את השם למי שמעוניין) והפלא ופלא, תוך מספר שבועות טיפסנו לעמוד הראשון ואחר כך גם למקומות הראשונים. תראה מודעות עולות לך כשאתה מחפשת את הביטוי הזה בגוגל ותבין עד כמה זה שווה.

    אז עם כל הכבוד לתחכום של גוגל, נראה בינתיים שהם בעיקר נותנים עבודה ליועצים שמסבירים איך לתחמן אותם.

  2. בשביל לבדוק את ה-PageRank יש לך כמה וכמה אתרים שאתה יכול למצוא מה ה-PR שלך. כרגע המצב שלך: 4 מתוך 10 אם כי אני לא ממש ממליץ להסתמך על זה. אצלי אתרים מסויימים מדווחים שה-PR שלי הוא 3/10 בשעה ש-Google Toolbar מראה שאני בעצם 5/10.
    גוגל מציינים בפירוש מה הם מחפשים כדי לאנדקס אותך יותר טוב: הם רוצים קובץ איכסמל שיהיה ה-SiteMap שלך (יש פלאגין ל-WP שעושה את זה אוטומטית), הם רוצים שלא יהיו לך לינקים שבורים (דבק סלוטייפ במבצע 🙂 ), וכעקרון הם מחפשים שלא תשתמש בחוות לינקים, אבל לא יזיק שתלנקג' לאחרים ושהם יהיו מלונקג'ים אליך בצורה הוגנת. הם גם מעדיפים שאם אתה מכניס תמונות וכו', שתשתמש בתגית ALT כדי לתאר את התמונה, כולל תיאור בלינקים עצמם.
    כל הסלט הזה – יתן לך PR יותר גבוה בעקרון, וזה – על רגל אחת.

  3. עירא, מה שכתבת נכון באידיאל (פרט לתקינות, אני חושב שאנשים מעריכים את זה יותר מדי, לפחות בגוגל ישראל המפגר זה לא קריטי) אבל יש כמה בעיות:

    1) לא כל אתר משתמש באנליטיק של גוגל (והרבה בלוגרים אפילו נמנעים מזה בכוונה, האח הגדול מפחיד אותם).

    2) גוגל באמת לא ידוע הכל… (למרות הנטייה לחשוב כך)

    3) אם לא תעזור לגוגל לעזור לך תהיה בבעיה – אחרי הגוגל גוגל הוא רק רובוט, אומנם אלגוריתם מתוחכם אבל עדיין רק רובוט – לאנשים יש נטייה לשכוח.

    בגדול, יותר ממה שאתה רוצה להיות גבוה בגוגל – גוגל רוצה שתהיה גבוה בתוצאות אם אתה רלוונטי.
    אחרי הכל, גוגל קמו על טהרת הרלוונטיות.

  4. נחמד, נראה שגל המאמרים עם הכותרת
    "seo is dead"
    הגיע ארצה.

    ראשוני המאמרים בנושא זה התפרסמו ב-2003.

    כנראה שפרפורי הגסיסה של ה-SEO ארוכים במיוחד.

    כנראה גם שמישהו אמנם מתוחכם, אבל לא ממש מעודכן….

    מייק
    omnia vanitas

  5. מייק:
    א. אני לא טוען שאני מתוחכם או מעודכן. לא קראתי את המאמרים וכמו שאמרתי, אני לא מכיר את התחום, ובנוסף כל מי שדיברתי איתו שעוסק בו, מגדיר אותו מאוד שונה.

    ב. הכותרת שלי, ואני חושב גם תוכן הפוסט, מדברים לא על מוות אלא על שינוי חריף שאני רואה שצריך לקרות בו – להפסיק לעבוד על הגוגלבוטים ולהתחיל לעבוד על אמינות, יושרה ומקוריות, והרבה כוח אדם יצירתי יועסק בתחום של מידע ממוקד קונטקסטים של קהל המטרה (פעילות, גאוגרפיה וכדומה).

    בקיצור חזרה לשיווק לאנשים ופחות שיווק לבוטים.

    אבירם:
    נו? אני מת אם ככה לדעת מה הוא עשה בדיוק שקידם אתכם לשמה.

    חץ:
    יש לי סייטמאפ, זה המינימום שכן עשיתי 🙂 תיאורים לתמונות – מתי שWP מבקש ממני להכניס. משום מה זה קורה כשאני מעלה תמונה למאגר הפנימי ונותן לינק אליה, אבל לא כשאני לוחץ על הכפתורים הרגילים של יצירת לינק או תמונה. זו בעיה באמת…

    עידן:
    ברור שלא כולם משתמשים בגוגל אנליטיקס, אבל גם ממעט האתרים שכן, גוגל לומדת המון, גם על הלינקים שהם לוחצים ודרכם יוצאים מהאתר.

    גוגל לא יודעים הכל, אבל על כמה מדדים וחיתוכי מידע הם יודעים להסיק הרבה יותר ממה שאנחנו רוצים לדעת, לכן בין השאר אני נותן לאדבלוק שלי לחסום לי גם את אנליטיקס. אין לי בעיה שיאנדקסו וישמרו את הסטורית החיפושים שעשיתי אצלם באתר, אבל לא מה עשיתי באתרים אחרים.

    והמשפט "אם לא תעזור לגוגל לעזור לך תהיה הבעיה" הוא בדיוק מה שבאתי להגיד בפוסט הזה. אין לי הרבה מה לעזור להם יותר כי האלגוריתם שלהם ממש השתפר. אני עוזר להם לחסוך זמן עם סייטמאפ, אבל לא ממש צריכים שם למשל עזרה עם מטא-תגים אני חושב…

  6. רוב המטה תגים פסחו מן העולם כבר לפני יותר משנה (משום מה אנשים עדיין דבקים בהם כאילו מדובר בתורה מסיני).
    גוגל מאוד מתוחכמים זה נכון, אבל אני אדגיש שוב שמדובר רק ברובוט ולכן הוא מוגבל.
    ה"עזרה" שדיברתי עליה היא באמת דברים בסיסיים כמו SITEMAP XML (למרות שאצלי בבלוג אני לא מכניס).
    שאר השינויים שעושים באתר מכוונים היום לגולש ולא לגוגל, מי שעושה שינויים לאדון גוגלבוט ימצא את עצמו תקוע בלי להבין למה.

  7. ד"א, עכשיו שמתי לב שהוספת את השם בטייטל, עכשיו נשאר רק לחכות.

    ועוד משהו שחשבתי עליו, מה מונע מאנשים להגיב בשמי עם התמונה שלי…? (הרי לא מעט בלוגרים יודעים את המייל הזה **(הערה לעצמי) עידן, מספיק להיות פרנואיד!** )

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *