טלפון פתוח = הימור מאוד לא בטוח…

דורון אופק מסביר למה מוקו. הוא כותב עליו די הרבה בזמן האחרון כי אנשים רוצים לקנות כזה, והוא חשב לייבא אותם. יש לטלפונים האלו כמה בעיות וכמה יתרונות. אנשים קראו את ההמלצה של FSF עליו כאלטרנטיבה לאייפון ורצו לבדוק אותו, אבל מיהרו להשוות אותו לאסון רכבות.

הפרי-ראנר הוא אכן טלפון פסיכי משתי בחינות עיקריות: הראשונה שהוא מעיז לעשות את מה שמוטורולה, נוקיה, סוניאריקסון ואחרות לא יעיזו לעשות, שזה לפרסם את המפרט המלא ולספק לכל אדם מהרחוב את הSPEC המלא של החומרה, כולל לוח אם לעשות בו שינויים לפי צרכיו. השניה היא שהיצרן גם לא מנסה לרגע אחד לשלוט בתוכנה שתרוץ עליו. בניגוד לצעצועים חמודים כמו לנובו U8 או סאמסונג Q1 או סבתא נוקיה 770 או ביתה הN810, יצרני המכשיר מעודדים אותך לנדוד רחוק ממערכת ההפעלה של היצרן, ואנשים מתקינים שם היום אובונטו ודביאן ומיני בישולים ביתיים אחרים, נדמה לי היום בסביבות 8-9 טעמים של הפצות והיד נטויה.

הפרי-ראנר הוא אכן צעצוע חמוד. מחשב נייד בפורמאט של טלפון, עם ביצועים של PDA או MID. כרגע הוא יצור כלאיים מוזר שרק האקרים הארד-קור של חומרה ירצו לשחק איתו, כי הוא לא נייד הלינוקס הכי קטן ובוודאי לא הכי יפה או נוח. הוא רק הכי גמיש ופתוח מכולם.

ממול מתייצבת התקווה הכחולה-אדומה-צהובה הגדולה שנקראת אנדרואיד (או בעברית כוסדוכחם), גוגל לוקחים קרנל של לינוקס, מערימים עליו שכבות סגורות של קוד בצורת ממשק גראפי, מנגנון מסד נתונים ורכיבי תוכנה אחרים ואז חושפת API יפהפה ומודולארי לתוכניתנים. בינתיים הוכרזו מספר מכשירים שיריצו אותו רשמית (למרות שכבר לא רשמית התקינו אותו על מיני מכשירים קיימים בשוק), בינהם מכשירים מHTC, סאמסונג, פיליפס, קוואלקום ועוד אחרים שעוד לא הוכרזו.

מה הבעיה שלי עם אנדרואיד? אולי ההצמדות לDRM אינה חזקה כמו בiPhone אבל עדיין יש כאן שכבת תוכנה עבה למדי שאינה קוד פתוח. למרות זאת יש כבר אלפי אפליקציות בשוק לאנדרואיד, למעשה לתחרות האפליקציות שהוכרזה לפני כחודשיים נגשו יותר מ1700 תוכנות (זה לפלטפורמה שעוד לא נמכרת באף מכשיר, זוכרים?), וגם זכו בה שני ישראלים בין שתי העשיריות הפותחות, אגב. האפליקציות נראות מאוד "טעימות", ועושות חשק, אבל לא פחות חשק עושה לי הידיעה שהחומרות שיריצו אנדרואיד יצטרכו לתת פייט רציני לחומרה של האייפון (טריקים של מולטיטאץ', גודל, עיצוב), ובעיקר הידיעה שעל החומרות האלו רץ קרנל של לינוקס, כלומר כל סביבות הGNU ושאר המרכיבים של מגוון ההפצות המיועדות לרוץ על הפרי-ראנר יתחילו להופיע גם שם, ותודה לפרויקט מובלין. אם פרויקטים כאלו יהפכו בעצם כל מכשיר אנדרואיד לשווה ערך לפרי-ראנר רק עם עיצוב תעשייתי ומנשק משופר, האם תהיה לו עדיין נישה בשוק? כרגע פרי-ראנר מגיע במעטפת לא יפה כל כך, לא תואם דור3 ומסך המגע שלו די גרוע… הוא עלול למצוא את עצמו נזרק מהשוק עד תחילת 2009 אם לא יעשו בו שינויים דראסטיים, ודורון יכול שלא להסכים עד מחר, אבל יש כוחות שוק ברורים בנושאים של חומרה. היא לא מתנהגת כמו תוכנה ולו בגלל שלא עולה $0 לשכפל אותה.

הרצף בין טלפון, לסמארטפון, לPDA סלולארי, לMID, לסאב-לאפטופ ללאפטופ חסר חורים עכשיו, יש מכשיר לכל גודל וכל דרישה. נותר רק לחכות לצמצום הפערים בין קיבולת וסיבולת הסוללות, גדלי המקלדות ואולי פתרונות יצירתיים אחרים להגדלת המסך וכולי (הקרנה? מסך נגלל? יהיה חם ומעניין).

דבר אחד בטוח, האריזות יהיו יותר משוכללות ומוגזמות, והחיים של הUnboxers יהיו עשירים ומעניינים.

[kaltura-widget wid="4x161ai5xs" width="650" height="544" type="whiteblue" /]

9 תגובות בנושא “טלפון פתוח = הימור מאוד לא בטוח…”

  1. ולמה אתה חושב שאני לא יסכים איתך ??
    🙂

    הייתרון הגדול שיש לדעתי ל FreeRunner הוא עצם הפתיחות שלו , והמבנה שבו החברה המייצרת מספקת פלטפורמה שבה או שממנה יכולים לנבוע לא מעט פעילויות.

    ברור, שנושא החומרה ישודרג, אף אחד לא מדבר על חברה שיש לה טלפון יחיד … אין לי שמץ של ספק שבשנה הקרובה (שנה וחצי) יהיה צריך לראות כבר גרסה נוספת של חומרה .
    עם זאת , יש שוני מהותי בין ה OpenMoko לבין כל מערכת אחרת . הפתיחות היא גורם מתמרץ נהדר על מנת ליצור שוק.
    אנדרואיד, עם כל הכבוד (ויש כבוד) , עדיין יהיה עטוף בשכבות של תוכנה אשר יוסיפו היצרנים – כך שאני בספק אם ניתן יהיה לשנות בו יותר מידי והרבה מידי .
    אני אישית, לא מחפש רק טלפון שיש בו linux kernel – אם את זה הייתי מחפש , הרי שלמוטורולה יש פלאפונים כאלו .
    אני מחפש למצוא מערכת שתוכל להתממשק לכל מה שבא לי אני לא רוצה אפליקציות מיוחדות , שיהיו לי על מחשב על מנת לסנכרן מידע .. אני רוצה שזה יתבצע באופן טיבעי.
    אני לא רוצה סגירות שמובילה בסופו של דבר לאיזשהו קיבעון (כמו שקרה וקורה בשוק הסלולאר) , אני מחפש מכשיר שישרת אותי כמו שאני רוצה וצריך . ועל דרישות כאלו, להבנתי יכול לענות רק מכשיר פתוח.

    אז מה אם הוא לא הכי סקסי כרגע, אז מה אם יש אנשים שמשווים אותו לאסון רכבות .. הם בדיוק אותם אנשים שלפני עשור / עשור וחצי השוו את לינוקס לאסון רכבות ולא יכלו להבין כמה הפתיחות הזו מעניקה כוח.
    אז מה, היום יש המון לינוקס , הרבה יותר ממה שאנשים היו יכולים לדמיין לפני עשור / עשור וחצי.

    הפתיחות כשלעצמה, אינה "ייהרג ובל יעבור" – אבל היא זו המספקת את הפלטפורמה למגוון של אנשים ועסקים לפתח את המוצר של עצמם .
    אין לי ספק שאנדרואיד יצליח … כמו שאין לי ספק ש windows יצליח , להצליח כאשר אתה גורם דומיננטי כל כך חזק – זו חוכמה קטנה לדעתי .
    החוכמה הגדולה יותר היא ליצור את אותן פריצות דרך שמצליחות לינוצר שינוי .. לא צריך בשביל אותן פריצות דרך המון כסף , לא צריך "תותחים" .. צריך מעוף, רצון, ויצירתיות – דברים שלא יכולים להתקיים בעולם קנייני לחלוטין.
    אני מכיר מישהו שהפך את העולם .. וכאשר הוא הפך אותו , היו לו רק דיסקים מסוג אחד , הוא אפילו לא היה משוכנע שמה שיש לו ביד ייתמך על ידי עוד סוגים של חומרה – כי פשוט לא היתה לו חומרה מסוגים שונים . קוראים לו לינוס .

    כל מה שאני מנסה לומר הוא שאתה יכול לזכות באולימפיאדה אם יש לך הכישורים .. ובוודאי אם יש לך ספונסר עתיר ממון וציוד מתאים .. אבל אתה יכול לזכות , גם בצורה אחרת – אותה צורה אחרת עשויה להראות בהתחלה כמו תאונת רכבת , אבל היא גם יכולה לשנות את העולם.

    גם כרגע , לא חובה להתקין את ה OpenMoko רק על חומרת FreeRunner , אפשר להתקין אותו גם על חומרות אחרות , HTC וכיוצ"ב .

    – דורון

  2. אז אנחנו מסכימים שמגוון ההפצות שכרגע רצותשל פריראנר ירוצו בסוף גם על כל החומרות שמיועדות לאנדרואיד, אם כך, מה נשאר לאופנמוקו להציע מבחינת חומרה? מה היום אתה יכול לעשות או עושה בגישה ישירה מול הGPS ומקמ"ש הGSM שלך שלא שלא תוכל לעשות ע"י התקנת אובונטו או ג'נטו על מכשיר HTC או קוואלקום או סאמסונג שמגיע צרוב עם אדרואיד? יש יישומים יעילים היום שעושים שימוש שכזה בחומרת הפריראנר שבטלפונים אחרים נעול ולא זמין?

    אחרת, אני רואה את ההבדל רק בנכונות והתמיכה של היצרן לבוא לקראת הקונה, ולא שום סיבה אחרת. לא סיבה טכנית לפחות (אוקיי, אולי רק עניין של הצלה ממצב BRICK כלולה באחריות)

  3. ירוצו .. כן .
    טוב .. לא בטוח .

    אני לא יודע (ואני מאמין שגם אתה לא) מה יוסיפו היצרנים השונים, הרי מטבעם הם ירצו ליצור בידול כזה או אחר בינהם , וגוגל תאפשר / מאפשרת להם את זה .
    המסקנה היא שיכול להיות שיהיו מודולים שונים שיעבדו רק אם תעבוד עם מערכת ההפעלה של היצרן .
    מוקו יוכל לרוץ על המכשירים, אולם יכול להיות שיהיו רכיבים שונים שלא יפעלו כמו שצריך.

    על השאלה האחרונה שלך אני לא יודע לענות .. אני לא יודע מה יהיה נעול על מכשירי האנדרואיד , אם יהיה נעול וכמה יהיה נעול.

    אני רק יודע שמה שהוא free , ישאר כזה – כלומר ב FreeRunner הדברים ישארו פתוחים – לגביי כל השאר, אין לי באמת מושג ורק ימים יגידו.
    אני לא יכול ולא רוצה להתלהב ממשהו לפני שאני רואה אותו במו עיניי , היה ואני יראה שהדברים פתוחים, שאפשר ליישם עליהם מה שאפשר ליישם על המוקו – אין סיבה שלא לעבוד איתם .

    מהניסיון המועט שיש לי , אני בספק אם זה יקרה.

  4. עירא ,
    רק עכשיו קלטתי את השם של הפוסט הזה (אני מגיש בקשה רשמית לשינוי שם הפוסט ) .

    טלפון פתוח הוא הימור הרבה יותר בטוח מטלפון קינייני .
    עם כל הכבוד לאנדרואיד, והבטחות כאלו ואחרות .. אני לא חושב שטלפון קינייני מבטיח משהו מלבד את היותי לקוח של חברה שלא תמיד שמה עליי .

    אם משתמשי הסלולאריים היו כלבים, הייתי אומר שאני כלב שמעדיף שיהיה לו חבל ארוך ככל האפשר .
    יכול להיות שיש כאלו שרוצים ומעדיפים את הבטחון שיש בחבל קצר .. אבל זה לא אומר שהם צודקים, או שיש פסול במה שאני רוצה.

    כמו שאני לא כופה על אף אחד להשתמש בתוכנה חופשית , אני לא מתכוון לכפות על אף אחד להשתמש בטלפון חופשי .
    בכל מקרה, החופש הוא הימור בטוח יותר מכל דבר אחר

    – דורון

  5. הטלפון הפתוח הספיציפי הזה הוא הימור לך כיבואן, למפתחים כפלטפורמה ולמשתמשים בתור מי שרוצים גב שיתן להם כמה חודשים אחריות ולא יעלם. אני מקווה שברור לך שאני לא מדבר על הקונספט של טלפון פתוח, שזה רעיון אדיר.

    יש לך היום אוסף הפצות נחמדות (8? 9?) להתקין על הפריראנר, אבל אם עוד חצי שנה הן ירוצו על עוד 20 מכשירים, שלכולם עיצוב יפה יותר, מסך משופר וחיבור 3G, למה שמישהו עוד ירצה לקנות את הפריראנר? איזה יתרון יהיה לו? אני מקווה שיהיה איזה קילר אפפ שיצדיק את המשך חייו בשוק, אבל נכון לרגע זה נראה שהקו של אופן מוקו זז לאט מדי יחסית לשוק. הוא יוצא עם חומרה מיושנת ולא מתעדכן, ולכן מגביל משתמשים. אנשים ירצו 3G וילכו לכיוון של מכשיר חדיש וחזק יותר, עליו יריצו את אותו הSTACK שהיו מריצים אחרת על OM.

    לכן אמרתי, בשוק של מכשירים שמגיעים עם כל הכלים לתאימות עם קרנל לינוקס, ועם קרנל לינוקס שכולל דרייברים לכל החומרה שלהם, לטלפון "פתוח" (דה יורה) אין יתרון, כי כל הטלפונים הופכים דה פאקטו לפתוחים.

  6. מסכים ..
    בעיקרון , בתחילת הרומן שלי עם OM רק רציתי אותו כמשתמש .. כאשר ראיתי את הבלאגן הבירוקרטי בנושא , חשבתי להביא אותו לארץ על מנת להקל על אחרים .. (אני עדיין חושב על זה ) , אבל עובדתית, הנושא קצת נעצר בגלל נושא של certification מסויים .

    אני אישית, חושב שיש ייתרון מסויים גם לחומרה פתוחה.
    הייתרון הוא כאשר יש שילוב של חומרה פתוחה ותוכנה פתוחה , והוא מאפשר לי להתממשק לרכיבי חומרה חיצוניים .
    בטלפון סטנדרטי, גם אם הוא מבוסס לינוקס, לא בטוח שאוכל לחבר אליו disk on key חיצוני , מצלמה חיצוני, מסכים חיצוניים וכיוצ"ב .
    אישית, כבר יצא לי לחבר רכיבים חיצוניים אליו ומהבחינה הזו אני יותר ממרוצה מהפתיחות שהוא מספק לי .

    נכון שבבי ורשת ה 3G מהווים ייתרון מסויים , אבל אני אישית, לא צריך את זה (אני גם חושב שמרבית המשתמשים לא צריכים את זה) . עם זאת טבעי יהיה להתקדם עם הנושא של החומרה – ו OM עושים את זה , הם אמנם עדיין לא הכריזו על חומרה חדשה , אבל יש בפיתוח גרסאות נוספות של חומרה (בשלבים שונים) .

    אגב, נראה לי לא פחות חשוב מ 3G זה הנושא של wimax וכיוצ"ב

    – דורון

  7. היי צפריר ..
    כל העולם מבין כסף . זו המציאות שבה אנו חיים .
    פעם היתה סידרת טלוויזיה (בימי השחור-לבן) שעסקה בספורט , השם שלה היה "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר" , אני חושב שמעבר לאידיאולוגיה , העולם של תוכנה חופשית יכול לספק תוצרים במתווה הזה כאשר אני הייתי מוסיף אליו כמובן "זול יותר" .

    עירא,
    הוויכוח כוויכוח הוא לגיטימי , מצב 2 תגובות שהופיעו ברשימת התפוצה של openmoko בנושא הזה ממש (יש לציין שרבית האנשים שם , כמוני, משוחדים בעיניין של טלפון חופשי ובעיקר של תוכנה חופשית)
    🙂

    mail1:
    Hi,

    AFAIK, Java is the "de-facto" standard programming language for the
    Android SDK. What is or not Free Software isn't yet known (again AFAIK)
    although it was rumoured to be about 20% non-free.

    But what wouldn't be Free Software? Drivers? User land applications?

    Low level important stuff?

    Who knows.

    I'm hoping it's important stuff is Free Software, so we may have yet
    another software stack for the OpenMoko, shedding away toe proprietary
    crapware 🙂

    Rui

    mail2:

    I'm glad I was wrong about the Java 🙂
    Free software for me is what described on the gnu philosophy page –
    free as in speech, not free as in beer. That's why I have Freerunner,
    and not nokia n95 or iPhone.
    But this is of course my personal view.

    – דורון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *