כמה פתוח?

היום התחלתי לעלעל קצת באיחור בחדשות אוגוסט פנגווין 2008, במיוחד בולט הדיון על קבלת מיקרוסופט כנותן חסות ראשית. הלינק האחרון מענין כי שחר דן שם על ההחלטות לקבל ממיקרוסופט גם מימון וגם הרצאה, והשאלה האם זה יאה, גם אם האחד לא מותנה בשני, וגם קצת התייחסות לרעיון המהפכני של לוגו מיקרוסופט על חולצת הכנס ליד טאקס ושאר הגראפיקה. להזכירכם הכנס מיועד לאוהדי רעיונות הקוד הפתוח בפרט וחופש התוכנה בכלל, ומיקרוסופט היא מהנלחמות הראשיות בנושא מזה 10 השנים שבהן הם מוכנים בכלל להודות שהGPL ולינוקס נמצאים על הרד"ר שלהם.

  • כשר ומסריח? שחר טוען שלכסף אין ריח ואין לו שום בעיה לקבל כסף מחברה שממנה הרבה מהתנהלות המשפטית של SCO בשנים האחרונות, וטענה בלהט בעתונות ובבתי המשפט כי מפיצי תוכנה חופשית הורגים את השוק, רוצחים את המקוריות והחדשנות ובכלל מתנהגים כפיראטים של רעיונות. בנוסף כל פעם שאני שומע מישהו מנסה להסביר את המושג FUD, הוא ישר גולש לדוגמאות של מיקרוסופט נגד העולם ו/או קהילת חופש המידע והתוכנה נגד מיקרוסופט. צירוף מיקרים? כל כך הרבה "דם רע" לא יתכן שאין לו שורשים אמיתיים איפשהוא…
  • מיקרוסופט גם ידועה בשיטת "חבוק והרחב", ואכן לאחרונה היא ניסתה לשווק גישה לקוד שלה תחת רשיון שלו היא קראה "רשיון קוד פתוח" שלפי הבנתי התחיל כרשיון שאפילו לא תאם את הOSD, ותוקן רק אחרי הרבה משוב שלילי מהקהילה. עדיין הרשיונות שלה מנוסחים באופן מוחצן בצורה שהופכת אותם ללא תואמים GPL.
  • לא אטרח לפרט פה את כל התקנים הקנייניים, התקנים הפתוחים שנשברו במכוון, קניית קולות בוועדות תקינה בינלאומיות, ובכלל התנהגות שלא תואמת את רוח תנועת המידע החופשי (וחוקת המקור, ואגודת האינטרנט, וה W3C ו…). אלי מרמור טוען ש"מודה ועוזב ירוחם" אבל ההיסטוריה הרחוקה והקרובה מלמדת אותנו שאין כאן שום הודאה ושום עזיבה ובאלמר עדיין במקומו מונח. המלחמות החמקניות האלו, הזלזול המוחצן בתקנים מוסכמים, השימוש הנרחב באיומים משפטיים מבדילים את מיקרוסופט בצורה חריפה מכל חברת תוכנה קניינית אחרת שממנה היינו יכולים לקבל חסות.
  • מיקרוסופט קיבלו לבסוף גם חלון הרצאה. לדברי שחר זה למרות ולא בגלל המימון של האירוע, אבל אני חושב שעדיין יש כאן בעיה של מראית עין. איזה טוויסטים יעלוזו לעשות כאן כתבי טמקא ונענע?
  • מצד שני, יש לי הרגשה, לפי הרחש בוואטסאפ, שבגלל גודל האירוע, ההרצאה של מיקרוסופט תמשוך את רוב הסקרנים (ובוודאי גם קריאות הביניים) וההרצאה המקבילה של שוש פורבס על דו"כ תהיה שוממת. אני מקווה שבמקרה כזה יתארגנו בצורה גמישה יותר ויתחילו את המסלול הטכני באיחור כדי שכולם יוכלו לשמוע את השיחה הזו. מעניינת או לא, חלון מיקרוסופט בכנס קהילת FOSS בארץ זה דבר שעוד לא ראינו.
  • בתגובות לשחר עמוס טוען שהעובדה שהקהילה מאפשרת למיקרוסופט לממן כזה ארוע מצביע על חסינות ותפיסה עצמית רצינית, של הקהילה, ומראה שהתבגרנו. אני מקווה שאכן כל הקהילה (שלא כולה בוגרת ושקולה בדיעותיה לגבי הענק מרדמונד) והעיתונאים יראו את זה כך, אחרת יש לפנינו משבר לא קטן. אישית הייתי מריץ מימון משני מהם השנה כ"פיילוט" ורואה מה התוצאות, לפני שהייתי מעיז לתת להם בגדול קרדיט כספונסר ראשי. בנוסף, הויכוח הנ"ל בוואטסאפ התחיל אחרי שכבר הוסכם הכל עם מיקרוסופט, כלומר הענין לא ממש הועלה להצבעה או אפילו דיון מחוץ לוועד לפני שהוסכם הכל. מוזר מאוד.
  • בלי קשר ישיר למיקרוסופט, אבל מוסיף תמיהה, המנשק הרשמי לאישור ההגעה לכנס ואישור ההצטרפות לאירוע חתימת המפתחות הוא אירוע סגור בפייסבוק. בשנים קודמות זה נעשה במייל או טופס באתר המקור. כשאני אומר "אירוע סגור בפייסבוק" אני מתכוון בסרקאזם כמובן. כל אירוע בפייסבוק הוא סגור. כדי לקבל את הזכות להרשם לאירוע אני צריך למכור את פרטיותי לעוד גוף אחד, ובמקרה זה אחד עם הסטוריה בעייתית וידועה של זליגת פרטיות, שאיננו נותן גישה למידע למי שלא מזהה את עצמו מול האתר בקוקי חד משמעי שמאפשר גם מעקב צמוד אחרי כל פעולה של אותו אדם באתר וכולי. זה נוגד את עקרונותי גם בנוגע לפרטיות וגם בנוגע לגבי פתיחות מידע ברשת (ששניהם אמורים להיות עקרונות עמותת המקור).

יחד עם זאת, דעותי על אוגוסט פנגווין לא מאוד השתנו עם השנים, ונראה שגם השנה אני לא עומד לחדש את חברותי בעמותה, אבל אני אנסה לבוא כי ההרצאות מעניינות בעיני.

22 תגובות בנושא “כמה פתוח?”

  1. עירא,

    אני אומר לך את זה עם כל האהבה שלי אילך:
    אתה מדבר שטויות גמורות!

    כן, מיקרוסופט ידעה לעשות המון דברים רעים. היא ממש טובה בזה. האם זה אומר שאנחנו צריכים לאטום את אוזנינו כדי לא לשמוע מה שיש להם להגיד? אתה לא סומך על עצמך?

    מראית עין? יש הרבה בקהילה שלא אוהבים את הרעיון, אבל אותם אנשים לא אהבו המון דברים שאני באופן אישי והמקור בכלל עשו לאורך השנים. הקהילה הזו יודעת טוב מאוד לזרוק סכינים על מי שעושה, ואם הייתי פועל על פי "מה לא יגרום לאנשים להתלונן", לא הייתי עושה כלום. נענע ואין לי מושג למי עוד התכוונת? הם יסתכלו על מה זה אומר על מיקרוסופט, לא על מה זה אומר על המקור, בעיקר בגלל שהם מבינים מה זה אומר "חסות".

    מאיפה הוצאת את זה שהממשק הרשמי הוא דרך Facebook? למיטב ידיעתי, אין ממשק רשמי. זה משהו שליאור הרים כדי שיהיה לנו מושג כללי כמה מגיעים. אין רישום מוקדם לאוגוסט פניגווין, לאור זה שבשנים קודמות גילינו שאנשים לא נרשמים מראש.

    כל זה בלי שאני אתייחס לשתי כתבות שהתפרסמו רק היום לגבי תאימות GPL של מיקרוסופט.

    שחר

  2. א. אני לא מאמין שלכסף אין ריח, ולבחירות שעשה הוועד יהיו הדים בקהילה או בעיתונות. אני חושב שהיה לכם ברור מראש שיהיו הרבה שלא יאהבו את ההחלטה אבל לא העליתם אותה בפורום ציבורי לדיון לפני שסגרתם איתם. אני מקווה שזה יעבור עם לא יותר מויכוח בוואטסאפ, העתיד יגיד אם תהיה כאן פגיעה של יחס"צ או לא.

    ב. אין לי שום בעיה לשמוע אותם, להפך – בשמחה! אני הייתי כבר בכנס או שניים אצלם ברעננה, וזכיתי אפילו ליריית יחס אישית ולא מוזמנת מאחד המרצים שהכיר אותי מאירועים אחרים. אני גם לא נגד לתת להם לדבר, ואני גם לא נגד לתת להם לממן. אני רק חושב שעשיתם את זה בצורה מוזרה ובלי דיון מקדים ואני מקווה שזה לא יחזור בבומראנג. לא מדעת היחיד שלי יש לכם לחשוש, במיוחד שאינה שלילית. אני מסכים עם ההחלטה, אני מבקר יותר את דרך הקבלה ה"קתדראלית" שלה, קיוויתי שהמקור יהיה יותר "באזארי".

    ג. המנשק הרשמי הוא פייסבוק כי הוא מפורסם באתר הכנס הרשמי בלי שיצוין שהוא לא לינק רשמי.

    ולבסוף הכתבות על MS וGPL, אין לי מושג מה פורסם איפה, אבל אני מזמן לאמתרשם מכל דבר שכתוב באינטרנט, אני צריך לינק כדי לדעת על מה מדובר, וגם אז הכל עם גביש מלח ענק. משקולת ניירות של נתרן כלוריד. מיקרוסופט אולי עושה צעדים בוני אמון, אבל היא עושה מעט ומאוחר כדי לכסות על אוברדראפט אמון מאוד גדול בעיני. אני לא מצפה מהם לפתוח מחר את ויסטה או כל קוד אחר, אבל אני מצפה מהם להפסיק להתחרות באמצעים מסריחים, בבזבוז זמנם וכספם של מתחרים בבתי משפט, בהפצת FUD, בשבירת תקנים והתממות גלובאלית. יד אחת עושה קולות של בניה והשניה הורסת

    אתה יכול להגיד שהוויכוח ביננו הוא סמנטי עכשיו (אני אומר כשר אבל מסריח, אתה אומר כשר אבל רק הדיוטות חסרי חשיבות יחשבו שמסריח), אבל אני רק אומר שיש לו השפעה על התדמית של המקור והכנס בעיני עיתונות והקהילה. במקום להפריח בלון ניסוי קבעת עובדות מאוד קיצוניות בשטח, והתגובות בוואטסאפ מרמזות שכנראה כדאי היה למשש את דופק הקהילה מראש. יש עוד רוב בחוץ שיגלו את שלטי מיקרוסופט בענק רק ביום הכנס, ויהיה "שמח". יתכן שכרגע אתה רואה רק את התחלת הגל.

  3. לגבי המאמרים: שניים. אחד – מיקרוסופט התחילו בצורה רצינית לתרום קוד (וכסף, לא מעט) לקרן אפאצ'י תחת רשיון LGPL. השניה – מיקרוסופט תיקנו את ה-patent pledge כדי לציין שהיא, באופן מפורש, מכסה גם קוד תחת GPL, לכל שימוש שהוא, כולל מסחרי. הצעד השני בעיקר היה חלק מהטענות המרכזיות נגדה של "אומרים שהם עושים, אבל בעצם לא עושים".

    http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/346082988/article.pl

    לגבי הדיון עם הקהילה – המקור היא לא גוף בזארי. כל מי שחושב שאפשר לנהל עמותה בצורה בזארית לא ניסה לעשות את זה מעולם. גם כך, המקור היא פועלת ברמה שיש תלונות מצד בעלי המקצוע על שקיפות גבוהה מידי שמפריעה לפעילות.

    אני מאוד לא מאמין בלעשות דברים באמצע, או לכסת"ח את אישור "הקהילה", על דברים שאני יודע שהם בסדר. המטרה שלי כחבר ועד היא להנהיג את העמותה, לא להיות מונהג ע"י דעת קהל. אם אתה רוצה לראות איך "מונהג ע"י דעת קהל" נראה, תסתכל על הממשלה שלנו. אין לי שום כוונה להגיע לשם, ויש אספת חברים קרובה אם הקהל רוצה להגיד את דברו נגד הגישה הזו.

    העובדה הפשוטה היא שהקהל אומר את דברו נגד דברים שאני עושה מאז היום הראשון שלי בועד של העמותה. בכל פעם, כולל הפעם, שנכנסתי לראות על מה, בעצם, הביקורת גיליתי שמדובר או בטרולים, או באנשים שכועסים על משהו, אבל לא באמת יודעים להסביר מה (או באנשים שהעובדות שהם מציינים לא נכונות).

    תסתכל מה אתה מציע:
    – לאשר את ההחלטה מראש? עם מי? עד עכשיו, כל מי שדיבר נגד לקבל חסות ממיקרוסופט וציין את עמדתו ביחס למקור אמר שהוא לא חבר בעמותה. אתה טוען שהמקור היו צריכים להריץ סקר דעת קהל בקרב אנשים שמודיעים שהמקור לא מייצגת אותם כדי להחליט על נותן חסות לכנס?
    – לתת חסות מופחתת? אותם אנשים שמתלוננים היום היו פשוט מתחלקים לשתי קבוצות – אלו שעדיין היו לא אוהבים את הלוגו על החולצה ואת קבלת הכסף, ואלו שהיו טוענים שאם כבר לוקחים כסף ממיקרוסופט, אז לקחת הרבה כסף. אני אפילו משוכנע שהיית מוצא אנשים שאומרים את שניהם. לא היינו מקבלים פחות ביקורת על הצעד הזה, והיינו פוגעים ביושר האינטלקטואלי שלנו.

    הוויכוח ביננו הוא לא סמנטי. הויכוח הוא על האם הועד עובד בשביל חברי העמותה, ידידי העמותה, או איזשהו ציבור לא ברור ולא מוגדר, או שהוא זה שמנהיג את העמותה.

    שחר

  4. שחר, אני לא חבר בעמותת המקור ומעולם לא הייתי. גם לכנסים מעולם לא הגעתי, למרות אהדתי הרבה לקוד הפתוח, ושנאתי הגלויה לכל מה שמייקרוסופט מייצגים. לכן, ברור שיש ביקורת מוצדקת על מימון של מייקרוסופט, חלקי או מלא – זה לא ממש משנה.

    יחד עם זאת, עם כל הכבוד לעירא, אני חושב שאתה צודק.
    מה שאתם מתארים מרגיש קצת כמו מסיבה, שבה כל אחד מושך לכיוון אחר של מוסיקה, אבל בסוף אף אחד לא רוקד, כי לכולם יש ביקורת. או 20 חברים שנפגשים ולא יודעים להחליט לאן לצאת לבלות. אני בטוח שאתם מכירים את הסיטואציה. אין דרך לרצות את כולם.
    עירא, הדרך לשנות דברים היא מבפנים. היא תמיד היתה. לא מתאים לך, ואכפת לך – אני בטוח שיקבלו אותך לעמותה, ואולי אפילו בשלב כלשהו להנהלת העמותה, ומשם תוכל לשנות. תמיד יהיו מי שיבקרו מבחוץ את מעשיהם של אנשים מסוימים. השאלה היא האם, במדינה שבה לכל אחד יש לפחות שתי דיעות שלעתים הן אפילו מנוגדות, אפשר לנהל עמותה ואירוע בסדר גודל כזה, בלי "לפגוע" בכבודו של מישהו.
    לדעתי – אין מצב. אם על כל שאלה בארגון, יריצו "משאל עם", שום דבר לא יזוז. עם כל הכבוד, אני לא חושב שמימון מייקרוסופטי האו בעל חשיבות בסדר גודל כזה, שדורש משאל עם שכזה.

    עירא, גם אם יש דברים שאפשר וכדאי לשנות, אני בטוח שיש תקציב מסוים. עם כמות כסף אינסופית, השמיים הם הגבול. אבל לא נראה שזה המצב בעמותת המקור. המאמץ שנעשה על מנת להרים אירוע, בכל סדר גודל שהוא, מערים לא מעט קשיים על המארגנים. גם אם לא ממש מדברים על זה – זה אף פעם לא פשוט, וזה אף פעם לא הולך חלק, כמו שחושבים.

    ובקיצור – אם אתה לא עוזר, לפחות אל תפריע.
    סליחה על האופן הבוטה שבו הוצגו הדברים.

  5. שחר צודק ב-100%.

    הרי כל מדינאי נבון יודע שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם היריבים שלו היא להגיד שהוא מוכן לפגוש ולדבר איתם בכל מקום שהם יבחרו ובלי תנאים מוקדמים. מי שמסרב לפגוש את היריבים שלו הוא לא יותר מלאומן צר אופקים שמפחד לשמוע דברים שעלולים לקלקל את ראיית המציאות המעוותת שלו. גם לגבי המימון – איך אפשר להגיד לא למיקרוסופט בשעה שהם מתנדבים לתמוך בכנס מתוך ידיעה והכרה ברורה ומלאה במה שהם ממנים? המתנגדים מזכירים לי כמה בכירים במערכת הביטחון (ובהם הרמטכ"ל) שפחדו מהגעתו של סאדאת לישראל, וחשבו שמהמטוס שלו יצאו לוחמי קומנדו חמושים כדי להתנקש בצמרת המדינית של ישראל שבאה לקבל את פני האורח.

    למעשה אני יכול להעיד שלא מעט חברים שלי ואפילו בת הזוג שלי, שומעים אותי מקשקש על לינוקס ועל תוכנה חופשית כל יום, וחושבים לעצמם שזה סתם שיגעון פרטי שלי ושל כמה גיקים חסרי תקנה. כשהם שומעים שמיקרוסופט בכבודה ובעצמה ממנת כנס של לינוקס וקוד פתוח, פתאום הם מבינים שאולי יש משהו בכל הקשקושים שלי.

  6. גיא, על רוב הנקודות אני אענה לך בפרטיות כי אתה לא מכיר את העמותה או ההסטוריה שלי איתה, ומאיפה אני בא ולמה לא ארוץ להנהיג אותה. אני גם חושב שהאמירה "לפחות אל תפריע" היא לא במקום. לא שמתי רגל לאף אחד, רק כתבתי את דעתי בבלוג הפרטי שלי. אם אתה טוען שלקחתי לי זכות הבעת דיעה שלא במקום, אז יש לי בעיות אידאולוגיות הרבה יותר עמוקות איתך. חופש הדיבור בינתיים מותר לי בחוק.

    אני רק אגיד, שאני מפריד בין תרבות ואידאולוגית חופש התוכנה ובין הכלי הטכני/משפטי שנקרא קוד פתוח, ובשבילי פעם העמותה היתה אמורה לייצג את שניהם, אבל ההחלטה הזו שמקפצת מעבר לאידאולוגיה ומסתכלת על השיקול הקר של כסף אומרת שכנראה פסה האידאולוגיה מהעולם. אני לא אומר שכל החלטה צריכה לגרור כינוס מועצה, אבל אני חושב בהחלט שכדאי לשאול ברשימת התפוצה של החברים לפני שבוחרים בספונסר עם הסטוריה עויינת באופן עקבי שכזה נגד מטרות העמותה ופוטנציאלית נגד חבריה. לכן אמרתי שכשר אבל מסריח. אני כנראה הייתי מצביע אפילו בסוף בעד, אבל אני חושב שבניגוד להרבה החלטות ועד, היה מקום לפתוח הצבעה של 12-24 שעות בנושא קיצוני שכזה.

    שחר – אני מסכים עם מילות הסיכום שלך. הגדרת בצורה הכי מדוייקת את חילוק הדיעות, יותר טוב ממני, תודה 🙂

    וחזי – אתה תקוע שוב במקום הלא נכון. קרא שוב אתהבהרתי – אני לא נגד לשמוע את מיקיסופט בכנס הזה אוב כנס משלהם. אני אפילו לא נגד לקחת מהם כסף בתמורה או לא בתמורה לחלון הרצאה. אני מבקר רק את הדרך שבה החלטה מהפכנית שכזו לא עברה ביקורת מוקדמת של חברי העמותה. לא מדובר כאן בסירוב להפגש עם אויבים (להפך, אני בעד שיחות ישירות ובלתי אמצעיות עם חיזבאללה, סורים, חמאס, פתח, ומי שלא יהיה שיכול לדאוג שיהיה פה שקט), השאלה היא האם לקבל מימון מאויבים זה תקין או רצוי בשביל ההרגשה האישית ודעת הקהל מסביב.

    אם לקחת את האנלוגיה הגרוטסקית שלך על אויבי מדינה ולהמשיך אותה "אד אבסורדום", נניח והסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית העולמית מקיימת כנס לדון בנושא השגשוג הנפלא ותנופת הבניה של הכלכלה הישראלית והחיזבאללה יציע לתת חסות בסך 50% מעלות הכנס. אולי איזה נאום קצר על תנופת הבניה מחדש בצפון שהחזבאללה מעודדים בעזרת ירי רקטות לגליל, וכמה הם בעד שימוש באיטונג ופל-קל במקום בטון מזוין. אין בצד זה שום הבטחה שמחר לא יהיו עוד רקטות או שינוי מדיניות כללי לגבי ישראל ופתיחת "הגדר הטובה" מחדש למעבר תיירים וסחורה. זה רק מימון לכנס. היית לוקח את התרומה? היית מרגיש רגוע עם איך שזה עלול להיות מוצג בעיתונים? האם לכסף באמת אין שום ריח?

  7. אם אנחנו מסכימים על מהות אי ההסכמה ביננו, אז הייתי, ברשותך, מבקש דוגמאות לשיטת עשיית דברים שבה מה שאתה מציע ממש עבד.

    אני אתחיל עם דוגמאות נגדיות, של מצבים שבהם השיטה שאתה מציע גרמה לנזקים ברורים. ללא סדר מסויים:
    ממשלת אולמרט
    יוון העתיקה
    כנס אוגוסט פינגווין לפני שנתיים, עד לנקודה שבה שלומי פיש פרש

    תורך.

    נקודה לציון: אני לא מכיר תוכנה חופשית אחת, לפחות לא מהגדולות, שמתנהלת כמו שאתה מציע. לינוס טרוולדס לא מעלה אפשרויות לדיון ולהצבעת ההמון. אתה מוזמן לתקן אותי גם לגבי הנקודה הזו.

    עוד נקודה לציון: מחקר של תורת המשחקים מראה שבשיטה שאתה מתאר לגבי איך לקבל החלטות מקבלים אינטלגנציה קולקטיבית נמוכה מאשר בחירה של אדם אקראי מאותו הקהל עצמו ולתת לו לקבל את כל ההחלטות. אני מציין את זה כנקודה לציון ולא ברשימה למעלה בגלל שאין לי לינק למחקר הנ"ל. רגש חופשי להתעלם מהנקודה הזו.

    שחר

  8. לא ידעתי שממשלת אולמרט מתנהלת בסקרי דעת קהל, בינתיים אחוז הפופולאריות שלו דשדש כבר כמה וכמה פעמים עם זה של בוש, ונראה שזה לא מפריע לו (להזכירך אפילו כיוונו נגדו פולסא ד'נורא, מה שלפניו אאל"ט קיבלו רק רבין והיטלר), ושהוא לא מתייעץ עם אף אחד על השטויות שהוא עושה.

    לגבי יוון העתיקה – לא מומחה בהיסטוריה, לא יודע מה קרה שאתה רומז אליו ספיציפית, לא הייתי בוחר את הטופיק הזה במקבילית המוחות…

    כנ"ל לגבי אוגוסט פנגווין שלא עקבתי אחרי גילגוליו כבר 4 שנים (מאז הפעם האחרונה שביקרתי באחד). באותה מידה אני מניח שהיית יכול להכניס אבל את שמו של כל פרויקט ששמו של פיש מעורב בו, או לחפש בגוגל "נצחונות צרפתיים מפורסמים".

    לא הצעתי שכל הארגון יהיה בהצבעות, אני חוזר על זה פעם שלישית ואחרונה בהחלט – רק החלטות קיצוניות כמו בחירה באויב #1 של חופש התוכנה להיות ספונסר #1 של כנס תוכנה חופשית. לדעתי זה מהלך שמצדיק משאל קצרצר לפני חתימה. זה לא מעשה יומיומי וקל, זה לא החלטה שולית וחסרת משמעות מיוחדת. אם אתה לא רואה את הבעיתיות פה, אז אולי אני אידאולוג טיפה יותר מדי.

    בהשוואה: ממשלת ישראל לא צריכה משאל בשביל לסלול את כביש 6, לחפור תעלת ימים או להחזיר את עזה והגדה. אבל משאל עם לחלק את ירושליים? או להחזיר את הגולן? אני חושב שאלו בהחלט מצבים שלו בשביל שקט בדעת הקהל צריכים להיות מלווים בקצת יותר מאשר החלטת קבינט. בקונסטלציה של חברי העמותה מדובר בהרבה פחות אנשים לסקור, וקיימים כל האמצעים הטכניים להרים את זה במהירות.

    בכל מקרה, הוויכוח עקר. מה שנעשה נעשה, נתראה ביום שישי.

  9. ראוי לקיים למשאל עם על נושא שצץ משום מקום, פתאום ובלי התראה. לא צריך לקיים משאל עם על נושא שעלה פעמים רבות בעבר, ותמיד התשובה היתה אותו הדבר.

    מהרגע הראשון שהעמותה קמה, העמדה הרשמית שלה, שהשתקפה בכל ראיון עם חבר ועד שניתן למישהו, היתה שהעמותה הינה לא נגד מיקרוסופט אלא בעד קוד פתוח. יותר מזה, המשפט "אנחנו נשמח עם מיקרוסופט תתחיל לתרום לקוד הפתוח" נאמר יותר מפעם אחת, ואפילו היו כמה התנבאויות שזה יקרה במוקדם או במאוחר.

    והנה, כשמיקרוסופט באה ואומרת "אנחנו רוצים לדבר על קוד פתוח שאנחנו עושים", פתאום אנחנו אמורים להגיד "רגע, אישור הקהילה"? ומה אם ה"קהילה" תגיד לא – בעצם יצאנו שקרנים? בילפנו כל הזמן? אנחנו בעצם כן נגד מיקרוסופט?

    הנושא הזה, לדעתי, לא הצדיק אישור מפורש של הקהילה בגלל שהוא לא היווה חריגה מהקו הרשמי של העמותה מאז ומעולם. לחיזוק הנקודה, לא שמענו אף תגובה שאמרה "אני חבר בעמותה, והדבר הזה חורג מהסיבות שהצטרפתי אליה, אני מרגיש שהועד בגד בי על זה שבחרתי בו". לפחות בעיני, זה מראה שלא הפתענו אף אחד שעיניו היו פקוחות.

    שחר

  10. דיון שמעלה את השאלה העקרונית: מתי נכון שניציגי הציבור יכריעו ומתי יש צורך במשאל עם?

    כמובן שיש שיטענו שבדמוקרטיה יצוגית לעולם לא נדרש משאל עם.
    אבל אופציה סבירה אחרת היא שבמהלך שהוא גם משמעותי וגם בלתי הפיך, נדרש אשרור נוסף מהעם. למשל נסיגה טריטוריאלית או וויתור על חלק מהסוברניות לטובת שוק משותף.

    מימון של מיקרוסופט לכנס אחד היא בוודאי מהלך הפיך (פשוט לא לקבל מהם יותר כסף).
    נשמע שסביר שנציגי הציבור יהיו רשאים לאשר שנת ניסיון, והציבור יביע את קולו לאחר מכן – כאשר יהיו נתונים אמיתיים ולא רק חששות.

  11. מיקרוסופט מנהלת קמפיין הפרד ומשול

    אם לא הצליחה בתקיפה חזיתית אז למה לא להכנס ביניהם עם תירוץ זה או אחר ולגרום לבלבול פנימי.

    פוליטקה מקיוולית טהורה

    אני לא אנטי מיקרוסופת אני יודע להכיר להם תודה בתחומים אחרים, אבל המהלך הזה הוא לא תמים הם תמיד שחקו מלוכלך מכיוון שהמטרה מקדשת את האמצעים.

    למה לא "לשחד" בצורה זו או אחרת אנשים מבפנים ולתת להם לעשות מה שמיקרוסופט לא הצליחה מעולם.

    חברים אין ארוחות חינם, קיבלתם כסף, מתישהו תבנו תלות בכסף הזה ואחר כך יבואו הדרישיות.

    בהצלחה

  12. מישו, אני אעתיק לכאן מילה במילה מה שעניתי הרגע לעמוס בבלוג של שחר: אף אחד מאיתנו לא מטומטם מספיק כדי להגיד שיש כאן סיכוי להשפעה רעה מצד מיקרוסופט. אנחנו לא עיוורים שניתן לדבר כזה לקרות. החששות כאן הן האם זה יקבל ספין שלילי בתקשורת והאם אנחנו מוכנים אידאולוגית לקבל כסף מאותו כיס שמממן כל כך הרבה פעילויות שסותרות או תוקפות את חוקת העמותה. זה הכל.

    הועד החליט שאין סתירה, וגם שאין סכנה מפדיחות תקשורתיות, אז תפדל. הדרך סלולה.

  13. אל נא לא לזלזל בכח המניפולציה של מיקרוסופט.

    בלי לפגוע באנטלגנציה שלכם, עצם הרעיון שמיקרוסופט מממנת דבר כזה כבר גורם לזעזוע בקהילה של הקוד הפתוח עם או בלי אישור הוועד.

    כוח הקהילה מצויין בתור גוש אחד ומאוחד

    ברגע שנכנס משהו חדש עם חוקים חדשים ועם כסף ופועל מתוך הקהילה, אז מבחינתי זה כמו סרטן שמתפשט בגוף הקהילה.

    אם מיקרוסופט רוצה לעזור, אז מרחוק ולא מבפנים.

  14. כוח הקהילה מצויין בתור גוש אחד ומאוחד

    שתי נקודות למחשבה. הראשונה, אם זה המצב האידאלי אז ראוי לציין שמעולם לא היינו שם. מעולם קהילת הקוד הפתוח, לא בארץ ולא בעולם, לא הייתה מאוחדת כגוש אחד ומאוחד.

    בפרט, למרבה השמחה, אני לא חושב שזה המצב האידאלי. כשרעיון שהיה נכון מתיישן, עדיין ברגע הראשון רוב מוחץ של האנשים מאמין בו. בהגדרה, הראשון לעלות על רעיון חדש וטוב יותר יהיה אחד נגד כולם. קהילה מאוחדת פירושה שהוא לא יכול להביע את הרעיון החדש, בגלל שזה לא דעת הכלל. אחדות דעים שווה, בדיוק, לקפאון מחשבתי. אני לא חושב שמישהו רוצה את זה.

    שחר

  15. זה עניין של נקודת השקפה,

    הקהילה כן מאוחדת מסביב לרעיון שזה קוד פתוח, וזה חינם, וזה ימשיך להיות חינם.

    כל שאר הדברים הם טכנים מבחנתי.

    מיקרוסופט יכול לחולל שינו ב"רעיון עצמו"

  16. או! זה שחר של מישל חדש! כזה שלא נכנס לספאם פילטר! 🙂

    אני כן מזלזל בכוח המניפולציה שלהם על נושאים כאלו, כי כאן לא מדובר במנגנונים בירוקראטיים גדולים או בתי משפט, כאן בדובר בחבורת אנשים אינטיליגנטיים, מוכשרים, ומאוד עומדים על משמרתם (ויג'ילנט). זה לא גורם לשום זעזוע בקהילה, רק לכמה פוסטים של ביקורת מינורית. זה לא מפרק את הקהילה. אף אחד לא התפטר או החליט להלחם בזה או כלום. בסה"כ אנשים מביעים את דעתם הלגיטימית והמותרת. אולי שיחקתי כאן קצת "פרקליט שטן", אבל לא הפכתי עולמות ולא קראתי לאף אחד להתפטר. אני גם לא מאמין שמישהו עשה כאן משהו בזדון, ומיקרוסופט חתמה על צ'ק שידוע לה שאין מאחוריו סיכוי להעמיד דרישות.

    יותר מזה, אני מקווה שבכנס הם יחלקו חולצות 3XL, כי מאוד יצחיק אותי להסתובב עם אחת אצל לקוחות 🙂

    לפתוח דוכן ולממן פעילות FOSS בארץ זה לא "לפעול מבפנים"! לפעול מבפנים זה לנסות לרוץ לועד ובשביל זה צריך ראשית להתקבל כחבר עמותה (ומיקרוסופט כחברה לא יכולה להיות חברה, ואין הרבה עובדי מיקרוסופט שיתקבלו), ואז גם להצליח להבחר לועד (שגם לזה יש סיכוי מאוד נמוך), ואז גם להנהיג שינויים (ששני חברי הועד האחרים לא יקבלו) כדי לפרק את הקהילה (שיותר חכמה מזה).

    מה גם, שהקהילה הזו מעולם לא היה ממש מאוחדת, מדובר ממילא בתרחיף של קליקות (חלקן קטנות עד כדי איש אחד באופן מוזר), כי ככה זה בכל עולם הFOSS וזה חלק ממה ששומר עליו באופן מוזר. כמו שהשקעה של אחמדיניג'אד בשיפוצים של מזרח ירושליים לא יגרמו לפיצול הכנסת בישראל, היא ממילא מפולגת ל10-12 מפלגות וסיעות (אולי יותר?) וזה בסדר שלא כולם יסכימו. ככה בנויה המערכת.

    בקיצורו, אתה ממש מזלזל באינטיליגנציה של קהילת גיקים, ולא נראה לי שזה מחזיק מים. זה פשוט לא יקרה, זו לא הסכנה כאן.

    עדכון: אני רואה שעד שעניתי גם שחר ענה לך בדיוק את אותם הדברים. אני חושב שאחרי שנים שאתה משתמש בתוכנה חופשית הגיע הזמן שגם תכיר יותר את הקהילה. אולי תבוא ביום שישי לת"א?

  17. יותר מזה, אני מקווה שבכנס הם יחלקו חולצות 3XL, כי מאוד יצחיק אותי להסתובב עם אחת אצל לקוחות 🙂

    כן, אבל מעט. תגיע מוקדם אם אתה רוצה חולצה.

    שחר

  18. ניסיתי שינוי אימייל וקוקיז מעבודה אבל זה לא עבד.

    נראה לי שכתובות האיפי ברשימה השחורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *