עוד בירוקרטיה: הפעם משרד העבודה ורשות המיסים

נראה שאהבתם את סיפור הבירוקרטיה הקודם, אז הנה עוד אחד.

שלושה ימים אחרי אותו יום משטרה לפני שבועיים ,הייתי בת"א. זוכרים את הסיפור עם SBC? באתי אליהם פיסית לקחת צ'ק אחרון וכמובן שלא היה כזה (בינתיים הבטיחו לי שהוא בדואר אבל עבר שבוע וחצי והוא לא). באותה הזדמנות שהייתי אצלם גם שלפתי את הצ'ק הקודם שצולם כאן ושאלתי אותם מה החוצפה לדחות את התאריך בכתב יד ועוד בחודשיים. אביבה התווכחה איתי שכתוב שם 30.5 ולא 30.6. הראיתי את זה למישהו מהמשרד שלא היה עד לויכוח והוא טען שגם הוא רואה שם 5. זה רק אני או שקאליגרפיה יצירתית מודרנית זה תחום חדש בעולם הפינאנסים?

על כל פנים, כיון שהייתי שם כבר בשפע טל קפצתי ממול למגדל הממשלה כדי לברר כמה דברים. במסגרת חיפוש קריירה חדשה אמרה לי ידידה שמגיע לי יעוץ חינם ממשרד העבודה. בתור אחד שמשלם פי 3-4 ביטוח לאומי משכיר ומעולם לא ניצל את המדינה, החלטתי שמגיע לי לקבל יעוץ לפני שאוציא 1000-2000 ש"ח על ייעוץ פרטי. טיפסתי במגדל, חיכיתי בתור וכשהגעתי לפקידה מסתבר שאינני יכול לקבל שם ממש שירות, אני לא גר בתל אביב. הייתי כחולם… זה משרד של ממשלת ישראל או רק של עיריית תל אביב? לפחות היא הסכימה לגלות שמגיע לי ראיון מקצועי ובחינה ושאר "פינוקים", אבל אני אצטרך לעשות את זה ליד ביתי בנתניה. רשמתי לפני, ועוד לא הלכתי. אולי מחר.

אחרי כן צץ במוחי רעיון, אם אני כבר כאן במגדל הממשלה, אני צריך לעדכן את פרטי הבנק שלי כי כבר שנתיים אני לא מקבל החזר ממע"ם מאז שעברתי בנק. מחפש בלוח המשרדים הגדול בכניסה ומוצא את "רשות המיסים – מודיעין ושרות לקוחות" בקומה ה14. עליתי לשם בדיצה, נפתחה המעלית מול הכניסה לפקיד שומה 5, וממול שלט שמראה את הדרך למודיעין ושירות לקוחות. הלכתי לפי החץ ואכן הגעתי לדלת שמעליה רשום באותיות קידוש צהובה (מפליז) "מודיעין ושירות לקוחות – רשות המיסים". לכאורה אפשר היה לחשוב לרגע שאולי באמת ישרתו כאן את הלקוחות או שאמצא פה מודיעין, נכון?

הדלת נעולה. הKEYPAD של הדלת הציג כפתור קטן של פעמון, הסימן העולמי המוסכם, לחיצה עליו הפיקה צלילי "תפוס מהיר" שמשמעו בוודאי שאי אפשר לקבל כאן פתיחת דלת. שני נסיונות נוספים הבהירו לי שזה גם לא ישתנה. מעבר לדלת היה מסדרון ארוך של משרדים ולא שום דוכן קבלה, ולפני שהתייאשתי צץ מישהו מאחד המשרדים. דיפקקתי על הזכוכית בפנים מבקשות, הוא מדד אותי ארוכות ובסוף הסכים ללכת את 8 המטרים ולהכניס אותי. בעודי פולש לתחום הממוגן אני רואה שאין על הדלתות שום רמזים או שלטים על הקירות, ואני שואל אותו איפה בעצם שירות הלקוחות. "אבל זה לא כאן, מאיפה החלטת שזה כאן?", "אה… כתוב בשלטים ומעל הדלת…", "לא נכון, טעית. זה בכניסה", "לא נכון, הייתי שם, זה פקיד שומה 5. כתוב על הדלת!", "לא, שם זה הכל. תשאל אותם והם יעזרו לך".

אתם יכולים לנחש את ההמשך? נכנסתי לקחתי מספר, חיכיתי כמו ילד טוב, אנשים נכנסו ויצאו והמספרים לא מקודמים, לבסוף שאלתי את אחת הפקידות איפה אני מחליף את פרטי הבנק למע"מ וחטפתי מבט תמה "אבל כאן זה לא מע"ם! אין מע"ם בבנין!". לא עזרו תחנוני שאמור היה להיות מדובר באותה רשות מיסים, ונבעטתי החוצה בקשת. חזרה למטה בלובי שאלתי בדוכן המודיעין הכללי איפה מע"ם הכי קרוב והיא התחילה להקריא לי את כל הרשימה. היא המליצה לי על האחד שביד אליהו אבל לי דוקא נשמע שרחוב המסגר 14 יותר קרוב, אמרתי לה תודה ופצחתי בצעידה.

ייקח לי כ20-25 דקות לצעוד לקצה המסגר, אז בעוד המצלמה מלווה אותי דרך יום חם ודביק של ת"א (תדמיינו חזק!) אני אסביר לכם מה קורה פה. כשעוסק מורשה (קרי פראייר כמוני) מוציא חשבונית, הוא מוסיף על הסכום 15.5% מע"ם אותו הוא מעביר לרשות המיסים בלי לגעת. הפלוס היחידי של היותי עצמאי, היא שכל הוצאה שלי לצורך העסק מוכרת לצורך מס, למשל ציוד מחשב או חלק מהוצאות הרכב או מדרסים לנעליים (אבל לא הנעליים עצמם אגב או המשקפיים, מוזר). "מוכרת למס" משמעה שההוצאה היא מהברוטו, לפני שמורידים מס הכנסה, וגם מקבלים החזר מע"ם. לעיתים רחוקות קורה, בחודשים של הכנסה נמוכה במיוחד, שבמקום לשלם מע"ם צריך לקבל החזר. זה מצב לא טוב כי זה גם אומר שהחודש הוצאת הרבה יותר ממה שהרווחת. זה לא קורה הרבה והפעם האחרונה שזה קרה לי היתה בתקופה שהייתי שכיר לכמה חודשים, ואז באמת היו לי חודשים שקניתי דברים אבל לא הוצאתי חשבוניות לאף אחד. קורה. לכן מע"ם חייבים לי כ1200 ש"ח. אם לי היה חוב מולם, היו מחייבים אותי בקנס יומי ואולי מעקלים לי את החשבון, אבל כשהם חייבים לי אני מקבל את ההחזר מהר בהפקדה לחשבון. הבעיות מתחילות כשאתה עובר בנק, וכך עשיתי לפני כ4-5 שנים. מעולם לא היו לי איתם בעיות לפני ואחרי אותו החודש כי סכום המע"ם חיובי ולא שלילי. בקיצור כתב לי הרוא"ח מכתב לציין שעברתי בנק, צירפנו צ'ק מבוטל כבקשתם ושלחנו לדרכו. המכתב חזר עם חתימת סירוב ענקית בטענה שעלי להתייצב אישית בגופי מול הפקיד. מסתבר שלהחליף כתובת או כל פעולה אחרת אין בעיה לעשות בהתכתבות, אבל שינוי חשבון בנק זה דבר בעייתי מראשית המעלה וצריך התייצבות אישית. התקשרתי למע"ם ירושלים (שם אני רשום מסיבות הסטוריות), ואין תשובה במחלקת החזרים, גם לא במחלקת תשלומים, וגם לא וגם לא… עברתי על כל האפשרויות במרכזיה האלקטרונית עד שהגעתי גם לשלוחות של המכס (אותה מרכזיה באותו בנין בי-ם), ולבסוף בנסיון האחרון ענה לי מישהו במכס וטען שאני מתקשר פשוט למספר הלא נכון (אדיוט שכמותי, התקשרתי למה שמפרסמים באתר ובספר הטלפונים של בזק). אחרי עוד 9 נסיונות למספר החדש שניתן לי נאמר לי שאכן אני צריך להגיע לשם בגופי, אבל לאחר שהצקתי עוד הם הודו שאני יכול לעשות את זה בכל משרד מע"ם בארץ. איפה יש בת"א? הם לא ידעו…

סקיפ שנתיים קדימה, אני מדשדש במורד רחוב המסגר, מגיע למסגר 16 ורואה "רשות המיסים". משפשף עיני, אמרו לי 14? אבל השומר מאשר שכאן זה המקום ואין בלתו. עליתי לקומה שניה, התיישבתי ליד פקידה, אין תור, איזה יופי! אני מראה לה את תעודת הזיהוי שבכיסי, הלא הוא רשיון הנהיגה, ואני מבקש להחליף את פרטי הבנק. אין בעיות היא אומרת, יש צ'ק מבוטל? "עדיין צריך את זה גם אם אני נמצא כאן?" אני שואל בתמימות, ומציע במקום זה את כרטיס האשראי שלי, יש עליו את שמי, מספר הסניף והחשבון. היא קוראת לפקיד השכן להתייעצות והוא מציץ ברשיון שלי, "הי, כפר נטר? אתה בכלל שייך לנתניה! אתה לא יכול לקבל פה שירות!". כאן הייתי כבר רק חצי מופתע. "אני דווקא שייך לירושלים, אבל אמרו לי שאני יכול להגיע לכל משרד שלכם בארץ". "מה?! עברת דירה ולא הודעת לנו? אתה עובר על החוק! אסור לנו לדבר איתך בכלל!!" (?!). יש לי סיבות מאוד טובות לא להעביר את התיק שלי לתל אביב או נתניה, וממילא, רשות המיסים הולכת לפי כתובת העסק ולא לפי כתובת המגורים. נניח לזה שלמשרד הפנים הודעתי על המעבר, והוא רץ להלשין למשרדי הבריאות, הבטחון, הרישוי ואחרים. רק משרד האוצר מתעלם מהעידכונים. לא עזרו כל תחנוני שבירושלים הבטיחו לי שאני יכול לעשות את זה מאצלם. חוב 1200-ומשהו השקלים נשאר בקופת המדינה. יופי נחמה. אני אצטרך לקחת עוד יום חופש מהעבודה כדי לנסוע במיוחד לירושלים. האירוניה שהמדינה רוצה להרוויח ממני כסף אבל מקשה עלי את התקשורת מול הגופים שאמורים לגבות אותו לא נסתרת מעיני. כדי לתת להם את פרנסתי אני צריך להפסיד ימי פרנסה שמתבזבזים על בירוקרטיה. יופי טופי.

כשיצאתי מהבנין גיליתי שמספר 14-16 הוא בנין אחד ברחוב במסגר אגב. אין שתי כניסות, יש כניסה אחת עם שתי כתובות. רק בישראל.

סיימתי בארוחת צהריים ב"גוסטו", הפיצה המעולה שהמלצתי עליה כאן לא מזמן. ערן בעל הבית בדיוק חזר מבית החולים עם 9(!!) צלעות שבורות אבל לא נח לרגע. איש טוב…

7 תגובות בנושא “עוד בירוקרטיה: הפעם משרד העבודה ורשות המיסים”

  1. למה לא לקזז 1200 ש"ח מתשלום המע"מ הבא שלך?
    לא ניתן לעשות את זה בטופס הסטנדרטי באינטרנט, אבל אני משוכנע שרואה החשבון מסוגל.

  2. אני עצלן שמשלם באינטרנט, ועל הפרינציפ. אני לא חושב שאני צריך לשבור עד כדי כך את השגרה שלי כדי לקבל מהם את הכסף.

    בחמישי אני כנראה בי-ם ממילא, אז אני אקדיש להם איזו חצי שעה.

  3. גם אני משלם כל מה שניתן באינטרנט. אבל שצריך דבר-מה חריג – גם רואה החשבון צריך להצדיק את קיומו.

    ולגבי ההכרח לנוכחות אישית וצק מבוטל להחלפת מספר חשבון בנק: כאן אולי עדיפה זהירות היתר שלהם. מן הסתם היו מספר מיקרים של הונאה, ומספר מקרים של טעות בהקלדת מספר חשבון הבנק. אז הם נזהרים. זה אומנם לא נוח, אבל מדובר באחד במקרים הבודדים שבהם נישום נדרש לנוכחות פיזית. וזוהי גם פעולה נדירה.

    אני צריך לקבל עכשיו החזר קטן מביטוח לאומי – אני אשלח להם צ'ק מבוטל והכל יסתדר. מס הכנסה כבר ידע את מספר חשבון הבנק שלי מהחזרי שנה קודמת, ופשוט העביר את הכסף.

    בקיצור – הנסיון שלי עם רשויות המס תמיד היה נוח באופן מפתיע, והאי נוחות במקרה שלך היא אומנם משמעותית, אבל אולי סבירה בחלקה.

  4. רואה החשבון שלי מצדיק את קיומו הרבה פעמים בשנה, אין לי תלונה. זה מגוחך עדיין ששליחת צ'ק מבוטל בדואר עבדה פעם והיום לא.

    זה מגוחך שמס הכנסה קיבל בקלות את שינוי חשבון הבנק ומע"ם לא. זה מגוחך ששני הגופים האלו בכלל נפרדים ואין מסד נתונים משותף לשניהם ברשות המיסים.

    וזה בכלל מגוחך שאני צריך לשלם כל חודש שלוש פעמים לרשות המיסים – פעם מס הכנסה, פעם מס ערך מוסף ופעם מס "ביטוח" לאומי. במקום זה אמור להיות טופס בודד שבו אמלא פעם בודדת את ההכנסה לחודשיים האחרונים והכל ישולם בפעולת אשראי אחת, עם סיסמא אחת.

    זה מגוחך ועצוב שכספי המיסים שלי מפרנסים כל כך הרבה כפילות אנשים ומערכות מחשב לא מסונכרנות במשרדים האלו, אבל כשצריך לגשת לפקיד השומה אין מספיק פקידים כדי לקבל שירות ואין אף אחד שיענה לטלפונים.

    אני שמח שאצלך משום מה הכל עובר חלק. אתה מיוחד וגיבור וחתיך ונהדר. אם יש לך עוד שכפ"צ אנטי בירוקראטי, ספר לי איפה קונים…

  5. כמה נחישות… אני בטח הייתי נשברת הרבה קודם – טוב אולי זה בגלל מיעוט שנות השינה שלי.. אבל בכל זאת חח על הנחישות – וליבי איתך גם לא מבינה למה הדברים האלו חייבים להיות כאלו מסובכים.

    לגבי ההתקזזות עם מעמ, אני חושבת שאם זה להשנה אפשר להתקזז – ברר עם הרו"ח – אולי לא חשב על זה, אבל אם זה שייך לשנה אחרת אז זה אבוד תצתרך לבדוק גם את השירות של מעמ ירושליים… בעסה.

  6. שלום לימ! ברוכית הבאה, מתגעגע!

    "מיעוט שנות שינה" – פליטת קולמוס מעניינת של אמא עסוקה, אני בטוח!

    לא התייאשתי, הרגע חזרתי ממשרד האוצר בי-ם, נתתי צ'ק מבוטל והנה אכן הפתעה – לטענתם אין לי זכות אצלם בחשבון. אז הנה משהו לרוא"ח שלי לברר ביום ראשון ("צלצל לנועה בשלוחה 580, היום היא כבר הלכה הביתה" – זה היה ב11:30 בבוקר בערך…). הסיבה שדחיתי את זה עד היום היתה כמובן שהסכום הזה, כשנשקול אותו מול המחיר של הדלק וזמן העבודה של עליה לי-ם באמצע השבוע, הרי שזה לא משתלם אפילו להלחם על החוב הזה כי הוא פחות מהכנסה של יום עבודה.

    אגב, עדכון גם על לשכת התעסוקה של נתניה – אחרי שעתיים המתנה רק כדי להרשם במחשב בפעם הראשונה, קיבלתי הפניה לפגישה בעוד שבועיים עם זאת שתחליט מה לעשות איתי ולמי להפנות אותי… טוב שאני לא רעב להכנסה כרגע. אם הייתי מובטל שצריך לחכות שבועיים הייתי, אה… מתוסכל משהו, בוא נגיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *