יוטיוב שוברת את הכלים

אין לי כמעט כלי שיותר מסמל לי את הווב2 מאשר גריזמונקי. אתר כמו יוטיוב הופך פתאום למשופר בהרבה מרגע שאני יכול להחליף את הנגן לאחד שלא מתחיל לנגן אוטומטית כשאני פותח אותו בטאב אחר ברקע, ולבחור גודל יותר אופטימאלי לצפיה. הייתי נותן את כל הלינקים לסקריפטים הנחמדים האלו אבל הבוקר יוטיוב שינו את כל תוכן הדף וכל חמשת המונקי-סקריפטים שלי לקיסטום היוטיוב הפסיקו לעבוד. איזה כיף. כמו העובדה שעד היום אני עדיין נאלץ לעבוד עם הגרסה הקודמת של ג'מיל כי אני לא תוכניתן מוכשר מספיק כדי לגרום לכל הסקריפטים לעבוד על החדש כראוי.

אז מי כאן צודק? קהל המשתמשים או ספק התוכן? השדרוג שלו זרק לי את חווית המשתמש כמה חודשים אחורה. מבחינתו הוא שיפר לי את האתר, אבל מבחינתי הוא שבר לי את דרך צריכת התוכן המועדפת לי…

30 תגובות בנושא “יוטיוב שוברת את הכלים”

  1. נכון וטוב וראוי שבעל האתר ישפר אותו.

    מה שצריך זה ש ל GreaseMonkey יהיה auto-update ל scripts כך שבאופן כמעט מיידי scripts שלא עובדים יותר ינוטרלו (עדכון לסקריפט ריק), וכעבור זמן קצר יוחלפו בגרסה החדשה

    1. כן. חד משמעית. אתר שלא מתחשב בסקריפטים שרצים עליו (אני לא מתכוון לכל סקריפט, אבל בהחלט יש כאלה שהם "ידועים"), יגרום לפחות אנשים לגשת אליו.
      תשמע – אם האתר היה לוקח את אותם סקריפטים והופך אותם לחלק מהשדרוג, מילא. לא הייתי אומר כלום. אבל בהחלט יש דברים שמשפרים את העבודה של ג'אמיל, לדוגמא, ושגוגל לא התייחסה אליהם בכלל – וחבל.

  2. עמרי, צוות הפיתוח של Google Calendar, למשל, אכן חשב קצת על זה ודאג שלפחות התגים ה-HTMLים ישרדו (ברובם). תסלח לי, אני מקווה, על שאין לי כוח לחפש את הקישור לפוסט שקראתי אתמול. ב-gmail ממש לא טרחו לעשות את זה, ולכן הרבה סקריפטים לא עברו (ואולי גם לא יעברו) התאמה מחדש. אני לא חושב שהדרישה הזאת חסרת שחר.

    אגב, אני מסרב לעבוד בגרסה הקודמת של Gmail וגם מתעקש על ממש אנגלי => אין לי תמיכה נורמלית בעברית => מה שאומר שכל פעם שאני כותב במכתב בעברית אני מפעיל את FireBug, משנה את ה-Dir ל-RTL וסוגר את FireBug בחזרה. לא ממש יעיל, אני יודע, אבל אני פשוט לא תוכניתן…

  3. עשה לי טובה, מפתחי אתרים לא סופרים את הסקריפטים של גריז מונקי.
    יש להם בעיות הרבה יותר רציניות, כמו איך לגרום לאתר לעבוד כמו שצריך בכל הדפדפנים הנפוצים. הדבר האחרון שבראש שלהם זה גריז מונקי ו32 וחצי האנשים שמשתמשים בו באתר שלהם.
    מי שכתב את הסקריפט כתב אותו לגרסא מסויימת של האתר, ובאחריותו לתחזק אותו (ואם הוא עדיין חי הוא יתקן אותו במהרה).
    אתם נובחים על העץ הלא נכון.

  4. עמרי, באופן כללי אתה צודק – אבל אני חושב שהתייחסות מסוימת היא ראויה (כמו שכתבתי לגבי Google Calendar). תוכל להתייחס לשמירה על סט מינימלי של "קבועים" כסוג של API, אם תרצה.

  5. ג'מיל2 הוא שכתוב מוחלט של האפליקציה והיא שיפור משמעותי. הבעיה היא שהם שברו את הפלאג-אין שאפשר מעבר לRTL ואף אחד לא מתקן אותו או משחרר את הקוד שלו. הבעיה דרור, היא לא רק איך זה מופיע לך בעורך (עושים קונטרול-שיפט-X אגב) אלא העובדה שסימני RTL/LTR לא נכללים בטקסט שאתה כותב, אז לא עשינו כלום.

    לגבי יוטיוב: אני חושב שאתר שלא מציץ היום ביוזרסקריפטס.אורג לראות איך המשתמשים משפרים את הפונקציונליות ומאמץ מהם רעיונות, פשוט מנותק מהלקוחות שלו. האתר של יוטיוב עדין נראה כתמול שלשום, עדיין מתחלפים 3-4 נגנים שונים (לא הבנתי עד היום למה) אבל הקוד שמתחת הוחלף בצורה מספיקה כדי לשבור את כל הסקריפטים. יש לי עדיין כמה טאבים פתוחים מיוטיוב הישן, אולי אני לא אתעצל ואסתכל על הקוד כדי לראות אם השינויים הם לא רק שינויי שמות אלמנטים נבזיים שאפשר לתקן מיד.

  6. דרור, API זה חוזה, וחוזה הוא בין שני צדדים.
    במקרה של גריז מונקי, באו אנשים והשתמשו בפרטי מימוש כAPI.
    אין פה שום חוזה, אף אחד לא הבטיח או התחייב לשמור על תאימות.

    הנה דוגמא מקבילה:
    יש משחק מגניב, אבל מה, קשה.
    באו כמה חכמים וכתבו צ'יט שמתקן את מספר הפסילות על ידי גישה למקום בזכרון שבו שמורות הפסילות, הכל היה טוב ויפה עד שיצאה גרסא חדשה שהצ'יט בא לא עבד יותר.
    האם המפתחים של המשחק אשמים שלא ניסו לפחות לשמור על תאימות?

  7. המפתחים אשמים בזה שהם היו מנותקים לחלוטין מקהל הלקוחות שלהם. כן. אתה לא יכול להתעלם מהקהל שלך אם אתה רוצה "למכור". על ניתוק מסוג כזה משלמים.
    אתה לא מאמין לי? תשאל את החבר'ה של מייקרוסופט מה קרה בזמן האחרון מהרגע שבו הם החליטו על דעת עצמם להוריד את הוטמייל והמסנג'ר מהמדף, ולהעביר הכל לווינדוס לייב.
    אם אתה מייצר מוצר שכולו תוכן שמיועד לגולשים ונוצר ע"י הגולשים, אתה לא יכול להתעלם מהגולשים. חוק בסיסי.

  8. אז בוא ספר לי מה באמת קרה כי באמת לא עקבתי. האם היתה בריחת לקוחות מהוטמייל ומסנג'ר? משהו משמעותי של איזה 5-10% שינוי? אם ככה אני חושב שיש עוד סיכוי למין האנושי, הייתי בטוח שאף אחד לא יזוז מילימטר…

  9. ועוד משהו:
    כל הרעיון בגריז מונקי הוא שאתה לא תלוי בגחמות של מפתחי האתר ואתה יכול לגרום לו להתנהג כמו שאתה רוצה.
    אז מה, ברגע שמשהו נשבר אתה מיד רץ להתלונן אצל מפתחי האתר?
    איפה רוח העצמאות? קצת לא נוח אז מתקפלים?

  10. או-אה… התחלתי איזו מלחמת עולם קטנה בין חברי פרומיל המשתמשים של גריזמונקי. אני מצטער, נא לא להתייחס לשטויות שלי, זה בולשיט מוחלט.

  11. עירא, שעשעת אותי עם ההצעה לקיצור המקשים; כמובן שאני מודע לזה. מה שאני עושה זה לשנות את קוד ה-HTML של העורך עצמו באמצעות FireBug, כך שהמכתב נשלח בצורה תקינה. למעשה זו אותה פעולה שהכפתור RTL היה עושה באופן אוטומטי ונוח, ואני עושה באופן ידני ומעצבן (וגוזל זמן, ומגוחך).
    אגב, קוד המקור של ההרחבה המתקנת זמין פשוט בתוך ההרחבה; אתה יכול להוריד את ה-XPI, לפתוח עם 7zip או תוכנה אחרת ולהשתמש בעורך טקסט כדי לקרוא את הקובץ בפנים. חוץ מזה, רוב הקוד גם זמין גם בצורת ה-script הזה.
    הבעיה היא שכל מה שההרחבה עושה, למיטב הבנתי, זה להציג את הכפתורים שלא קיימים בממשק האנגלי, אבל נתמכים בקוד; ובגרסה החדשה של gmail לא קיימות הפעולות עצמן בקוד.

  12. עירא… WTF?? על מה לעזאזל חשבת כשהעלית את הסרטון הזה? למה? ככה מסיימים מלחמות? בנשק לא קונבנציונאלי כזה? עכשיו זה לא ייצא לי מהראש כמו ה-What what של מכנס…

  13. איך אתם משווים. מדובר בפיסת וידאו קולעת ואסתטית שמעבירה יופי את המסר המבוקש. במקרה תוכן הסרט הוא בולשיט, אבל הצורה.. הו, הצורה…

  14. אבל הסרט לא עובד!

    אבל יש לי שאלה עקרונית – למה ספק או בעל אתר צריך לתת ליוזרים בכלל את האפשרות לשנות את מבנה האתר שלו? זה שלי וככה אני רוצה להראות את העמוד, אם הייתי רוצה שתוכל לערוך אותו, כמו גוגל פרסונל פייג, הייתי נותן לך את הכלים לכך.

    אפשר להמשיך עם השאלה הזו לכל מיני מקומות, אבל באופן אישי ז ה שיש כלי חיצוני שמאפשר לך לעשות כל מיני דברים לא אומר שאני צריך לתמוך בו ולדאוג למי שהשתמש בו….ועוד בעיקר כי מדובר באתר שניתן לי חינם – והאנלוגיה שלי היא לadblocker כי אם כולם יסירו את המודעות שמהן חי האתר הוא לגמרי יעלם…ןאז לא יהיה לי התוכן שאני רוצה! לצרוך.

  15. את הבעיה עם אדבלוק נשים בצד, היא אכן בעייתית

    את הבעיה של "להתיר או לא להתיר לי לשנות את הדף", אין כאן מה להתווכח בכלל. הדפדפן הוא פתוח, הוא רץ אצלי במחשב, זכותי לרצות לראות מה ואיך שאני רוצה. זה לא נראה לי בכלל נתון לויכוח. זכות הדיבור חייבת להיות קשורה בקרסוליים לזכות האזרח להחליט מה לשמוע. יוטיוב לא עושים דבר לאפשר לי את זה, אני עושה את זה בעצמי מרגע שהם עובדים מולי בתקנים פתוחים של HTML. זו עובדה נתונה. אין להם שליטה על מה שקורה אצלי במחשב והיה מאוד מאוד עצוב אם היתה להם.

  16. אוקי – השתמשתי במילה "זכות" בצורה הלא נכונה שלה. כמובן שמרגע שהתוכן אצלך על המחשב זכותך לעשות כל מניפולציה שאתה רוצה. אבל האם אני צריך לתמוך בך?

  17. לא ולא. אבל אתה טמבל אם אתה מתעלם מדרישת הצרכן, במיוחד אם היא פשוטה וקלה למימוש… 🙂 בתור איש מכירות אני מקווה שאתה מכיר בזה, אחרת היית עובד במיקרוסופט.

  18. עירא – מלים כדורבנות.
    גיא – המילה "צריך" לא אמורה להיות בלקסיקון. אתה "תרצה" לשנות את האתר שלך, כדי לתמוך בלקוח, כי היום כל מה שמדברים עליו זה ווב 2.0 ו-3.0, שבו היוזר שולט בתוכן ובצורה שבה הוא רוצה לקבל אותו. אז או שאתה מתחיל להבין את כללי המשחק, או שאתה נשאר מאחור.

  19. צודקים, המבט שלי הוא של מי שאחראי ליצר את ההכנסות של החברה בה אני עובד. אבל דחיל ראבק….אנא הראו לי חברה שכל עולמה הוא הווב והיא רווחית! ואינה גובה דמי שימוש עבור האתר…זה אולי פרומיל מכלל האתרים, כן אי-בי אבל משלמים לה כסף בשביל לפרסם למכור בה…גוגל…אהה כן משלמים לה עבור פרסום….מי עוד?
    בקיצר עבור לתת לך אפשרות להריץ סקריפטים ולשנות את התוכן…בוא תשלם לי 🙂 אם זה חשוב לך.
    וגיא – המילה לקוח משמעותה בעולם העסקים היא ששילמת בעבור מה שאתה צורך….אז תזכיר לי רק אם עירא או אתה שילמתם משהו ליו-טיוב?

  20. גיא, עכשיו שפכת אותי מצחוק. יש תעשיה שלמה של אתרים אדירים כקטנים שחיה מצוין רק מצפיות של פרסומות כשבאים לצרוך תוכן. כך גם יוטיוב וגוגל. המשתמשים הם לאו דוקא הלקוחות, זה ענף מסחר אחר לגמרי שאתה כנראה לא מכיר בכלל, וכדאי שתכיר כי הוא מתחיל להשפיע על תעשיות אחרות לאט לאט.

    יוטיוב מרוויחים כסף טוב מעסקאות מרקטינג, פלייסמנט, שותפויות עם ספקי תוכן גדולים (NBC) וקטנים (מרינה והציצים, פיליפ דיפרנקו ועוד שמות שלא שמעת עליהם עד היום), וכמובן הרבה מפרסומות. גם אם אני לא לוחץ על פרסומות (או במקרה שלי בכלל לא רואה אותן) יש להם מספיק קהל שצופה ולוחץ. ההוכחה היא הפלוס האדיר במזומנים שיש לגוגל בבנק.

    האינטרס שלהם הוא שארצה לצפות ביותר תכנים ולהעלות משל עצמי כדי שכל הזמן אראה עוד פרסומות, ולכן הם צריכים לשפר לי את חווית הצריכה באתר שלהם, זה הכל. פשוט לחלוטין.

    לדבי חוסר השליטה שלהם על איך התוכן מוצג אצלי – זה מה יש! כאן לא מדובר בתמונת טלוויזה מוגמרת אלא בקוד HTML, CSS, אקמהסקריפט ושאר מרכיבים, שהדפדפן שלי מרנדר לפי הטעם שלי. על זה אין להם ולא תהיה להם שליטה כי זה מה שניסו לעשות AOL שנים ונכשלו חרוצות.

    אז צא מקונספטים של עולם ישן. אנחנו בשוק תחרותי וצריך לנצח לא בהגבלת אפשרויות אלא בפיתוח ופתיחת אופציות. זה הפוך למדי מעולם המסחר שאתה רגיל אליו.

    הנה לך הרצאה מעניינת של איך לנהל עסק מצליח בשוק תחרותי ודינמי שכזה:

  21. גיא – אתה השתמשת בסמנטיקה מתוך התגובה שלי. נדבקת למילה אחת. יכולתי באותה מידה להשתמש במילה "משתמש" או "צרכן", במקום "לקוח".
    אני חושב שעירא הצליח להסביר את זה במילים הטובות ביותר.

  22. ראשית אני שמח שאתה מחוייך – הרבה יותר טוב מלהתעצבן ושאר ירקות.
    שנית – נו באמת על מה אתה סח? למה זה נשמע לי כאילו אתה טומן ראשך בחול כשאתה אומר "האינטרס שלהם הוא שארצה לצפות ביותר תכנים ולהעלות משל עצמי כדי שכל הזמן אראה עוד פרסומות, ולכן הם צריכים לשפר לי את חווית הצריכה באתר שלהם, זה הכל. פשוט לחלוטין." הרי אם כל דיכפין יריץ אד-בלוק (שמחר יהיה בילד אין בדפדפן) ואח"כ גם גריזמנקי שיהיה בילד אין יתן להם לזרוק/לערוך כל מה שהוא לא רוצה….איך בדיוק מה שאמרת מתיישב?
    זה שהיום בדיוק בנק' זמן ספציצית יש כאלו שאין להם עוד אד בלוק לא אומר שהם צריכים להתחשב באיזה שהוא סקריפט שאתה כתבת…וכן מבחינתם בדיוק אתה כמשתמש שמנסה "להתחכם" להם לא נמצא בקהל היעד שלהם. ברגע שמהפרסמים יגלו שיש עוד ועוד אד בלוק הם ילכו….ככה זה בעולם של הרייטינ….ואז מה יהיה גורלו של האתר?
    אין ויכוח שהקוד פתוח ואתה יכול לשנות – אבל למה אתה מלין שהם לא דואגים לך…הרי אתה פוגע בהם…אז תעבוד קשה….וכן מבחינתם….אל תבוא, שיבואו רק אילו שלא משנים אין להם אד בלוק וכו….כמו שאמרת יש מספיק מאלו, לפחות בנתיים.

  23. גיא גיא ידידי – זה לא סמנטיקה כלל וכלל.
    משתמש מהסוג שאתה מתאר הוא "אורח" / "מבקר" וכשכזה…בוא תבוא תהנה…אל תיגע אל תשנה…ראה מה שיש ואמור תודה. יש לך הערות הארות הצעות לשיפורים..שלח לנו, אולי נלמד משהו.

    שילמת – אתה לקוח….דרוש את שמגיע לך. תאימות אחורה וכו'.

  24. א. אחוז חוסמי הפרסומות הוא מזערי, והם עדיין מליארדרים.

    ב. אני עדיין חושב שראוי להם להקשיב לEarly adopters ואתה מוזמן לקרוא בנושא את הספר שאז המלצת לי עליו ועוד לא הספקתי לקרוא בעצמי על "צליחת הבקע" – Crossing the chasm. אפילו אם אני לא עושה במוצר שלהם את מה שהם התכוונו, העובדה שאני מנצל אותו בדרכים חיצוניות יכול לתת להם עוד ועוד רעיונות.

    לבסוף לגבי שימוש באתר שלהם איך שבא לי: הם מאפשרים לי לראות סרטים (בלי פרסומות) דרך קורא RSS בגוגל, הם דוחפים לידי את האופציה של הטמעת הסרטים (בלי פרסומות) כאן אצלי בבלוג (שתי דוגמאות כאן בפוסט) ןעוד המון אפשרויות לשימוש ישיר בתכנים, ומי אני שלא אנצל את ההזדמנות הנהדרת?

  25. אכן. אחלה דבר, מלבד שבגלל ג'מיל2 אין לי יותר כפתורי LTR-RTL. מה שהם עשו זה הדבר הנכון לעשות,  הרבה אתרים פותחים API לקרביים (פליקר אולי אחד המפורסמים), אבל הם היחידים שפותחים API לתצוגה (ג'מיל, מפות ושירותי גוגל אחרים), ויפה שכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *