הכושי עשה את שלו


Creative Commons License photo credit: SuggestivePhotos

מגרשים את האסייתים, איזה גיבורים אנחנו. תסתכלו טוב טוב על הצלופח המסכן הזה משמאל. כך מדינות המערב (וישראל בתוכן) מתייחסות למזרח. מצרך מדף שקונים בחנות כשרוצים ומתעלמים כשלא. בארץ עובדים כ900 טבחים זרים (רק 900 בכל הארץ? נשמע מעט) אבל לא בגלל שישראלי לא יודע לגלגל סושי או להקפיץ מונוסודיום גלוטמט עם בקר סצ'ואן, אלא בגלל שאף ישראלי לא היה מסכים למשכורות המחפירות שמשלמים לאנשים האלו, בטח שלא ישראלי עם כמות הנסיון שהם צברו.

בהרצליה היתה מסעדת סושי מצוינת בשם "סאלי". מצוינת בגלל שהיה להם איש סושי קפדן ומוכשר שדאג לחיתוך נכון של הדגים ולבניה מלבבת של הצלחת. היתה פינה על הבר שאפשר היה לראות בדיוק איך ומה הוא עושה ובימים של ביזנס איטי לשבת ולדבר איתו קצת. באנגלית מקוטעת הוא סיפר לי שכבר בגיל 12 או 13 שלפו אותו ההורים מבי"ס ושלחו אותו ללמוד טבחות, ואחרי 3 שנים לימודים וסטאז' נשלח לאירופה ועבד בכל רחבי סקנדינביה, המשיך לקליפורניה ומצא את עצמו בישראל. הוא שונא סושי ולא מסוגל לאכול מזה, ואין דבר שעליו חלם יותר מאשר לנטוש את המטבח וללכת ללמוד תואר באיזה קולג', אבל הוא לכוד במין לופ אינסופי של נדודים על אשרות עבודה. לא ירדתי לפרטים מה בדיוק מונע ממנו, אבל מה שבטוח, לא ראיתי אף טבח סושי בארץ שהיה מנוסה כמוהו להרים צלחות מעוצבות ומנות יצירתיות, ובכל זאת חוטף צעקות חסרות שחר מהמעסיק הישראלי שלו שהתייחס אליו בערך כמו שסנוב גזעני מתייחס לשוטף כלים מטירה. זה היה מעליב לראות את זה ולא חזרתי לשם אחרי אותו הערב. מאז אותו טבח עזב, המסעדה התדרדרה ונסגרה. מסתבר שיש אנשים שבאמת קשה למצוא להם תחליף. לפעמים בגלל משכורת נמוכה ולפעמים בגלל ידע וכשרון, אבל שני אילו אינם מספקים את ממשלת ישראל.

במדינה שלנו, שנוסדה לא מסיבות דתיות אלא ע"י ציונים חילוניים ברובם, כפרויקט שחרור לאומי מגלות ואנדר-דוגיות, מחזיקה עם עבדים בבנין, חקלאות, בישול, טיפול בזקנים ובקיצור כל עבודה שישראלי לא ירצה בה, וכשהעבד פתאום גורם למישהו בכנסת להראות לא טוב, אז אפשר לפטר אותו. בעלי המסעדות לא יותר טובים מ120 הטמבלים הנבחרים שלנו, הם באים בטענות מופרכות כאילו שאם מחר יגורשו כל הטבחים הזרים אז לא יהיה תחליף ויצטרכו לסגור את הבאסטה. המפסידים הם כמובן רק הסינים והתאילנדים שיגורשו. אני לא סופר את רשת יו-סי פקין או זוזוברה כצד נפגע בענין. הם יעסיקו ערבים או רוסים או כל מי שמוכן יהיה לקחת את העבודה בזול, ויעלו את המחיר ללקוח כי יהיה להם תירוץ. כל דבר זה תירוץ להעלות את המחיר.

הנה עוד שלב אחד בהפיכתו של עם ישראל לעדר בהמות כמו כולם. אור לגויים עאלק.

11 תגובות בנושא “הכושי עשה את שלו”

  1. אני כבר אשכרה לא יודע מה מגעיל אותי יותר: הגזענות הישראלית שאמורה להביא עלינו חרפה (או לפחות בושה), חברי הכנסת המטומטמים שכביכול "מייצגים" את העם, ומנסים לפתור את בעיית המים של ישראל ע"י תפילה לגשם, או בעלי המסעדות שמנצלות את העובדים הזרים.
    אני אישית מרגיש כל יום שדבר כזה מתפרסם, שהייתי מעדיף שיורידו את המילה "ישראלי" כשמתארים אותי. אני מתבייש במדינה שאני חי בה. דווקא אנחנו, מכל העמים, היינו צריכים להיות סובלניים יותר בגלל מה שעברנו כעם. בלי קשר ל"סושי – יהיה או לא יהיה?", שמדאיגה את כולם – אני חושב שעצם היחס שהממשל בישראל נותן לעובדים הזרים, הוא חרפה. כואב לי לשמוע כל פעם מחדש, שזה מה שמייצג אותנו בעולם.

    ובהרחבה לדברי הסיום של עירא – אם אנחנו "העם הנבחר", "עם סגולה" או איך שלא יקראו לזה – עדיף כבר היה לטבוע בים סוף.

  2. כבר שנים שעם ישראל הוא עדר בהמי. אם רק עכשיו עלית על זה, אשריך.

    אתמול בערב (אמש?) כשחיכיתי לאוטובוס, עמדו שני שוטרים לא רחוק. בכל זאת, תחנה מרכזית בירושלים היא מקום מועד לפורענויות. שני ארסים קלטו אותם, ניגשו והתחילו לקלל. למה? כי בשבוע שעבר, כשהם חזרו מחמש שעות נסיעה מאילת (לא ידעתי שזה רק חמש שעות, דרך אגב) בכניסה לירושלים תפס אותם שוטר על מהירות מופרזת והכניס להם 100 ש"ח קנס. הם נורא התעצבנו כי הם בסך הכל רצו הביתה, להתקלח וללכת למשחק של בית"ר. אתה לא תאמין איזה צעקות וגידופים חטפו שני השוטרים המסכנים שעמדו שם. פשוט התביישתי. לא עלה בדעתם של שני הכולירות שאולי הדו"ח הזה חסך חיים של מישהו, כי לנהוג מהר כשאתה עייף יכול להיות מסוכן. לא יאמן מה יצא להם מהפה. כל כך התביישתי שיש איזשהו קשר בינינו (ולו גם רק ששנינו שייכים לאותו "עם"), אין לך מושג.

    בהמות? לגמרי.

  3. "הם באים בטענות מופרכות כאילו שאם מחר יגורשו כל הטבחים הזרים אז לא יהיה תחליף ויצטרכו לסגור את הבאסטה"

    כן, מי יגלגל סושי, ישראלים? תאמיני לי, ראיתי איך ישראלים מגלגלים סושי. שלא לדבר על לבחור את הדגים, וכו'.

    מתערבים שאם אין זרים אין מסעדות אסיאתיות טובות?

  4. זהו…..החלטתי בתור מי שאמור להיות חבר למצוא לי פה באזור איזו כורסא משלי…..מעניין אם האסכולה שאליה אשוייך תהיה אחרת מאשר "איזה נודניק".
    אז ככה, כן כנראה שכאלו "כושים" (שם ג'נרי) המועסקים בכל מיני עבודות שכנראה אין ישראלים המוכנים לעשות אותם קיימים כמעט בכל מדינה בעולם…לא שזה עושה אותנו טובים יותר, כמובן שקל להשוות לאידיאל האוטופי ולומר….אויש אנחנו לא שם, אבל בכ"ז – לולא היו מועסקים פה האם מצבם היה טוב יותר?
    מעבר לכך, ומה על המתלוננים עשיתם בשביל שזה לא יקרה? הפגנתם? הכרזתם על חרם צרכני? האם אתם באמת מוכנים להפסיק ללכת למסעדות, פאבים ושאר מיני עסקים כדי לא לתמוך במצב הזה (הרי ביננו אין מסעדה וכו' שזה לא מתקיים אצלה). עם היד על הלב – אתם באמת מוכנים לשלם גם את ההפרש במחיר שידרש על מנת לשלם לאחרים מה שבעינכם הוא שכר הוגן – או שאז תגיע התלונה על המחיר הגבוה? ובכלל, מה הקשר לממשלה? הרי תפקיד הממשלה הוא בראש ובראשונה לדאוג לאזרחיה, הינו אם הם מאמינים שבעיקבות הקטנת התקן לעובדים זרים ואו אי חידוש אשרות תמצאנה מקומות עבודה לישראלים הרי טוב הם עושים – כן גם המחיר של הניגירי טונה אדומה שנאלץ לשלם יהיה גבוה יותר…חוצמזה – מי שחושב שישראלים לא יודעים להכין….אין דבר אז לא יהיו מסעדות סושי…או שילכו ללמוד…

  5. "אם הם מאמינים שבעיקבות הקטנת התקן לעובדים זרים ואו אי חידוש אשרות תמצאנה מקומות עבודה לישראלים הרי טוב הם עושים"
    אכן ברוך הבא – אבל מדובר בדמגוגיה זולה, גיא. אף אחד לא באמת מאמין שגירוש כל העובדים הזרים לארץ מוצאם או לארץ כלשהי יפחית את רמת האבטלה בארץ. אתה בעצמך כותב שזה לא הגיוני. אם מישהו באמת מאמין בזה, אז אני יכול למכור לו גם קרח בטענה שמדובר ב"יהלומים נמסים" במחיר מופקע.
    לגבי המחיר – א) לא מדובר במחיר יקר יותר. אלה בעלי מסעדות בעלי תאבת בצע, ותאמין לי – אני ראיתי כבר איך מתמחרים מנות, מול העלות המצחיקה שלהם. אל תשכח שהם קונים בסיטונאות, ולא משלמים את המחיר שאתה משלם בשוק או בסופרמרקט או במכולת השכונתית.
    ב) כן. אם היה מדובר בעלות הגיונית, הייתי מוכן לשלם יותר, כדי לא להעביד אף אחד בצורה מחפירה כזו.

  6. דמגוגיה זולה? לא בטוח.
    בוא נניח לרגע שאנחנו חיים בשוק משוכלל, אומנם לא אופטימלי כפי שמופיע בספרי הלימוד אבל בכ"ז משוכלל, היות ואתה לא באמת רוצה שמחירים וסחורות יוכתבו ע"י הממשלה, ראה מקרה רוסיה. כבר בשוק הזה ועם המחסור בעובדים מקצועיים בתחום הבניה, וזה נתון בדוק ידידי, מחירי העבודה – כלומר התשלום שמשלמים לרצף טוב סיני יותר מאשר שילמו לרצף פלסטיני, ובהתאם עלו גם המחירים הניגבים המלקוחות. לאור האמור לעיל, בתחום בו המחסור יהיה נדרש ע"י השוק ימצאו עובדים מקומים היות והשכר יעלה, כמובן שיגרור עליית מחירים לצרכן, אולם זה לא יקרה בין לילה זהו תהליך שיכול להמשך זמן ואפילו ארוך. בעלי מסעדות תאבי בצע – מה אתה באמת מאמין שעסקים קימים מתוך פילנטרופיות ואו ציונות רחמנא לצלן? ושוב הם תאבי בצע, כדברייך, אך ורק משום שאני ואתה ואחרים מוכנים לצרוך את מה שהם מוכרים במחירים שהם דורשים…אני בטוח שכמוני גם אתה לא צורך דברים שאתה חושב שהמחירים שלהם מופרזים, למעט דברים הכרחיים – סושי הוא לא אחד מהם 🙂
    לדבי תמחור המנות – אם כך אתה יודע בבדאי שמחיר חומרי הגלם הוא החלק הקטן בעלות….

    אין בדברי כדי להבין שאני בעד העסקה בתנאים מחפירים ותוך ניצול…אבל ביננו – לא הממשלה אשמה בזה….אלא אני ואתה ביחד…וכן אני מאמין שזכותה של ממשלה לקבוע חוקי הגירה….וכן אני מאד מאמין במשפט "עניי עירך קודמים"

    ממליץ לקרוא את המאמר של ראסל – בשבח הבטלה…הלינק מצורף בתגובה שלי לפוסט של עירא "קרירה חדשה"

  7. תראה – אני לא מאמין בפילנטרופיות, ואני אכן חושב שגם לנו יש אשמה בעניין הזה. ברור שבעלי המסעדות עושים את הכל כדי להרוויח כמה שיותר, וברור שאנחנו גם תורמים לנזק ולעוול שנעשה כאן. הבעיה היא בעיקר כאשר זה מגיע על חשבון העובדים הזרים. אם נניח רק לרגע, ש"עניי עירך קודמים" (דבר שאני מסכים איתו כעיקרון) באמת קיים פה, אז אוקיי – אני איתך בעניין חוקי ההגירה. העניין הוא, שכל אחד פה רוצה להיות מנהל. את העבודות ה"פשוטות" כבר אף אחד לא מוכן לעשות. אני אומר את זה דווקא מפני שכשאני הייתי צריך כסף, לא היתה לי ברירה והלכתי על עבודות שכר מינימום. לצערי, אנשים גדלים פה עם גאווה מדומה, אשליה לכך שאם הם לא יעבדו, מישהו אחר יעשה בשבילם כבר את העבודה. כשהייתי מובטל בשנת 2001, בעת שהתפוצצה לה בועת ההיי-טק, אני התביישתי ללכת לביטוח לאומי, כדי לקבל דמי אבטלה. במשך שנה וחצי עשיתי הכל כדי להימנע מזה. היום כבר אין בושה כזאת. אתה "פראייר" אם לא לקחת דמי אבטלה. אנשים מעדיפים לקבל אותם מאשר לחפש עבודה, ברוב המקרים. ולכן, ידידי, אני לא ממש קונה את "עניי עירך קודמים" במקרה הזה. שוב – אין פה הכללה. אני בטוח שיש אנשים טובים שמוכנים לעבוד כמעט בכל דבר, והם מתאמצים למצוא עבודה.
    העניין הוא, שהפוליטיקאים מדברים בשם אותם אלה שלא באמת מתאמצים, וכאן יש לי בעיה. מכאן נובעת בעצם אותה דמגוגיה זולה, שעליה רוכבים כל מיני בעלי עניין.
    אתה רוצה הוכחה? חכה כמה חודשים. כשתעלמנה להן המסעדות האסייתיות (לפחות הטובות שבהן) בגלל הגירוש הזה. אמנם יהיה כבר יהיה מאוחר מדי, אבל אני מניח שזה המחיר צריכים לשלם העובדים הזרים בשביל שהחברה הזאת תתפכח לה סוף-סוף. חבל שזה מגיע על גבם של בני אדם.
    לגבי המאמר שציינת – אני אקרא אותו. וזו הבטחה.

  8. אני חושב שטוב שפועלים נגד הבעיה של פועלים זרים במדינת ישראל.
    יש לנו מספיק בעיות מיעוטים.
    מצד שי, כן הייתי רוצה שאנחנו נהייה המדינה שמתנהגת ש"כפפות משי" בזרים. אני מאמין באימרה שפה צריכה לקום המדינה הכי מוסרית, "אור לגוים".
    אין סתירה בין השניים.
    נסתדר גם בלי טבחים אסייתים (מה עוד שאני בטוח שישארו 200 חוקיים בישראל, המסעדות, כמו כל גורם בישראל, מקצינות את התסריט לטובתן).

    ד"א,
    משום מה בדפדפן אופרה תיטבת הטקסט לתגובה לא קיימת, תוכל לתקן זאת?
    תודה.

  9. לגבי העובדים – נחיה ונראה.
    לגבי אופרה – זה עובד בפיירפוקס, ספארי, קונקי, אקספלונטר 6 ו7, ואפילו על מכשירים ניידים וLynx אז אני מצטער, אבל הבעיה לא אצלי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *