תקינות פוליטית זה רע. מאד.

נדב שאל לפני שבועיים מה רע בתקינות פוליטית והרבה זמן תכננתי לענות ולא הגעתי לזה.

ראשית, כמו שהפוסט שלו מציין, הגישה הזו מטפלת בסוכר שמפוזר על הצואה (סליחה) ולא בבעיות האמיתיות. שנית זה גבול שאף פעם לא מפסיק להצטמצם ותמיד מישהו ימצא עוד פינה של משהו שמפריע לו והופ עוד מושג חייב לעוף מהלכסיקון. למונח הפוגע נמציא יופומוזמים (יופומיזם = אותה גברת בכיסוי אדרת) ובסוף גם מילה זו תפגע במישהו יום אחד. אני ממליץ בחום שתפנו חצי שעה לצפות בפרק של "בולשיט" שדן בנושא 'מילים בעייתיות', צנזורה וחופש דיבור, בין השאר צולמה שם מרואיינת מ'חגורת התנ"ך' אומרת שאבא אמר לה שכל פעם שרוצים לצעוק 'ג'יזס קרייסט' אומרים במקום זה 'סנטה וואקה'. העצוב זה שסנטה וואקה היא פרה קדושה בספרדית, וזה עלול להעליב אולי את ההודים? (אגב אני בטוח ש'חגורת התנ"ך' זה יופמיזם ל'המשוגעים מהדרום'). עוד דוגמא מהעולם האמיתי היא שאסור מהחודש להגיד בטלוויזיה האמריקנית 'ניגר' אז מיד צץ יופומיזם חדש בטקסס, מעתה אל תאמר אפרו-אמריקני כי אם 'קנדי'. ומה יקרה כשהמילה תהפוך גם היא לקריאת גנאי? טוב, לקנדים גם ככה יש כבר בטן מלאה על השכנים המעצבנים מלמטה.

From Crackle: Penn Says – CanadiaN

האמריקנים המציאו את התופעה עד כמה שאני יודע. כבר לפני כמאה שנה "חזה" ו"ירכיים" היו מילים רגישות מדי ולכן עד היום לחלקי העוף באטליז קוראים "בשר בהיר" ו"בשר כהה" בהתאמה בחלק מהמקומות שם, וגם בארץ נתקלתי ביופומיזמים כאלו פה ושם (מי אמר "בשר לבן" ו"דבר אחר"?)

עד כאן על למה זה לא עובד בעולם האמיתי. עכשיו על למה זה מעצבן. בעיני שפה אנושית היא הכלי הכי חזק שיש לנו. "העט חזקה מהחרב", "חיים ומוות ביד הלשון" – עושר השפה והניואנסים מאפשרים לנו להעלות רעיונות יותר מורכבים ולפרט דקויות, ומתוך כך לגרות את הדמיון ולהמריץ רעיונות נוספים. דלות שפה גם מצמצמת את מרחב החשיבה – לשם שואפת תנועת הפוליטיקל קורקטנס בדיוק כמו השיחדש לפי אורוול. מוזר לי שצריך אדם להלחם על יכולת השימוש במילים מסוימות. לא מספיקות המלחמות האינסופיות בין זכות הציבור והעתונות להתבטא ובין ממשלות שמנסות להגביל אותם?

למרות הדמוקרטיה שעל הניר אין היום בהרבה מדינות חופש דיבור "כמו בספרים". אין יותר פוליטיקאים ונבחרי עם שמוכנים להלחם עד חורמה על זכותו של מישהו להשמיע דיעה, ובוודאי לא כזו שמנוגדת לדעתם. היום בשם הפלורליזם מקובל לגמרי לגנוז ספרי ילדים כי הם מכילים חזיר, לסלוח לאימאם שמקביל את בנות אוסטרליה הנאוות לבשר ואת הרשימה המתארכת של המוסלמים שנכלאים על אונס לחתולים טפשים ותמימים, וזה מגיע עד לנקודה שהארכיבישוף של קנטרברי מציע שלמען קירוב לבבות אין מנוס מלהתאים את החוק הבריטי לשריעה (מי אמר חזרה לאלף הראשון לספירה ולא קיבל? וזה מהכנסיה האנגליקנית הנאורה, לא הקתולית!). איך אפשר שלא להתעצבן? כאן לא מדובר בלפלפיות פחדנית, מדובר באפולוג'טיקה מסוכנת והרסנית. כמובן שהבעיה הגדולה של סובלנות ופלורליזם זה קבלת השונה, גם זה שלא אוהב להיות סובלן ופלורליסטי, אבל עד איזה גבול? כשהוא מנסה לאכול אותך מבפנים, מצהיר במסגדים הכי גדולים של לונדון ומינכן שהארץ (יענו כל כוכב הלכת) מיועדת למוסלמים והאומה האיסלאמית או-טו-טו אוכלת הכל?

וכמובן באים הקולות המרגיעים "זה קומץ קיצונים, זו לא האמת השולטת אצלנו בתרבות" אבל אי אפשר להתעלם לעולם מממשלות שמממנות טרוריזם במסווה של ארגונים חברתיים, ואם זה לא היה האיום האיסלאמו-פשיסטי זה היה מגיע מכיוון פונדמנטליסטי-נוצרי כמה עשורים אחרי.

עם כל הכבוד לריבוי תרבויות וסובלנות לאחר, יש בהחלט מקום לחשוב על טובתו של עתיד המין האנושי, ולהלחם לא בעזרת נשקים כתגובה ומילים מתנצלות ו"דיפלומטיות", אלא בעזרת חינוך לפלורליזם, בכל בתי הספר בעולם המערבי חייבים להכניס דחוף תכניות חינוך לפלורליזם ויפה שעה קודם. גם בבי"ס הממלכתיים בארץ הפסיקו מזמן לדון בזה, סובלנות לחלוטין לא קיימת ברשתות החינוך התורני והחרדי, ולצערי בעזה "אנשי חינוך" רק מראים לנו מה זה בדיוק "בכיה לדורות". בני אלון מנסה למכור לנו טרנספר ושפיכת כסף כ"פתרון הומאניטרי" באתר hayozma.org, אבל אני מדבר על משהו אחר, על לקיחת אחריות אישית על הדור הבא ולא להפקיר אותו לעוד חינוך פונדמנטליסטי. לצערי חלום רטוב בלבד, זה ברור לי, כי אין אפילו מספיק מורים שיצלחו ליישם את זה גם בבתי הספר שלנו, לא כל שכן מורים פלורליסטיים בעזה ושטחי A שנוכל לדחוף ולקדם איתם אג'נדה שהיא היחידה שתביא באמת למזרח חדש.

במקום זה, לשנות מילים בשפה בסיגנון ה"שיחדש" לא יקדם אותנו לכלום, ואולי אף יעלים מעינינו את הפתרון. שנאה וגזענות לא נעלמות רק כי מחליפים להן את השם, אבל בהחלט יתכן שהפתרונות להן כן נעלמים ככה מהעין.

כל זה בלי להגיד כלום על "אתיקה", "פרגון" ו"רגישות" – כולם דברים חשובים כשלעצמם, אבל הם אינם חלק מהתופעה המעצבנת של פוליטיקל קורקטנס. למרות שזו האחרונה מתיימרת לשמור על רגישותם של אחרים, למעשה היא פתרון זמני, מלאכותי וחורק שרק מעלה את סף הרגישות עוד ועוד.

11 תגובות בנושא “תקינות פוליטית זה רע. מאד.”

  1. An update about the Australian "Mufti" (a title he gave to himself, there is no such official capacity) – many Muslims were ashamed that he was their official leader and he was finally replaced not long after he made the comments you mentioned.

    As for the rest – I generally agree with you – there is a fine line between accepting other people's opinions as legitimate and just plain playing stupid "liberal" and letting them screw you all over. Regretfully, many "liberals" don't notice when they cross that line.

    A

  2. שתי הערות קטנות ותשובה אחת יותר רצינית:
    "וואקה" היא לא פרה בספרדית, אלא "קאווה". שנית, כתבת "שאריה", בעוד שהחוקים האיסלאמיים אליהם אתה מכוון הם "שאריעה". ואלו היו ההתקטננויות. ועכשיו לנושא שלשמו התכנסנו:
    הבעיה מתחילה עוד הרבה לפני חינוך פלורליסטי. כשמלמדים ילדים בגיל 8, בגיל שבו הם בדיוק מעצבים את אישיותם ולומדים בין טוב לרע, את ספר התורה, שמלא בשנאה לאחר, כספר הסטורי מוצדק, כאן לדעתי זה מתחיל. לא כל הילדים בגיל הזה יודעים לשאול את השאלות הנכונות. במצב כזה, הם מקבלים את התורה ככתובה וכלשונה, ולי אישית יש בעיה קשה עם זה. אני חושב שכבר דנו רבות בנושא הזה בעבר. עצם העובדה שמצדיקים מעשים כמו רצח של 7 עמים והפיכת עם אחר לעבדים, עצם העובדה שרוגמים ב"פקודה אלוהית" כל דבר ששונה ממך, ועצם העובדה שמצדיקים את כל זה ע"י ישות כלשהי שדיברה אל איזה איש מגמגם בחלום, גורמת לי לתחושה מאוד קשה. אין לי בעיה עם המסורת היהודית. להיפך – אני מאוד אוהב אותה. יש בה דברים יפהפיים, וכך גם בתנ"ך. אבל לא בתורה. כשמלמדים ילדים בגיל הרגיש הזה את הספר הזה בתור ספר היסטורי, ולא כפרוזה, למשל – אתה מתחיל כבר אז חינוך נוקשה. כל דבר ששונה ממך, צריך להיעלם, בגלל שהוא "לא תקין". בגלל שהוא שונה מעצם הגדרתו. בצעירותי, אני התקרבתי מאוד לדת, כי היו לי שאלות. הרבה שאלות. אבל כשהבנתי שאין עם מי לדבר, ושהדת מצדיקה מעשים כאלה בלי לשאול את עצמה את השאלות האלה, הבנתי שאין לי מה לחפש שם יותר. הפלורליזם שאתה מדבר עליו יכול להתקיים רק אם היסודות לכך ינתנו מגיל צעיר מאוד.

    בדיוק אתמול קיבלתי מידידה שלי את המייל הבא, שהוא מאוד רלוונטי לדעתי:

    Due to the climate of political correctness now pervading America , Kentuckians, Tennesseans and West Virginians will no longer be referred to as "HILLBILLIES." You must now refer to them as APPALACHIAN-AMERICANS.

    HOW TO SPEAK ABOUT WOMEN AND BE POLITICALLY CORRECT:
    .
    She is not a "BABE" or a "CHICK" – She is a "BREASTED AMERICAN."

    She is not "EASY" – She is "HORIZONTALLY ACCESSIBLE."

    She is not a "DUMB BLONDE" – She is a "LIGHT-HAIRED DETOUR OFF THE INFORMATION SUPERHIGHWAY."

    She has not "BEEN AROUND" – She is a "PREVIOUSLY-ENJOYED COMPANION."

    She does not "NAG" you – She becomes "VERBALLY REPETITIVE."

    She is not a "TWO-BIT HOOKER" – She is a "LOW COST PROVIDER."

    HOW TO SPEAK ABOUT MEN AND BE POLITICALLY CORRECT:

    He does not have a "BEER GUT" – He has developed a "LIQUID GRAIN STORAGE FACILITY."

    He is not a "BAD DANCER" – He is "OVERLY CAUCASIAN."

    He does not "GET LOST ALL THE TIME" – He "INVESTIGATES ALTERNATIVE DESTINATIONS."

    He is not "BALDING" – He is in "FOLLICLE REGRESSION."

    He does not act like a "TOTAL ASS" – He develops a case of RECTAL-CRANIAL INVERSION."

    It's not his "CRACK" you see hanging out of his pants – It's "REAR CLEAVAGE."

    אותי זה הצליח לשעשע. הבעיה היא כמובן, שזה כל כך מגוחך, שזה עלול להפוך למשהו רציני…
    יום אחד תקומו, ותראו ש"כרס בירה" הפכה ל"מקום לאכסון נוזלים..". תצחקו היום, תבכו מחר.

  3. האמת שזה נושא די מורכב ועדין, אבל יש לי תמיד דוגמא קלאסית למופרכות של הPC. כמובן שבמקון ניגר או שחור יש לומר אפרו-אמריקאי על שם מוצאו (כבר שמעתי התייחסויות לאתיופים כאפרו-אמריקאים, א-לה אלון מזרחי). כמובן שאם הניגרו והשחור מוצאים מחוץ לחוק הPC אז כך גם דינו של ה'כושי'. מעתה, במקום כושי אמור – אפרו-אמריקאי. אלא ש'כושי' הוא מי שמוצאו מארץ כוש הלא היא אפריקה היינו "אפרו-< השלם את החסר המתאים>".

    לגיא –
    עירא דיבר כאן על תופעה עולמית, איך פתאום עשינו כאן רדוקציה לביצה העכורה שלנו? מה זה בכלל קשור לתנך או לאכזבות שלך מהממסד הדתי הישראלי (או היהודי או וואטאבר) ואיך זה בדיוק קשור לחיוב או שלילה של הPC באופן כללי?!

  4. לגבי התעתיק של שאריעה – צודק. לא חיפשתי את המילה כתובה בערבית, וישראלים מבטאים אותה בשלל דרכים. לגבי ספרדית, בדוק שנית – ואש בצרפתית, ואקה בספרדית. קאוה זה יין. (קרייזי, תגידי לו!)

    ואחרי זה אתה מעליב לי את הקרחת?

    לגבי אפרו-אמריקני – דוגמא מעולה. המילה לא פותרת את ההבחנה בין צבעי עור, רק נותנת לזה שם אחר. שחור שמעדיף להקרא אפרו-אמריקני במקום פשוט אמריקני, הוא פשוט טמבל בעיני כי הוא מקבע בשפה מילה חדשה לסגרגציה.

    ולאורן – מה לעשות שהנושא מאוד מאוד קשור גם לבעיות שלנו בבית? הממשלה (הספין-דוקטורים שלה) המציאה כבר עשרות מילים יצירתיות (לא תמיד בסגנון PC אבל עדיין מילים שמיועדות להסתיר או ליפות את האמת). זה אונס של השפה ומוחות העם (אונס מוח – קרי זיון שכל). כך נולדו לנו "התנתקות", "קרווילה", "פעימות", "נוטלי חלק במעשי איבה", "נותני חסות", ההגדרות המשתנות של "דם על הידיים" ועוד הרבה. חיפוש קצר בגוגל על "מכבסת מילים" יעלה לא מעט כתבות בנושא, הכי יפה זו של משרד החינוך למורים.

  5. ברור שיש לנו כאן בבית בעיה של כיבוס מילים, אבל כיבוס המילים שלנו וכיבוס המילים של הPC זה לא מאותה מכבסה.
    מכבסת הPC האמריקאית (שחילחלה גם אלינו) יש לה מטרה ראשונית לצמצם פגיעה ברגשות. יש בה גם המון צביעות, התחסדות ופטרונות והיא מובילה לאבסורדים בצורה אינהרנטית. אחד האבסורדים הוא שההנחה היא שהשומעים יודעים בדיוק למה מתכוון האומר: "מאותגר-משקלית"= שמן -דָב, אפרו-אמריקאי = שחור-כושי, "בן מיעוטים" = ערבי  וכן הלאה.

    מכבסת המילים מבית המדרש של הספינולוגים העבריים מטרתה להטעות את הציבור בצורה מובהקת.  "התנתקות" = נסיגה/בריחה/גירוש (תלוי את מי שואלים). "קראווילה" – זה לא קראוון – זו ווילה. "חישוף" – הריסת מבנים ושיטוח הקרקע…
    המשותף הוא שבשתי התופעות יש ניסיון מסויים להתעלם מהמציאות או לברוא סוג של מציאות חדשה בעזרת השפה, ובכל זאת, אלו שתי תופעות שונות לחלוטין.

    כך או אחרת – אני עדיין לא מבין מה זה קשור ללימודי תנך או לממסד הדתי. כן, התנך הוא דבר מורכב וכנראה שלא מלמדים אותו בצורה נכונה (את שייקספיר מלמדים אצלנו נכון?!) והממסד הדתי הוא גוף  בעייתי במיוחד, אבל כל זה לא קשור לPC.

  6. כתבתי "לא בסגנון PC אבל עדיין מילים שמיועדות להסתיר את האמת". כאן זה במובהק של ספינרים ממשלתיים, ושם זה העם מגביל את עצמו והספינרים הממשלתיים פועלים בשקט מאחורי וילון ולא בגלוי.

    כאן זה לא לעורר את זעם הסמולנים, שם זה לשמור על סטטוס קוו בין כל קבוצה לכל קבוצה שהיא. תגיד, "תכנון תבוני" במקום "בריאתנות" זה לא מכבסת מילים? PC זה תת-מחלקה במכבסה הגדולה.

    הנקודה שלי בפוסט היתה שPC מתיימר להחליק על בעיות גזענות, ובמקום לפתור בעיות סובלנות, להחליק עליהן שכבה של טיח מילולי, משם עברתי להצעה של מה הפתרון הנכון בעיני ותקפתי את חוסר החינוך לסובלנות במערכת הממלכתית ואת החינוך לאי-סובלנות במערכות שמופעלות וממומנות ע"י גופים דתיים פרטיים (ש"ס, חמ"ס, חב"ד ומיני גופים פונדמנטליסטיים בעולם). רק אתמול דנו אברי ואורי בגל"צ על הבעיה של חוסר בפיקוח על החינוך הזה בארץ. החינוך החרדי לא מוכר ע"י משרד החינוך מחד, ולכן לא מתוקצב, אבל מוכר מספיק כדי שלא מכריחים את ההורים להביא את הילדים לבי"ס ממלכתי, ותקציבים מגיעים מסעיפים מיוחדים אחרים. התוצאה שכיום בבני ברק ישנם 159 בתי ספר, בינהם דירות בבניינים מיועדים להריסה, שלדת אוטובוס ועוד, מקומות בלי חימום וקירור, חלקם בלי חשמל מסודר, מפגעים תברואתיים אחרים, אני לא מדבר כבר על חוסר פיקוח על החומר ורמת המורה. משרד החינוך לא יודע איפה בתי הספר האלו ומה קורה בהם, ולא מעניין אותו. כל זה מדו"ח המבקר. אני אחסוך מכם איך נראה החינוך הממלכתי שכן מתוקצב במגזר הלא יהודי.

    כשמדינה מצפה בטיח את הבעיות במקום לדאוג לחינוך טוב ונכון מגיל קטן לכל ילד, העתיד שלנו רק ממשיך להשחיר, וחוסר הסובלנות ביחד עם ההזנחה יביאו להתפרקות חברתית.

    אני מקווה שעכשיו הבנת את החיבור – פתרון מול טיוח (מילולי ועיתונאי).

  7. תודה עירא.
    וד"א, אורן – ה-PC שאתה אומר שהגיע מארה"ב – למה אתה חושב ששם החינוך לא דומה? הרי אתה רואה מליוני ילדים שמדקלמים את התנ"ך, הברית החדשה וכו', וגם שם מלמדים את זה בתור ספרים היסטוריים. תשמע – הבעיה היא, שככל שאנחנו נמשיך לחנך דורות נוספים בצורה כזו, ככה תמשיך מכבסת המילים לעבוד ולהסתיר את האמת המכוערת: אנחנו לא מוכנים לקבל שום דבר ששונה מאיתנו. זה נכון לגבי האמריקאים, ולצערי – זה נכון גם לגבינו. דוגמאות לזה יש בשפע – הפליטים מדארפור, העלייה מרוסיה ומאתיופיה, ועוד. לפני שבוע ד"א, התפרסם שהאחריות על תהליך הגיור, אחרי שהופקעה לפני כמה שנים מש"ס, חוזרת לידיים שלה, אבל בעקיפין. מעתה מי שאחראי לה הוא הרב הראשי. אתה יודע מה זה יגרום? שוב אנחנו נמנע מאנשים שאוהבים את הארץ הזאת ומוכנים להקריב את חייהם בשבילה לגור פה, או אפילו להיקבר בה בצורה מכובדת, וכל זה בגלל שאיזה איש עם כיפה החליט ש"לא מוצא חן בעיניו" ומבחינתו האיש אינו יהודי.

    אז הנה החיבור בין שני הנושאים האלו. תאמין לי שאני לא מעלה את זה סתם כך. מכבסת המילים התחילןה מזמן. עכשיו אנחנו רק ב"מקצי שיפור". אישית – הייתי מוותר על השיפורים האלה.

  8. Ira is correct about "Vaca" at least for Portuguese (and I'd expect for Spanish too) – "Vaca Louca" = "Crazy Cow" (the disease, or Netanyahu's wife from the famous joke).

    A

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *