הנה, אבנר, במיוחד בשבילך!

קיבלתי תלונות שאני לא מעדכן מספיק.

א. קפוץ לי.

ב. הנה סיפור אורנג' קטן להתחיל איתו את השבוע…

פעם פעם חשבתי שדור שלישי זה מגניב. זה היה בדצמבר 2005 ולקחתי לשבוע נוקיה 6680, אבל האיטיות והבאגים של הסימביאן הביאו לי את החורפה וביטלתי את העסקה. לפני שבועיים גיליתי שאני ממשיך לשלם חבילת גלישה חודשית לדור שלישי למרות שאין לי מכשיר מתאים ולמרות שדרשתי לא להשתייך לאחת עוד כשקניתי את המכשיר. שיחה לאורנג' סדרה את זה מאוד מהר (למרות שבאמצע ניסו למכור לי חבילת GPRS למרות שברור שאינני גולש) ואכן השבוע קיבלתי זיכוי בחשבון החדש. זיכוי של 425 ש"ח, בלי ריבית. שאלתי אותם מה נהיה ואמרו לי שזה מה שיש, אבל לא ניסיתי להתווכח, כי היה שם ענין אחר. החשבון הגיע בדואר רשום ואילץ אותי לכתת רגלי לדואר, ואז בתוכו מצאתי גם הודעה חביבה שהודיעה לי כי "מחיר שליחת SMS עודכן ל39אג' פלוס מע"ם". לא "התייקר" או "הוזל" אלא "עודכן". במקרה אני זוכר שהוא עלה קודם 3 אגורות פחות. כסף פיצי אבל מה אכפת לי לשאול מה הסיפור?

– "למה התייקר?"
– "זו פעם ראשונה שאורנג' מייקרת!"
– "אבל למה? הרי העלויות השוליות של הפעלת הרשת שלכם יורדות כל הזמן!"
– "אדוני תאמין לי שאנחנו אף פעם לא מעלים. תבדוק אצל סלקום ופלאפון כל הזמן מעלים!"
– "אבל אני לא לקוח שלהם, אני לקוח שלכם. אם את אומרת לי שהם כל הזמן מעלים ולכן לכם מגיע אז את אומרת שאתם קארטל…"
– "חס וחלילה אדוני אנחנו לא קארטל!"
– "אז חזרה לשאלה המקורית שלי – למה עלה המחיר?"
– "אני יכולה להציע לך חבילת SMS במחיר מיוחד ואז זה יהיה לך יותר זול, רק 20 אג' ומע"ם למשלוחה"
– "כן, אבל כמה קבוע לחודש"
– "רק 9.90…"
(חישבנו ויצא שאני משלם בקושי שני שקלים פחות על כמות הSMS הממוצעת שלי)
– "אבל זה עדיין יהיה מאוד יקר"
– "לא נכון אדוני! זה מאוד זול"
– "כשאני שולח SMS זה 100 בייט בממוצע, נגיד 1000 ביט בעיגול למעלה, חד פעמי. כשאני מדבר איתך זמן אוויר זה 1500 ביט לכל שניה."
– "אדוני, אבל זה יקר!"
– "לא, זה עולה לכם פחות משבריר אגורה אבל אתם לוקחים לי כמו שיחת אוויר של 5 דקות שלמות. אתם…."
– "ממש לא! ממש לא!"
– "אני משלם 79 אגורות ומע"ם ל10 דקות שיחה, או 39 אגורות ומע"ם לSMS של 15 מילים. זה הגיוני?"
– "אבל אדוני, זה המחיר, וכל הרשתות מעלות…"
– "אבל אני לא לקוח של כל הרשתות, אני לקוח שלכם!"

וככה זה המשיך, בסוף לקחתי את ה"חבילת SMS" למרות שהיא לא ממש מוזילה, לפחות אחשוב פחות לפני כל SMS.

תאמינו לי, קהל המסמסים אוכל אותה בגדול לדעתי. מצד שני זו קונספירציה כלל עולמית של כל המפעילים הסלולאריים… אז מי אנחנו אזובי בקיר שנוציא מהם הנחה אמיתית?

11 תגובות בנושא “הנה, אבנר, במיוחד בשבילך!”

  1. אפשר כבר להפסיק לקפוץ? זה מתחיל להפעיל לי סטרין על הגב!
    בכל מקרה, אני רואה שאכן לחץ פיזי לא מתון שמתובל במעט אלימות **עדינה עובד :-). מי יתן ובלוגך יתעדכן בתדירות גדולה יותר (אם לא נאלץ שוב לשוחח בארבע עינים…).

    ** "עדינה" בסגנון התפוז המכאני, כמובן.

  2. אני משתדל ככל האפשר לדבר במקום לשלוח סמס. בשיחה של כמה דקות אפשר להעביר פי 100 יותר מידע מילולי מאשר בסמס למרות שהמחיר דומה. המקרים היחידים שאני מעדיף סמס זה במקומות רועשים שאי אפשר לדבר, או מקומות שקטים שאסור לדבר.

  3. ולפעמים לא מתאים לי לנהל שיחה, ואני רוצה להעביר למישהו מסר תמציתי שמצריך בדיקה וחזרה עם תשובה רק הרבה יותר מאוחר.

    או אולי אני רוצה להעביר למישהו מסר לא דחוף כי אח"ב אני אשכח אבל כרגע הוא בישיבה או משכיב את הילדים לישון או אולי לא ער בכלל כדי לקבל עכשיו שיחות….

    בקיצור יש סיטואציות.

    יש לי גם חבר שמסתובב עם שלושה מכשירים ברשת אורנג', שלושתם דור שלישי מתוחכמים, אבל לא שולח ולא קורא SMSים וביטל את כל התאים הקוליים כי הוא שונא את הקונספט וגם לא ממש גולש מהמכשירים כי הוא תמיד ליד מחשב. בנוסף הוא הסתובב שנים עם GPS ולא הייתה לו מכונית.

    אז יש אנשים עם גישות מוזרות בחוץ, אני מסכים, ולא כל פיצ'ר מתאים לכל אחד.

    מה שמרגיז אותי במחירים האלו זה שהעלות היחידה שיש לאורנג' היא אולי המקום בדיסק שהמסרים האלו תופסים. למי שלא יודע, כל מכשיר מדבר קבוע בערוץ "ניהול" של הGSM עם הממסר הקרוב. בערוץ הזה עוברת כל הזמן פטפטת בסגנון "אתה שם?" "אני כאן" "אחלה, דבר איתי אם נחלש לך האות ואני אעביר אותך לממסר אחר" "תודה אחי אני בסדר כרגע. הופס מחייגים עלי, עשה לי טובה, תן לי ערוץ דיבור וקשר אותי ליוסי" "אין בעיה אחשלו, קבל את יוסי בערוץ 15". על ערוץ הניהול הזה מעבירים את הSMS. אפילו לא פותחים ערוץ נוסף לזה. SMS בניגוד למשל לMMS, לא אוכל אפילו שבריר שנית אוויר, אתם מבינים את הטירוף? עכשיו אתם מבינים למה מגבילים אתכם ל160 תווים? כי זה גודל הפקטה המקסימאלי.

    עוד סיפור שמיעוטם של האנשים שמו לב: לפחות בכל המכשירים שבדקתי, משתמשים היום בעברית יוניקוד, כלומר כל תו תופס שני בייט. SMS עברית מכי מקסימות כ70 תווים בבייט כפול ועוד כ20 רווחים, יענו מי שינסה לכתוב SMS באורך הרשמי של 160 תו אפילו משלם פעמיים.

    מי יותר גרוע? הממסד הדתי או מפעילים סלולאריים? שאלה קשה.

  4. ברגע ששליחת SMS הופכת לצ'אט, אני תוך 2 הודעות פשוט לוחץ SEND ומתקשר – זה יותר זול.

    לעומת זאת, אם זה עניינים שנפתרים ב-SMS אחד – זה שווה לי את הזמן ומעט הקשב שזה דורש ממני לשלם יותר על פחות מידע שעובר.

    זה שהמחיר שערורייתי ביחס לזמן אוויר זו עובדה ידועה מזמן. העניין הוא שאם אתה משתמש ב-SMS במקום להתקשר, אני מניח שהם מגלמים במחיר את זה שהם לא מרוויחים על זמן האוויר.

    בניגוד לבנקים, הקרטל הכי מעצבן – אצל הסלולר עוד יש לנו כוח. כשרציתי לעזוב (ברצינות, לא בשביל הפוזה) הם חיזרו אחרי וקיבלתי כל מיני שוחד. כשנגמרת לי ההתחייבות של השלוש שנים הם יצטרכו לעבוד _ממש_ קשה כדי להשאיר אותי אצלהם.

  5. והנה ההבדל הקטן בין חברה ישראלית לתרבות הייקית. אבא שלי עובד חלק מהזמן בברלין, ויש לו שם גם סלולארי מקומי שהוא כמובן אפילו לא משתמש בו רוב השנה. למרות זאת, פעם בשנתיים, לאות תודה שהוא נשאר לקוח נאמן, המפעיל שלו מציע לו מגוון מכשירים מצויינים לקנות ב75-95% הנחה. בלי התחייבות. לי זאת נראית שיטה כ"כ הרבה יותר טובה להחזיק משתמש נאמן לך – מתנות על התנהגות טובה ולא החתמה על הסכמים כובלים. למה חושבים אצל המפעילים שלנו שזה לא יעבוד פה?

  6. למה זה לא יעבוד פה? לא פחות בגלל הלקוחות מאשר בגלל החברות.

    מה שאני לא מבין, זה למה לא קמה חברת סלולר מכסא העור שלה ואומרת: "בעל הבית השתגע – SMS ב-10 אגורות".

    זה עדיין רווח גבוה ביחס לרוחב הפס, וזה יכול להכניס הרבה לקוחות. כנ"ל בבנקים.

  7. הפואנטה היא שגם באגורה בודדת יש להם מאות אחוזי רווח כי SMS לא לוקח זמן אוויר, הוא עובר על ערוץ הקונטרול שפתוח תמיד ממילא. זה עולה להם כמה מגהבייטים של דיסק להודעות שמחכות שמכשירים יחזרו לרשת, זה הכל. לא משנה כמה אגורות הם לוקחים – זה כסף נטו לכיס. הרבה כסף. לדעתי כמה מליוני שקלים ליום לכל מפעילה.

  8. אין הבדל בין העלות של SMS לעלות שיחת טלפון – מבחינת החברות הסלולארית. העלות השולית עבורם, בשני המקרים, היא אפס. ברגע שיש לך רשת, ויש לך רשת מתוחזקת – העלות של ביצוע השרות הוא אותו דבר בין אם הרשת מוצפת במאות שיחות ובין אם אין שיחות בכלל. כנ"ל SMS.

    פעם אמרו לי שבאינטל מדפיסים כסף. חברות הטלפוניה לא "מדפיסות" כסף – הם עושים כסף מאויר. תיקון… הם עושים כסף מכלום.

  9. העלות השולית 0? איך הגעת למסקנה? אין משכורות לתת ל1000+ עובדים כל יום, ולשלם חשמל, ודמי שכירות על כל מרכזי השירות, והמחשבים שמנתבים את התקשורת והתשלומים מהלקוחות לעובדים, עלויות התפעול השוטף זה 0?

    אני לא מדבר על זה שהמחיר האבסולטי לא הוגן (למרות שלדעתי הוא לא הוגן), אני רק מדבר על המחיר היחסי בין משלוחה של SMS לבין שיחה. כנראה שמחיר הSMS מסבסד את מחיר השיחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *