קונספירצית היישון הכפול

אתמול נפל לי אסימון…

בשוק מסתובבים בקבוקי ויסקי של המון מזקקות שונות ומתגאים ב"יישון כפול" ולפעמים אפילו משולש. מה שנקרא בשפת העם גם "פיניש". למשל פעם חשבתי שגלנמוראנג'י "מדירה פיניש" אומר באמת שהוויסקי יושן 10 שנים בחבית ברבן רגילה ואז עוד חצי-שנה-שנה בחבית מדירה. אך לא כך היא! הצצה על בקבוק "דיסטילר'ז אדישן" לאגוולין פדרו חימנז מגלה שגילו 16 שנה((בדיוק כמו האח ה"פשוט" והזול יותר, לגאוולין 16 הרגיל (שטעים ממנו, אגב) )) – כלומר 14 שנה יושן בברבן קאסק ואז עבר לחימנז!

למי שלא מכיר – יין שעומד ומבשיל בחבית מתנדף לאיטו, וחלק חשוב מהטיפול בו כולל topping off – מילוי של עוד יין כדי שלא יהיה אוויר בחבית שיחמצן את היין בטרם עת. ויסקי לעומתו לא מתחמצן, ועם השנים נעלם הרבה מתוכן החבית, חפשו באינטרנט את המושג Angels' share לפרטים ופולקלור. ליצרני ויסקי אסור בתכלית למלא עוד ויסקי לאורך התהליך, מה שאומר שכעבור 10, 16, או 20 שנה, עלולה המזקקה להוציא מהמחסן חבית מלאה רק עד קו השליש או אפילו 7-10% בלבד לחבית באמת ותיקה של 20+ שנים. זה גם אומר כמובן שהאחסון עם השנים מתייקר למעשה, כי רוב מה שבמחסנים הוא חביות עם אדי אלכוהול ולא ויסקי שניתן למכור.

מה שאני חושב הוא שבמקום לחכות 16 שנה עם חביות 3/4 ריקות, לגאוולין (או כל מזקקה אחרת) מצמצמת 4 חביות ברבן לחבית בודדת של איזה פורט או קלארט או מדירה, דופקת על המוצר מחיר גבוה יותר "על ההשקעה" אבל בעצם מפנה לה מקום במחסן כדי לעמוד בכמויות יצור מוגברות. במקרה של חלק מהפינישים זה לא רע, אפילו טעים, במקרה של לגאוולין פדרו חימנז זה הורס את המקור המצוין, אבל בכל מקרה זה צריך לצאת באותו המחיר ללקוח בסוף, ולא יותר יקר.

מה אתם אומרים?

22 תגובות בנושא “קונספירצית היישון הכפול”

  1. ליישן את השנתיים האחרונות בחבית אחת של חימנז או בארבע חביות של ברבן? לא ברור לך איך הם חוסכים מקום במחסנים ומעלים את יכולת הייצור?

    הכל זה בסוף כסף אצל הסקוטים הקמצנים האלו… רק אנחנו רואים את זה בעיניים רומנטיות 🙂

  2. בגלל זה אני משתמש במשהו סטנדרטי ומוכן, שבטח יושבים עליו כבר אלפי בלוגים בעולם. אמנם אני לא יכול להתאים אותו לכל גחמותי, אבל מצד שני הוא נראה אותו דבר בכל מחשב (ואני משתמש בהמון מחשבים שונים מהלימודים…).

    (בהמשך לדיוננו על וורדפרס מול בלוגלי)

    אגב, אתה מוזמן למחוק אחת מהתגובות הכפולות שלי.

  3. ואני משתמש בתבנית נחמדה, שהתאמתי לצרכי (בגדול החלפתי צבעים) אבל עובדת ממש פקקט על Internet Explorer. ואני חי עם זה בשלום.

    ספציפית האתר של כותבת התבנית לא עולה בכלל ב-Internet Explorer, ובמקומו אתה מופנה לכפתור ענק של browse happy (http://browsehappy.com)

  4. אם נחזור לרגע ברשותכם לדיון המקורי, בכל זאת – פוסט על ויסקי רבותיי – ואתם מבזבזים מקום על תבניות וורדפרס 🙂
    כפי שכבר אמרתי, עירא – אני חושב שמדובר פה בדרכם של הסקוטים לפנות מקום במרתפים לכל השטרות של פאונדים שהם אוספים מקניות של סינגל מאלטים. אני עדיין חושב שזה רומנטי. לשחות במרתף מלא בשטרות עם ציורים של המלכה זה לא רומנטי? בכל מקרה – עוד 3 שבועות למנאייק – ואז נדע את התשובות המדוייקות לעניין הזה. רק תוודא שאני נמצא במרחק של זריקת מגף אחת לפחות, כשאתה שואל את המאסטר דיסטילר את השאלות האלה.. 🙂

  5. לא, הפעם זה עבד (רק שני לינקים בתגובה אחת דרשו אישור ידני של אקיסמט, יעבור חלק פעם באה).

    אני יודע שיש בעיה לםעמים לשלם בכסף סקוטי באנגליה אבל אין שום בעיה לשלם בכסף אנגלי בסקוטלנד, הכתבה מנפקת לך רק את ההסברים הפשוטים של החוק המסובך, אבל העובדות בשטח מבלבלות לא פחות. לבנק-אוף-סקוטלנד מותר להנפיק שטרות, אבל הם לא חוקיים בהכרח לפי החוק הבריטי – זה נתון לשיקול דעתו של המשלם והמשולם, ובסקוטלנד לא תמצא אדיוט אחד שיסרב לקבל אותם. באנגליה לעומת זאת הרבה דבקים בחוק היבש ומעדיפים לסרב.

    תחשוב על מצב שבו בנק ישראל נותן לבנק אוצר החייל להדפיס שטרות משלו, אבל מדינת ישראל לא מחייבת אף אחד לקבל תשלום בשטרות האלו. צה"ל יכול לשלם את משכורות החיילים בכסף הזה, להחזיר עודף כזה בשקם, ושטרות כאלו יצאו גם בכספומטים של "אוצר החייל", אבל היחידים שבאמת יהיו מוכנים לקבל תשלום בו יהיו בתי עסק ושקמיות הממוקמים בתוך בסיסי צה"ל או באיזור חיוג 08, וסניפים של הבנק הבינלאומי יהיו מוכנים להחליף אותם לשקלים רגילים… מצב פסיכי? נו, מי אמר על האנגלים שהם הוגנים בכיבושים שלהם? בטח שלא הנכבשים… סקוטלנד זוחלת בהצלחה לעצמאות בשנים האחרונות, או לפחות לאוטונומיה. למרות שיש בה רק 5 מליון תושבים מתוך נדמה לי 85 מליון של האיים הבריטים, ויסקי סקוטי הוא מוצר היצוא מספר 5 של הממלכה… יהיה קשה להפרד מסקוטלנד בקלות, ומצד שני ממשיכים לדרוך על כבודם הלאומי כל יום. (אבל הם לא מקימים חמסטן, זה לא יהיה מנומס)

  6. נזכרתי שיש לי גרסה ישנה של FF מותקנת, ועכשיו אני רואה בפעם הראשונה איך התכוונת שהבלוג שלך ייראה…

    בנוסף, למדתי עכשיו ששני-שליש מהפוסט המקורי שלך נקטע ב-IE…

  7. מה זאת אומרת נקטע?! לא מופיע השליש האחרון של הפוסט?

    רבאק! אני מאפס עוד רגע לבלוג שלי את הצורה וחוזר לתבנית ברירת המחדל וחסל.

  8. כן, חיפשתי מה יראה נורמאלי בכל הדפדפנים, וזאת איכשהו הכי נעימה לעין (חוץ מזה ששני ויג'טים עם כותרת כחולה על רקע כחול)

  9. הנה. בדקתי. נראית טוב גם בFF על הלינוקס בעבודה וגם על MSIE7 אצל אבנר. אם למישהו יש עדיין תלונות, נא להגיש בכתב בשלושה העתקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *