Red Face Linux

ההובריס מכה בפניהם של רד האט. אורקל ששנים איתם בחיכוכים ויחסי אהבה-שנאה החליטה לעשות מעשה שתהיתי שנים למה לא עשתה כבר בתחילת המאה – יוצאת עם הפצה משלה. מילא הפצה משלה, הם מבססים אותה על רד-האט בדיוק כמו סנטOS, תומכים בגרסאות נוכחיות וגם ישנות שלהם ובמחיר נמוך יותר, ובסה"כ גונבים להם גם משתמשים עתידיים, גם משתמשי עבר שצריכים לחדש את המנוי השנתי לRHN וגם משתמשים רגילים שאינם משתמשי אורקל. בשורה התחתונה, שלפו להם את השטיח מתחת לרגליים.

יש מי שחושבים שהמהלך מצוין ויש מי שכועסים. לא אני.

רד האט הייתה החברה המסחרית הראשונה שממש ביססה את כל הכנסתה מלינוקס כדי להקים סטארטאפ (על כל מובנה הטוב והרע של המילה) ולרוץ להנפקה בועתית. כשהמכירות הוכחו כלא מכסות את ההשקעה הם פנו למין סיבוב משפטי וניסחו לעצמם EULA עוקף GPL (שלא ברור עד כמה הוא חוקי) שהרגיז את מי שחבר בקהילת התוכנה החופשית אבל בורך על ידי כוחות השוק הרגילים למחירים והתנאים של שוק האנטרפרייז. זו לא הייתה הפעם הראשונה שרד האט רצה קדימה עם אינטרסים "אישיים" על פני הצמדות לרוח הGPL או תקינות טכנית של המוצר, בין הבעיות של הפצות X.0 שלהם (5.0, 6.0 ודומותיהן) היו פיאסקואים כמו GCC לא מאושר שלא מקמפל קרנלים ושאר דברים מוזרים.

בשלב כלשהוא, רד האט הפכה למעין מיקרוסופט (לא עלינו!) של עולם התוכנה החופשית. יצרנים לא הסתכלו על קרנל או הפצה אלא אם כן היא רד האט. אנשים אמרו "התקנתי לינוקס 9" ולא הבינו מה מגוחך בזה. לקוחות חשבו שבאמת יקפצו עליהם ברחוב הBSA אם הם לא ימשיכו את הרישום כל שנה ולא היו מוכנים לשמוע על סנטאוס ושאר אופציות (מישהו אמר דביאן?). בשבילי כל זה היה מאד מתסכל. קשה לי להחליט אם רד האט עשו שירות טוב או שירות דוב ללינוקס. מצד אחד התחילו להשתמש בו בעולם האנטרפרייז, אבל מצד שני זה עזר הרבה יותר מדי ליצרני חומרה לעבור לדרייברים סגורים, בראשם אדאפטק, שפעם הובילה את מהפך מערכת הSCSI של הקרנל והיום היא מייצרת כרטיסים עם דרייברים סגורים ולפעמים בלי גרסת לינוקס בכלל.

בשורה התחתית, רד האט הייתה כמעט בלי תחרות, הם המציאו נישה חשובה והתחרו "כאילו" מול סאן וHP, אבל הפכו למיני מונופול עם בעיות שירות כמו הגדולים. הגיע הזמן שתהיה התעוררות כאן, ואני חושב שתחרות כזו תשפר את רד האט או תגרום לה למכור את עצמה לאורקל. מי יודע. כך או אחרת, אני צופה שהמשתמשים ירוויחו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *