אפל ומלחמתה הלא ברורה במיקרוסופט

בתו המפתח האחרון שלו, חשף ג'ובס תכונות חדשות ומרשימות בלאופרד, ואיים שאת הטוב ביותר הם עוד שומרים בסוד מפני מיקרוסופט כדי שלא ירוצו להעתיק. זו לא הייתה הקריצה היחידה לכך שענק התוכנה רץ אחריהם עם לשון בחוץ, את התערוכה עיטרו באנרים של "ברוכים הבאים לויסטה 2.0" ו"הסטה לה ויסטה, ויסטה".

גועל נפש, אם תשאלו אותי. לאפל יש ביד את מערכת ההפעלה השולחנית הטובה ביותר בהיסטוריה. יש להם את האפשרות לחלוש על השוק ולשתות אותו עוד היום ממיקרוסופט עוד לפני שימכר מחשב ויסטה בודד. ומה הם עושים? מתקיפים אותם חזיתית מחד, יורדים לרמה שלהם כאילו הם מודים שהם ראש בראש, אבל ממשיכים מאידך למכור בכלל חומרה ולא מערכת הפעלה.

אני מת מקנאה בידידי המקינטושאים. יש להם מחשבים יפים ומערכת הפעלה מושלמת. אבל לכל הרוחות המכונות האלו יקרות מנשוא. למה דל או אפילו IBM יותר זולים? ברור לי שאפל רוצה לשמור על מיתוג גם לחומרה כי בסיס העסק שלהם הוא החומרה, אבל לדעתי הצנועה הם כבר מזמן הגיעו לנקודה שנכון לבצע את הצעד הבא ולשפוך קמפיין השתלטות על השוק. לא להוציא באנרים נגד ויסטה אלא להתקיף איפה שכואב – במכירות.

הבעיה היום היא שלאפל יש גבולות עצמיים מלאכותיים. גרים בקובית זכוכית אם תרצו, והם לא יצליחו להרחיב או להעמיק את השוק כל עוד לחומרה האליטיסטית שלהם יש רק אופציות מחיר אליטיסטיות.

אי אפשר להשיג מאק על AMD, אין מכשיר במחיר ביניים בין המיני לאיימק ללא מסך ואין כזה גם בין האיימק לתחנות השולחניות המלאות. אין אפשרות לקבל קופסא עם לוח אם בלבד ולבחור לבד נפחי דיסקים וזכרונות – ניתן רק לקנות אותם מאפל במחיר מפולפל (ובעיני מופקע).

אמר ידידי אפי ואני מסכים. עד כמה שאפל מבססת את המכירות שלה על חומרה, אני לא חושב שיגרע ממעמדה בשוק למכור חבילת לוח אם+לאופרד לבד במחיר $400- ואפילו $500, אני הראשון בתור שיקנה. זה מחיר לא זול אבל משאיר למשתמש עדיין את חופש הבחירה. אופציה כזו יכולה לגנוב (ולא במחיר הפסד!) נתח שוק גדול מאוד ממיקרוסופט, לתת ליצרני צד ג' להציע מארזי מחשב נאים ושאר אפטרמרקט כמו שקורה עם האייפוד, לחדור לשווקים עם מתח מחיר בעייתי, לגרום אפילו לאנשים שהתנסו לקנות מחשב שלם מהם בפעם הבאה. מה אתם אומרים?

5 תגובות בנושא “אפל ומלחמתה הלא ברורה במיקרוסופט”

  1. זו אפשרות מעניינת, אבל.. יש כמה בעיות איתה.

    תהייה קנביליזציה במכירות של המערכות שאפל מוכרת כרגע. אפילו אם נניח שמתח הרווחים של אפל ישאר באותה רמה שהוא קיים במערכות הנוכחיות שלה (מה שאני מסופק לגביו) עלות הרכיבים שאפל משתמשת בהם תעלה (מכיוון שהם יקנו פחות רכיבים עבור המערכות שלהם – בגלל הקנאביליזציה) – ועלות המערכות של אפל תעלה.

    אפל תאבד את יתרון השילוב בין החומרה לתוכנה – שהוא היתרון היחסי של אפל על כל המתחרים בשוק הפיסי. זה כולל עיצוב תעשייתי – שליטה על כל הדרייברים במערכת (והיציבות שנובעת מכך). בנוסף תהיה שחיקה במותג של אפל – שנובע כיום מאיך שהמערכות של אפל נראות גם ברמה הפיסית של העיצוב התעשייתי, איכות ההרכבה, ואיכות המרכיבים. ההצעה הזו למעשה מוותרת על אחד היתרונות היחסיים החשובים של אפל.

    בנוסף, אני בספק אם אפל תרויח משהו מצעד כזה. אפל מרויחה, בערך 25-30% מעלות המערכות שלה. מערכת כמו שאתה מתאר – תשפיע על המחירות של המארזים המקצועיים של אפל – אפל למעשה תפסיד כסף יחסית למה שהיא מרוויחה כיום.

    בנוסף יש את נושא הריברס-אנג'נירינג. אם אפל עושה צעד כזה – אני נותן שבועיים עד חודש עד אשר חברות סיניות מוכרות אותו דבר. כל עוד אפל לא מוכרת מערכות barebone כמו שאתה מתאר – שימוש במערכות כאלו בעולם האמיתי יראה מוזר ובניגוד לתנאי השימוש של אפל בצורה מובהקת. ברגע שאפל עושה צעד כזה זה פותח את אפל לתחרות שאין לה סיכוי להתמודד איתה.

  2. אה כן. ואני צופה שאפל תכריז מתי שהוא בעתיד הלא רחוק על מערכות מבוססות core2 – סביר להניח שעם מארז שונה. המרחק בין המיני למערכות הדסקטופ של אפל כיום, באמת אינו סביר.

  3. חולק עליך! מתח רווחים של הבורד לבד יכול להיות בהחלט מעל 50% על החומרה והחיסכון בשיווק, ותוסיף לזה את העובדה שהם יתנו הרבה פחות שירות על רכיבים כאלו. מי שבוחר במסלול של קנית לוח אם בלבד, יחסוך כסף אבל יפסיד את השירות שבא עם מערכת סגורה. מעבר לכך, אפל לא צריכה להתחייב לתמוך בשום התקן שלא בא ממנה כהמלצה כגון צ'יפסט של כרטיס מסך אחר או משהו. כרטיס הרשת, קונטרולר דיסקים וסאונד בסיסי יהיו על הבורד ויתמכו כמו שהם. אני אוותר על השירות שלהם וארכיב לבד מחשב, ואחרים יקבלו את השירות מאינטגרטור כמו שסאן מוכרת לוחות אם עם ספארק ליצרנים צד ג'. אפל פשוט לוקחת לי 30%-70% אקסטרה על דיסקים וזכרונות, ונותנת על זה תמורה שאני לא ממש מרגיש שאני חייב.

    אבל עזוב אותי, זה במיקרו. אני מדבר על השוק במאקרו. אני מדבר על להציף את השוק בקונספט של OSX, ולשבור את המאזן. אם יש לך 30% מהשוק הבייתי במקום 7-8%, אתה יכול לעשות שריר ליצרני תוכנות ולהעשיר את מה שהפלטפורמה מציעה ללקוחות, ואז למכור אפילו יותר. זה לא ברור?

    כלל ראשון בשיווק – הראה הבדל ברור בינך לבין התחרות. אפל לא חוסכת באמצעים פה.
    כלל נוסף (לא שני או שלישי אולי) – הפוך את המוצר המשלים שלך לקומודיטי כדי למכור יותר. מיקרוסופט עשתה את זה יופי. אפל התלבשה על השוק הקיים של MP3 והעשירה אותו עם itunes שאולי מרוויח ואולי לא, אבל ההצפה הזו הפכה את המוסיקה בקבצים דיגיטליים לקומודיטי ולכן חיזקה את שוק הנגנים בכלל והאייפוד בפרט.

    אז מה עכשיו? אם אפפל היא חברת חומרה כדבריך, אז היא רוצה להפוך את מערכת ההפעלה לקומודיטי. שלב אלף לתת למערכות הפעלה אחרות לרוץ על החומרה – בוצע. עכשיו לתת למערכת ההפעלה לרוץ על מחשבים אחרים. אם לרגע אחד אתה חושב שאם אני אוכל להריץ בבית OSX אפל תפסיד מזה, אתה טועה מאוד. הרבה אנשים ירצו לנסות מערכת יותר יפה ובטוחה שעולה כמו XP. בהמשך אם הם יתעצבנו על פיצ'רים שחסרים או לא עובדים חלק או שירות חסר, משדרגים אותם לחומרה של אפל וכולם מרוצים. אבל הדבר שימכור יותר חומרה בשביל אפל זה אם יותר תוכנה תתאים לפלטפורמה, וזה יקרה רק אם הם יציפו את מערכת ההפעלה בשוק לחומרות אחרות ויהפכו את הפורט לOSX לכדאי ליצרני התוכנה. מש"ל.

    אין משהו יותר טוב משוק מערכות הפעלה שבנוי מתחרות בין 2-3 יצרנים. המונופול נשבר, אפל ומיקרוסופט מתעשרות, עסקי החומרה של אפל ירוויחו בגלל זה לא פחות ואני מעריך שאף יותר, והמרוויח העיקרי יהיה האזרח שיש לו יותר בחירה ותחרות בריאה שמביאה איתה שיפור מואץ במוצר.

    וכל מה שאפל צריכה לעשות זה למכור לי לוח אם ולאופרד. אני אפילו לא מתעקש על לאופרד שירוץ אצלי בבית על הAMD הנוכחי למרות שזה נחמד.

  4. "אם לרגע אחד אתה חושב שאם אני אוכל להריץ בבית OSX אפל תפסיד מזה, אתה טועה מאוד"

    חושב? אני יודע מהיסטוריה של אפל. אפל כבר נסתה לעשות את זה פעם. אומנם רק על ידי מכירה של רשיונות תוכנה לOEM-ים, אבל זה אותו דבר מבחינה פראקטית. פאוור-קומפיוטינג, יומאקס ומוטורולה שיצרו מערכות מבודדות OS8 כמעט הרגו את אפל – אפל פשוט לא היתה יכולה להתחרות בחברה האלה (שלא לדבר על זה שהחומרה איבדה את המיצוב הפיסי של אפל – ונוצר דילול של המותג של אפל) – המזל הגדול היה שבסופו של דבר נכנס לאפל מנהל עם וובוס חמינדוס שהרג את התוכנית המטופשת הזו (מיותר לציין שהוא קיבל המון ביקורת על הצעד הזה, בזמנו). הרעיון בתוכנית היה ש"אם למיקרוסופט זה עבד בשנות השמונים למה שזה לא יעבוד לאפל בשנות התישעים" וזה כמובן היה טיעון מפגר. אני לא אומר שזה לא צעד שאפל תעשה מתי שהוא – אני פשוט לא רואה את זה קורה איך שהתעשייה נראת היום. והעובדה שאתה אומר שאפל צריכה לעשות משהו שסאן עושה הוא טיעון מעורר גיחוך, במיוחד.

    "הרבה אנשים ירצו לנסות מערכת יותר יפה ובטוחה שעולה כמו XP."

    באמת? אני בספק שאנשים אם אנשים רוצים לעבור לפלאטפורמת מיחשוב אחרת שדורשת לימוד מחדש וקניה של כל התוכנות שלהם, שוב. ואני בספק אם רב האנשים רוצים להכיב את המחשבים שלהם לבד. מחסום הכניסה למערכות של אפל יותר גדול ממה שאתה חושב – אפל תוקפת ממספר חזיתות כדי לתת לאנשים סולמות לעבור את המכשול – ואחד המרכזיים הוא העיצוב התעשייתי, והתכנון הפיסי-אסתטי-פונקציונאלי של החומרה. אם אפל תמכור לOEM או משתמשי קצה MB-ים להרכבה עצמית – יהיה דילול של מה שמיצג את אפל במוחם של הלקוחות הפוטנציאלים.

    שוק הפיסי אינו גדל כמו בשנות השמונים והתישעים – רב האנשים כבר יודעים להשתמש במחשב (שמריץ וינדוס) – ולהמיר אותם זו משימה כמעט בלתי אפשרית. אין קליע קסם – אפילו מערכות הפעלה שניתנות בחינם, שהינם יותר יציבות-טובות-גמישות מהמערכות של מיקרוסופט – לא מצליחות לפגוע במונופול של מיקרוסופט. למה אתה חושב שאפל תוכל, בצורה כל כך שקופה להתחרות?

    "אם אפפל היא חברת חומרה כדבריך, אז היא רוצה להפוך את מערכת ההפעלה לקומודיטי"

    אפל לא מנסה להפוך רכיב כלשהו לקומודוטי (חוץ מכלי התיכנות שבאים עם מערכת ההפעלה) – הם עושים כסף ממכירת מערכת ההפעלה, כמו כן מהחומרה. אפל היא ה"אנטי-סאן", מהבחינה הזו.

    "אבל הדבר שימכור יותר חומרה בשביל אפל זה אם יותר תוכנה תתאים לפלטפורמה"

    הדבר שיגרום לאפל למצב בו יש יותר תוכנה שמתאימה לפלטפורמה זה אם אפל תתקיים כחברה מצליחה ובריאה (ושהתדמית שלה תהיה כזו)- וכתוצאה מכך יהיה למפתחים אמון בעתידה של החברה והפלאטפורמה. מה שאתה מתאר הוא יריה באפילה, שיותר סביר שתפגע ברגל של אפל מאשר תגרום לעליה משמעותית בנתח השוק של אפל.

    "אין משהו יותר טוב משוק מערכות הפעלה שבנוי מתחרות בין 2-3 יצרנים"

    "מש“ל"

    you use that term, I don't think it means what you think it means.

    אם אפל עושה 50% על כרטיס אם – אני ממש לא מבין מה אתה משיג פה. אסוס, שאטל וחבריהם תמיד ימכרו מערכות יותר זולות ..

    and you're back where you started anyway.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *