ובכל זאת, יום π שמח

הזכרתי בפוסט הקודם שהיום יום π (הוולגארי, לא יום π האמיתי, למרות שמתחילים להתייחס אליו כיום המדע הבינלאומי). זה אומר הרצאות מדע שונות לאורך היום ברכבת ובמקומות שונים, וגם בהמשך השבוע (למשל ארוע מוחי כל יום ב־TAU), הכנס השנתי למשחקים מתמטיים, מפגש ההשקה של ספקנים בפאב מחר בערב (מישהו רוצה להצטרף אלי לנסיעה?), וביום רביעי אפשר למחוק את כל מה שלמדתם במסיבות סט. פטריק…

בכלל, זה שבוע טוב לספקנים בארץ. מלבד האירוע בפאב יושק מתישהוא היום או מחר הפודקאסט הראשון לספקנים בעברית, ומסיבות טובות יותר או פחות, הנושא מככב יותר מתמיד גם אצל חץ בבלוג. אני חושב שסוף סוף אנחנו מתחילים לראות שספקנות אינה מילה גסה, אפילו תינוקות שנשבו בבית רבן כבר לא "קונים" את סיפורי הניסים בתנ"ך. ואגב הטלת ספק בניסים, הסרט על התקבצות ההון והשלטון אצל הרב איפרגן עושה השבוע כותרות, אני מקווה שאנשים יפקחו עיניים.

מחר גם היום האחרון להגיש את מועמדותכם לתכנית הבוגרים של האוניברסיטה הקורצווילינית, ומחרתיים יומולדת ל"אסכולת הכורסא", אני בולג כבר עשר שנים, ווהו!

וקצת חדשות מדע, משמחות יותר ופחות. נתחיל בריצה מהירה על הגלולות המרות ואז נמשיך לדברים המעניינים. ראשית אני מצטער לגלות שאחרי הרבה שנים של פגיעה קשה באוכלוסית הטונה, רק עכשיו מדברים סוף סוף על איסור הציד של אחד מהמינים, מקרה של מעט מדי ומאוחר מדי, אני חושש. דגים או הרים, האדם כובש ומכסח הכל בלי בקרה עצמית. בנושא שינוי האקלים העולמי גם אין חדשות משמחות, נראה שמאגרי המיתאן הקפוא של הפלאנטה משתחררים מהר יותר מההערכות הקודמות וזה לא עוזר לבלום. כרגיל, המצב הופך גרוע יותר ממה שהערכנו קודם, ועדיין יש עקשנים (כולל חברים שלי) שמסרבים להבין ששינוי אקלים קיצוני זה דבר אמיתי, וכל הטיעונים כמו שהשמש היא גורם השינוי הוכחו כשגויים או משניים.

מחקר מראה שצפיה בסרטים מוגבלים (R-rated) גורמת לנוער לנסות דברים מסוכנים, כמו למשל לשתות אלכוהול. מפתיע, בהתחשב בזה שהוכיחו מצד שני שמשחקי מחשב אלימים לא הביאו להתנהגות מסוכנת או אלימה אם אני זוכר נכון. אולי זה הענין של הפורקן הפיסי שבמשחק אינטראקטיבי? גורם אחר של מחשבות שליליות ואי-יושר הוא ההרגשה שלא רואים אותך. מחקר הראה שבמקומות חשוכים משתלטים הרגשות החשוכים, כך מסבירים את הנוער שמסתובב בקפוצ'ונים, את הנהגים שעושים שטויות וגורמים לתאונות תחת road rage, ואולי גם את האלימות שיכולה לצאת מאנשים מופנמים בפורום אינטרנטי, אפילו אם לא אנונימי. אני תוהה אם זה קשור גם למידת האמון שאנחנו נותנים באנשים שמכסים את פניהם ופוגעים ביכולתינו לתקשר איתם, והאם יש לרגש האוטומטי הזה חלק בבעיות המערב עם רעולי ורעולות פנים, גם בהקשר הפשוט של ילדים בבי"ס ציבורי בצרפת. לדעתי זו עוד סיבה שטוב שיש שמש, אפילו שמש מלאכותית.

חוקרים גילו שניתן להפיק DNA באיכות מצוינת מקליפות בייצים מאובנות. אולי בכל זאת ג'וראסיק פארק אפשרי? המדענים מנסים להגדיר מתי חיה נכחדת תזכה לניסיונות החייאה ומתי לא.

וזה מעלה כמובן את השאלה של משמעות החיים, ומגאזין דיסקאברי טוען שהמשמעות היא תרגום אנרגיה. לכולם ברור שמהבנת המנגנונים האלו יבואו פריצות הדרך הבאות באנרגיה סולארית ובבריאות הגוף.

הרבה נכתב השבוע על תוכניות מדע פופ, הBBC השיק השבוע שתי תכניות. פרופ' בראיין קוקס הופיע לראשונה "על הרד"ר" שלי כשסיפר ב־TED על המאיץ של CERN, עכשיו הוא מסתמן בתור מגיש מדע פופ עולה, בסדרה חדשה על אסטרופיסיקה ב-BBC. מישהו הגדיר אותו "קרל סאגן הבריטי" ואיבד אצלי הרבה ריספקט. הנעליים של קרל הרבה יותר גדולות מאשר הגשה של סדרת טלוויזיה, אבל אולי פרופסור קוקס הצעיר עוד יצמח לתוכן. יש לו לוק של חבר "חיפושיות" צעיר, מבטא דומה ועבר כידוען סצנת הפופ הבריטי, ואולי זה הסיבה לסגנון הסכאריני שלו שאני ואחרים לא כל כך מתחברים אליו.

עוד מחקרים שנתקלתי בהם דיברו על יתרונות התעמלות בספרינטים במקום לאורך זמן (לדעתי לא מוצגת שם תמונה שלמה), על כך שלא רק ששעון הקיץ לא משתלם אנרגטית יותר, הוא גם מעלה את הסיכוי לתאונות עבודה, מחקר אחר הוכיח שוב את תורתו של אינשטיין וחיזק את העדויות שחומר ואנרגיה אפלים אינם רק טעויות חישוב. מחקר על תרנגולות אנדרוגיניות מגלה מידע חדש על האבולוציה של ההתמיינות המינית. מחקר אחר יורד לשורש מנגנון ההשמדה העצמית של תאים כדי לשמש בריפוי סרטן (אולי אותו המנגנון שהזכרתי פה פעם בהקשר THC).

וכמובן מוח! איך אפשר בלי? ר. דגלס פילדס פרסם ספר לקהל הרחב על תפקיד תאי הגליה במוח. נראה שהוא מציג אותם כבעלי תפקיד הרבה יותר מרכזי בתהליכי למידה מאשר המעט ששמעתי עליהם בהרצאות של עידן שגב. אין לי מושג אם מדובר בתחומים נפרדים או שאחד מהם פחות מעודכן מהשני על הנושא הספציפי, אבל נשמע שיש על מה לחקור פה. חוקרים בוואנדרבילט טוענים שיש לנו שני סוגי תשומת לב, והפתעות יכולות לעוור אותנו זמנית להסחות מסוימות (טוב, את זה כל איש מכירות יודע). אני לא יודע מה זה אומר לגבי ADD, אבל ברור לי לגמרי שזה אומר שאנשים לא אמורים לנהוג במכוניות וכדאי להחליף אותם בצערכות אוטומטיות בהקדם. מסתבר שתמנונים הם "חסרי אישיות", וזה יתרון בשבילם. האם הורים שמגינים מדי על ילדיהם עלולים לגרום להם לבעית התפתחות מוח אמיתית ואולי מחלת נפש? החוקרים מצאו מתאם אבל אין לדעת מה כיוון ההשפעה (לדעתי הפוך מכותרת הכתבה).

לבסוף, אשאיר אתכם עם קצת אורגזמתמטיקה שאספתי בצנורות.

בחדשות טובות אחרות, פיירפלי של ווידון חוזרת כקומיקס, למעריצים שתהו אם יהיה המשך.

6 תגובות בנושא “ובכל זאת, יום π שמח”

  1. תגיד לי – בין כל הנושאים האלה – איך אתה מצפה שמישהו יראה או ישמע על חגיגותיך!
    שיהיה המון מזל טוב! 10 שנים זו חתיכת היסטוריה, איש.
    זה גם אומר שאתה אחד מהדינוזאורים שלא נכחדו, וטוב שכך – תמשיך לכתוב ולהיות סרקסטי.
    אתה מהווה השראה בשביליל ואני בטוח שגם בשביל אחרים שהתחילו את כתיבתם בזכותך.

    וכן – בפעם הבאה שאתה לא מגיע לאירועים חברתיים חשובים בשבתות, תזכיר לי לכפכף אותך..

  2. אני הגעתי לאירוע חברתי מאוד חשוב בשבת, לצערי מך הכריז על שלו מאוחר מדי, שלושה ימים לפני שבת כאשר התכניות היו כבר כתובות בסלע (נסה לשכנע ילד בן עשר לשנות את דעתו בנושא כזה ותאמין לי שזה מאוד מסוכן לבריאות)

  3. מזל"ט!

    אגב, עד כמה שידוע לי הנס היחיד בתנ"ך שאמור להפר את חוקי הטבע (לפי הפרשנים) הוא קריאת ים סוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *