גוגל מתחילה לסטות מהמסלול

גוגל מקלים לנו מאוד על החיים, אבל כשאנחנו מתמכרים למנשק משתמש שאין לו תחרות, לשירות שאין לו גיבוי בנפילה (והיו נפילות, לכן אנחנו יודעים), לאפליקצית ענן שלא מאפשרת לנו לגבות כראוי את המידע שלנו. אני גם לא רואה אותם אף פעם עונים בפורומים של התמיכה של עצמם, לפעמים הפורומים האלו מוצפים בספאם, והסיבה היא שמשתמשי ג'מיל, דוקס ורידר הם לא הלקוחות שלהם. אנחנו אוכלי החינם והלקוחות הם אלו שקונים את שטחי הפרסום.

בטיוטא הפוסט הזה התחיל בתור "גוגל מתחילה לאבד אחיזה", אבל מה שכתבתי נראה יותר ויותר כמו אחיזה מאוד מוצקה. בחיים שלנו, זאת אומרת, אבל לא באידאולוגיה המפורסמת שלהם של "Don't be evil", שם חלק מהעולם כבר מתחיל להסתכל עליהם אחרת.

נתקלתי בסט תשובות שנתן ריי אוזי לקהל במסגרת הוורלד-תור שעושה לו מיקרוסופט, אולי בניסיון ליצוק אותו בתור הפרצוף החדש של מיקרוסופט, עכשיו שבילג עזב את משרת הגיק הראשי (את המופע הישראלי פיספסתי אבל מי שהגיע אמר לי שלא הפסדתי הרבה). אני חייב לציין שאני מסכים איתו על חלק מהדברים, ובראשם שגוגל ווייב מורכב ומהונדס מדי. אני אוהב גאדג'טים, באמת שכן, אבל אני לא חושב שהייתי רוצה מפלץ כזה בתור תחליף למייל, מספיק שכבר עכשיו אני מכור לארגון הנהדר של ג'מיל בתוויות, אבל אני רוצה את המנשק הזה מחוץ לענן, אצלי בבית, מגובה כראוי (עם המטא-דאטה החשוב כל-כך, שלא מצורף כשמורידים POP3), בשליטתי… עצוב אותי לראות ילדים שגוגל מצליחה לסנוור.

אבל הכותרות נערמות די גבוה בחודשים האחרונים: שערוריית תכנון המס של גוגל, בינה מלאכותית להערכת בריחתיות של מוחות (האם היא לוקחת בחשבון את האפקטים של הפאראנויה שהיא-עצמה גורמת?), נפילות ארוכות של ג'ימייל ושל האפפ-אנג'ין, ההרחבה המטרידה של ה"ריגול" אחרי הגולשים דרך האדסנס, ולפני חודשיים נסיון שחלק מפרשים כהולך בכיוון של "לגנוב" את עולם המייל הפשוט והגמיש לעולם של גלים שיגרמו למסנג'רים וטוויטרים להראות כתחביב שפוי ולא מזיק למוח, סריקה של מידע ברשות הציבור ואז הגבלת השימוש בו, הגבלות מוזרות על השימוש באדסנס, זיופים אפשריים במספר ההקלקות של אדסנס ושורת התלונות עוד ארוכה.

היום הזכרתי את הדפדפן עם הסכם המשתמשים הבעייתי. למרות שהבעיה נפתרה היא טופלה בצורה לא משכנעת. אחריו באה הרי מערכת הפעלה שעושה (על הנייר) עוד פחות מאנדרואיד. קרנל שמריץ דפדפן, פחות או יותר, וכל האפליקציות רצות בתוכו, כלומר כל המידע האישי שלכם בענן. בינתיים רק סטולמן, אני ועוד כמה אנשים מודאגים, זה לא האינטרנט החופשי והאישי שהתרגלנו אליו, זה ממשיך להיות מרכז כוח שמעמיק ומתרחב. זה כבר לא אוניברסיטה פה ועיריה שם שנמשכים לחינם כמו זבובים לניאון נאצי, זה כבר כולל מאגרי המידע הציבורי של כמה ממדינות ארה"ב ואולי יום אחד את ארכיוני מדינתינו חסרי התקציב. זה מדאיג… אבל זה לא עובר בשתיקה. משרד המשפטים האמריקני התחיל לחקור את גוגל כמו את מיקרוסופט בשעתה, והנושא הראשון הוא הדיל המסריח (ועכשיו אולי גם לא כשר) שהשיגו עו"דיה על גוגל ספרים.

הדבר האחרון ששבר אותי זה כשראיתי אותם מתחילים עם שקרים לבנים ולהאמין לשקרים של עצמם. אלו שיטות שלקוחות ישירות מרדמונד. אני מדבר על החור החדש שקרעו להם כלבי השמירה של הצרכנים, כשלקחו את מצגת "אנחנו לא מונופול" שלהם והוסיפו תיקונים על כל השקפים, חלקם מתלהמים אבל רובם בצדק. התגובה הרשמית לא אחרה לבוא, והיתה קצרה, לאקונית, והתעלמה לחלוטין מכל סעיפי הביקורת. בעע…

אני חייב לציין שמוזר לי אבל אני מרגיש מעין הקלה מוזרה כשאני קורא שגרסת הווב של מיקרוסופט אופיס 2010 תפתח חינם. זה טוב לתחרות, לפחות יהיה עוד אופיס ענני שיתמוך בעברית. יהיה נחמד לראות את מיקרוסופט עושים מאמץ להיות האנדרדוג המתחנף שמזנב באפל וגוגל, יהיה אפילו יותר נחמד אם עולם התוכנה החופשית יצליח להתברג לשלישיה הפותחת עם פיתוחים משם עצמו. אני למשל אשמח מאוד להתקין לי על השרת גרסה וובית של אופן-אופיס ושלום על ישראל. אני אפילו יותר אשמח אם יהיה איזה כלי וובי לדואל עם טעם עיצובי בכיוון ראונדקיוב שיממש קונספטים של ג'ימייל כמו Sup ויתמוך ביוניקוד וכתיבה משמאל לימין.

כאמור ההתמכרות למנשק המשתמש הגאוני משמעותה שאנחנו לא יכולים לעזוב אותם בלי לוותר על משהו, וזה נקרא Vendor lock-in, אחד הדברים שתוכנה חופשית היתה אמורה למנוע, ונשאלת השאלה כמה אתה מוכן לוותר עכשיו. מה הוא הקו האדום שבו אומר די? אינני יודע בבירור בעצמי, אני כבר מרגיש מזמן כצפרדע בסיר מתחמם, רק שכידוע, צפרדע אמיתית קופצת מהסיר ולא נשארת להתבשל בו. לכם יש קו אדום?

ונסיים עם חיוך, "שיר הגוגל" של אלתרמן:

6 תגובות בנושא “גוגל מתחילה לסטות מהמסלול”

  1. אני חושב שקשה יהיה להאשים אותי בחיבה מיוחדת לגוגל.
    אני לא משתמש בג'ימייל, ולא עושה לוגין לגוגל אם אם אני לא חייב (וגם אז אני יוצא מייד), ומותקן לי כדרך קבע התוסף לפיירפוקס שעושה אופט-אאוט מהקוקיז המזהים של גוגל.

    ובכל זאת, לא ברור לי מה אתה רוצה מגוגל לגבי וויב.
    הפרוטוקול פתוח, ויהיה להם מימוש פתוח.
    כן, אפשר לנחש שהמימוש הפתוח יעבוד פחות טוב ממה שגוגל יריצו על השרתים שלהם (תשתיות קוד עדיפות, שגוגל לא בהכרח ישחררו), אבל אני אישית אשמח להריץ שרת וויב לשימוש פרטי, בדיוק כמו שאני מריץ שרת דואר ושרת ג'אבר לשימוש פרטי.

    1. אתה יודע מה, אני אולי צריך לפרט יותר למה אני חושש מווייב בפוסט נפרד.

      הבעיה שלי היא מכמה כיוונים. בין השאר שבירת תאימות לאחור, בלגן מידע שיקשה על אנשים להשתלב בעניין, עומס חסר פרופורציות על השרת (עיבוד ורוחב פס) ועוד נושאים שבעייתיים בעיני. כמובן שאולי חלק מהפחדים יעלמו ברגע שאוכל להשתמש בו ולראות האם כצעקתה, אבל חלק מהדברים הבעייתיים אני רואה כבר עכשיו בדמו שהם הראו לנו ביוטיוב.

  2. שבירת תאימות לאחור? עם מה?
    זה פרוטוקול חדש, אין תאימות לאחור לשום דבר. אם אתה חושב על אימייל – אז זה כמו לומר שתוכנות IM שוברות תאימות לאחור עם אימייל.
    חוץ מזה, אני לא חושב שתהיה בעיה מיוחדת ליצור גשר שמקשר בין ווויב לאימייל.

    באלגן מידע שיקשה על אנשים להתשתלב? מה זה אומר?

    עומס חסר פרופורציות: לא השתכנעתי שוויב יוצר עומס מיוחד על השרת, לא בעיבוד ולא ברוחב פס. לא יותר מכל שרת IM אחר.

    בשורה התחתונה, אם וויב יהיה כבד מדי, או שיהיה מבלבל מדי הוא פשוט לא יתפוס.
    זה לא כאילו שכל דבר שגוגל עושים מצליח.
    אבל לבוא אל גוגל בטענות על זה שהם מנסים לפתור את הבדיחה שהיא אימייל זה די לא לעניין.
    האימייל הומצא לפני עשרות שנים, בעולם שבו זכרון, כוח עיבוד ורוחב פס היו הרבה יותר יקרים, שלא לדבר על עולם תמים שבו אבטחה היא בכלל לא משו רלוונטי.
    הגיע הזמן להתקדם.

    1. שבירה מול אימייל – כי זה מה שהם בעצם אומרים, מבחינתם הפורמט הזה מחליף אימייל ואולי גם IM. אם אתה מחליט שאתה מחליף את הדבר הקודם וגם את כל התקנים שבנידון, אתה הולך על משהו מאוד גדול.

      אני מסכים איתך שזה לא ילך כי עולם הדואל כבר מתוקנן ומיוצב ומעוגן מבדי להשתנות פתאום. אבל אם הם יעשו ספליט כשיום אחד כל ג'ימייל יתחיל לעבוד ווייב, אז אנחנו נהיה בבעיה. יש דברים ששיחות ווייב מאפשרות שלא יראו טוב או קריא במייל, ואם מישהו עונה לווייב מאוטלוק או יאהו מייל או Tבירד, אתה תצטרך לעשות כמה ניתוחי טקסט מאוד מתוחכנמים (או מתחכמים) כדי לשלב חזרה את התשובה שלו בווייב.

      אני גם רואה מצבים שבהם אתה מתכתב שבוע בווייב שיושב בשרת אחר והשרת ההוא נופל, והופ איבדת את כל ההיסטוריה של הווייבים הרחוקים בתיבה. אני רוצה שהתכתובת שלי תשב אצלי בשרת או אפילו בבית. פשוט פראקטיקה פשוטה של איפה המידע יושב.

      עקומת למידה של משתמשים – הצורה הלא-לינארית של תשובות בין שאלות גם ככה מבלבלת חלק מהמכותבים שלי, בווייב המצב מחמיר, ואז דוחפים לך כ"תיקון" את סרגל הזמן כדי להבין מי אמר מה. לדעתי זה קלוג' מכוער. המון משחקים גיקיים אבל לא יעיל לצורך תיעוד ושימוש בשבילי.

      לגבי עומס על השרת – כל הקלדה מוצפנת לחוד במקום בסוף משפט בבת אחת, משוכפלת להרבה מקבלים. כמה אנשים אתה מכיר שרוצים את ההקלדות נשלחות בזמן אמיתי? לא אני. כמה אנשים יבינו איך לכבות את הפיצ'ר המעצבן הזה? הרבה פחות מכמות האנשים שתיבהל ש"מישהו מקליד במקומם על המחשב".

      אז אולי הם לא מחפשים להחליף את תשתית האימייל העולמית, שיגידו שזה כלי whiteboard שיתופי, אבל אז עדיין לא ברור לי איך זה יותר טוב מויקי ודברים אחרים. נצטרך לחכות ולראות.

      ולגבי האימייל כבדיחה – צחק צחק, אבל עובדה שהוא שורד יפה והתקן שלו לא רע. אמנם אחת מהבעיות העישריות שוייב אמור לפתור זה את בעיות הספאם אבל מרגע שתקשר אותו לרשתות אחרות הלך עליך. נחכה ונראה.

  3. אתה לא מחליט להחליף משהו שכל העולם משתמש בו.
    אתה כן מפתח משהו יותר טוב, ונותן לאבולוציה הטבעית לעשות את שלה.
    נראה לי שהחשש שלך הוא כי אתה משתמש בג'ימייל, ואתה חושש שידחפו לך תכונות שאתה לא רוצה.
    הם לא יעשו שום ספליט: למרות הפופולריות של ג'ימייל בארץ, הוא לא שרות הדואר הנפוץ בעולם. הם לא יכולים יום בהיר אחר לנתק את משתמשי האימייל שלהם מהעולם.
    כבר עכשיו הם עושים ניתוחי טקסט מתחכמים כדי ליצור ת'רדים באימייל, זה לא מפריע לך?

    לגבי אובדן תקשורת ורצון לשמור את הנתונים שלך בשליטתך, אני מסכים לחלוטין. אבל אני לא רואה בעיה מיוחדת שתמנע עבודה אוף-ליינית כדי לקרוא תכתבת וויב. באותו טיעון בדיוק אתה יכול להשתמש בחוסר צדק נגד אימייל.

    תכתובת לא לינארית וסיבוך באופן כללי:
    יש את אותה בעיה באימייל, רק שבאימייל אתה אמור לזהות בעצמך שהגיבו לך בתוך הטקסט שכתבת.
    סרגל הזמן הוא לא תיקון לכלום, הוא פשוט יכולת שאין באימייל.
    תגיד, ניסית פעם לרכז תכתובת אימייל ארוכה שלך עם מישהו כדי להציג אותה לגורם אחר?
    זה חתיכת סיוט, כל האימיילים מפוזרים עם קטעים שמופיעים שוב ושוב (ציטוטים). בוויב זה יכול להיות הרבה יותר פשוט.
    אני לא דואג למשתמשים. המשתמשים הפשוטים ישתמשו רק ביכולות הבסיסיות, והמתקדמים בכל השאר. אם ממשק המשתמש בנוי טוב – המערכת תוכל לתמוך בשני סוגי המשתמשים.

    הצפנה היא לא עומס, ההצפנה של SSL יקרה בלחיצת היד וזולה מאוד אחר כך (מפתח סימטרי). בכל מקרה, החומרה הרבה יותר מדי מהירה גם ככה ורק הופכת להיות יותר מהירה עם הזמן.

    יש לי הרבה כבוד לפרוטוקולים של האימייל, אבל לי גם הרבה ביקורת. לא על אלו שהגו אותם. הם עשו את מה שהיה נכון לתקופה שלו, אבל היום כשאנחנו מבינים הרבה יותר טוב את החולשות של הפתרון הקיים, הגיע הזמן לפתרון אמיתי ולא לטלאי ה100 לSMTP.

    1. אין לי כוח לויכוח התיאורטי הזה. נראה מה יהיה כשהוייב יפרוץ לשוק הפתוח, עוד שנה-שנתיים נהיה יותר חכמים.

      רק דבר אחד לגבי הצפנות – מפתח סימטרי זו לא הבעיה כאן, עדיין זה מעמיס מאוד את היע"ם אם אין לך מעבד יעודי ל-DES או כל שיטה סימטרית שתבחר. אין לי כרגע לינק להפנות אותך אבל אם תחפש אני בטוח שתמצא שיש אוברהד משמעותי של חיבור TLS על פני חיבור TCP פשוט.

      ןבסוף לגבי SMTP – אני מסכים, צריך משהו יותר טוב, אבל וייב זה 5 קפיצות מעל הפופיק. הוא עולה בעיבוד, רוחב פס, חירטוטים בדיסק הקשיח, מצריך התקנות של מסדי נתונים וכלים שSMTP ישן וטוב לא צריך, ועוד רשימה ארוכה. העובדה שSMTP עובד מספיק פשוט כדי שאוכל לבדוק שליחה וריליי דרך חיבור טלנט, יש בה הרבה כוח…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *