נחסמתי פרק 4: ויהי בחצי הלילה

המשך מעללי עירא והויקיפדיה. אם לא מענין לכם דלגו חופשי.

חצות, 13 במאי אני רואה שהנושא הגיע לדיון ב"מזנון" (עבר מאז לכאן). יופי באמת. אולי אני לא יודע להתבטא או שאפילו מצדדי לא יודעים לקרוא, אבל אחרי שאני כותב בחמישה מקומות שכוונתי היתה לבקר התנהגות ולא לתקוף אדם, כותב אודוניאן: "…עקב העובדה שכתב פוסט בבלוג חיצוני, בו הוא תקף התנהלותו של ויקיפד". תקפתי? ביקרתי! אם ככה מתייחסים לזה המתנגדים לחסימה, אולי באמת הגזמתי. אפילו רם און, שכותב יותר מלוכלך ממני לאחרונה, לא חוטף באותה עוצמה (אגב, המון צואה שוחה אצלו בבלוג לאחרונה, אולי בהשפעת החיבור של חתולים וחיתולים). מצד שני, הוא מתקיף את צה"ל והממשלה, אנשים עם עור הרבה יותר עבה מזה של הויקיפדים.

בואו נראה… קראו לפוסט שלי "דברי שטנה", "רדיפה/הטרדה/השמצה"…

בהתייחס ל"גילוי" של ויקי התנועה לד"י ופרויקט הויקיפדיה שלה, אומר שם אחד הויקיפדים: "ניסיון למאמץ מתואם באתר חיצוני להטיית ערכים בויקיפדיה העברית. לטעמי, כל המעורבים צריכים להיחסם לצמיתות" – את התגובה הייצרית וחסרת המעצורים הזו פרסם ויקיפד המכנה עצמו "רציונל". אוח! שעות של בידור! …לא, רק 22 דקות. הוא חזר בו והחליט שהוא לא דן בנושא. אם היה טורח לקרוא, לשאול ולהתעניין היה רואה שיש כוונה ומאמץ להיות נייטרליים.

אחר מגיב על התלונה שגרמה לחסימתי: "בדין פעל המשתמש המותקף שהוא מגדולי הוויקיפדים". המילה "בדין" מפריעה לי, כי לא היה דין והיה רק דיין. הכינוי "מגדולי הויקיפדים" – טוב נו. אם הרב לאו לא הטריד מינית והרב עמאר לא עודד אלימות בסלון ביתו, כנראה שגם הרב אלמ|ג לא יכול לטעות אפפם אפפם. קדוש קדוש ליהוה.

לפחות אחד בשם Aghnon מוכן להתפשר בצורה מוזרה-משהו: "כמובן שעדיף שבין כל הויקיפדים תשרור אהבת אחים, אבל אין לנו שום לגיטימציה להתייחס לדברים שנאמרו מחוץ לאתר". טעות! יש לך את כל הלגיטימציה! בוא והתייחס! חרבו של הארכי-בירוקראט אינה מונחת על צווארך כאן בחוץ, ואני אשמח לדון בתרבות ובנחת. אתה מוזמן בתור עגנון או בשימך או בכל שם בדוי אחר. הבעיה שההתיחסות אל הפוסט שלי בכיכר העיר לא טרחה להפנות את תשומת ליבי לשם היא המגוכחת, וכשעניתי שם הם הקפידו להתעלם.

וציטוט מויקיפד בשם זהר דרוקמן, פותח ב"לא קראתי הפוסט בבלוג" (חבל) אבל: "יש להצר את צעדי המשתמש, כך שיאלץ לחזור לנהוג לפי כללי ההתנהגות. ההצרה לא חייבת לבוא בדמות חסימה, ויכולה לבוא גם בדמות נזיפה, דברי ביקורת בונה, אזהרה או גינוי, תלוי במקרה." – זהר היקר, תודה – אני לא עברתי על אף כלל התנהגות, אבל שמישהו אולי יתייחס פעם אחת להאשמות שירה ויורה אלמ|ג לכיוון איתי, טל ואודוניאן? בינתיים גורנישט…

והנה עוד אחד, PRRP: "עמדתי העקרונית היא שאין להשתמש בסנקציה ויקיפדית בגין מעשים שנעשו מחוץ לוויקיפדיה". תודה על החשיבה ההגיונית, רק חבל שלא הבעת דיעה על המאמר המקורי, אם באמת היתה שם תקיפה אישית או ביקורת לגיטימית.

אין לי מושג, אגב, מי הם כל האנשים האלו, כמה הם ותיקים או מוערכים בקהילה. תקראו לי אדיוט, אבל עד היום לא ידעתי מי הוא דוד שי. בכל מקרא נראה שיש להם על מה לדבר. הוסיף איזה אלמונימי: "משהו לא טוב עובר על ויקיפדיה העברית, ותעיד על זה ההתעלמות משאלתו הלגיטימית של אודונין "האם ויקיפד שהיה תוקף את התנהלותי ומעליב אותי בבלוג פרטי משלו, היה זכאי לחסימה לצמיתות?". מכך ניתן להסיק שמדובר כמקובל במחוזתנו לא בחוק קבוע החל על כולם במידה שווה, אלא על קומבינה, שחיתות, שימוש לרעה בכח." – יפה לו. הביצים שלי לא מספיק גדולות בשביל לכתוב את זה…

ואני מזכיר כאן שוב, נכון לעכשיו:

  • אין מדיניות חסימה המתייחסת למה שקורה בעולם בחוץ.
  • אין מדד לזמן החסימה, יש רק המלצות, ולא נראה לי שהחסימה שלי לצמיתות נפלה על סעיף ספציפי, נראה שזה כאן ענין האגו של אלמ|ג ודוד.
  • בשיחת עמוד הבירורים מתווכחים ותיקים ממני אם יש בויקיפדיה חוסר שוויון בטיפול.
  • בעמוד "שימוש זהיר בסמכויות מפעיל" יש עדיין התייחסות לנושא החניכה, שסותרת לחלוטין את התנהגותו של אלמ|ג: ""התקפה" על ויקיפדים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את הוויקיפדיה בערכים לתפארת. לעתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה לוויקיפדים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר בוויקיפדים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים ויקיפדים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר לוויקיפדים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להמנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את הוויקיפדים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי הוויקיפדים החדשים בעל הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים בוויקיפדיה נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את ויקיפדיה בתחומי ידע נוספים."

00:37 חזר אלי יועץ התקשורת שלי וההחלטה היתה לפנות לטמקא. נראה מה יהיה בבוקר…

1:25 או קראפ…. טל החליט לפצוח בויקידיון באמצע המזנון במקום בעמוד בירורים. איזה בלגן 🙁

טל נשאל: "שמעת פעם על דיקטטורה נאורה? • עודד (Damzow)" – ואני שואל את עודד ממושבי בגולה: שמת לב שעדיין מדובר בדיקטטורה? זה לא שנולדתי במדינה טוטאליטארית ואני נאלץ להשלים עם זה, כאן יש פרויקט שנולד מבחירה במקום הכי חופשי בעולם – האינטרנט. דיקטטורות אין להן מקום כאן, הן נוגדות את רוח הווב, זו גם אינה הדרך שבה מתנהלות רוב הויקיפדיות האחרות. יותר מזה, הלינק לדיקטטורה נאורה מתורגם לאנגלית כ- Enlightened absolutism, ואילו אתה חשבת על Benevolent Dictatorship, ההבדל הקטן הוא שמחאתה יצאה על שאין שמץ Benevolence בהתנהגותם של דוד ואלמ|ג.

7:00 נראה שזה הולך להסתבך, אני חושב שאוציא את המילים החריפות מהפוסט המקורי כדי שתשאר הכוונה של בקורת כנגד ההתנהגות, ושלא יראה לרגע כאילו אני מתקיף אד הומינם.

עדכנתי, וגם בדף השיחה שלי:

עדכון לכל המעונין: מחקתי את כל המילים הפוגעניות מהפוסט המקורי שלי. לא בגלל כבודו השברירי של אלמ|ג חו"ח אלא בגלל שראיתי שבסופו של דבר אני פוגע בנקיון טענותי – אנשים פשוט לא רצו לראות שהבקורת היא כלפי התנהלותו ולא כלפי האיש עצמו. אני מקווה שכעת יוכלו כל ויקפד וויקיפדית שיבקרו לראות כי הביקורת איננה מתקפת כינויים אלא עניינית לגבי הסגנון. עדיין אינני מתחרט ואינני מתנצל על הנוסחים הקודמים, כי יש עדיין חופש ביטוי במדינה, ובנוסף אני עדיין מחזיק בדעה שאלמ|ג מוציא דיבה בעצמו בדפי השיחה הנדונים על בחירות הדחה ויוזמה אזרחית. –עירא – שיחה 07:46, 13 במאי 2009 (IDT)

בוקר טוב?

(להתראות בפרק הבא…)

2 תגובות בנושא “נחסמתי פרק 4: ויהי בחצי הלילה”

  1. אני Odonian.

    ברור לי שהביקורת שלך הייתה לגיטימית. הסיבה שכתבתי ש"תקפת, ולא "ביקרת", היא כדי לזרוק להם עצם, ולהשתמש בניסוחים שלהם. לא רציתי שהדיון היה על אם זו תקיפה או ביקורת (בכל מקרה ציינתי שהתקיפה הייתה על ההתנהלות שלו, ולא עליו אישית). רציתי שהדיון יהיה על החסימה, וגם אם זו הייתה "תקיפה אישית", עדיין אין שום הצדקה לחסימה, בטח שלא חסימה לצמיתות.

    1. נכון, והביקורת היתה כלפי עצמי יותר מאשר כלפיך. זה מה שגרם לי בסוף להעיף את כל הביטויים החזקים מדי מהפוסט המקורי – למען יראו שלא היתה שם תקיפה אלא ביקורת. למדתי.

      אני לא צריך לספר לך שלבחירה קפדנית במילים יש המון כוח, נכון? 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *