נחסמתי פרק 2: החוסמים בעם

המשך מעללי עירא והויקיפדיה. אם לא מענין לכם דלגו חופשי.

חודש עבר והלכתי להציץ בערך "יוזמה אזרחית" שגם עליו מסתבר שפך הנ"ל קיתונות של ביקורת על קוצו של יו"ד בסגנון האהוב עליו. פרופסורים למדע המדינה והאקדמיה ללשון העברית לא יצליחו להניעו מדעתו. אז עניתי וביקשתי ממנו הבהרות. שוב קפץ האיש וטען שהתקפתי אותו אישית, שוב הייתי צריך לחזור כמו תוכי – לא אותך תקפתי כי אם את סגנון התנהלות הדיון שאתה בוחר בו.

אתמול ה11 במאי שוב דרשתי כי יפסיק לנקוט בדמגוגיה, שישים בצד את רטוריקת ההתקפות נגדו שלא היו מעולם, ויחזור להסביר לי למה בעיניו השימוש בערך במילה "אזרח" לוקה בהטיה. המילה מוגדרת יפה בחוקי המדינה, נמצאת בשימוש זהה בחוקות המדינות הזרות אליהן מצביע המאמר, וזכתה אף לגיבוי האקדמיה ללשון העברית. המאמר גם לא רומז לדיכוטומיה שאותה הוא מחזיר שות ללב השיחה, במיוחד אחרי שהרחבתי גם את גוף המאמר לאמור: "השם "יוזמה אזרחית" מפורש לעתים בטעות כאילו ההליך הוא חוץ-פרלמנטרי באופן בלעדי, אך למעשה גם פוליטיקאים מרבים להשתמש בתהליך למטרות שונות." ובמקום אחר: "המילה "אזרחית" מרמזת על כך שמדובר בכלים המיועדים לשימושם של כלל ציבור הבוחרים".

הבוקר 12 במאי, ענה לי ב7:19 כי לא יענה לי כי (שוב) התקפתי אותו אישית , רץ אל בעל זכויות אכיפה בויקיפדיה בשעה 7:20 וביקש נעילה, בשעה 7:36 קיבל, בשעה 7:38 אמר תודה (האיש יושב עם אצבע על כפתור הריפרש קבוע?), ולבסוף גיליתי אני את הנעילה ב9:30 ועניתי עליה:

שלום עירא, בעקבות תלונתו של משתמש:אלמ|ג, על ההתקפה האישית שערכת נגדו בפוסט זה, מצאתי לנכון לחסום אותך לצמיתות. ויקיפדיה פתוחה לביקורת, אבל כותבי ויקיפדיה ראויים להגנה מפני תקיפה אישית. דוד שישיחה 07:36, 12 במאי 2009 (IDT)


שלום לך דוד. את עמדתי ותגובתי לאלמ|ג הבעתי במספר דרכי התקשרות. הביקורת (ולא ההתקפה) שהיתה לי היתה לגבי סגנונו בתגובה לעורכים של פוסט ספציפי ולא לגבי אישיותו או חייו, אותם אינני מכיר.
אם לויקיפדיה הישראלית יש יכולת שיפוט ונידוי גם על סמך דבר כזה (שלא נעשה בשטח מאמרי הויקיפדיה) וודאי וודאי שיש לה שיפוט על מה שנעשה בפנים. הרשה לי אם כך להפנות את תשומת ליבך למה שמתחולל בשיחת הערך עליה ביקרתי את מעלליו! אלמ|ג תוקף שם את העורכים בטענות של כוונות רעות ופרופגאנדה, מאשים אותם בהתחזות, ועושה דברים שמצדיקים לא רק הרחקה מהויקיפדיה אלא תביעת דיבה של ממש. אם לאחר כל זאת אתה מרגיש שאני כאן היוזם ומגיעה לי הרחקה לצמיתות ללא יכולת ערעור או בלי שביררת את שני הצדדים בסיפור, הרי שאתה עושה משפט שדה מביש ומביך, ללא עדויות, ללא סנגוריה וללא פרופורציה, וזה אות קין לויקיפדיה הישראלית שאדאג לפרסמו בתפוצה רחבה. מסתבר שבסוף "עבד כי ימלוך" מתאר מצוין את כמות הרעש שהאיש הזה בוחר ליצור ואת הקשרים שהוא מפעיל בלי הנד עפעף כשמתאים לו, אבל זמם על מקלדתו לא ישים.
ולמרות זאת, לא עצבן אותי הבריון מספיק בשביל שאגיש נגדו תלונה רשמית בויקיפדיה כמו ששש לעשות נגדי, אלא אם כן תודיע לי בזאת כי ההרחקה לצמיתות הנה הליך סופי ובלתי הפיך. או-אז אצטרך לשקול את צעדי מחדש. —עיראשיחה 09:35, 12 במאי 2009 (IDT)

וכאמור, לא סתם נעילה – נעילה לצמיתות. קיבלתי עונש מיוחד בשבילי שלא קיים בספר החוקים. בנקודה זו עוד לא ידעתי שדוד שי הוא ראש ההירארכיה. לא קיבלתי עדיין תשובה לשאלותי בעת כתיבת שורות אלו, ודוד, כשחסם את חשבוני גם טרח למחוק את כל השיחות הקודמות שהיו בו (לזה כבר ממש לא היה לי הסבר). שלחתי לינק לעמוד השיחה שלי לטל ירון, התיישבתי לכתוב את הפוסט הזה (מאוחר יותר פרטתי לפרקים מרובים).

האבסורד: איש זה, שהכשרתו ומשרתו עריכת דין, גר לפי דף המשתמש שלו ביישוב קהילתי שחורת על דיגלו פלורליזם ודמוקרטיה, מצטייר בעיני כעוסק במיגור ערכי דמוקרטיה מהויקיפדיה ומיגור ערכים על דמוקרטיה באותה ההתלהבות ממש. לארגן משפט צדק איננו שש, ולענות לדברי ההגנה אינו טורח – אלא מעדיף לקטרג בצורה חד צדדית, להתלהם, להפריח דמגוגיה לרוב, ולהפעיל לינץ' כנגד ביקורת מנומקת.

עורך דין אמור להגן על זכויות במדינה דמוקרטית. הערך שעליו הריב המדובר דן ביכולת העם לפקח על בית הנבחרים כדי "לשמור על השומרים". ספציפית הריב איתו הוא על טענתו כי כותבי הערך מוטים כי הם רומזים שחברי פרלמנט הם בעל מעמד שונה (אבל זה באמת המצב!). המצחיק הוא שבנקודה זו הוא בא ומפעיל את קשריו ומעמדו בויקיפדיה כדי לסתום פיות המבקרים את התנהגותו, כך חומסים בויקיפדיה את ההנאה שבהשתתפות ומורידים את איכות הפרויקט כולו, ולא על ידי זה שהוא לא גדל.

12:30 עוד לא זז כלום, אני כותב לויקיפד שחסם אותי דואל אישי: "אלא אם כן פיספסתי פה משהו מאוד יסודי, אני מאוד רוצה הסבר איך יש לאיש והשתלחויותיו "חסינות פרלמנטרית" ואילו אני הוא זה שעושים בו לינץ'?". החלטתי לא לפרסם בינתיים את הפוסט הנוכחי, אלא לשחררו רטרואקטיבית. ממתין לתגובה. בדף המשתמש שלו הוא טוען שהוא פנוי לענייני הויקיפדיה רק בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות, נראה שאמתין למחר בבוקר…

15:30 למרות שביקשתי לשמור בינתיים על פרופיל נמוך, טל פותח בעמוד עם ריכוז מידע על ההתנהלות של צוות הויקיפדיה הישראלית ומוסיף אליו לינק מעמוד המשתמש שלו.

בניגוד למה שהציע לי טל כטיפול בבעיה, אני נגד מהפכות, אני רק בעד חשיפת הבעיה ובקורת הציבור עליה. אנשים שרוצים להתנהג בויקיפדיה כדיקטטורים (ואמר ד"ר אמיתי: ויקטטורים), צריכים יהיו להצדיק את התנהלותם והתנהגותם גם מחוץ לאתר, ולא לברוח מתחת לסינר של הבירוקראט הקרוב שיחסום אותי. גיבורי התרבות שלי (ואני מקווה גם של ג'ימבו וויילס) הם אנשים כמו לורנס לסיג, קורי דוקטורוב, ובמקרה הזה במיוחד קליי שירקי שאומרים בצורה ברורה שגם איכות וגם כמות יגיעו עם החופש לתורמים. שימו לב למה שעניתי בשיחה הזו – יש מקום לכולם, אנשי שכל ואנשי רגל. אם תתן לכל אחד לתרום את מה שהוא יכול, יהיה לך מרק אבן טעים מאוד.

(להתראות בפרק הבא…)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *